Re: Preamp pro K300, DPA444 a podobne
kal: tak to zkus bez drátů, milý Marconi
Nejsi přihlášen. Přihlas se nebo se zaregistruj.
Audioweb.cz » Projekty elektroniky » Preamp pro K300, DPA444 a podobne
kal: tak to zkus bez drátů, milý Marconi
co má blíž k ideální přenosové fci?
To, čo najmenej mení signál v audiopásme..Tak jednoduché to je. A na to stačí porovnať rozdielovou metódou (diferencia) signál na vstupe a výstupe kábla, preampu, konca (po zrovnaní úrovní..).Kľudne aj pre hudobný signál a počúvať rozdiely. Veriť na zázraky nestačí, tie sa v tejto oblasti nedejú.
v audiu už všechno dokážeme změřit
Okrem sluchu a hlavy poslucháča. Na to sú iní odborníci..hahaha...
rvx73: Největší Čech (proradně a mrzce vyřazen ze soutěže, kde od začátku jasně vedl, aby mohl postoupit Lucemburk Karel = žádný Čech!) by jádro této trapné diskuze pochopil hned...jsou ovšem tací, kteří svou omletou pohádku pro děti o tom, že už všechno víme a jestli je někde chyba, tak určitě né v dokonalém hardvéru, ale v hlavě toho, kterému se zvuk toho hardvéru jaksi nelíbí - jeho chyba! líbit se mu musí, protože měřáky ukazují úžasné hodnoty budou opakovat do aleluja...pokud ovšem výsledky měření neinterpretoval Čech Karel Němec-náčelník, který to přece spočítal správně, pouze (chybou ostatních) zapomněl výsledek násobit dvěma...tož asi tak nějak.
Pavel D. měl DPA111/114 https://ulozto.cz/fm/detail/ph5RJJ3S6U0M/eys1kAgjS
Quart Hypu300 http://www.federmann.cz/images/stories/ … A300SE.jpg
BVA měl taky diskret..
PMA měl několik diskretnich preampu -Dispre2, jfet Dispre, Pre2, Pre3
Peter SPX - výborný preamp SPX2010
tak proc neudelat dalsi nekompromisni preamp..
kal: Lucemburk Karel IV. byl Čech po matce = Elišce Přemyslovně . Je samozřejmě otázkou, nakolik byli Přemyslovci Češi (ženili se často s ženami ze zahraničních rodů). To snad jen kníže Břetislav (matka selka Božena z Peruce) se mohl českým původem oprávněně chlubit...
Sorry za OT, neodolal jsem .
Ještě k tématu: Fakt někdo věří, že bude znatelný zvukový rozdíl mezi předzesilovačem z diskrétních součástek o skvělých změřených parametrech a předzesikem s OZ o skvělých změřených parametrech? Zřejmě asi jo, jsem mezi hifisty, občas na to zapomínám .
Otas: díky za upřesnění, asi oba velikáni mohli říci : "miluji svou vlast Böhmen"
... měli ho nechat v soutěži a viděl bys polovičního Čecha ne výš a dál, než na pěkném druhém místě...
Jára vyřazen z ubohého důvodu : prý, že nebyl!... k neuvěření! to jako že Ježíšek taky není??
a jak to, že každý rok přijde do milionu domácností?
za měsíc je tu co by dup!
omlouvám se všem za neomluvitelné OT, ale když slyším hlásat naprosté bláboly, tak se musím ozvat!
Ještě: Karel IV. mluvil a psal (!) německy, francouzky, italsky, latinsky a česky, ale vždy proklamoval, že se cítí Čechem a preferoval své úsilí do zvelebení Čech. Poslední OT, omlouvám se.
Kal a Otas pokud chcete plkat mimo téma tak jděte někam jinam at to tady nezaplevelujete.. Děkuji
Můj laický pohled z technického hlediska je jen aby z toho nebyla nějaká přebafrovaná věc nebo snad dokonce sluchátkové zapojení...Většinou to nikdy nehrálo dobře.
K čemu by to bylo připojené je celkem dané. Stavíme tady K300,444 a podobné.. a myslím, že elektrické vlastnosti těchto konců nejsou nijak speciální a nevidím důvod proč by budoucí kvalitní návrh předzesilovače nemohl také někdo použít i k nějakému jinému komerčnímu konci.
Jak tu byla zmínka ohledně korekcí tak to si myslím, že opravdu ne
Za sebe ruku k dílu mohu dát v materiální podobě součástek, šasí na vzorky a podobně. Na zapojení a návrh desky se necítím. Na to jsou tady jiní machři jako třeba Laco..
OK, takže už víme, že bez korekcí.
V jednoduché koncepci s OZ by to vidím (při respektování Dawsoova požadavku neměnného odporu zdroje signálu pro výkoňák) dva OZ, mezi nimi umístěným potenciometrem nebo jeho náhradou.
V prvním OZ by bylo nastaveno případné potřebné zesílení.
Příznivci celotranzistorových zapojení to už mají také jednodušší, jen dva zesy.
Odděleně pak jednotka selektoru vstupu s relátky a dotykovou logikou (LED signalizace aktivního vstupu)
Tolik názor nehifisty, čili zde vlastně téměř laika .
EDIT:
Aby se tu jen tak nekrafalo, přikládám návrh jednoduchého selektoru vstupů. Využívám OZ jako bistabilní KO. Používám relátka pro každý kanál signálu zvlášť, bo spojit to na jednom by mne hifisti asi (tentokrát oprávněně) "vytahali za uši" .
Měl by umět:
- Volba vstupu krátkým sepnutím tlačítka
- Po vypnutí a především po zapnutí zesu všechny vstupy odpojeny, výkoňák není při startu zatěžován.
- Možnost doplnit i na stand-by
- Při přepínání dříve odpojí dosavadní signál, než spojí nový
- LED indikace sepnutého vstupu
- Snadné rozšíření na více kanálů (použití TL074)
- Relativně velmi jednoduché
- Dbáno na nepřetěžování, tedy dlouhou životnost
Kdo chce DO a procesor, bude volit jinou cestu .
Samozřejmě nejsem děd Vševěd a není to odzkoušeno, je to nápad dnešního dopoledne, neměl jsem nějaký vzor. Je to k připomínkám. Ještě asi doplním hodnoty součástek, aby se to dalo řádně zkritizovat .
To zní skvěle, bych taky přispěl nějakou korunu, třeba na prototypové desky.
Teď budu za barbara ale.. s korekcema, ale s nějakýma spešl, aby měnily zabarvení zvuku (jestli vůbec něco takového existuje). Podle nálady a hudby si to poštelovat pěkně.
Otasi, nepoužít k tomu řízení jednočip (klidně i jako modul Arduino, Raspberry Pico apod) by byl hřích. Ten program nebude moc složitý, navíc je tam snadná možnost zpětné vazby, která bude hlídat že relátko fakt sepnulo, že na šínách je správné napájení, že vstupy nejsou přebuzené, výstup není ve zkratu apod.
1watt: jasně, např. pokud bys byl LGBTQ+, můžeš si k tomu přimixovat třeba růžovej šum
rvx73: Jo, úplně přesně tohle jsem čekal .
Generační obměna kutilů, zcela normální a přirozený vývoj.
Zkus namalovat zapojení.
1watt: možná do lampova - přidávat zkreslení (tuším sudé harmonické?). A možná i nějaké echo. Nakonec i ABBA si vše upravovala na závěr v krabičkách .
Dobry preamp je velmi zlozita sranda a da sa to postavit roznymi sposobmi... ja sam mam rozkresleny celkom zaujimavy symetricky (lampovy) preamp, ale cim viac sa v tom vrtam tym menej sa mi ho chce staviat. Z poslednej doby dlheho studovania problematiky som zistil ze tu idu proti sebe dve zasadne veci a to je nejaky dobry gain a zaroven nizky sum. Jedno sa bez druheho neda. Hodim sem ale napad ktory mozno niekoho inspiruje...
vycmuchal som sposob ako to obabrat a zistil som ze najlepsi je (asi?) takyto (bohuzial komplikovany) retazec:
menic vstupov -> buffer -> volume -> gain stage -> attenuator -> vystupny buffer
ide o to ze gainstage moze mat kludne aj +12dB ale ak ma na vystupe attenuator tak vystupna uroven sumu koncoveho bufferu bude velmi nizka. Najjednoduchsie v pripade analogu je pouzit na toto dva spojene potenciometre = pre stereo teda 4-nasobny alps. Druha atten cast kludne podopreta od zeme vyssie aby attenuator nikdy nerobil absolutnu nulu ale jeho minimum bolo napr. -12 alebo -20dB a pod...
V pripade digitalne riadenej hlasitosti sa to da este lepsie, pretoze ak by bolo volume nejako odkrokovane, dalo by sa kombinovat s krokmi attenuatora (na ktorom by stacilo menej krokov ako na samotnom volume, napr. -0-3-6-12dB) a do istej urovne hlasitosti by bol vystupny sum extremne nizky, a az od istej urovne kedy by sa fakt vyuzil vyssi rozkmit a zisk tak by sa attenuator uvolnoval.
Tymto vyssie uvedenym sposobom je mozne dosiahnut na vystupnom bufferi pri nizsich urovniach hlasitosti asi najlepsi mozny sum neovplyvneny ziskom preampu. Co sa tyka skreslenia asi to najidealnejsie riesenie nebude... neviem, je to zatial len na papieri
No já bych se snažil právě z šumového hlediska dát volume control až co nejvíc ke konci. To ale znamená mít gain stage s velkou přebuditelností, což taky není prdel.
PeeCeeBee preamp tiež dobry kusok
Elyt na vystupu? Proc tam nedal servo ..
Nejsem cílovka(mám hotovo) ale fajn by byla komplet symetrika s možností nesymetriky. Když už je ten diskrétní tranzistor tak špatnej a přednost dáváte operákům, tak by to nemuselo být nijak nákladný až na regulaci hlasitosti.
Když jsem koukal po předzesu tak jsem chtěl i bezproblémovou implementaci do kina(bypass). Docela dobře to má vyřešený Parasound. Já chtěl ale víc. Třeba dva IN triggery. Trigger1, třeba z DACu zapne předzesik a přes trigger OUT koncák a trigger2 by sepnul v předzesu bypass(main in) z preoutu AV zesilovače L/R a trigger OUT do koncáku. Muselo by to asi běhat na nějakym jednočipu od Atmelu aby to šlo i ručně přepínat.
rvx73: ty si děláš prdel, ale tohle https://www.spaudio.cz/produkty/zdroje-signalu/d1-s/ má 7 digitálních filtrů a věřím, že to nevydává růžový šum. ale jestli to jde taky nacpat do předzesolovače, tak to opravdu netuším.
Otas: chtěl jsem napsat teplej zvuk, ale už vidím, jak by to dopadlo To jsem přesně myslel a asi jsou to, jak říkáš, sudé harmonické. Taky jsem zaslechl, že to někdo nazval líbivej zvuk.
1watt: Jo, jo, lampy zní líbivě (díky specifickému zkreslení signálu), to není nic nového, muzikanti to sakra dobře vědí. Nějak nám tu schází povinný respekt ke genderovým odlišnostem; asi jsme málo progresivní .
bastl: Já preferuji OZ ve zvuku pro jednoduchost zapojení s nimi, proto, že jejich vývoj nestojí a zlepšují se jejich parametry (zesložiťuje se jejich vnitřní zapojení) i pro univerzálnost použití.
Nakonec zapojení bistabilního KO z operáku jsem užil v návrhu selektoru vstupů, tam šlo - možná s výhodou - jít do digitálních švábů řady 4000. A nebo procesoru .
Samozřejmě kdo chce použít těch třebas 40 trandů, co jsou v jednom operáku, vyndaných ven na plošák , jeho volba, já ji samozřejmě plně respektuji. Nakonec - co můžu .
První oprava návrhu selektoru: Paralelně k D4 zapojit rezistor R9, LED D4 by mohla lehce žhnout i při vypnutém stavu.
Jinak slíbené hodnoty osazení selektoru vstupů (jeden kanál):
R1, R20, R21 = 10k; R2, R5, R9 = 5k6; R3, R6 = 3k3; R4 = 22k, R7 hodnota dle proudu relátek k vytvoření 3V, R8 = 150J/1W
Kondenzátory: C1 = 22uF (doupravit dle žádané délky vypnutí signátu při přepínání); C20 = G47; C21= M1;
Polovodiče: OZ = TL072 (na více vstupů TL074); T1 BC548 B; T2 BD139-16; D1, D3 =1N4148; D4 = LED 2 mA libovolné barvy; D2, D5, D6 = 1N4007;
Jednopólový spínač; Re1, Re2 vinutí =12V s jednopólovým spínacím kontaktem
Hodnoty rezistorů nejsou obvykle kritické, nahrával jsem si na mé zásoby hodnot, které kupuji po 100 kusech
Pokud by chtěl někdo popis funkce, tak si napište.
Přepínaní vstupu nejlépe arduinem protože to lze jednoduše naprogramovat s tím, že program si může každý stáhnout a upravit když bude chtít nějakou funkci si přidat. Mimo vstupy lze i přidat nějaký opožděný start, trigger out. Displeji bych se vyhnul. Pokud ano tak jedině za podmínky, že to nebude jak displej do kávovoru jako např. u BVaudio...
fishwin: kazdy by si mohol preprogramovat Arduino na iny displej...
Tento "3.12 inch OLED Screen 256*64 Resolution HD SPI Interface SSD1362 Driver Supports 16-Level Grayscale 7Pin White Light" by mohol byt fajn:
- https://www.aliexpress.com/item/1005006104704089.html
A nemuselo by sa s preampom ani zacinat od nuly, napriklad tuto menej ambiciozny projekt s Arduinom:
"Arduino Passive Preamp With Remote, Attenuator and Channel Selector"
- https://www.instructables.com/Arduino-P … ator-and-/
Audioweb.cz » Projekty elektroniky » Preamp pro K300, DPA444 a podobne