Antonio: ačkoli to tak z těch grafů nevypadá, tak preferuju SQ před SPL (ale bohužel SPL taky hraje svou roli). Ty grafy jsou primárně jako příklad dvou variant, které jsou srovnatelné průběhem i max. SPL a liší se hlavně počtem měničů a jejich uspořádáním. No a protože mám doma ten zmíněný RS315HF v bassreflex subwooferu, vybíral jsem k němu osmipalce, které podle grafů zahrají velmi podobně. To abychom mohli porovnávat primárně to množství měničů a nepletly se nám tam rozdíly v charakteristice, typu ozvučnice, max. SPL atd.
Ale ano, jak už jsem zmínil, reálně plánuju něco postavit a záměrem jsou celorozsahové sloupy, které nebudou potřebovat SW ani k filmu. No a protože mám ten RSS315HF reálně postavený v bassreflex SW, tak ten koncept z toho vychází.
Ale neznamená to, že to tak dopadne, je to zatím jen koncept a reálně mi vrtá v hlavě dát ty RSS315HF do uzavřených sloupů. Věřím, že 12" basák s vysokým Xmax zahraje velmi slušně i v uzavřené ozvučnici. Bohužel se ale takové sloupy moc nedělají a nemám je tedy moc naposlouchané, vesměs všichni které znám, co mají sloupy, tak mají nějaké menší a často doplněné o SW.
Navíc je tam už ta zmíněná možnost nastavit si basy přes DSP přesně tak, jak potřebuju. Další výhody uzavřenky, jako je jednodušší konstrukce a menší bedna, jsou samozřejmostí.
Vím, že simulace jsou pouze simulace a realita bývá jiná, ale ještě jednu simulaci si dovolím postnout, a sice rozdíl v max. SPL mezi bassreflexem a uzavřenkou (obojí pro RSS315HF, bassreflex verze je trochu posunutá směrem dolů, ať je tam tebou zmíněný pokles). Rozdíl na 30 Hz je cca. 5-6 dB, to není nic hrozného a řekl bych, že 104 dB na 30 Hz je solidní rachot. Na 20 Hz je to sice už skoro 10 dB, ale realita stejně bude trochu jiná a oblast okolo 20 Hz mě zas tak moc netrápí, nejvíc mě to zajímá okolo těch 30 Hz, kde je pořád hodně informací jak v hudbě, tak ve filmech. Ale logicky bedna, která zahraje slušně 30 Hz, se nedá přesně v těch 30 Hz utnout a tak ty grafy začínají padat až někde v oblasti 20 Hz (ačkoli právě pomocí DSP by se tam nějaký high-pass vymyslet dal, pokud to bude v místnosti dělat bordel).
No přemýšlím nad uzavřenými sloupy pořád více a pokud by to pro filmy nestačilo, udělat SW (který pomůže i s rozložením basů v místnosti) je stále možnost. Ale pořád to bude 2+1 SW a ne 2 + 3 SW, to je ten hlavní benefit celorozsahových beden.
