Jít do obsahu fóra

Nejsi přihlášen. Přihlas se nebo se zaregistruj.


Audioweb.cz » Projekty subwooferů a sestav » luikas: Beyma 5MP60N + SEAS 27TFFC + Hi-Vi Research S10II+

  Stránky: 1

RSS

Příspěvky [12]

Téma: luikas: Beyma 5MP60N + SEAS 27TFFC + Hi-Vi Research S10II+

  • Určení: Kompletní domácí kino

  • Datum realizace: Březen 2007

  • Orientační cena: 25000Kč

  • Autor: luikas

Osazení, technická data

  • Hlavní: Hi-Vi Research S10II+, Beyma 5MP60N a Seas 27TFFC, bassreflexová ozvučnice, (šxvxh) 286x770x397mm, Objem 38+2.5l, Příkon 150W, Frekvenční rozsah 35-25000Hz, Impedance 6Ω, Bassreflex Ø90x267mm (39Hz), Hmotnost 28kg

  • Zadní: Beyma 5MP60N a Seas 27TFFC, bassreflexová ozvučnice, (šxvxh) 17x17x30cm, Objem 3.5l, Příkon 50W, Frekvenční rozsah 80-25000Hz, Impedance 6Ω, Bassreflex Ø4x11cm (88Hz), Hmotnost 4kg

  • Centr: jako zadní, bassreflexová ozvučnice, (šxvxh) 391x182x325mm, Objem 13l, Příkon 100W, Frekvenční rozsah 70-25000Hz, Impedance 6Ω, Bassreflex Ø81x170mm (72Hz), Hmotnost 10kg

Úvod
Už několik roků trávím část svého volného času bastlením a kutěním, asi nejvíce mi k srdci přirostla audio technika. Toto je můj největší a asi i nejpropracovanější projekt. Jako první z tohoto kompletu vznikly surroundy. Ty původně sekundovaly dvoupásmovým sloupkům, které byly postaveny podle plánků kitu Njord. Záhy následoval centr. V tom jsou použity prakticky stejné měniče, jako v satelitech, s tím rozdílem, že zde jsou použity dva 4Ω středobasy v sérii.

Hlavní bedny pomalu přestávaly stačit a splňovat mé nároky, především na hlasitost. Po určitou dobu jsem se je tedy snažil prodat. Neúspěšně, pokud není na bedně napsáno B&W, nebere je naprostá většina veřejnosti vážně, zvlášť jedná-li se o dražší výrobek. Takže jsem prodal reproduktory a výhybky, a pustil se do přestavby.

Na středech jsem neměl o čem přemýšlet, 5MP60N byly jasným favoritem. Kvůli citlivosti a zatížitelnosti jsem se rozhodl použít dva, což nahrávalo d'Appolito konfiguraci. Takže bylo nutné použít dva 4Ω měniče zapojené v sérii (vlastně bych raději použil 16Ω verzi, ale nepodařilo se mi přesvědčit distributora, aby je dovezl).

Na výškách jsem uvažoval o nějakém lepším měniči, ale nakonec jsem usoudil, že 27TFFC je odpovídajícím kandidátem.

To basák byl větší oříšek. Jeden měl malou citlivost, druhý mizernou Xmax, třetí byl moc drahý, čtvrtý se nedovážel, pátý potřeboval moc velký objem, šestý měl moc velký koš... nakonec moje podmínky celkem dobře splnil 10" Hi-Vi S10II+. Vzhledem k velikosti poslechového prostoru se s rezervou obejdu bez subwooferu.

Surroundy
Cílem bylo vytvořit co nejmenší a zároveň co nejkvalitnější bedýnky za přijatelnou cenu. Zcela náhodou jsem se tehdy dostal za velmi výhodnou cenu ke špičkovým výškáčům od Seasu 27TFFC. Původně jsem chtěl na středobasy použít CA11RCY nebo novější CA12RCY, protože by se krásně hodili k Njordům, ale nebyly zrovna dostupné. Tou dobou se však výrazně snížila cena reproduktorů ze studiové řady španělského výrobce Beyma. Konkrétně se mi zalíbil 5" 5MP60N. Ten splňoval všechny mé požadavky a navíc měl nevídanou citlivost. Byla to dobrá volba, hrají fakt krásně. Nízké zkreslení, silný magnet, relativně lehká membrána, solidní lineární výchylka, příjemný design, poctivá konstrukce, již zmíněná citlivost a ani ne poloviční cena oproti Seasům mě přesvědčily.

Tenkrát jsem ještě neměl žádné zkušenosti se sofistikovanými simulačními programy, takže největším problémem byla výhybka. Na internetu tenkrát s tímto středobasem nebyly téměř žádné konstrukce, takže se moc nebylo čeho chytit. Nakonec jsem však jednu podobnou objevil a použil ji jako vodítko. Zbytek jsem pak odladil podle ucha porovnáváním s Njordy. I s odstupem času musím říct, že vzhledem k metodám a možnostem, je výsledek docela dobrý. Výhybka však neobsahuje korekci baffle-stepu a ani fázově není vše úplně ideální. Vzhledem k aplikaci to naštěstí moc nevadí. Jelikož jsem tenkrát neznal jinou distributorskou firmu se součástkami než Dexon, použil jsem součástky od ní. Všechny cívky jsou vzduchové, kondenzátory, s vyjímkou bipoláru paralelně se středobasem (stydím se) smile, jsou v provedení MKT (100V DC). Výhybky jsou realizovány na dvou škrábaných DPS. Jejich strmost je 12dB/oct. u výšek i středobasů a obsahují i kompenzaci u 5MP60N a zatlumení výškáče. Kabely jsou obyčejná dvoulinka 2x5mm2.

Objem a naladění ozvučnice jsem si už odsimulovat uměl, takže v tom problém nebyl. Boky jsou ze smrkového dřeva, zbytek z dřevotřísky, zapuštění je provedeno dírami vyříznutými v sololitu. Dřevotříska je polepená tapetou imitující dub koňak. Bassreflex je obyčejný nátrubek od Dexonu a je vyvedený zboku. Nedávno jsem na všechny bedýnky vyrobil jednoduché rámečky. Ty se skládají z latiček 9x9mm slepených a stlučených tak, aby tvořili obdélník. Na ten je pak našponovaná průzvučná tkanina, která je zezadu připevněna lepidlem a sponkami ze sešívačky. Na bedýnkách pak tyto rámečky drží pomocí malých neodmiových magnetů. Satelity neobsahují žádné speciální antivibrační nožičky, mají pouze obyčejné gumové protiskluzové. Tlumení je obyčejný vatelín. Bedny jsou utěsněny silikonem. Přestože je na surroundech ještě hodně co zlepšovat, já jsem s jejich zvukem naprosto spokojený, za cca 4500Kč bych asi těžko hledal odpovídající alternativu.

Centr
V rámci snahy o podobný charakter zvuku, jako mají surroundy a dobrým zkušenostem jsem vybral stejné měniče. Jelikož je jaksi vžité, že by měl centr být v uspořádání d'Appolito a současné nutnosti přiměřené impedence jsem přesvědčil distributora (Elmaart), aby objednal plato se 4Ω středobasy. To už jsem uměl používat základní funkce LspCADu a přibližně i simulovat. Věděl jsem, co to je baffle-step, ale spoustu věcí mi ještě stále unikalo. Součástky jsem opět nakoupil u Dexonu, ale jelikož moji objednávku trochu popletli a já si toho všimnul až doma a nechtělo se mi čekat další dva měsíce, než by došly ty správné součástky, pustil jsem se do simulací s těmi součástkami, co jsem měl. Nakonec z mého snažení vypadla výhybka 12/18dB/oct. s trochu netypickým řešením na výškách. Podívám-li se na tuto výhybku dnes a vezmu-li v úvahu všechny poznatky a vlivy, objevím cca 2-3 dB propad na dělící frekvenci, což není žádná katastrofa. Podotýkám však, že vycházím z toho, že 4Ω verze má stejný průběh frekvenční charakteristiky jako ta 8Ω. Zatím jsem neměl možnost využít měření. Tentokrát jsem pro výhybku nedělal jeden plošný spoj, nýbrž součástky přilepil chemoprénem na dno ozvučnice a pomocí pocínovaných kousků cuprexitu pospojoval. Je to takový mezistupeň k téměř dokonalému řešení použitém v hlavních boxech.

Bedýnka je zde o poznání poctivější, než u satelitů. Přední a zadní strana je z 27mm masivu, zapuštění je dílem truhláře s tím, že jsem ho pak ještě mírně upravoval. Zbytek je z lamina se vzorkem dubu koňak. Přiruba výškáče je seříznuta tak, aby byly středy měničů co nejblíže k sobě. Bassreflex je vysoce kvalitní plastový z Dexonu. I centr samozřejmě má rámeček. Tlumení opět obstarává vatelín a i centr je utěsněn silikonem.

Možnosti zlepšení zde vidím především v použití 16Ω měničů a rozdělením objemu na dva. Dále by se na výškách uživili MKP kondenzátory a použití typů na 250V DC. Centr čeká menší upgrade a tím bude stínění. To ale zatím musí chvíli počkat, především z fin. důvodů. Bez stínění centr vyjde na cca 3500Kč. Jelikož není stíněný, leží mi teď pod postelí.

Přední bedny
Ne že by ty co jsem měl předtím byly špatné, ale prostě jsem si chtěl zkusit třípásmovky. Sliboval jsem si od toho kromě hromady nových zkušeností i zlepšení kvality zvuku, možnost výrazně posunout maximální hlasitost, sjednocení charakteru zvuku s centrem a surroundy, hlubší basy, přesnější středy, nižší zkreslení a bůhví co ještě. Musím říct že se mi to celkem povedlo. Vzhledem k tomu, že jsem byl použitím původní ozvučnice značně omezen ve své kreativitě, jsou tyto bedny i značně originální. Výběr měničů jsem již rozebral v úvodu. Snažil jsem se nesnižovat ke zbytečným kompromisům a o celkovou vyrovnanost a harmonii v kvalitě jednotlivých částí. Při návrhu výhybky jsem se snažil vycházet ze zkušeností nabytých při stavbě satelitů a centru.

Vzhledem k tomu, že je basový měnič umístěn zboku, bylo nutné, aby dělící frekvence mezi basákem a střeďáky byla co nejníže, maximálně do 300Hz. Při takto nízkém dělícím kmitočtu je nutná kompenzace u basáku. Strmost výhybky na basech je 12dB/oct. a je zde ještě onen kompenzační RCL člen. Hodnotu rezistoru lze externě zvětšovat a upravit tak průběh na nízkých kmitočtech tak, aby odpovídal nejlépe akustickým vlastnostem místnosti. Lze ho externě i úplně vyřadit. U středových měničů je použit filtr zoblerova typu s kompenzací a RCL článkem připojeným paralelně k sériové indukčnosti před měničem. Ten má za úkol vyrovnávat peak na kmitočtové charakteristice. Bez měření je však velice těžké tento člen přesně naladit, po změření a doladění však nejspíš ještě zvýším jeho strmost. To lze provést i externě, protože i ten lze snadno rozpojit, popřípadě přidáváním kondenzátorů a rezistorů měnit jeho vlastnosti. Před výškáčem je klasická výhybka 12dB/oct. Dělící frekvence jsou přibližně 270 a 3200Hz. Cívky jsem bral opět od Dexonu, ale ten i tentokrát udělal menší chybičku a cívka, která měla mít 5.6mH měla kolem 3.3mH, takže jsem se tomu musel přizpůsobit.

Další zmatky přinesly nejasnosti s výběrem basového měniče, když jsem se dozvěděl, že ten co jsem měl vybraný nelze kvůli normám EU do ČR dovézt. Dík velikému štěstí jsem sehnal podobný. Současná výhybka je pouze beta verze, kterou po přeměření určitě čekají nějaké změny. Cívky na basech a paralelní u střeďáku jsou na I jádře, ostatní jsou vzduchové. Kondenzátory jsou u basáků typu MKT značky ESO s paralelním MKP od Bennicu, ostatní jsou MKP, některé od ESO, některé od Bennicu, v mnoha případech skládané. Všechny na 250V DC. Rezistory jsou kromě MOX u výškáčů obyčejné od Dexonu, značně naddimenzované. Jako základ pro jejich konstrukci posloužila překližka podlepená Tecsoundem, na které jsou již zmíněnou technikou pocínovaných cuprexitových uzlových destiček, přilepovaných a stahovacími proužky připevněných součástek výhybky vytvořeny. Každé pásmo má svoji vlastní desku. Basy a středy jsou připojeny dvojitými dvoulinkami 2x5mm2 se speciálním pletením z velmi tenkých drátků, výšky pak jen jednou touto dvoulinkou.

Ozvučnice je z lamina s motivem dubu koňak a ze smrkového masivu. Konstrukce je patrná z obrázků, zajímavý mě připadá hlavně systém vnějších výztuh a vyřešení terminálů. Nerad bych zapoměl také na schodovité zúžení předního čela. Od toho si slibuji lepší podání prostoru a lokalizace. Bassreflex je vyroben z 5mm silné hliníkové roury zatlumené Tecsoundem (vskutku šikovný materiál, něco jako bitumen, co nesmrdí), je z obou stran ukotven. Dřevěné vyústění dále zlepšuje jeho vlastnosti. Jako tlumení je opět použit vatelín, na utěsnění silikon (kromě do definitivního odladění výhybky oddělávací zadní stěny) a také přední boxy mají rámečky. Bedny stojí na odlehčovacích hrotech.

Bedny hrají vskutku impozantně už nyní. Už se nemohu dočkat definitivní výhybky. V současné době jim stavím adekvátní zesilovač. Jejich cena, nebudu-li počítat ztrátu z přestavby, kolem 17000Kč.

Zvuk
Sestava splňuje s přehledem požadavky mých tetřevích uší. Jejich kvalita je výrazně vyšší, než u většiny běžných CD a DVD. Požitek z přehraného filmu je daleko silnější, když bouchne granát, budete si intuitivně dávat ruce před obličej, hudba Vás nutí otočit volume vždy o kousek doprava, prostě paráda. Zvukové pole působí velmi stejnorodě, přirozeně. Přední bedny se starají o velmi hluboké a plné basy. Nevím jak mám popsat spokojenost...

http://s19.postimg.cc/iw4vabqsv/luikas1_01.jpg http://s19.postimg.cc/bhfjhy4xb/luikas1_02.jpg http://s19.postimg.cc/s6gzdv1in/luikas1_03.jpg http://s19.postimg.cc/a4xug27hr/luikas1_04.jpg http://s19.postimg.cc/45a3cempb/luikas1_05.jpg http://s19.postimg.cc/rks0hr6gf/luikas1_06.jpg http://s19.postimg.cc/yp9tqsdpr/luikas1_07.jpg http://s19.postimg.cc/gazamt1f3/luikas1_08.jpg http://s19.postimg.cc/e6jziu63z/luikas1_09.jpg

Re: luikas: Beyma 5MP60N + SEAS 27TFFC + Hi-Vi Research S10II+

Surroundy 1, centr 1, předky 1- nesedí mi tam to vyůstění bassreflexu a ty špricle z boku, připomínaj mi mřížky na zakrytí topení ve starých tělocvičnách . Jinak celkově mooooc pěkný

Re: luikas: Beyma 5MP60N + SEAS 27TFFC + Hi-Vi Research S10II+

S tou tělocvičnou jsem měl přesně ten samý pocit a celý je to nějaký divoký, ale už jsme si to vyříkali na dexonu.

(upravil BlackRider 9. 5. 2007 20:48)

Re: luikas: Beyma 5MP60N + SEAS 27TFFC + Hi-Vi Research S10II+

Jde o to odlišit se. smile Ne, mě tyhle bedny designově asi nesednou, ale věřím, že mají slušnej zvuk. Jo a chválím použití 10".

Web

Re: luikas: Beyma 5MP60N + SEAS 27TFFC + Hi-Vi Research S10II+

diky, ty sprusle jsem si mozna mohl odpustit, ale ony tam jsou spis nez na ozdobu na zpevneni, ne ze by se bez nich zboril svet, ale vzhledem k tomu, jak slaby je ten material okolo to bylo IMHO pomerne racionalni reseni. ten BR se me libi, je takovej hodne monstrozni, vypada opticky vetsi. bez nej by ty bedny jakoby opticky padaly dopredu.

Re: luikas: Beyma 5MP60N + SEAS 27TFFC + Hi-Vi Research S10II+

Zajímavý je zvolený výběr reproduktorů.Líbí se mi přední sloupky po stránce kostruktivní.Zvukově to bude mít úrověn.Ale designově je to proti mému gustu,ten se mi nelíbí.Jinak solidní domácí kino.Hodnotím 2.

Web

Re: luikas: Beyma 5MP60N + SEAS 27TFFC + Hi-Vi Research S10II+

Moje subjektivní hodnocení (1 bod = nic moc,… 10 bodů = nemá chybu, klobouk dolů)
Design: 5 (i když uznávám, že k těm palubkám se to celkem hodí)
Provedení: 9   
Výběr měničů: 9
Výběr materiálu ozvučnice: 7 (nelíbí se mi ty části z masívu)
Celkový dojem: 7,5

Web

Re: luikas: Beyma 5MP60N + SEAS 27TFFC + Hi-Vi Research S10II+

K designu: je to změna, ale o tom to je. smile Do místnosti pěkně zapadnou a nejspíš to byl záměr...

1-

Re: luikas: Beyma 5MP60N + SEAS 27TFFC + Hi-Vi Research S10II+

Mě osobně se na tom líbí všechno, kromě toho designu, ty žebřiny, a stupňovaná konstrukce, vypadá to jako ta bejvalá bedna, na kterou potom přistavili další kusy hmm ..
Ale jinak pěkný wink

Re: luikas: Beyma 5MP60N + SEAS 27TFFC + Hi-Vi Research S10II+

ona to taky je ta puvodni bedna, na kterou se pridavaly dalsi kusy... smile asi mate ale pravdu, ze kdybych ty NJORDy prodal komplet za cca 6-7k, vyslo by to ve vysledku cca stejne draho a bedny mohly bejt hezci... priste (uvazoval jsem o 5ti uhelnikovy podstave a basaku zepredu- nez jsem objevil S10II+ tam mela bejt 10BR60- a klasicky konstrukci)
masiv je tam kvuli sladeni s nabytkem, hold nemam skrinky a postel s mahagonovou dyhou, takze i bedny jsou z lamina a smrku.
od ty stupnovity konstrukce si slibuju podobnej efekt, jako kdyby byla ozvucnice uzsi. snazim se tim alespon trochu zachranit fakt, ze jsou nalepeny na zdi. navic jsem tim ziskal dalsi 1,5-2l vnitrniho objemu navic

(upravil iMartin 10. 5. 2007 15:40)

Re: luikas: Beyma 5MP60N + SEAS 27TFFC + Hi-Vi Research S10II+

To je fakt ta původní krabice? big_smile
A já myslel žes říkal že jsi dělal novou, že by ti nevyšel objem??

Re: luikas: Beyma 5MP60N + SEAS 27TFFC + Hi-Vi Research S10II+

no jasne, kdybych delal novou, vypadalo by to jinak smile

Příspěvky [12]

  Stránky: 1

Audioweb.cz » Projekty subwooferů a sestav » luikas: Beyma 5MP60N + SEAS 27TFFC + Hi-Vi Research S10II+

Podobná témata


~±«|»¼½¾²³&@µΩπØ$£