Jít do obsahu fóra

Nejsi přihlášen. Přihlas se nebo se zaregistruj.


(Stránka 1 z 3)

Audioweb.cz » Projekty sloupových reprosoustav » Ivo Peřina (SEAS P21RFX/P, MP14RCY/P, 27TFFC)

  Stránky: 1 2 3 »»»

RSS

Příspěvky [1 až 20 z 42]

Téma: Ivo Peřina (SEAS P21RFX/P, MP14RCY/P, 27TFFC)

  • Určení: 3pásmové sloupové reprosoustavy

  • Datum realizace: Červen 2006

  • Orientační cena: 20000Kč

  • Technická data: Bassreflexová ozvučnice, (šxvxh) 30x110x35cm, Objem 55+9l, Příkon 140W, Citlivost 89dB, Impedance 8Ω, Bassreflex 76x110mm (39Hz), DTD 25 + MDF 32mm, Hmotnost 40kg

  • Autor: Ivo Peřina, ivo@perina.cz

Úvod
Od doby, kdy jsem postavil své poslední reprobedny již uplynulo hodně vody. Doba dozrála a tak jsem se pustil do stavby.

Reproduktory
Vždy jsem preferoval třípásmové soustavy před dvoupásmovými. Snad jen z přesvědčení než z důvodů akustických. Na těchto stránkách jsem již delší dobu pozoroval snahy ostatních o domácí konstrukci a přitom šetřil. Lehce jsem použil návod Bohumila Sýkory na jeho bedny "Menhir Fasta". Jeho výhybka mi seděla, jen jsem nesehnal reproduktory, které použil. Taky je to už nejaký pátek. Zrovna se mi naskytla příležitost v podobě těchto repro za velmi dobrou cenu - v prodejně JJJ-Sat byl zrovna výprodej.

27TFFC - co více říct, chlazení ferrofluidem, sonotex
MP14RCY/P - vynikající frekvenční charakteristika, hořčíkový koš, fázový konusový nástavec, polypropylénová membrána
P21RFX/P - vysoká zatížitelnost, fázový nástavec, polypropylénová membrána. Má okrajovou gumovou vlnku otočenou opačně, tedy dovnitř, což je pro mnohé dosti nezvyklé. Samozřejmě mohutný koš z hořčíkové slitiny, a jak je u této značky obvyklé, silné magnety a čistý zvuk.

Jediná věc, která dělala problémy, je nekruhový profil středového reproduktoru a potíže s jeho zapuštěním do čelní desky ozvučnice, ale profesionálové si s tím poradili.

Konstrukce
Poprvé jsem se pustil do basreflexové ozvučnice, což bylo nutné k využití vlastností jakosti použitého reproduktoru. V mých panelákových podmínkách si nemůžu dovolit konstrukci doma a dílnu nemám i kdybych chtěl, musel jsem zadat výrobu korpusu beden profesionálům. Nekecám, když se přiznám, že mi to trvalo více než rok, než jsem našel někoho, kdo vyslyšel mé prosby a šílené požadavky na konstrukci. To tvrdili všichni stolaři a nebyly to jen malé dílničky s jedním "strejdou", ale i firmy se špičkovým vybavením. Dílnu, kde mi to vyrobili mohu vřele doporučit, ovšem cena dalšího páru nebo kusu bude asi jiná, protože se chlapci asi hodně vyučili a příště si to nechají pořádně zaplatit. Taky jsem to neměl zadarmo. Samozřejmě v okolí, nechtěl jsem objíždět půl republiky.

Celá konstrukce je z DTD 25mm, přední stěna zdvojená DTD 25 + MDF 32mm, kolíkováno a lepeno plošně. Přední hrany zkoseny o 45°. Uvnitř jsou tři přepážky tvaru desky s otvorem, jedna tvoří součást oddělené komory pro středový reproduktor. Přepážky jsou zapuštěny do zadní stěny. Tlumení je provedeno umělým vláknem. V brzké době chci tlumení vyměnit za kvalitnější, asi přírodní materiál. Materiál použitý na zatlumení komory pro středový reproduktor zmenšuje objem komory na asi 3l. Mechanické provedení, tuhost, pevnost, montáž je na vysoké úrovni taky použitými lepidly. Povrchová úprava v barvě třešně shodné s odstínem nábytku a provedení je na špičkové úrovni. Nasvědčuje tomu taky uvedená hmotnost, cca 40kg na kus bez nožek a rámečku. Po celkové kompletaci a odzkoušení byly doplněny odhmotňovací hroty vlastní výroby z leštěného nerezu. Ješťe mě čekají černé průzvučné krycí rámečky. Jediný to ústupek drahé polovičce.

Výhybka
Zapojení je více méně z již zmiňované Menhir Fasta, jen výšky a středy jsem zatlumil sériově odpory oproti originálu o 1dB středy a 2dB výšky. Každý reproduktor má svůj plošný spoj. Jsou použity pouze vzduchové tlumivky a svitkové kondenzátory. Ani pro basový reproduktor není použit bipolár ani elyt! Použil jsem sestavu několika svitků používaných v silnoproudé elektrotechnice. Vše pečlivě měřeno a několikrát zkoušeno, proto ty oddělené desky. Basreflexový nátrubek o průměru 76mm a délce 110mm. Vnitřní kabeláž dvoulinka 4mm2.

Zvuk
Poslechově jsem byl nadšen po prvním spuštěním. Dnes se řadím mezi ty, co opravdu ví, co je to rozehrávání beden. Po asi púl roce se zvuk slyšitelně zlepšil. Co do reprobeden pustím, to spolehlivě přehrajou a to tak, jak to opravdu je. Teda špatná nahrávka hraje opravdu špatně, dokonce hůře než jiné bedny nebo sluchátka. Vyjímečně zní zvuk filharmonie, obzvlášťe smyčce a to i při vyšších výkonech. Delší poslech vůbec neunavuje. Po několika skladbách při vysoké hlasitosti si vůbec neuvědomujete, že hrajete nahlas a tiché pasáže skladby se zdají stejně hlasité a přirozené.

http://s19.postimg.cc/o8a06wiun/perina1_01.jpg http://s19.postimg.cc/kd6m4bzov/perina1_02.jpg http://s19.postimg.cc/cyhabydtb/perina1_03.jpg

Re: Ivo Peřina (SEAS P21RFX/P, MP14RCY/P, 27TFFC)

nektery veci bych asi udelal jinak, ale jinak pekny

Re: Ivo Peřina (SEAS P21RFX/P, MP14RCY/P, 27TFFC)

V jednoduchosti je síla, mě se líbí. Zvuk dle zvolených reproduktorů bude asi super. Výhybky jsou precizně udělaný.  Nevím jak bedny jdou odspodu, ale asi bych šel spíše do 10".

Web

Re: Ivo Peřina (SEAS P21RFX/P, MP14RCY/P, 27TFFC)

1 provedení bedny je pěkné, umístění reproduktorů je zvláštní, ale jestli je to kvůli zvuku tak proč ne.

Re: Ivo Peřina (SEAS P21RFX/P, MP14RCY/P, 27TFFC)

Ten kdo to stavěl tak asi věděl co dělá.Je to pečlivé provedení a po všech stránkách.Zvukově na výši.Dávám 1-.Za to,že mohl použít aspon ten 10" palec na basech.

Web

Re: Ivo Peřina (SEAS P21RFX/P, MP14RCY/P, 27TFFC)

Hlavně tím uspořádáním to na mě působí jako celek divně a stroze, možná by tomu pomohla zkosená přední stěna... Víc by vyniklo klasické umístění měničů.

2

Re: Ivo Peřina (SEAS P21RFX/P, MP14RCY/P, 27TFFC)

To je zajímavý. Mě se to "oldschoolový" rozmístění líbí. Taky se mě zdá lepší, když středy jdou z vrchu (asi psychoakustika). Ale to jsou maličkosti.

Web

Re: Ivo Peřina (SEAS P21RFX/P, MP14RCY/P, 27TFFC)

Moje subjektivní hodnocení (1 bod = nic moc,… 10 bodů = nemá chybu, klobouk dolů)
Design: 9 (bod dolů za to, že si diyer nechal celé bedny postavit u truhláře)
Provedení: 9   
Výběr měničů: 10 (moje krevní skupina)
Výběr materiálu ozvučnice: 9 (mohl by být větší podíl MDF)
Celkový dojem: 9

Web

Re: Ivo Peřina (SEAS P21RFX/P, MP14RCY/P, 27TFFC)

Znamkovani jako ve skole
Vyhybky : 1, zpracovani skrine 1, pouzite menice 1-,  rozmisteni repro 4

Re: Ivo Peřina (SEAS P21RFX/P, MP14RCY/P, 27TFFC)

A co se na známky vysrat uplně???

Solidní bedny.

Re: Ivo Peřina (SEAS P21RFX/P, MP14RCY/P, 27TFFC)

Já na ně kálím. smile

Web

Re: Ivo Peřina (SEAS P21RFX/P, MP14RCY/P, 27TFFC)

Ukázkové DIY bedny, jedny z nejlepších na webu.

Rozmístění repráků vypadá netradičně, ale mi se to líbí, asi je bas a střed tak daleko od sebe kvůli přesnému sfázování. A výškáč je dole, protože tam bylo místo a zvyšovat bednu o dalších 10 cm by nemělo smysl. Musí to hrát perfektně, rád bych to někdy slyšel.

I ušatý střeďák tu vypadá zajímavě, jindy ušaté repráky nemám rád. Ale basák by mohl být větší. Seas v basrelfexu asi bude hrát solidně hluboko i tak, ale 10" by neškodila.

Re: Ivo Peřina (SEAS P21RFX/P, MP14RCY/P, 27TFFC)

Mě se líbí tenhle projekt hodně. Ale teď k věci. Když je výška mimo osu, vlastně se to moc nevidí, je to problém? Zásadní? Totiž, logicky by měly být všechny měniče v ose? Když nejsou, no, hodně se to dělalo, v sedmdesátých letech.

Re: Ivo Peřina (SEAS P21RFX/P, MP14RCY/P, 27TFFC)

Na každou stranu to bude měřit trochu jinak, v tomto případě víc, než trochu. Měnič ve středu má k oběma hranám stejně daleko, takže se na nich vlny lámou (jsou dalším zdrojem zvuku) současně, to se projeví větším zvlněním na určitých kmitočtech. Jde to snadno simulovat - VituixCAD, Edge...

(upravil dawsoo 27. 6. 2021 16:13)

Re: Ivo Peřina (SEAS P21RFX/P, MP14RCY/P, 27TFFC)

1. bedna zajímavá,osazení ok s PP se výborně pracuje (mám velmi rád staré PP seasy)
2. významné plus - výška mimo osu smysl má (rozbití difrakcí na více modů které se vzájemně "požerou")
3. střední mínus vzdálenost basák-střed ve vertikální ose to bude dělat neplechu optimum dělení je cca 500-650Hz vzhledem k typům měničů a výška by měla být v ose se středem což není
4. V době vzniku při daných komunitních znalostech bych ale jinak hodnotil jako pěknej a povedenej projekt.

Není co dodávat...

Re: Ivo Peřina (SEAS P21RFX/P, MP14RCY/P, 27TFFC)

Zaujal mě bod 2. Ono se tohle umístění ne zrovna často vidí.

(upravil dawsoo 27. 6. 2021 18:46)

Re: Ivo Peřina (SEAS P21RFX/P, MP14RCY/P, 27TFFC)

Ono to zas tak neobvyklý není jen se to moc nepoužívá kvůli zákazníkům...kteří jsou zvyklí a mají to rádi vše hezky v řadě... lpění na symetrii ve vertikále je spíš o estetice, spoustu špičkových beden ve své době toto řešení používalo např ProAC,Dali a spoustu jiných... postavil jsem takhle asi troje bedny s velmi dobrými výsledky +-1dB v ref ose v prac pásmu bez problémů v okolí děličky, za pomocí svého času nějaké ranné verze Edge/BASTA a sedělo teorie-praxe vše, i ty velké pásky s RD50 byly záměrně vyosené a spočítané tak, aby bylo co nejmenší zvlnění ..které by bylo v dipolu opravdu ošklivý.

Není co dodávat...

(upravil stiglitz 27. 6. 2021 18:41)

Re: Ivo Peřina (SEAS P21RFX/P, MP14RCY/P, 27TFFC)

No, a já měl za to, že je ideální dodržet rozmístění měničů v "ose". Dělají to všichni (skoro), prostě mi nějak vyplynulo, že jenom tak je to správně, a s reproduktory mimo osu jsou k vidění hlavně u produkce z let sedmdesátých. Tak jsem se domníval, že to, že jsou osy reproduktorů pod sebou vyplývá z moderních poznatků, že zvuk je takhle lepší, jednotnější. Vida.

(upravil dawsoo 27. 6. 2021 18:55)

Re: Ivo Peřina (SEAS P21RFX/P, MP14RCY/P, 27TFFC)

Jedinná dvě čistá řešení jsou celkové line array uspořádání a nebo coaxiál z hlediska symetrie vyzařování v obou osách,vše ostatní je vždy kompromisem jednoho na úkor druhého a je to jen o to co která konstrukční škola považuje za prioritní... klasické uspořádání repro pod sebou v řadě v úzké bedně a typickou kalotovou výškou vzdálenou stejně od tří nejbližších hran tak aby to hezky vypadalo, udělá velmi ošklivé zvlnění 6 až 9dB zrovna v tom nejblbějším místě kde je třeba udržet fázi v souběhu s navazujícím pásmem.Obejít či zmírnit to lze skosením ,lépe zaoblením hran či wg které upraví směrovost vyzařování TW tak aby se to neprojevilo.

Není co dodávat...

Re: Ivo Peřina (SEAS P21RFX/P, MP14RCY/P, 27TFFC)

Ako je to s line array s dlžkou tak 160cm? Čo urobia tie krajné repráky s fázou a frekvenčkou keď budem merať ten stredný reproduktor? Ako sa to celé mení keď sa od stredu pohybuješ k okrajom? Tie výšky budú asi aj tak padať pretože väčšina reprákov bude mimo os nie? Tiež ma zaujímalo ako to je s indukčnostou cievok pri tom serioparalelnom radení. Nebudú sa tie seriové reproduktory správať ako seriová indukčnosť? Pri výškačoch špeciálne. Dík.

Příspěvky [1 až 20 z 42]

  Stránky: 1 2 3 »»»

Audioweb.cz » Projekty sloupových reprosoustav » Ivo Peřina (SEAS P21RFX/P, MP14RCY/P, 27TFFC)

Podobná témata


~±«|»¼½¾²³&@µΩπØ$£