Re: Použítí tranzistorů mj21194
Taky si myslím že jeden kontakt 16A bude bohatě stačit v elmetech d 2000 je taky jeden kontakt 16A a výkon to má 500w/8ohm,800w/4ohm a 1200w/2ohm.
Nejsi přihlášen. Přihlas se nebo se zaregistruj.
Audioweb.cz » Zesilovače, receivery » Použítí tranzistorů mj21194
Taky si myslím že jeden kontakt 16A bude bohatě stačit v elmetech d 2000 je taky jeden kontakt 16A a výkon to má 500w/8ohm,800w/4ohm a 1200w/2ohm.
takže vyskúšam variant s tesláckou ochranou a budem sa to snažiť celé miniaturizovať (rozmery DPS)
to bude ale na dlhšie...
R12 stačí 1W, ale na tomhle místě honiči zkreslení 0,000xx% použijí watáž větší. Pokud se tento R příliš ohřívá, tak může měnit ve zmíněných 0,0% hodnotu (v rytmu hudby)...
Nevím, zda máš ověřené knihovny, ale ten 1W R12 mi příjde stejný jak ostatní 0,6W odpory. Kondíky - elyty na 60V (asi 220uF/80V) mi příjdou taky celkem malé... Na těhle místech nejsou vhodné žádné miniatury... a i přívod např. k C17 je tenká "nítě". Pokud použiješ polovodiče do 4MHz tak snad. Pro rychlejší tranzistory jsou tyhle dlouhé a tenké spoje příliš indukční a může to dělat (pro někoho) nepředvídatelné věci.
zuki: ďakujem za postrehy!
toto zapojenie je kvazikomlementar, takže nemá zmysel riešiť R12 (je v púzdre 0309 RM10 - preto sa Ti to nezdá...)
elyty musím skontrolovať podľa skutočnej vzorky - doladím, spoje upravím
rozmery DPS podstúpia "diétu" aby bola kompaktnejšia...
Dolaď, uprav, a ty dvouwattové rezistory tam dej. Zvýší to i spolehlivost. Nebo to "po Dudkovsku" poskládej z více paralelních kusů 0207 0,6W.
Ty rekuperačky BA159 bych nahradil rychlejší SF38 nebo aspoň robustnější BY399.
Ondro tam nejde o wattáž, ale o tepelnou setrvačnost...
BA159 stačí, v lepším případě BY299.
nalimko33, R31 máš blbě hodnotu.
neměla by tam být 0R1 ?
Na místě R31 by měla být hodnota max. 0R15, větší hodnota sice ten kvazoš trochu víc srovná do latě, ale zas se tam zbytečně protopí...Vrábloši tam měli tuším 0R18 a už tak to byl slušný hajcung, je potřeba si uvědomit, že tím odporem švihá celý proud koncového stupně, rozhodně bych na toto místo nedoporučoval běžnou bílou 5W drátovou kostku, ale slušný odpor, třeba Vishay G204 /7W/, k dostání pod označením RD7-G204 běžně v Ecomu. Ostatní drátové odpory budou stačit RD4-G202 /4W/ rovněž z Ecomu.
Ecom nemá zatím eshop, proto je potřeba si stáhnout jejich program Ecom, pak skladový soupis ve formátu .xls, tam si podle označení a hodnoty vyhledat skladové číslo a podle něj pak napsat objednávkový mail. Jsou tam i orientační ceny bez DPH, sedmiwattový odpor Vishay G204 stojí myslím třináct kaček.
Těch peněz nelitujte, běžné bílé drátové kostky prodávané součástkovými giganty jsou při mírném přetížení nespolehlivé a uhořívají.
No především by měly být v obou větvích té nadproudovky odpory stejné, resp. se stejným vlivem.
A kurva... tady jsem se na něco vykašlal. Tak abych to napravil: Ten můj koncák je skutečně vrábelský konec s dvěma diferenčními páry, díky topologii plošňáku jsem si dovolil ho maličko rozvázat, aby běhal rychleji. Keramika 47p mezi kolektorem rozkmitu a neinvertujícím vstupem byla v definitivní verzi stažena na 33p, ovšem TK795, tj. typ na 250V. Rozkmiťák nejdřív KD140, posléze MJE15031 bůhvíjaký pajc, ale o to ani nejde -- je podstatné vysoké Uce, velká fT a nějaká beta. Na mém schématu je pozměněný obvod řízení klidového proudu pro zasazení tranzistoru přímo do vinglu s koncovými tranzistory, použil jsem KC507 v silikonové bužírce, protože se mi tehdy nějak nedostávaly termistory. Pokud si ještě pamatuju, dělal jsem nějaké změny v RC členu mezi kolektory vnějšího diferáku, ale kromě tendence k rozkmitání jsem ani na škopku ani poslechem nezaznamenal výraznější změnu. Chtěl jsem ještě nahradit trandy v budiči (KD239/240) něčím rychlejším, ale nějak mě to přestalo bavit -- začal jsem si hrát s Tigrem. Při troše snahy se to dá nacpat na půlku eurokarty, tj. 100x160mm. Plošňák mám, ale kreslený ve Ferdovi Mravencovi s tím, že se musí ručně dokreslit body pro vývody pouzder TO3. Plošňák kreslený vyloženě podle schématu, zemnič tažený středem a šíny po stranách. Víc si nepamatuju, je to už pár let a dokumentaci si nedělám. Dva takové konce odehrály bez defektu mnoho akcí, pokud si pamatuju, jeden výpadek byl způsoben prohořelým a protaveným relé v ochranách (čínských 15A) a druhý mojí pitomostí, protože jsem po čištění a nějakých změnách v zesilovači nedotáhnul vingl k chladiči -- přesto zesilovač střelil až nad ránem, když byli všichni zralí do postele.
Mně vrábelský konec v Multisimu s MJEčkama na místě rozkmitu, proudového zdroje a budičů kmitá jako prase a není to k zastavení. Dál jsem si s tím nějak nehrál, není času, ale dejte si na to pozor, na místa budičů by to asi chtělo nějaké 3-4MHz typy a to samý na místo rozkmiťáku a proudového zdroje, jinak by se zřejmě musely úplně jinak udělat kmitočtové kompenzace.
Hlídání klidového proudu násobičem Ube je v pořádku, drží to kliďák dobře. S termistory je otrava a ne vždycky jsou k sehnání v požadovaném provedení a hodnotě.
Já taky říkám, že jsem se zarazil u toho rozkmitu. Jednak mi nebylo jasný, proč by v proudovém zdroji musel být rychlý tranzistor, jednak jsem se v případě budičů bál právě toho rozkmitání.
ďakujem všetkým zúčastneným za pripomienky.
EDIT
teď mě napadlo, bylo by lepší, kdyby výstup na repro byl připojený k pohyblivému kontaktu, zem připojit na klidový kontakt a na spínací výstup zesu ? V případě poruchy, by relé rozeplo a zkratovalo reproduktory a vytažený oblouk na zem ...
lenže v prípade poruchy iba v ochrane by si výstup pripojil na zem! takto je to lepšie...
Nalimko máš to hezky navržené, doufám že dílo zdárně dotáhneš do finálu;
teď když se tak na to dívám – přepínám mezi schematy a návrhem desky, porovnávám styl, provedení – je tvůj návrh dost podobný BA-200 , ale tak ono je to pořád v podstatě na jedno brdo. Ty tam máš rychlejší budiče, sic zatlučené kondiky 220pF. U BA-200 jsou budiče BD243C/244C bez těchto kompenzací. Rozměr desky u BA je 158 x 102mm…
ďakujem Milan!
o BA200 toho veľa neviem (jeden pár som kúpil cez inzerát, ale ešte ho nemám doma) - toto je maximum čo sám dokážem... uvidíme aká bude odozva "majstrov"...
nalimko33, já jen jstli sme se pochopili dobře,
repráky jsou při vypnutém zesilovači připojeny na zem, po zapnutí zesilovače jsou s prodlevou odpojeny od země a připojeny k výstupu zesilovače. V případě kdy střelí konec, relé se rozepne a vytáhne oblouk, cílem je ochránit mnohdy několikanásobně dražší reproduktory, proto se reproduktory odepnuté od střeleného koncáku připojí na zem ( relé ma několikanásobně lepší spínací skopnosti než-li rozpínací ), máš v napájení pojistky - ty splní svou funkci tak i tak, neřeš jak dopadne relé , to se bude muset zřejmě vyměnit, osobně považuji za primární ochránit připojené reproduktory...
Audioweb.cz » Zesilovače, receivery » Použítí tranzistorů mj21194