Re: Ethanol E85

DJ_Rix
Auto klasické benzínové má jedinou zpětnovazební regulaci složení směsi a to díky lambda sondě ve výfuku, která se snaží autu předávat informaci o tom, jestli je směs bohatá nebo chudá.
Pokud je lambda regulace ve slušném rozsahu, umí poznat, že je v palivu již nějaký kyslík přítomen a zvýší podíl paliva v nassávané směsi.
Samozřejmě lambda regulace u vozidel má omezenou působnost, a umí kompenzovat odchylku jen v určitém ± poměru.
Tzn v sériovém motoru by se nedal spalovat čistý nitromethan a doufat že složení směsi zoptimalizuje lambdaregulace. (teda za předpokladu že zanedbáme všechny ostatní okolnosti tsaplování tohoto paliva, tj budeme uvažovat ideální motor který to prostě zvládne)

Re: Ethanol E85

Jakým senzorem pozná řídící jednotka,že je již nějaký kyslík ve směsi (palivu) přítomen? Lambda regulace "kmitá" kolem ideálního poměru,tj snaží se regulovat tak,aby byla lambda=1 (poměr cca 14,5/1) a protože je lambda velmi strmá,kmitá hodnota poměru kolem jisté hodnoty.

(upravil Dalča 6. 7. 2012 19:17)

Re: Ethanol E85

jakým? no přece lambdou.
Jednotka (s adaptivní regulací map) má v paměti poslední "použitý" poměr palivo - luft. Za předpokladu, že tohle je zapálitelné a udrží motor v chodu, pokračuje se v krasojízdě motoru, dokud není platný signál z lambdy. podle něj (delší dobu chudá směs) jednotka koriguje složení směsi - prostě "přileje" víc paliva. O tom, že tahle kulišárna není samospásná svědčí hlavně to, že směs podle mapy v paměti musí bejt zapálitelná!

Kyslík v palivu se prozradí právě ve výfokých plynech , že tam jaxi je velký podíl zbytkového kyslíku.

Re: Ethanol E85

Což ale neznamená,že lambda pozná,kolik kyslíku je v palivu,ale že je nějaký nadbytek kyslíku po spálení směsi. Stejně tak se může projevit i nějaké falešné přisávání vzduchu,řj nemá jak poznat že se jedná o kyslík v palivu,pouze hlídá zbytkový kyslík po spálení směsi.

(upravil Dalča 6. 7. 2012 19:30)

Re: Ethanol E85

Tak tak!
To je vlastnost lambda regulace.
5ekne ti, kolik je v daném místě výfuku kyslíku, Neřekne ti, kde se vzal.
Pokud třeba do výfuku budeš vecpávat vzduch(někudy jinudy nějakým ventilátorem, bude lambda regulace řvát chudá směs a do válců lejt přebytek paliva.
Stejná efekt má, když lambda tzv zamrzne.... prostě se posere aktivní vrstva (nějaký oxidy zirkonu mezi dvěmi elektordami - dělá to jakosi "baterku" - když se vyskytuje přebytek kyslíku ve výfuku,  napětí malé, přebytek paliva napětí velké) zlom někde u 0,8 voltů, lamba sonda je hodně prudká - nelineární. Vlastně je to jakýsi komparátor kterej porovnává na jedné straně vzducha na druhé straně výfukové plyny. Pokud je z obou stran kyslík, tak napětí nedělá...
Teda existuje i tzv širokopásmová lambda, ale ta není tak rozšířená (je u motorů pracujících s velmi chudou směsí). Je podstatně složitější a umí měřit v podstatě koncentraci kyslíku ve výfuku spojitým výstupním signálem.
Někde vyštrachám napětí na lambdě při různém složení směsi.. sem si prěd 10 lety hrál s autama a lovil kde se co dalo...
Teď jezdím konečně v pořádném autě a benzín liju do sekačky na trávu.. smile
No mám holt dízla, no....

(upravil Jurawood 7. 7. 2012 8:36)

Re: Ethanol E85

Tady máte skokovou lambdu
http://www.vma.cape.com/~patrick/brm/lambda.gif

Dalča: Prosím tě opět se ptám- nevíš jaký má stechi-poměr e85? Už se ptám pravidelně na všech fórecha nikde jsem nedostal normální odpověď.

A tady je moje wideband smile

http://img843.imageshack.us/img843/6977/p1100776.jpg

http://img85.imageshack.us/img85/2849/p1100781p.jpg

http://img801.imageshack.us/img801/961/p1100788.jpg

Re: Ethanol E85

Pěkná maschinka!!!!

Stechiometrický poměr:
líh:vzduch   6,96    (u E85 závisí na těch 15% nelihu co tam je, bude krapet vyšší, tohle je pro bezvodej čistej líh)
Methanol:vzduch 6,45


Výhoda lihu je, že je ochoten fungovat v podstatně chudší směsi než benál.... Tj motor udrží v chodu i velmi chudá směs - samozřejmě že výkon je v pytli...

(upravil Jurawood 7. 7. 2012 9:04)

Re: Ethanol E85

Aha, díky takže je to tak jak jsem vžycky tvrdil. Právě mě nešlo na rozum jakto že to vůbec jede.. A lih je zápalnej i při extrémě chudou směsí jsem se nikde nedočetl. Tak paráda.. Ptal jsem se na motocyklovém, autařském a nikde raději nikdo neví... Že se odpověď dozvím mezi audio jsem nečekal.

Ale stejně mě to vrtá hlavou dál, proč tedy ty auta nežerou 20-30 litrů / 100km, tak jako závodní auta na lih?

Re: Ethanol E85

Když ono se v této problematice šíří hodně dohadů....

Jsou to nový paliva, nejsou s nimi zkušenosti a obecná povědomost...
Tzn kdo se nezaobírá organikou jako takovou nebo nemá přímou vazbu na lidi okolo EKO-paliv se motajících, taj nemá dost informací...
Ideální palivo je vodík... je zapálitelný téměř v libovolné koncentraci se vzduchem.... Benál moc chudej nezapálíš, moc bohatej taky ne... je na to dost citlivej.
No ale ta široká mez zapálitelnosti má i svý negativa...
provoz na moc chudou směs motoru nesvědčí, na super bohatou zase exhalace jak litvínovská chemička...
každý palivo má svý pro i proti.

Re: Ethanol E85

No protože při Ethanolu jezdí na chudou směs.....nějak se do toho ještě motá odolnost pístů a spalovacího prostoru na teplotu,protoře při chudé směsi je jiná....

(upravil Jurawood 7. 7. 2012 9:15)

Re: Ethanol E85

Co se týče banálu, tam to troufám si říct znám. Zabývám se celkem dlouho laděním směsi. Celkem bych se i mohl nazývat odborník přes rovnotlaké CV karburátory.
Ale etanol o tom nic nevím, a z toho mála co koluje na internetu je mi špatně, to jsou v 90% kecy popírající fyzikální zákony, mající za cíl nějaké firmě zajistit bussines.

Re: Ethanol E85

O teplotu při chudý směsi lihu bych se nebál, je to "studenější" palivo než benál, tj propálení jak od benálu nehrozí. Spíš při přebytku kyslíku se vyrábí hodně zajímavých zplodin, oxidů dusíku, aldehydůa  jinýho sajrajtu....
přebohatá směs lihu je taky docela chladná a docela prospívá turbodmychadlům...nižší teplota spalin...

(upravil little 7. 7. 2012 13:43)

Re: Ethanol E85

Koukám že se tady zase rozpoutala akademicko-teoretická debata kterou jsme skoro ukončili pár stránek předtím, protože na všechny otázky už bylo odpovězeno. Co takhle kdyby někdo dal návod na vytvoření "conversion krabičky" která běžný motor promění na "flexi fuel vehikl"? Však ta běžná komerční krabička stejně jenom prodlouží dobu/délku jednoho vstřiku paliva tím, že zvýší odpor na vstřiku a nějak zblbne ŘJ tak aby si myslela že spaluje benál. Nevím ale tohle je zkrátka otázka na kterou bych rád znal odpověď. Je možný běžný auto předělat na E85 pomocí několika DIY úprav na motoru bez zakoupení už hotový krabičky?

Co vlastně ta krabička přesně dělá?

(upravil Jurawood 7. 7. 2012 14:11)

Re: Ethanol E85

Little: Nebylo odpovězeno na to co se ptám každého půl roku všude.. jaký je ideální směšovací poměr..
Co se týče piggybacku, obsahuje procesor, zjistí periodu co jde na vstřikovač z RJ. Vynásobí koeficientem (cca 1,xxx krát t) a teprve takto upravený impulz pošle ke vstřiku.

Dalča: ještě využiji tvých znalostí... nějak mě ty čísla nesedí s mými odhady...
Etanol co vím, možná špatně, má stechio 9:1
Takže E85 je 85% (1:9) a 15% (1:14,7)
Takže to máme nějakých ideálních 9,86:1, je to tak?

(upravil Dalča 7. 7. 2012 15:41)

Re: Ethanol E85

s tím stechiomertrickým poměrem u lihu je to těžký,  nzávisí co za bordel do něho přimícháš... Líh je magnet na vodu, a ta s ním dělá divy.
Dá se tvrdit, že stechiometrický poměr toho, co se čepuje pod názvem E85 je něco málo přes 9.
Absolutně čistej bezvodej líh by měl mít stechio se vzduchem pod 7.

mňo, de to spočítat.... C2H5OH + 3O2 = 2CO2 + 3H2O.... vzduch obsahuje nějakých 23% (hmotn.) O2...

tyvole přece nebudu v posteli počítat!!!

Až se vyhrabu z postele a dostanu se do práce (případně náhodou najdu doma tabulky) tož to zkusím zjistit přesně.
Ideální na to je karbec, prostě zvětšuješ trysku, až máš pocit, že to je to ono....
Včil sou auta plná www a jinejch sráčů.... nastartuj stiskem tlačítka start, vypni stiskem tlačítka start... na displeji porád nějaký blbý hlášky... podobnost s Woknama čistě náhodná.
Právě už dýl čučím na hlášku injection fault - ceck anti pollution system... to asi tomu trpaslíkovy vevnitř se stýská po FAPu, kterej jsem zahodil, páč byl zacpanej....

Re: Ethanol E85

Anti pollution system hlásí kamošovi pažout,když jede na plyn. Co to znamená a co je FAP ??

Re: Ethanol E85

FAP = filtr pevných částic

Re: Ethanol E85

FAP = absolutní vítězství EKOFAŠOS nad zdravým rozumem.
Maj to rencky a spoustu jinejch značek. Je to v podstatě "sítko" - pórovitý věc přes kterou deroucí se výfukový plyn očišťuje se od sazí (pevných částic). Páč filtr se jednoho krásnýho dne zanese - ucpe- naprogramovali tvůrci WWW do řídících jednotek tzv regenerační cyklus. Ten funguje na principu následujícím: Nafťák jezdí na extrémně chudou směs, tj ve výfuku je eště stále docela dost kyslíku. Když zahřejeme FAP dostatečně na teplotu, kdy jsou saze ochotny se spalovat - oxidovat- saze civilizovaně shoří a fap je zase jako novej. teoréticky, že.
Zvýšení teploty, když zrovna nejedeš ja Šumáchr s turbem rozsvíceným do červenýho žáru, dosahují tím, že těsně před otevřením výfukovýho ventilu (nebo eště o chvilku pozděj) do docela horkýho prostředí ve válci vstříkne eště trochu nafty, kterážto odhoří plamenem i cestou ve výfukových cestách, a značně zvýší teplotu splain.
Mňo, to je systém, jak sice nedýmit, ale kurevsky zvýšit spotřebu.
No a tohle "grilování" má čistit FAP. Jenže ona ta porézní hmota jaxi taky není nesmrtelá ucpává se přes regenerační snahy až do definitivního ucpání. Pak máš 2 možnosti. Koupit novej FAP - hodně drahá sranda
Nechat si jej opět zregenerovat termicky - špesl hořák v autoservisu. oprava to dočasná stejně se za chvilinku zase ucpe, páč holt ta porézní hmota těmi cykly žár při regeneraci smrad z motoru a zima při odstavení holt de do někam.. a spéká se.
Nebo vrazit nemalý mrzký peníz různým chipům a dejlům, kteří vysvětlí www řídící jednotce že se má na regenerační cykly vysrat a místo FAPU ti do výfuku vrazí kus roury.
Prosím neplést technologii filtrace částicovými filtry s technologií Ad Blue, což je poněkud jiný šálek čae z úplně jiného soudku...

Re: Ethanol E85

S tím filtrem pevných částic tomu rozumím,o tom "samočištění" jsem tedy nevěděl.....

A co je tedy ten antipolution ?

Re: Ethanol E85

antipollution  proti imisní, proti znečišťovací filtr.
Co je to u benzíňáku fakt nevím, ale v naftě to chytá saze - to velké černé co dělá dým u výfuku. To malé neviditelné, karcinogenní s rozměrem pod 5 mikrometrů to stejně nezachytí...
Takže auta opticky nečadí, ale umírá se na rakovinu čím dál víc.