Ono s tímto tématem subwooferu a posledním příspěvkem od dawsoo souvisí i další věc, je to ze stejného soudku.
Aktivní dělení.
Tady jsme na webu, kde je spousta šikovných lidí, kteří staví zesilovače. No a pak na druhé straně to nekonečné odlaďování reprosoustav s respektováním všech proměnných do tohoto procesu vstupujících. Samozřejmě v neposlední řadě výběrem těch nejvhodnějších měničů za odpovídající (nemalé) peníze, stejně tak drátu na cívky výhybek, kondenzátory do výhybek, ověřování skutečné indukčnosti hotových výhybek, nastavování drátů pro další závity, odmotávání závitů nadbytečných atd.
Tak mě trošku udivuje, když na jedné straně zesilovač postavit umíme (v domácí praxi nemůže být absolutně řeč o katování kostů – těch pár desetikorun nebo stokorun za lepší filtrační kondenzátory ve zdroji, za potenciometr atd. si bez zaváhání připlatíme), že se nepřenesly ve větší míře trápení s výhybkami, různými kompenzacemi atd. na výhybky aktivní. Tady by byl prostor k experimentování podstatně větší, levnější , dělicí kmitočty jednodušeji realizovatelné (vím, fázové poměry – tam by to bylo horší, ale i tak by se to zvládnout dalo…). Dokonce si myslím, že tento systém by dokázal vzít na milost i horší nebo levnější měniče. A to mluvím o zesilovačích všech kategorií (dnes třeba obyčejný LM1875, 3886 nebo na druhé straně nějaký super zesilovač symetrický…). Dokonce i v oficiálním datasheetu pro pitomý TDA2030 je toto řešení doporučeno.
Samozřejmě toto neplatí pro tovární stereofonní zesilovač, tam si u reprobeden, aby to hrálo, musíme vyžrat vše, že ano…
Mě se toto ale bohužel teďnetýká. Předělal jsem obývák a pro pořádné reprobedny není místo. Prostě není kam. Ale kdysi dávno jsem si tohle všechno vyzkoušel v dvoupásmové i třípásmové podebě – poslouchal jsem nějaký čas muziku na třípásmu vlastní výroby, tehdy tesláckém, osazení už si nepamatuju, určitě ARN6604, výškáč ten elipsový a střeďák ten v hrnci. Budete se mi teď smát, ale fakt si nevzpomenu. Ke každému vedl drát z příslušného koncového zesilovače, na vstupu bylo kmitočtové spektrum rozhozeno pro každý zesilovač zvlášť, tenkrát – opět prosím o zadržení smíchu (anebo se chechtejte, je mi to jedno ) pomocí tesláckých 1458. Před vstupem do každého reproduktoru trimr, takže i úroveň v každém pásmu individuálně štelovatelná, malý krůček a mohl by z toho být vlastně třípásmový ekvalizér… Hrálo to fakt hezky (šum 1458, vlastnosti koncových zesilovačů a další věci jsem tenkrát neřešil, dnes by mi možná vadily, ale doba je zase jiná, výběr větší…).
Proč se s dnešními možnostmi neřeší v amatérské domácí praxi aktivní dělení (třeba i dvoupásmové) na způsob crossoveru a místo toho se trápí s výhybkami pasivními?