(upravil check 2. 7. 2024 18:09)

Téma: operáky - co, kam s tím a jak

Rozhodl jsem se přecijenom překopat mic preamp ze singlu na duál operák kvůli symetrickému XLR. Zesílení 1-3.  Výstupní impedance 100 Ohm, koncová impedance 6k8. Napájení phantom, takže potřebuju operák do monorail 10V napájení, tzn cca +-3Vpeak rozkmit výstupu a nízký quiescent current do 5mA max na jeden operák (phantom). výstupní proud do celkové zátěže 6k9 cca 0,3mA (+ cca kapacita kabelu cca 150 nF přes výstupní 100 Ohm rezistor - zanedbatelné). Zkreslení je dominované kapslí samotnou, chci nízký šum, neutrální zvuk, vysoké PSRR (měkký zdroj), malé pouzdro - SOIC-8 je moc velký, lépe TSSOP-8 duál operák. DIP ani vícenohá pouzdra se nevejdou - bez šance.
Musí se to vejít do 9,25 mm vnitřního průměru trubičky, takže 9mm šířka DPS, takže to je akorát tak na šířku operáku, dvouvrstvá deska s prokovy.

Sháním teda hlavně duál v SMD do 35 Kč při 50 ks na digikeyi, tme, mouseru. Aktuálně tam je TL072 big_smile.

TL072 dost šumí
OP07 spotřeba 2mA, trochu se mi nelíbí jenom 100dB PSRR
NE5532 moc velká spotřeba
RC4580 (Ti uvádí jako náhrada za 5532) už by spotřebou vyhovovalo (snížená), má výrazně nižší šum pod 100Hz než NE5532
OPA2205 stojí 78 Kč - drahá, jinak parametry výborné
OPA2206 (novější náhrada za 2205) stojí 72 Kč - drahá, jinak parametry výborné

Web

(upravil godz 2. 7. 2024 9:51)

Re: operáky - co, kam s tím a jak

Skús špecializovaný mikrofónny preamp INA 163. Mám kdesi dva kusy a neviem ich nájsť. Nespĺňa tvoje požiadavky ale je vynikajúca

(upravil check 2. 7. 2024 10:44)

Re: operáky - co, kam s tím a jak

14 pin se mi nevejde do krabičky. Krabička je fakt malá trubička...
Updatnul jsem první příspěvek, aby byly požadavky jasnější. Je to specifická aplikace.

Web

(upravil dawsoo 2. 7. 2024 10:14)

Re: operáky - co, kam s tím a jak

072 na mikro asi moc ne ,víceméně cokoli bude na šum a zkreslení lepší.
z levných jsou perfektní na podobný věci to samé co na gramcový preampy,nízkej šum a vysoký OLG.
NJM2068,4580,NE5532A,LM833
z lepších a ultranízká nízká spotřeba třeba
OPA1692,
pokud spotřeba není problém tak klidně
OPA2228,OPA1612
možností je opravdu hodně ale samozřejmě nelze mít vše,buď kompromis v kvalitě a nebo pak nelze spořit v nákladech

PC-DAC-ZESIK-Bedny=zvuk doma

(upravil Otas 2. 7. 2024 11:55)

Re: operáky - co, kam s tím a jak

Co třebas INA105?
Používám na mikrofony symetricky zásadně jeho bráchu INA103 a je vynikající, minimální šum a slušná odolnost "ranám osudu".
Á, porucha, už se nevyrábí, sorry.
Jak se řekne dual, tak ze mne vypadne LME49720, jenže spotřeba 4,5 mA na kanál je pro phanom moc....
Proč musí být op. zes v mikrofonu? To se řeší přes trandy. Zkreslení mikrofonů bývá v praxi dost vysoké, i díky proximity a nedisplinovaným speakerům.
EDIT:
Nebo se k tomu postavit jinak, 6k8 v napájení je pro super OZ málo. Vložit krabičku s napájením, od ní vést + jako sólo a pak už lze vložit do mikrofonu skoro cokoliv super, co splňuje rozměry a SMD.
Trochu zaprovokuji: vystačí i stíněná dvojlinka, kde jedno stínění je + napájení.
Podobnou mojí provokací bylo, že nejlepší umístění subů je na strop doprostřed nad tanečním parketem. Než jsem to v praxi uviděl big_smile.

(upravil check 2. 7. 2024 11:54)

Re: operáky - co, kam s tím a jak

Dawsoo, díky postupně se tím prokousám a přidám nahoru závěry.
Otas, díky to je dobrý tip, ale nehodí se. Klidně by se mi unity gain operák hodil, jenže potřebuju v jednom pouzdru duál a oba potřebuju invertující a musít to být max 8 nožiček.
Když by jsi věděl o nějakém podobném unity gain duál 8 noh, tak budu rád.

Web

(upravil BV 2. 7. 2024 14:22)

Re: operáky - co, kam s tím a jak

OPA1642.. Až na cenu s rezervou splňa zadanie smile Alebo OPA1656, OPA2141..

(upravil Elox 2. 7. 2024 17:09)

Re: operáky - co, kam s tím a jak

Z prvního příspěvku vypadl průměr té trubičky, bylo to 9 mm ? Kdyby pomohlo víc místa, dá se to řešit nastavením trubičky táhlým kuželem na větší průměr. Já vím, soustružit kužel se nikomu nechce. Dá se to obejít, nastavit větší trubičkou normálně uříznutou a spoj přetáhnout plastovým kuželem uříznutým z nástavce na kartuše s tmelem. Já takhle řešil přechod z 6mm na konektor cinch.
https://www.allmedia-cz.cz/Admin/Public/GetImage.ashx?image=%2fFiles%2fImages%2fProducts%2fTmely+a+lepidla%2fTT94991_bez_%c5%a1pi%c4%8dky.png&width=1920&format=webp
Musíš natrefit na typ s hladkým zakončením, ne ten se závitem na našroubování víčka.
.
===============
TL 072 šumí, ale je za půl darma. Zkus to naměřit nebo dopočítat, možná ta kapsle po zesílení vestavěným fetem šumí víc, než jakýkoliv operák.
WM-61a má S/N něco přes 60dB, lepší kousky max. 70.

(upravil check 2. 7. 2024 18:25)

Re: operáky - co, kam s tím a jak

Vývoj mechanické části je hotový a ukončený a nyní ho rozhodně měnit nebudu. 40 mikrofonů je hotových a čeká na osazení deskou, která funguje, ale ještě jsem se rozhodnul trochu popřemýšlet nad výběrem operáku. V podstatě nic dalšího nechci řešit. Tip na buffer s integrovanými rezistory je zajímavý, to ještě zvážím, zda by se nevešlo ve dvou kusech, zatím si myslím, že se nevejde ani na délku bohužel a zůstanu u jednoho dual operáku.

Ano je to zvláštní aplikace, ale je to všechno opodstatněné a důležité, proč to je, tak jak to je.

Dostupná varianta operáku v menším pouzdře TSSOP-8 navíc s nižší zástavbovou výškou je podstatná výhoda zúžující další výběr operáku. SOIC-8 je zbytečně moc velký.

Otas: Tímhle vývojem, co píšeš po editu svého příspěvku jsem si prošel. Ale měřící aparatura obsahuje 500 metrů kabeláže a prostor pro další kabely není, další kabely a zařízení jsou drahé, nespolehlivé, další prvek selhání. Já už to mít jako bastl nechci, chci to mít normálně na XLR krůvli robustnosti.
Jenom než roztaháš 500m kabelů a umístíš mikrofony je na dvě hodiny, přidávat k tomu další kablíky nebo různě pověšené zdroje je nemyslitelné, čas jsou peníze.

Web

(upravil Elox 2. 7. 2024 20:37)

Re: operáky - co, kam s tím a jak

Rozumím, ale v tom případě jenom ty konektory a kabely musely stát balík. Potom bych cenu operáků tak neřešil, i když jich bude hromada.
Plánuješ si zopáknout diplomku s lepším HW? Tam jsi měl tuším hafo mikrofonů do půlkruhu. Co tam cpeš za kapsle, aby nebyly každej pes jiná ves ? Pár kapslí jsem měřil, některé by se i daly použít, ale rozptyl parametrů dost divoký.

Re: operáky - co, kam s tím a jak

Ano, celý měřící setup stojí přes 100 tisíc a ano škudlím každou korunu, aby to nestálo 200 tisíc nebo taky 500. Už jenom taková věc jako 40 mikrofonních stojanů...

Dělám teď se třemi studenty na projektech na ČVUT FEL mojí alma máter. Chci další white papery nebo prostě nezávislé publikovatelné měření mých akustických produktů v různých pečlivě zadokumentovaných situacích. Neb to co dělám mám probádané pro sebe dostatečně, ale oficiálně se o tom ví pořád málo. A je to odvětví akustiky z mého pohledu veřejně velmi málo probádané, velmi málo lidí tomu alespoň okrajově rozumí i mezi akustiky.

Takže ano trošku oprašuji i tu diplomku, za těch 10 let jsem udělal malinko pokroky, takže je na co se těšit smile.

Takže tyhle mikrofony jsou jenom prostředek dosažení jiného cíle, který je mnohem složitější. Ale nevím stále se mi i po 15 letech ozývají lidi, že by ode mě chtěli měřící mikrofon koupit, nebo že můj mikrofon mají stále v šuplíku a teď na stará kolena mají čas a chuť se měření pověnovat. Charky od starých mikrofonů jsou stále fční u mě na webu ke stažení a kalibrace byla provedená správně. Kontroloval jsem u sebe po letech kalibraci a stále drží. Takže třeba když bude zájem, tak bude zase kalibrované checkofony časem k dispozici.

Web

Re: operáky - co, kam s tím a jak

Tak to je fajn, vývoj jde po spirále, člověk se občas vrátí na stejné místo, ale o level výš. Já si s tou kalibrací taky občas hraju, jen tak pro sebe, pro radost, sestavím další mikrofon (pořád je prodlužuju). Asi největší oříšek je vhodný výškáč, aby byl nahoře aspoň trochu rovný a současně nesměroval, aby nezáleželo na každém milimetru polohy mikrofonu. A boj s odrazama od stojanů a čehokoliv, co je v okolí mikrofonu nebo repráku, to mě baví nejvíc.