Oktanové čílo je číslo, udávající "pomernou ochotu" paliva k samovznícení. Při samovznícení palivo dohořívá z mnoha ložisek najednou, tudíž značně rychleji, než při normálním spalování, kdy se od svíčky šíří "vlan" plamene a palivo odhořívá rovnoměrně.
Palivo nedetonuje, to je špatný, leč velmi rozšířený omyl (detonace = "hoření", kdy se tato vla šíří materiálem - směsí - rychleji, než zvuk za daných podmínek (tlak teplota))
Tzn palivo s větším oktanovým číslem = palivo, které snase vyšší tlak a teplotu, než dojde ke spontánnímu vznícení.
Alkohola jako takové mají velmi vysoké OČ, proto se v minulosti přidávaly do benzinu za účelem zvýšení OČ celkové směsi.
Potom, co se v rafinérkách rozmohla technologie reformování, tak se od toho upustilo, a teď se do benálu lije zas, protože to někdo nařídil, prej z ekologického důvodu.
Biopaliva mají jednoznačnou budoucnost, i to LPG je z ropy. JENŽE.
Biopaliva by se musely pěstovat a zpracovávat tak, aby opravdu ekologické byly, tj při jejich vzniku by se nesmělo spotřebovat víc energie, než kolik se z nich získá (což teď právě tak je a používají se jen díky debilním dotacím, které deformují logiku trhu)
Líh je z hledioska spalování úplně dlouhodobě happy, pokud je vůz na toto palivo seřízen. Jinak nastanou problémy. Problémům jde čelit směsí, tj spalováním lihobenzínu.
LPG má své mouchy taky. Benzin, když nemá "průtok" ochotně zanechává sedimenty polymerů, které se z něj tvoří. TJ pokud se na benál občas dýl nejede, zaserou se vstřiky, regulátor tlaku, čerpadlo paliva...
LPG má další nevýhodu a to je ten "smrad" co se do něj dává, páč Propan i Butan jsou bez zápachu. A proto se to "parfémuje" - odorizuje, aby uživatel Ucítil unik dřív, než škrkně sirkou, páč potom je to už rychlý proces. Cpe se do toho různá chemie, např. Ethylmerkaptan, terc. Butylmerkaptan, Tetrahydrothiofen, Isopropylmerkaptan, a kýbl dalších, Jedná se o uhlovodíky které v sobě obsahují síru. Jsou to látky zdraví neprospěšné, často s mnoha účiky, přo spalování zanechávající sirné sloučeníny SO2, SO3, tyhle jsou velmi korozivní, zvlášť při vysoké teplotě a spolu s vohní parou (výfukové plyny). Výhodou je zvýšení životnosti motoru páč nedochází k tvorbě karbonových usazenin, zároveň se prodlužuje životnost olejové náplně motoru, neboť nedochází
k ředění oleje benzínem, teda jeho těžkejma složkama.
Oktanové číslo LPG musí dosahovat minimálně 89 jednotek (praví norma), což je víc než u automobilových benálů - 82, 85 a 88 měřeno motorovou metodou!! - to co píšou na stojanech jako oktanové číslo je cifra zjištěná tzv výpočtovou metodou (91,95,98), a je dycky větší jak motorová metoda. Akorát že to číslo povídá tak maximálně o tom, jak se bude motor chovat na volnoběh. Motorová metoda zohledňuje i vyšší otáčky a různé dynamické jevy s tím spojené.
No a teď si vyber.
Všecko má své pro i proti.
Já osobně, pokud budu řešit další auto, tak jsou do benálovýho motoru s úpravou na LPG.