Téma: Michal (subwoofer Peerless 830500+830548 (XLS12+pasiv))
Určení: Subwoofer domů
Datum realizace: Prosinec 2006
Orientační cena: 23000Kč
Technická data: Ozvučnice s pasivním zářičem, (šxvxh) 39x70x42cm, Objem 35l, Frekvenční rozsah 20-150Hz, Pasivní zářič (20Hz), DTD 38mm, Hmotnost 50kg
Autor: Michal
Další projekty: Reprosoustavy (TVM ARN-150-03/8 a Seas 25TN-S), Reprosoustavy (Seas G18RNX/P a 25TFFC), Centr (TVM ARN-116-60/4 a Visaton SC10N), Centr (Seas P17RE/XTVF), Auto subwoofer (Hertz HS 250; Peerless 830876 XXLS10)
Úvod
Rozhodnutí postavit si pořádný subwoofer ve mě hlodalo už dlouho, vlastně od té doby, co jsem začal s autohifi. Takže to byla jen otázka času.
Koncepce
Jendá se o aktivní subwoofer, vycházející ze spojení koncepce výrobce měniče Peerless (DST, nyní Tymphany), stavebnice intertechnik a americké verze ze stránek northcreekmusic.com. Dovolil jsem si pár úprav v konstrukci boxu, v rozložení reproduktorů, rozměrů a umístění zesilovače, tak v koncepci zesilovače samotného.
Měniče
Subbasový reproduktor Peerless XLS12 a pasivní membrána s kmitající hmotností 425g. Design pochází z Dánska, kde to bylo vyrobeno ví čert. Tuším, že jsem to stihnul, než Peerless přesunul výrobu do Číny. Ať tak či tak, dílenské zpracování je precizní. Jedná se o kvalitní 12" subbasové reproduktory s gumovým závěsem umožňujícím velmi velké výchylky (long throw ) a litým košem, parametry viz odkazy výše, stojí za shlédnutí. Maximální dovolený příkon u něj není definován, po optické kontrole cívky, která je vinuta asi takovým drátem, jaký používáme do výškových sekcí ortodoxních výhybek, o Pmax nemám strach, jediným limitem tak bude výchylka reproduktoru. Dle výrobce by se nemělo stát, že cívka opustí mezeru vinou velké výchylky, ale nehodlám to zkoušet. V doporučeném ladění dle výrobce (které jsem dodržel) je maximální příkon definovám pouze způsobem 300W RMS k dosažení definovaného cíle, 600W RMS už za teplotním limitem cívky. Definovaný cíl je v tomto případě 105dB/25Hz při lineární výchylce. Xmax vychází standardním výpočtem na 12.5mm, výrobce udává rozvinutí závěsu a bezpečnou výchylku přes 40mm.
Box
Doporučený objem je 35l pro kombinaci s pasivním zářičem s kmitající hmotností 425g a rezonancí 10.4Hz. Ladění boxu tedy vyjde přibližně do oblasti 35l/20Hz. Zkuste si to s bassreflexem a pochopíte proč pasivní membránu, přestože není levná. Prostor pro zesilovač je oddělen příčkou, která zamezuje přenosu vibrací k elektronice a enormě zvyšuje tuhost a vzduchotěsnost celého boxu.
Box je podle mého zvyku vyroben ze dvou vrstev 19mm DTD, celková síla materiálu je tedy 38mm dřevotřísky na všech stěnách ohraničujících pracovní objem reproduktorů, na přední stěně je potom ještě "okrasná" deska z 18mm MDF, kde je vyfrézováno zapuštění reproduktorů.
Jak je vidět z obrázku, je prostor příčkou rozdělen na dvě komory, jedna menší ve tvaru "L" (pro zesilovač a trafo) a druhá, která tvoří doplněk do kvádru (pracovní objem). V pracovním prostoru je ještě jedna předozadní výztuha vzepřená mezi koši měniče a pasivu. Aktivní měnič je nad pasivem, volil jsem tohle uspořádání kvůli omezení odrazů a kvůli dobrému pocitu, "že mi to nehraje do nohou". Ve spodní části je také málo místa na magnet a bude tak i dále od trafa zesilovače.
Pracovní prostor je vytlumen vatelínem, ale při dobrém dělení je to spíše pro dobrý pocit. Dalo by se napsat, že ozvučnice je skvěle tuhá, těžká. Celková hmotnost je přes 50kg. Pod ozvučnicí je stojan na čtyřech hrotech. Bedna na něj doléhá přes filcové podložky.
Povrchová úprava je opět samolepící fólie, mám tu barvu rád a klavírní lak k životu nepotřebuju. Přední deska je několikrát natřená obyčejnou černou barvou. V dolní části je pro efekt přidána další síla desky, podobně jako je tomu na soustavách JMLab, která v případě nasazení ochranného rámečku s látkou zůstane nezakryta a vytvoří s látkou rámečku zarovnanou plochu. Tato deska z MDF je přilepena zepředu přes ohyby fólie, ze předu tedy není vidět jediný spoj fólie. Povrch jsem před nalepením fólie zakitoval, obrousil, nalakoval a opět zbrousil, takže povrch je po nalepení fólie homogenní bez hmatatelných nebo viditelných nerovností.
Zesilovač
Tady je to na delší vyprávění. Takováhle konstrukce se nedá pohánět jen tak něčím. Membrána se 160g, k tomu pasiv který má skoro půl kila, zesilovač bude mít spoustu práce. První záměr byla SDA500, klasická subová výhybka a jakýsi kompenzátor, se kterým konstrukce počítá. To jsem si objednal u jistého Sinclaira, nevím, jestli ho znáte. Z této koncepce sešlo, protože mezitím vznikl Aldax. Volba padla na SPD400+Senior+Audioswitch+4x10G, jako na plusmínus adekvátní pohon. Jelikož jsem se stal asi prvním zájemcem o SPD400, dostala se mi do ruky nakonec SPD600 f plnej palbě, f klímě a na hlínách, s předimenzovaným trafem, relé matsushita, osazená OnSemi.
Všecko jsem to s nemalým úsilím nabastlil na hliníkovou desku a poslal zpět na Moravu na výměnu relé v audioswitchi a finální kabát by odborník. Tak se stalo a asi i díky tomu zesilovač bezchybně funguje na první zapojení.
Zvuk
Subwoofer jsem nejprve provozoval na jeden kanál z hifi věže, jelikož nebyl k dispozici pořádný konec. Bylo to fajn, posluchačům zvyklým na plastová kina padala čelist, ale tak nějak to nereflektovalo úsilí vložené do projektu a cenu měničů. Tohle vše ale zmizelo s osazením zesilovače Aldax.
Po prvním nástřelu nastavení a otočení volume drobek nad normál se mi roztáhl úsměv od ucha k uchu. Umí to hrát fakt moc hezky. Hloubka basů je absolutní, rezerva v hlasitosti je v tom našem obýváčku taky solidní. Zatím jsem neměl příležitost a čas to pořádně sladit, ale i po tom prvním nástřelu jede pěkně. Díky možnostem seniora jde perfektně navázat "podle ucha", když člověk ví, co dělá.
Je jasné, že tohle není tvrdý profík, ale muziku umí dobře, po nějakých pomalých basech není ani památky, sub krásně mizí ve zbytku pásma. Síla této konstrukce je ovšem ve filmech. Těžko se popisuje, jak tohle funguje. Jsou to takové ty basy ze sálů těch povedenějších multikin, která nejsou přebasovaná. Generátorem není problém vytvořit takový ten "vítr", který už není moc slyšet, ale je spíše tušen, aniž by byl cítit nějaký nepříjemný pocit tlaku v uších.
Jsem spokojen. I přes nekřesťansky vysoké investice musím říct, že ten rozdíl, který tohle přinese například proti "lidovějším" konstrukcím, je znát a stojí za to. Než stavět nový sub každý půlrok a propracovávat se od ARN-226 přes 12BR70, přišlo mi lepší rovnou stvořit takovéto "konečné řešení basové otázky", ono to ve finálě vyjde i levněji. Pokud je mi známo, tuto konstrukci nabízí AQ jako svůj vrcholný sub tuším za 59.999Kč. Odvažuji se myslet si, že jsem stvořil lepší sub a to jak z pohledu konstrukce skříně, tak zejména co se týká zesilovače.