Re: Postavme si flaškostroj...

Počkat, on tu někdo má poblíž charkograf? co by dal za změření pár flašek?

Re: Postavme si flaškostroj...

V průměru tu máme pomalu jeden CT na osobu lol, ale to jsem nemyslel. On už dotyčný snad pochopí smile.

Web

Re: Postavme si flaškostroj...

Na počest zakladatele vlákna si dovolím ho oživit....
Mám teď doma od zdejšího člena áčkový lampáč s 6S33. Protože mám tyhle flašky včetně traf doma uloženy, byl jsem na jeho zvuk velmi zvědavý.

http://hlava.webpark.cz/jednocinne/6c33c%20DA2/6cc%201.jpg

Po zapojení jsem začil lehký šok. Především jsem měl obavy z brumu, který se nepotvrdil, zesilovač je naprosto tichý,jak z reprobeden, tak z vlastních transformátorů brum neslyšet.
Co mě však překvapilo nejvíce, je fakt , že podle autora F. Hlavy by tento zesilovač měl mít výkon kolem 8-10W na kanál, ale i s tímto výkonem nemá problém vybudit poměrně málo citlivé VMA2 na slušnou hladinu poslechu ! Jediné čeho jsem si všiml, jsou zdá se poněkud měkčí basy, ale není to nijak zásadní rozdíl. (výstupní výkon vyzkouším přeměřit, podle mě z toho nemůže lézt jen 8W smile )
Zvukový projev se mi moc líbí, přimělo mě to k tomu, že se co nevidět začnu věnovat vlastnímu lampáči smile

Zapojení je s ECC99 asi v SRPP , 6S33 autobias, zřejmě bez ZV (zatím jsem to neštudoval do podrobna)

Jedna věc se musí nechat, ty 6S33 neskutečně hicují, i 10cm od baňky cítíte, jak sálá teplo. Příkon jsem prozatím neměl odvahu změřit, ale to k tomu asi patří smile

Re: Postavme si flaškostroj...

Co bys chtěl... dovolená teplota baňky 300 st. C při životnosti 100 hodin...

Web

Re: Postavme si flaškostroj...

Mam postavene neco podobneho, budic s 2 x ECC82 (vstup SRPP, budic dva systemy paralelne) s fixed biasem v cistem A to dava 15W na kanal. Prikon na oba kanaly je 180W, takze to topi velmi hezky smile Zvukove velmi prijemne, basy ok (to asi zalezi hodne na vystupnich trafech a vazebnich kondech) a krmim s tim horny s FE206En, takze vykonu je dost a dost. S tou zivotnosti pri pouziti 6c33c-v to neni tak spatne, samozrejme pokud nekdo nenastavi pracovni bod na hranici meznich parametru. Mimochodem, 6c33c mam taky od Bobobroda....

Jeste drobne upozrneni - pri autobiasu to asi tolik nevadi, ale pri fixed biasu jsem zjistil, ze ty flasky maji docela velky rozptyl parametru, ze 4 kousku jsou dve od sebe cca 10%, treti cca 20% a posledni je skoro o 50% mimo. Po nastaveni ale jedou vsechny dobre. A taky potrebuji par hodin zahoret, jinak prac. bod dost utika.

ps. Kdyz jsem videl realizovane OTL s 6c33c vzdy po 4ks na kanal, mam pocit ze to funguje jako primotop, jen zhaveni je 300W smile

Web

Re: Postavme si flaškostroj...

U 6S33S se naprosto běžně dělá servo na nastavení pracovního bodu, pokud má být anodová ztráta nad 30W. Jenom tak se dá dosáhnout vysoké životnosti. Ono taky uváděné parametry pro vyčerpanou elektronku jsou dost kruté, Ig1=15uA.

Web

Re: Postavme si flaškostroj...

jo, se servem souhlasim, bez nej fixed bias nefunguje moc dobre. Autobias je ok, ale zase zbytecna ztrata a ne mala...

Web

Re: Postavme si flaškostroj...

Zdravím lampáče
Mám několik možná sporných poznámek.
Na životnosti lampy záleží:
- pokud jede na hranicích parametrů, vyčerpá se brzy emisní schopnost a klesají proudy anody (stínící mřízky atd.),
- pokud je od mizerného výrobce,
- pokud má impulzní zátěžové špičky.
Vyčerpané elektronky lze krátkodobým přetížením (žhavení s kontrolou anodového proudu) oživit, ne vždy se zadaří. Další možnost je postupné zvyšování žhavicího napětí až do 20% nominálu.
Občas neškodí po výboji v koncové elektronce změřit její průrazné napětí Uak, Ug2k, Uag2. Průrazné napětí může spadnout i pod 600V.
Elektronky na výkonu cca 30% mají velmi dlouhou životnost.

Teplotní změny
Bývají častým zdrojem závad. Dobře tuto problematiku zvládali u HP v počítačích. Naopak u PC většina ostatních výrobců ohřívala elektrolyty teplem z procesoru.
U lamp je problém s jejich umístěním na plošném spoji a přes jejich stínění jsou ohřívány další součástky. Lampy mají rády přiměřené teplo, zbytek součástek ne.

Zdroje
LC filtry díky velké indukčnosti se spokojily s malými kapacitami vyhlazovacích kondenzátorů. Dnes nejsou výjimkou ani kondenzátory s kapacitou blížící se milifaradu. To klade zcela jiné nároky jednak na zdroj, jednak solidně zatěžují teprve se žhavící elektronky.
Budiž nám příklad starých spolehlivých elektronkových radarů a všech jejich klonů. Tam se používaly následující režimy:
- žhavení - žhavila se všechna vlákna všech lamp
- anodové napětí - šlo zapnout až po uplynutí určené doby po zapnutí žhavení
- vysoké napětí - napětí vysílacích stupňů se zapínalo až po provedení funkčních kontrol ostatních bloků
Předčasné zapnutí vysokého napětí zdárně přispívalo ke drahým závadám.
Před nasazením nových koncových elektronek se provádělo tzv zahořování - na elektronkách se postupně zvyšovalo vysoké napětí až do jeho jmenovité hodnoty (něco podobného jako formátování elektrolytů před jejich použitím).

Očekávám námitky a připomínky.
krf

Re: Postavme si flaškostroj...

Teplotu baňky jsem kluci naměřil kontaktním teploměrem někde kolem 150°C. Právě nastavení prac bodu mi dělá největší vrásky na čele, neb se samozřejmě o svoje lampy bojím smile Zkusím popátrat po nějakém zapojení toho serva a kdyby nic, zkusím se zamyslet smile

Re: Postavme si flaškostroj...

Je to směs obecných pravidel, částečně v pořádku, částečně diskutabilní. Nelze směšovat provozní režimy zařízení s malými elektronkami a s elkami velkých výkonů.

Předčasné zapnutí vysokého napětí zdárně přispívalo ke drahým závadám.
Ano, třeba u PVOS radaru to vyvolalo závadu "seřvání obsluhy nadřízeným" nebo "vyřazení oddílu střelou typu Shrike (AGM45)".

Web

Re: Postavme si flaškostroj...

Ja ve zdroji pro anody pouzivam svitky co mozna nejmensich hodnot a tlumivky desitek H.Zvuk mi pak prijde detailnejsi nez pri pouziti elytu vysokych vysokych kapacit.
2rix:nejjednodussim resenim je autobias

(upravil pzwak 26. 7. 2013 10:10)

Re: Postavme si flaškostroj...

DJ_Rix - tech 150C neni tak moc, vyrobce povoluje na bance 260... ja to u tech svych nemeril, nehonim je na max povoleny ztratovy vykon 60W, staci mi "jen" 40W ale i tak topi hodne. Jinak zapojeni serv je po netu spousta, nektera dokonce s lampami, vetsina na ruskych strankach. Nekolik jsem jich vyzkousel a nakonec jsem stejne sel vlastni cestou... Bat se o lampy moc nemusis, tyhle neco vydrzi big_smile Pokud das do napajeni pojistku F630mA pro kazdy kanal, muzes byt v klidu.

Edit: Kudlibabka - ano, autobias je nejjednodussi, ale pri Ik 200mA ti na odporu v katode da 10-15W ztraty (-Ug byva od 50V do 80V) coz neni malo a musi se to uchladit a naviz prichazis o uzitecny vykon.

Web

Re: Postavme si flaškostroj...

2pzwak:jo to je mi jasny...ja z "uspornych" duvodu pouzivam zesilovac s 6P15P na konci,ty 2WPC mi staci...ve skrini pak odpocivaji monstra typu 6C33C a GM70...na ty prijde rada az v zimnim obdobi....:-)

Re: Postavme si flaškostroj...

Co j přesně myšleno tím že přicházím o užitečný výkon u autobiasu ? Pokud katodový odpor překlemuju dostatečně velkou kapacitou...... nebo mi něco uniká ?

(upravil pzwak 26. 7. 2013 10:42)

Re: Postavme si flaškostroj...

kudlibabka - tak to pak jo, neco jako "letni" a "zimni" provoz, jo? big_smile Mam taky jeste jine lampace v PP, ktere tolik netopi, ale zase tak pekne nehraji ... Takze radeji topim big_smile
ted si pohravam s myslenkou na maly circlotron s triodami na konci, vykon tak 1-2W, ale potrebuju jeste navinout vystupaky a nejak neni cas ...

DJ_Rix - samozrejme ze odpor muzes preklemovat kapacitou, ale - vznika ti lokalni NFB, ktere neni vzdy zadouci a ztracis zbytecne tech 10 - 15W na odporu jako teplo. Nemluve o dalsi kapacite ovlivnujici audio cestu, ktera tak muze mit vliv na zvuk. Ale jako jednoduche a funkcni reseni to jde, pokud akceptujes uvedene.

edit - a ten kondik nevychazi zrovna maly, mam pocit ze jsem ho pocital, nekde mam jeste vzorecek pro vypocet katodovych C, musel bych ho vyhrabat. Tehdy mi (pokud si dobre vzpominam) vychazel odpor kolem 220 ohmu a kapacita kolem 1000uF / 80V. Ja pokud mohu, elytum se vyhybam, jejich misto je pro me jen ve filtraci napajeni a to jeste spolu s tlumivkou. Katodovy kond se pri nevhodne hodnote prave muze projevit na basech.

Web

Re: Postavme si flaškostroj...

2pzwak:k tem tvym bednam by taky stacil zesilovac 2WPC,nevim kolik hodin denne hrajes,ale pokud tolik co ja usetril bys za elektrinu...GM70 je skutecny topidlo 20V/3A ...no ale zvukove nadhera...
Co se tyce katodovych kondenzatoru tak je nekdy pouzivam nekdy ne.Treba v zapojeni s anodovyma civkama ktery mam,je potreba kond dost velky hodnoty 1500uF nebo i vic a vazebni kond pak 2,2uF nebo vic...naopak v SRPP nekdy kondik nedavam...co se tyce koncovych lamp tak u 2A3 s autobiasem to bez kondiku nezahraje uplne spodek,takze tam mam Blackgate cca 1000uF...

Re: Postavme si flaškostroj...

Pánové, teď tedy otázka: Zajistit stabilitu pracovního bodu servem, nebo dát do katody proudový zdroj přemostěný kundíkem ?

Re: Postavme si flaškostroj...

Rixi, na tohle ti kazdy odpovi jinak big_smile Nejlepsi je si to vyzkouset, co ti bude znit lip. Pro me byl lepsi fixed bias se servem, nekomu muze vyhovovat autobias s kondikem. Nakonec to neni takovy problem - na vyzkouseni u fixed bias servo nepotrebujes, tech par minut akusticke zkousky prac. bod zase tolik neujede.

Web

(upravil Dalča 26. 7. 2013 15:12)

Re: Postavme si flaškostroj...

1) životnost flašek a proud.¨
Je dána výhradně konstrukcí katody - složení a množství emisni vrstvy, schopnost doredukovávát nové baryum po odpaření toho starého - spolupráce s podkladovým kovem .Ni s příměsemi. tzn jsou flašky které vydrží opravdu hodně (zásobníkové katody, tlusté vrstvy oxydů, Ni s redukčními příměsemi)
2) teplota elektrod
je dána pracovním bodem, odolnost té které flašky k teplotě závisí na konstrukci a materiálu. znám výrobky, kde jen krapet proudu způsobil trvalé deformace mřížky, oproti třeba E130L Siemens, kde dvojnásobný překročení Ig2 bylo zjištěno po dlouhé době, v podstatě náhodou...
Je důležitý, aby to mechanicky ustály a hlavně nedošlo k uvolnění v nich pohlcených plynů - kvalitní výrobek s dobře vyžíhaným a odpyněným systémem je výhodou
4) většina flašek neumí trvale žít v rudým žáru - poznámka pro kytaristy
5) povrchová teplota, u klasických předzesilovacích by neměla přestoupit 200°C, u koncovek závisí na materiálu flašky
6) flašky lze trochu regenerovat- mírné zhoršení vakua umí "vyžrat" getr, když je ho tam dost, lze falšku znovu "zahořet" na stabilizaci potenciálů - kde je v prdeli emisní vrstva, nepomůže nic.
7)usměrňovač - tlumivka oproti kondíku. Optimální je kondík a maximální tlumivka - se chová velice "něžně" k usměrňovacím prvkům, tj ti, co usměrňují flaškou by měli jít touto cestou. I pro zastánce křemíku je indukčnost v usměrňovači vždy přínosem (teda pokud nemá nepřiměřeně velký Rs). Milifarady jsou dobrý pro tranzistory, flašky nechlastaj tolik "proudu" zase jsou napěťově "rozežrané"

DJ Rix:
co člověk to názor.
V dobách Flašek se servo moc "neprosazovalo" a proudový zdroj v katodě byl "exkluzivním" prvkem.
pokud bych to dělal já tak proudový zdroj, je mi to bližší řešení.
katodový odpor je protékán celým katodovým proudem a tím pádem ti žere neužitečně energii ze zdroje - snižuje "účinnost" příkon/výkon (i když vzhledem k účinnosti A zesíků je tento argument dost komický)
Žádný kondík není dokonalý, tj dycky se ti RC článek v katodě bude chovat "nerovně" tj lepší mít katodu tvrdě na zemi a předpětí tvrdý (no jsou aplikace kdy je záporná proudové vazba výhodou).

(upravil kudlibabka 26. 7. 2013 17:45)

Re: Postavme si flaškostroj...

proc delat veci jednoduse,kdyz to jde i slozite,ze jo....
https://lh5.googleusercontent.com/-WsYN … eneers.jpg