Re: Totální audiofilský úlety a šílenosti
https://www.hifionline.cz/hifibazar/pro … i-tunable/
Myslíte, že na světě existuje jedinec, který by ve slepém testu poznal rozdíl mezi tímhle a šňůrou od žehličky?
Nejsi přihlášen. Přihlas se nebo se zaregistruj.
Audioweb.cz » Smetiště » Totální audiofilský úlety a šílenosti
https://www.hifionline.cz/hifibazar/pro … i-tunable/
Myslíte, že na světě existuje jedinec, který by ve slepém testu poznal rozdíl mezi tímhle a šňůrou od žehličky?
"...... Kdo kabel neslysel neuvěří !!!"
až ten kabel uslyším, uvěřím
Napájecí kabel za MC 180k je i za mě úlet.
Kdo si bez předsudků(že to přece nemůže nic dělat, tak to ani nebudu zkoušet) zkusil prohodit pár napájecích kabelů, tak ví, že rozdíly tam jsou jasně patrné a někdy až zarážející jak velké mohu být a stačí vyměnit originální kabel k tiskárně za audio speciál za pár tisíc. Mam desítky takových zážitků za posledních patnáct let. Někdy ten zvuk určitého kabelu vyloženě vadí, jsou moc nápadné výšky, někdy to tlačí středy a výšky dopředu, jindy je zvuk tupý a rozpitý, nebo se zdůrazní basy a sníží se jejich artikulace.
Poslední zkušenost se odehrála nedávno. Byl u mě na návštěvě jeden známý z fóra. Po pokecu a poslechu vytáhl z tašky kabel, a že jestli bych ho nezapojil před zesilovač. Ten jeho byl několikanásobně dražší než ten můj stávající. Byl to ten případ, kdy se zvuk změnil poměrně hodně, vyšší středy a výšky byly výrazně prezentnější a celkově se změnila zvuková scéna, vystupovala z beden a dorážela na uši. Byl jsem z toho zvuku skoro nervózní, nelíbilo se mi to ani trochu, takhle bych hudbu poslouchat nemohl, raděj bych si to ani nepustil. Vrátil jsem tam původní kabel a to byla úleva. Zvuk byl frekvenčně vyvážený a scéna byla umístěná na úrovni beden a směrem za ně. Byl to jazz od Chesky records, tam je hloubka prostoru většinou pěkně zaznamenána a z zvuky nástrojů a hlasy mají punc autentičnosti. Pak jsem ten donesený kabel vyměnil na pozici ze zdi do filtrační jednotky. Na této pozici mam vyzkoušeno, že bývají rozdíly kabelu většinou nejvíce patrné. Byl jsem zaskočený, naprosto jiný výsledek, žádný dopředný a otravný zvu jako v prvním případě. Naopak, zvuk velmi podobný jako s původním kabelem. Uvědomoval jsem si tam lehčí rozdíly, ale na to je přesně posoudit bych musel několikrát kabely prohodit. A to jsem nedělal, protože nebyl důvod to detailněji zkoumat. Kabel to byl drahý, ale stále levnější než ten z odkazu za nabízenou cenu.
Jak se audio speciál za pár tisíc projeví na zvuku tiskárny ?
jestli je pravda, že metr káblu mezi kilometrovým vedením z elektrárny / trafostanice a zesákem takhle ovlivní zvuk, tak by to dokazovalo, jak chabá je korelace mezi měřením čehokoliv a poslechovým vjemem, protože: jaké rozdíly bys měřením standardních fyzikálních veličin naměřil mezi kabelem od tiskárny a tímhle superhifi šmukem?
(a teď si udělej analogii - ponuň tuto úvahu - ke stále diskutované otázce měření reprobeden)...
jestli je to pravda, tak se ten kabel musí chovat jako dvojbran ovlivňující něco v přenosu energie - co je to něco?? ..toť otázka!
Kal,
Z toho co jsi k tomu napsal se zdá, že patříš k těm, co díky své představě, (to přece nemůže nic dělat, tak to ani nebudu zkoušet) si nikdy pořádný napájecí kabel nevyzkoušeli, je to tak?
Každý SPRÁVNÝ a letitý vědec řekne, že ví, že nic pořádně neví. Čím hlouběji se dostává do problému tím víc otázek a neznámých mu vyvstává. Proto se já malinký ani nějak zvlášť nesnažím takovýmhle věcem zcela porozumět a vysvětlit je. Mam nějaké teorie, ale ty stále nezapadají do jednoduché logiky představ jak funguje přenos elektriky. Ale jedno uvedu. Mam pocit, že pokud by v síti bylo pouze čistých 50Hz, tak by vliv napájecích kabelů byl minimální.
Dělal jsem několik koleček slepých testů s napájecíma kabelama formou black boxu. Takže kabely od sebe byly k rozeznání pouze písmenným označením. Testující osoba ví který vzorek poslouchá, její psychika není vystavena stresu, zvolí si naprosto svobodně svůj postup. Za úkol má pouze napsat, jestli vnímá rozdíly a pokud ano, tak popsat zvukové signatury jednotlivých vzorků. Tohle je jediný pro mě relevantní slepý test. Je to totiž jediná metodika která zohledňuje lidskou psychologii.
Dostal jsem z těch testů zajímavé data, které se mezi respondenty shodovala. A shodovala se i s výsledky mých testů, takže to, že jsem znal technické rozdíly mezi vzorky neovlivnilo mé vnímání zvukových rozdílů.
Metodika testů ABX je vysoce problematická a za mě vhodná tak pro stroje, ty s tím do zblbnutí opakováním mít problém nebudou. Testu stylem black box a popisování zvuku jednotlivých vzorků se musí postupně a odděleně účastnit vícero respondentů pro zvýšení vypovídající hodnoty, protože popis zvuku není úplně exaktně určená disciplína a lidé nezřídka jedno a to samé popisují vícero způsoby. Pokud by naopak byl popis možný naprosto přesně a jednoznačně, tak by úplně stačily dva respondenti k získání prokazatelných výsledků.
Nemusím doufám zdůrazňovat, že špatná akustika, špatné ustavení beden a jedinci kteří mají nějak specificky postavené vnímání bude mít nezanedbatelný vliv na velikost vnímaných rozdílů. Co myslím tím specifickým vnímáním, například jsou lidi, co vnímají rozdíly ve zvuku a jsou schopni popisovat rozdíly a hodnotit kvalitu, ale nevšimnou si ojedinělého falešného tónu, nemají takzvaný hudební sluch. A jsou i lidi, co pro ně nějaká kvalita zvuku tak, jak jí řeší hifisti je pod jejich rozlišovací schopností. Vnímají hlavně ostatní aspekty hudby, třeba melodii.
A kromě několika koleček popsaných slepých testů mam i zážitky z běžného života jako jsem popsal v předešlém příspěvku.
To jsou fakta, fakta z praxe a dokládající existenci rozdílů, a to mi stačí. Moje mysl není nastavena tak, že k tomu aby plně toto přijala potřebuje ještě další potvrzení ve formě přesného fyzikálního rozboru.
Jestli poznáš rozdíl v napájecích kabelech, tak ten krám který ti napájejí, vyhoď
.. co díky své představě..,
Je to "díky" fyzikálnym zákonom a vlastnostiam 1m sieťového kábla, za ktorým je zdroj AC/DC a elektronika s PSRR cca 100-120dB (pri "normálnych" prístrojoch).
"Díky" predstave (halucináciám..) a úvahe "však je to drahé, tak to musí niečo robiť" psychicky labilnejší jedinci "počujú" A hlavní propagátori takých káblov sú čiste náhodou tí "hmotne zainteresovaní".
Je to jednoduché, zmena zvuku nutne musí byť zmenou signálu, ktorý je jeho nositeľom. Všetko ostatné sú bláboly.
N.A. : ano, bez mučení se přiznávám, že jsem správný síťový kabel nikdá něměl, bo jsem chudý audiofil a jen koncáků mám v gearu několik a silovinou krmených asi 12 strojů takže i kdybych si na jeden kabel našetřil, tak nevím, který krám bych tou hadicí odměnil...
...jinak však nezpochybňuji výsledek tvých testů, jestli to funguje jako člen ovlivňující zvuk, tak ať si ho ten, kdo si jej v náležitém počtu může dovolit koupí - na aparatuře je stále co vylepšovat, a lidí, co mají jen jeden integráč jsou mraky...
u mne jsou bohužel síťové kabely to poslední, čemu bych se já v mé konfiguraci mohl věnovat,
co jsem napsal výše je obecná úvaha k problematice korelace, ne zpochybnění neshod vůči soudobým měřícím metodám
rvx73,
tak to by se museli vyhodit všechny přístroje které mi za patnáct let prošly rukama a měli mí známý. Tedy i DPA , BVA, Sroll, PARASOUD, Lindemann, Mark Levinson, Marantz….
BV,
ano, chápu, že technokraticky smýšlející mysl toto nemůže přijmout. Chápu, že když dosavadní druhy měření nejsou schopné ty rozdíly detekovat, tak to mysl založená pouze na tom co měřit lze přijmout nemůže.
Naprosto jasné důkazy z praktických fyzicky provedených slepých testů musí taková mysl ignorovat a dokola omílat svoje. Mysli tohoto nastavení jsou dobré na jednu věc, stejně jako kalkulačka, perfektně a bezchybně pracují se zadanými daty. Ale to je velmi omezený prostor, co se děje mimo tento přesně ohraničený výsek skutečnosti nemají ani ponětí, nemají k tomu přístup, jsou tomu naprosto uzavřené.
kal,
díky za upřímnou a velmi rozumnou odpověď.
ano, chápu, že technokraticky smýšlející mysl toto nemůže přijmout. Chápu, že když dosavadní druhy měření nejsou schopné ty rozdíly detekovat, tak to mysl založená pouze na tom co měřit lze přijmout nemůže.
To nie je technokratizmus, ale realizmus... Neexistuje žiadny parameter signálu, ktorý nedokážeme objektívne zmerať. Zmerať sa nedajú len subjektívne pocity, ktoré sú vyvolané expectancy efektom a "mimozvukovými" podnetmi (cena, vzhľad, referencie z "nezainteresovaných" zdrojov.
Môžem ti kedykoľvek objektívne dokázať, že napr. multitón alebo DIM signál z PA300SSE sa nezmení v rozsahu do -110dB pri použití sieťového kábla za 5EUR alebo za 5000EUR. Toto mám dávno odskúšané.
Ak to nevieš, tak to , čo "ide" z boxov, sú len tie data.. Čo s nimi urobí nejaká hlava, je iná vec, hlavne keď má aj "mimozvukové" informácie. Testujúca osoba nesmie vedieť, či momentálne hrá A, B, alebo C. Musí to sama určiť čiste na základe zvuku, tým že povie napr. že prvá a štvrtá zvuková ukážka sú identické, ergo je použitý rovnaký kábel. To sú elementárne veci
Zkusil bych se píchnout hned na napájecí diody zesilovače a měřit. Prohazovat napájecí kabely a pak měření porovnat.
Chápu Tvou logiku argumentů, ale Ty nechápeš a nepřijímáš tu mou.
1. Tvrdím, že měření která se používají pro zmapování zvuk nepopisují celou realitu. A na tom ten celý konstrukt stojí a padá.
2. Není pravda, že pro objektivní výsledek je potřeba metodika testu ABX. Naopak, logika ho dokonce vyřazuje, protože touto metodikou nejsou rozdíly téměř nikdy prokazatelné (skoro všechno hraje podle výsledků těchto testů stejně) Dávám tomu vysvětlení v podobě specifického chování lidského vnímání a psychiky. Ty naopak neumíš vysvětlit, proč lidi popisují zvuk jednotlivých vzorků v mém slepém testu shodně (například, že vrorek A má nejvíce basů) . Pro vysvětlení bys musel jít mimo své hranice víry a argumentovat telepatií těch lidí.
Test, pri ktorom
lidé nezřídka jedno a to samé popisují vícero způsoby.
je na dve veci.. , hovorí len o fantázii testérov.
Bod 1. je konstrukt , tvrdenie že nedokážeme odlíšiť meraním rozdielne signály, zachytiť realitu signálu
Bod 2. (ABX) hovorí o reálnych schopnostiach sluchu, netestuje sa fantázia
Testy, jejichž výsledky ukazují, že, teď trochu přeháním -bakelitová mini věž hraje stejně jako drahé hifi jsou opravdu geniální. Na těch bych určitě stavěl své závěry.
Ty píšeš o nějakých konkrétních signálech ale to je jen část skládačky, vnímaný zvuk nejsou jen ty v současnosti měřené signály. Měří se jen to co se už zná, a neměří se logicky co se ještě nezná. Ty si bláhově myslíš, že už se zná všechno, jaká to omezenost a pýcha.
U těch mých testů úplně stačí, když se sejdou popisy od jednotlivých respondentů u jednoho vzorku například v popisech:
1.Basy na sebe poutaly pozornost,
2.spodek pásma dominoval
3.výšky a středy byly méně výrazné proti basům, byly takové potlačené.
Nemám problém tyto ne zcela shodné výroky interpretovat jako shodu.
Pokud ještě někomu uniká oč v těch testech jde, tak pokud mi tři účastníci popíší jeden anonymní vzorek v podstatě stejně a k tomu to tak vnímám i já při svém testování, tak to beru za prokázání, že tento kabel přináší takovouto zvukovou signaturu. Další vzorek je popsán zase nějak jinak, a také tam panuje shoda, takže to je další důkaz toho, že je slyšitelný rozdíl mezi vzorky v testu. Žádné halucinace, očekávání ani vysoká cena se v takto vedeném slepém testu nepromítají do výsledků.
To by platilo jen v případě, že by se posuzovaly nějaké obecně známé výrobky u nichž by byla známa cena a byly by dostupné popisy jejich zvuku od uživatelů nebo recenzentů. Tam by se to chovalo při testu jak popisuje BV, ale ne nutně. Třeba já při testování znám technické detaily a mohu tedy mít logické očekávání výsledku. Přesto to co slyším jde velmi často proti těm případným očekávání.
Pokud v ABX testu lidi nepoznají v mnoha opakováních po sobě jestli je právě poslouchaný vzorek shodný s před tím pouštěným A nebo B, tak to pro mě jednoznačně neznamená, že mezi těmi vzorky nejsou za běžných podmínek poslouchání hudby jasně
slyšitelné rozdíly, fakt sorry.
Měří se jen to co se už zná, a neměří se logicky co se ještě nezná. Ty si bláhově myslíš, že už se zná všechno, jaká to omezenost a pýcha.
Omezenost a pýcha je si myslieť, že sluchom rozoznáš od seba nejaké dva(ľubovoľné) audio signály, ktorých rozdiel (diferencia, zmena , skreslenie) je pod -100dB zo špičiek signálu.
Skús sa spýtať nejakého ORL lekára, asi ťa pošle na psychiatriu..
vnímaný zvuk nejsou jen ty v současnosti měřené signály.
Vnímaný zvuk je zmes rôznych signálov, ktoré všetky dokážeme merať. Vždy je to len jedno okamžité napätie, ktoré sa privedie na svorky reproboxu. Je to niečo ako signál z príspevku 91(zobrazený spektrálne), ktorý v časovej oblasti vyzerá takto:
Na obidvoch obrázkoch sú identické signály, len rozdielne zobrazené. A ich rozdielom vznikne "čiara" niekde -100 až -110dB pod signálom, čo je (teoreticky) počuteľný rozdiel medzi nimi. Ak toto počuješ, tak je to prevrat v medicíne alebo si ET. Alebo..
pokud mi tři účastníci popíší jeden anonymní vzorek v podstatě stejně a k tomu to tak vnímám i já při svém testování
Popíšu ti to vtedy rovnako, keď vedia či je to A,B, alebo C. Daj preč označenie (vtedy to bude anonymné..) a budú počuť
Já věřím že, hogofogo kabel mí vliv na zvuk aparatury. Asi takovej jako když do poslechovky přinesu polštář navíc...
Kolik by to stálo natáhnout až z elektrárny?
Já high-end sítový kabel dal ke kávovaru a bomba !! Jihlavanka chutná jak zrna ze Sumatry..
Zajímalo by mne, jak to mají se síťovými kabely v nahrávacích studiích? Nikde na CD, či LP jsem se nedočetl jaký typ síťáku u toho, či tamtoho zařízení použili a proč???
Ale má recht, je to totální úlet a šílenost
Audioweb.cz » Smetiště » Totální audiofilský úlety a šílenosti