Re: Nabíjení autobaterky v autě

Myslím si, že je to jenom otázka času, podobně jako se komunitně vyvinul linux pro nejenom PC platformu. Teď čekám opensource  operační systém pro telefon, zatím jsou první pokusy, ještě nepřesvědčivý, ale to byly linuxový distribuce před desíti lety taky... Ale z toho by se na garančce asi zbláznili, když by se auto na diagnostice místo "hyuindai I3 VINxxxxx" ohlásilo jako "openvehicle software v.11.04.a, hardware Hyundai I3 VINxxxx" smile

Re: Nabíjení autobaterky v autě

tak jsem si nainstaloval do auta voltmetr a nestačil jsem se divit. Chvíli to dobíjí 14.1V, pak to spadne na 13.8V, pak jen 12.9V, když brzdím motorem tak to chvíli dává až 14.7V, ale někdy se to nehne z 14.1V ... zkrátka ta řídící jednotka funguje podle nějakého pro mě záhadného klíče ...

Re: Nabíjení autobaterky v autě

to je normálne, dôležité je, že ti to tých 14,7V dlhodobo neprekročí, to je podľa batérie tuším hraničná hodnota, kedy sa už začne rozkladať "variť" aj voda z elektrolytu. Spodná hranica je tuším 12,1V, dlhodobo pod ňou by si batériu dohnal k "smrti" sulfitom.

Re: Nabíjení autobaterky v autě

tak jsem na to možná přišel, jak to "inteligentní dobíjení" očůrat - když rozsvítím potkávačky, tak je napětí v síti stabilních 14.1V Zřejmě proto, aby nekolísala intenzita svícení.

Re: Nabíjení autobaterky v autě

to JMD: mnohem víc než 12.1V... Olověný baterky je potřeba dobíjet, pak dobíjet a znovu dobíjet, pokud mají nějakou dobu vydržet. Doporučený je cyklicky neodebírat víc než 10% kapacity a snažit se baterku držet nabitou. i uloženou baterku je dobrý jednou měsíčne dobít doplna. Pro novu baterku je 14.1V tak tak, možná máš taky nějakou desetinu voltu úbytek v palubní síti, jako má ten můj krám. Standart je 14.4V pro hermetický baterky. Samozřejmě trakční zaplavený akumulátory jsou jinde, ale i jejich váhy a ceny. AGM v autě stejně nikdy víc než 3 roky nevydrží...

Re: Nabíjení autobaterky v autě

áno súhlasím

Re: Nabíjení autobaterky v autě

tak jsem to překontroloval voltmetrem přímo na baterce a těch 14.1V v zásuvce zapalovače odpovídá 14.2V na pólech akumulátoru. Pokud to tedy bude dávat aspoň těch 14.2V, budu spokojen - aspoň to nebude přebíjet.

Re: Nabíjení autobaterky v autě

Bežne je možné použiť kliešťový ampérmeter s halovou sondou, ktorá umožňuje snímať aj DC prúd tečúci v uzavretých klieštinách cez vybraný vodič. Je to veľmi dobrá pomôcka popri postupnému priamemu premeriavaniu obvodov ampérmetrom s vybratou poistkou. Nízko úrovňovým multimetrom by šlo merať aj úbytok na poistkách, ale to nemám vyskúšané, len mi to teraz napadlo. Poistky majú definovaný odpor, ktorý však nie je okrem výrobcovi alebo pokusnom zmeraní bežne známy.

(upravil rvx73 27. 12. 2021 18:49)

Re: Nabíjení autobaterky v autě

klešťovej ampérmetr mám, ale mě zajímá napětí akumulátoru - to je to, co určuje sulfataci.

Navíc teď to tolik neřeším, protože díky svátkům jezdím dlouhý trasy na návštěvy příbuzných
a baterka se po cestě stíhá dobíjet do plna.
Horší to je v "běžném" provozu, kdy jedu ráno 3km na vlak a večer 3km zpátky.
Trn z paty by mi vytáhl pozemek na garáž, abych to občas mohl píchnout na nabíječku,
ale tady u nás jsou ze všeho stavební parcely ...