21 ...editoval kratz (14. 12. 2020 23:16)

Re: Kus lakovanýho drátu, průměr 2.5

kaed napsal:

A to ti neleží někde zaprášená atmega/atiiny? zapojit dělič na měření napětí a zesilovač cca 10x s rrio OZ k bočníku snad není tolik práce  - na spálení elektriky jsou celkem fajn žhaviče z dieselu ponořený tím teplým koncem do vody, co kus to víc než 10A, samozřejmě je možný je spojovat i do série. Závit na nich je M10x1, takže se dají i celkem snadno upevnit. Jako bonus je po testu kýbl teplé vody smile

Prave ze nelezi. Akorat nejaky PC boardy. Nic co by melo AD prevodnik napeti. sad Mozna nakonec vymeknu a koupim 1 multimetr s USB vystupem.
Elektriku tu palim 21W zarovkama, 2 paralelne daji 3,5A, coz je jen o trochu min nez C/20 u 74Ah aku. To by melo celkem fungovat.

wimshurst: Ted to je experiment, 20-ti letej srot uz nikam davat nebudu. Ale pak tu mam 2 baterky co maji za sebou cca 7 let provozu a nameril jsem jim kapacitu kolem 40 Ah z tech puvodnich 74. Tady uz bych videl i nejakou sanci na uspech, kdyz porad dokazou roztocit i motor. Rodice je muzou  donicit svicenim na chajde nez definitivne pujdou do srotu. Ze je tim definitivne odrovnaj vim. smile Na delsi pouzivani by to tam chtelo aspon solarni clanek a nevybijet je vic nez na 80% kapacity.

Edit: Co me ted trapi vic je, ze stara trafonabiojecka co tu mam na baterce vytlaci po nabiti napeti na cca 14,5 V a to nemuzu nechat bezet radove 14 dnu, ale max. nizsi jednotky hodin. Takze tomu musim dat do cesty jeste neco co trochu ubere, zkusim vystrachat nejakou diodu, PN prechod mozna bude stacit. ...nasel jsem 1 macatou (min 3-5A) ve spalenym PC zdroji a jsem pod 14V, ale ne nadlouho, tak tam sel 15A mustek zapojeny -/+, tj. pres 2 prechody.

22

Re: Kus lakovanýho drátu, průměr 2.5

Proč ne? 14.5V na zaplavený olovo je celkem akorát, na stejný napětí to dobíjí alternátory v autě...  Sulfát se nejlíp rozpustí "provařením" pořádným proudem tak na 16V, ale samozřejmě to urychlí i rozpad desek. Ale nová baterka, kterou jenom někdo vybil a nechal tak pár dní se takhle dá obvykle víceméně zachránit.

23 ...editoval kratz (15. 12. 2020 14:34)

Re: Kus lakovanýho drátu, průměr 2.5

To jo, ale na 16V to uz brutalne plynuje. Takze to chce zkontrolovat hladinu a doplnit a kdyz to budu opakovat moc casto, tak desky pujdou do haje. Navic tyhle uzasny bezudrzbovy akumulatory co mam ani nemaji zatky pro doliti destilky. Na 14,5 uz by mela trosku plynovat, ale asi to nebude nic zasadniho.

Ta varianta s bazmekem ma jet na udrzovacce - 13,6V. Ja to tim diodovym mustkem v ceste dostal na nejakych 13,95V max, s tim uz se da zit bez obav, ze mi po 14 dnech zmizi kapalina z clanku. smile
Z TME uz mi domu miri zasilka s LM317, 2N5886G v TO3 (25A) a 220µH/3A tlumivka na odstineni tech pulzu od zdroje, takze to pak sestoluju na ukazkovych 13,6V.
Muj plan po zkouskach na starych srotech je aspon 2x za rok z auta vyndat baterku a dat ji 14-ti denni rehabilitaci. Uvidim, o kolik let ji tim prodlouzim zivot.

Ted uz mi k doreseni zbyva posledni krok - jak spocitat ten pitomej integral pres okamzitou hodnotu proudu tekouci z baterky po dobu vybijeni, aniz bych musel aspon 1 za hodinu pribehnout k multimetru to precist. smile

24

Re: Kus lakovanýho drátu, průměr 2.5

No nevím, já mám baterku v koktávce 1.6 benzin už 11 let a zatím jsem na ní nešáhl.
Zdechlo mi to jen jednou na dovolený, když jsem nechal pár dní zapnutý rádio, stačilo 5 minut na nabíječce.
Ve Favoritech jsem měnil baterku několikrát, většinou když to bylo před tím v servisu a měli baterku vyndanou.
Vždy byl v prdeli krajiní článek, prasklý stromeček desky, automontéři jsou asi hodně silný.
Ve Feldě jsem měl baterku původní asi 8 let (a koupil jsem jí 3 roky starou) a na poslední pouti, kdy to auto asi 2 roky rok stálo na ulici, tak jí stačilo nabít, utrhnout přirezlý pakny ruční brzdy a po vlastní ose to se zbytkem LPG odjelo ještě asi 50km smile
Najel jsem s ní přes 200kkm a ta se tedy vyplatila.
Olej jsem jenom doléval, jelikož byl s LPG čistej, jednou za 2 roky vyměnil olejovej filtr a jednou za 100kkm vzduchovej filtr. Kdyby neshnila kastle, tak bych s ní jezdil pořád.

25 ...editoval kratz (15. 12. 2020 21:17)

Re: Kus lakovanýho drátu, průměr 2.5

No ja mam doma 2 jednickovy oktavky 1.9 TDI/SDI r.v. 2000. Ta 20-ti leta baterka, ktera ted je jako predmet experimentu, mi v ni vydrzela 13 let, byl to original z vyroby. Pak jsem tam mel dalsich 7 let Boshky, ale ty uz sly ven, protoze v zime uz jsem 1 nenastartoval, ackoliv to auto pravidelne jezdilo, ale kapacita uz byla cca na polovine. Ted tam mam cca rok novy Varty a chci je zkusit tim desulfatorem udrzovat v kondici. Uvidim, jak na tom po cca 5 letech budou s kapacitou a jestli to ma nejaky smysl.

Kazdopadne original baterka v Oktavce 10+let v pohode vydrzi. Pak uz je to holt slabsi.

Edit: Co se tyce udrzby, ja u dieslu musim menit pravidelne po 15 tisicich olej i filtry. Ale nastesti do tehle motoru je tehle spotrebni material za rozumnou cenu.

26

Re: Kus lakovanýho drátu, průměr 2.5

Před rokem jsem reklamoval rok starou Vartu 77 Ah - naměřil jsem jí 35 Ah. Sice vždy nastartovala, ale nezávislé topení už nespustila. 3 x reklamace, než mi ji uznaly. Stále měřili startovací proud a řekli - dobrý, než jsem je donutil změřit kapacitu.
Teď tam mám rok nějakou Akumu 80 Ah a ráno už to startuje docela pomalu, ale topení funguje. Asi jí  budu muset nabít - krátké jízdy.

27 ...editoval kratz (16. 12. 2020 17:16)

Re: Kus lakovanýho drátu, průměr 2.5

Kratky jizdy jsou smrtelny a jeste z ni tahas neco i topenim. Tam se to vsechno secte - dlouhodobe nenabita baterka kde sulfaty vesele krystalizujou. To ja mam obvykle najezd 20km+ na jedno nastartovani, takze timhle problemem netrpim.
Ale s tim se da delat jediny - dobijet to pravidelne a cas od casu nejaky desulface asi jakouokoliv metodou co tu byly popsany. Kdybych nemel bazmek, tak asi nasadim signalni trafo, 2 diody a zarovky. To se da zbastlit za 1 odpoledne. smile

28 ...editoval kratz (28. 12. 2020 16:06)

Re: Kus lakovanýho drátu, průměr 2.5

Tak jsem zkusil promerit tu 20 let starou baterku po 14 dnech na desulfatoru. smile Data jsou zde ve formatu pro LibreOffice.
Na baterii byly 2x 21W zarovky paralelne, ale proud me napadlo zacit merit az po nekolika hodinach. smile Odpovidal necelym 40W.
9 hodin vse vypadalo normalne, pak behem 30 minut pokleslo napeti o 2V a dal byla vybijeci krivka zase vicemene linearni, nez jsem sel spat.

Ale co je zajimave je fakt, ze 20 let stara baterka dokazala ze vsech clanku dodavat cca 3,35A po dobu 9 hodin. To je nejakych 30 Ah. Pak zbyle clanky dodaly jeste dalsich 7,5 Ah a porad nebyla uplne vybita. Kdyby neumrel ten jeden clanek, bylo by to minimalne 40 Ah, coz je 57% puvodni kapacity 70 Ah. To je na 20 let stary srot slusny vykon, vezmu li v potaz fakt, ze z auta jsem ji vyndal pred 7 lety po 13 letech provozu a od te doby ji rodice pouzivaji jako zdroj pro sviceni v chatce, kde neni elektrika, a funguje v rezimu, ktery je pro ni dost nevhodny - dobijeni 1 za x mesicu. Pred desulfaci jsem kontgroloval clanky a 3 nebyly uplne zaplaveny. Vse jsem dolil.
Bohuzel jsem nezmeril kapacitu pred desulfaci, ale pochybuju, ze to bylo 40 Ah.

Experiment cislo 2 bude 7 let stary akumulator Bosh. Momentalne jsem zmeril kapacitu na nejakych 30-35 Ah z puvodnich 74 Ah. Po nabiti dostane opet 14-ti denni ozdravnou kuru a uvidime, co se s nim stane. Bohuzel tento kus je bezudrzbovy, bez moznosti zkontrolovat a doplnit kapalinu.

29 ...editoval Bobeš1 (28. 12. 2020 17:42)

Re: Kus lakovanýho drátu, průměr 2.5

U rok staré Varty 77Ah jsem naměřil 35 Ah, ale při poklesu až na 10V, kde už např. nez. topení dávno nefunguje.
Ale auto stále spolehlivě startovalo i v mrazu.

30

Re: Kus lakovanýho drátu, průměr 2.5

Vcerejsek mi dal pekne zabrat. big_smile K desulfatoru jsem si stavel mensi zdroj, abych k tomu nemusel tahat velkou autonabijecku. A podarilo se mi udelat na tistaku krasnou chybu, prohozeny In a Out na LM 317. Pak jsem jeste udelal tu chybu, ze jsem u DSN VC288 zapojil mereni proudu intuitivne bez nastudovani datasheetu do kladny vetve napajeni. Vysledkem byla odpalena BD911ka ...takze po dalsich 3 hodinach laborovani nad tim, kde pani inzenyri udelali chybu vse zapojeno spravne s novou 911kou a predratovanyma cestickama na DPS. Baterka si z toho bere nejakych 800 mA. Dneska to hodim do krabicky a poslu fotku. smile