Re: Vinyl vs. Digital, zbytocnost 192kHz/24bit a placebo drahych kablov

tohle se psalo již v roce 2010:

Jaký je zvuk rádií v Praze?
11. 12. 2010

Odhlédněme nyní od programové náplně rozhlasových stanic a zaměřme se na to, jak je nastavena modulace, tedy zvuk jednotlivých vysílačů. Jsou mezi nimi zřetelné rozdíly. V současnosti je zcela běžné využití modulačních procesorů, tj. zařízení pro úpravu toho, co slyšíme. Zprvu je využívaly soukromé stanice, pod jejich tlakem je nasadil i veřejnoprávní rozhlas, proto zní jinak než v minulosti. Prostým poslechem a vzájemným porovnáním jsem zcela subjektivně rozdělil pražskou FM pětadvacítku do tří skupin: dobrý zvuk, průměr, špatný zvuk.

Do skupiny „dobrých“ řadím většinu rádií skupiny Radio Investments (RINV). Jejich zvuk je nejméně zkreslený, proto poslech není úplným utrpením. Sympaticky nastavenou modulaci mají Country, Beat i popový Kiss 98 fm. O něco méně se mi líbí zvuk Radia 1. Jako relativně nejhorší z produktů RINV vychází Spin s tradičně potlačenými středy, ale spolu s R1 to ještě stačí na zařazení do „průměru“. V nejlepší kategorii vidím také dvojici rádií společnosti MAFRA – Classic FM a Expresradio. Zejména Classic na zvuku v poslední době zjevně zapracoval. Dobře a nedeformovaně zní také Bonton, v první skupině jediné rádio z portfolia Lagardére. Jedničku má i Český rozhlas 3 – Vltava.

Podobný, průměrný zvuk mají Evropa 2 a Fajn Radio. Nejmladší formát skupiny Media Bohemia se zvukově o něco zlepšil. To platí i o Radiu Hey! Praha. I to má modulaci stravitelnější než dříve. Do průměru řadím Ethno, které má z pražských stanic nejmenší kompresi dynamiky zvuku. Hudba zní přirozeně, na druhou stranu je subjektivně tišší, nevyrovnaná, zvláště vůči jinglům a reklamě. Modulaci Ethna do průměru stahuje také drobné, ale nepřeslechnutelné praskání. V posledních letech používá modulační procesor také Český rozhlas 2 – Praha. Jisté zkreslení je patrné, ale horší než průměr to není. Ucházející je zvuk Frekvence 1. Není zřetelně deformovaný, ale mohl by být ještě lepší, nebýt přemíry vyšších tónů a celkově utlumeného projevu.

Třetí množina rádií má již značně pochroumanou modulaci s nepřirozeným, pokrouceným zvukem. Poněkud překvapivě do ní řadím tři veřejnoprávní rádia. Pražské vysílače Radiožurnálu, Reginy a BBC WS/Rádia Česko nabízejí dost nepříjemnou reprodukci. Přebasovaný ČRo 1, mimořádně silně komprimovaná Regina a BBC se zvukem jako ze sudu a nevyváženým stereoefektem, to je nedobrá vizitka Českého rozhlasu, resp. BBC. Ani Media Bohemia svým rádiím nedopřává přílišné kvality. Radio Blaník Praha má nápadně zesílený efekt sterea, rozdíl mezi poslechem v režimu mono a stereo je „do uší bijící“. Velmi zkreslenou reprodukci vykazuje City. Poněkud podivně ořezaný zvuk, blížící se šedesátiletému elektronkovému radiopřijímači, má také Oldies Radio. Ani RockZone se nemůže pochlubit zřetelnou a dynamickou modulací nesplývající v jeden velký hluk.

Pomyslné Plyšové ucho za nejhorší zvuk v Praze uděluji Dance Radiu a Rádiu Impuls. V obou případech je slyšet značně deformované vysílání. Zvuk Dance se zejména v tranceových pasážích slévá v nepřehlednou a odpuzující hlukovou stěnu s přehnaným stereoefektem. Na první poslech velmi nekvalitní je i modulace Rádia Impuls, která se za dlouhá léta vůbec nezměnila. Špatně nastavený výstup z vysílače bohužel významně devalvuje program stanice, ať už je jakýkoliv. Zajímavé je srovnat FM vysílání s internetovými streamy. Ty v mnoha případech podobnými neduhy trpí buď méně, nebo vůbec.

(upravil dawsoo 5. 10. 2021 20:29)

Re: Vinyl vs. Digital, zbytocnost 192kHz/24bit a placebo drahych kablov

Můj tuner Luxman spolu se sračkou A-384 šel pryč uplně jako první už v roce 2003-5 někdy. Krom vltavy a dvou cca dalších stanic jen průjem a reklama občas přerušená hudbou big_smile Hned nato posléze Dual 721+350LP a oba decky Nakamichi Dragon a Aiwa AD-F910+500 kazet na kerý se už několik let jen prášilo... zůstaly jen bedny a zesilovač a CDP který šel definitivně pryč s prvním lepčím dacem,těsně následován preampem. big_smile

Dneska mam jen 14TB+ muziky na uložených HDD,CZAP je uloženej a zabalenej ve skříni, nechal jsem si jen dvě yamahy M-50 a M-70 v původním stavu co potřebujou servis a údržbu ve skříni s tím že je někdy třeba zrepásnu a výrazněji ještě polepším, pokud se k poslechu vrátím,bedny malé 2p s luxus osazením, má jen moje žena co jsem ji postavil jako poslední pár. Takže i tak to může skončit big_smile

Není co dodávat...

Re: Vinyl vs. Digital, zbytocnost 192kHz/24bit a placebo drahych kablov

Hold ako tranzistory, toto uz nekupis nikde…
https://i.postimg.cc/Mffd9cDt/E3-E48-B45-5-C60-4-B2-E-96-A3-33-E70-ED3552-C.jpg

Re: Vinyl vs. Digital, zbytocnost 192kHz/24bit a placebo drahych kablov

Rád si pustím ČR jazz a Vltavu pres tuner Kenwood 990.
Je moc povedený a i přes operaky NE 5534 to hraje výborne.

Nejvíc mi hrálo CD- autorádio Philips, nejvyšší model v devadesátých, taky dík hifi reprakům v dodávce.
To ladilo a hrálo tak dobře, že doma mě zvuk nebavil.

Zvuk z vynikajícího CZAP me vyléčil z nákladného analogu. Tak dobře sem Queen neslyšel.
Zvukové vrstvy hlasů jako ve studiu. Díky analogovému filtru zvuk jako z statisícové přenosky.

Re: Vinyl vs. Digital, zbytocnost 192kHz/24bit a placebo drahych kablov

eficak napsal:

Rád si pustím ČR jazz a Vltavu pres tuner Kenwood 990.

Digitální stanici na FM tuneru?? Tak to je machrovina.

(upravil dihalt 14. 10. 2021 11:57)

Re: Vinyl vs. Digital, zbytocnost 192kHz/24bit a placebo drahych kablov

tatko Tom napsal:

Možno som mimo no všimol som si na viacerých fm rádiách, že ich zvuk je horší, než zvuk toho istého rádia cez internet. Čím to je?

Všiml jste si dobře. Ten internetový stream bývá zasažen VST jen málo a je skoro i dobrý. Plošné vysílání? České(kdoví?) telekomunikace si takový signál upraví kompresí dynamiky, to kvůli šetření šířky pásma, a možná když to neudělá studio samo, resamplují ze 44100 do 48000khz, neboť to je standard všech non-PC DA převodníků. Brrr, takový svět si snad nezasloužíme. A co převodníky s vyšší samplerate? To samé pokřivení, jen jemněji nasekané. Potřeba resamplingu je jasná, prostě je potřeba tak jako bylo potřeba převádění ze SECAM do PAL. A potřeba komprese dynamiky je z hlediska cen pásem taky potřeba. Takže.. kdo má PC a svojí zvukovku pod kontrolou, dostane co se sluší a patří, ostatní jen utahující-se šrouby s psychoakustickými důsledky.