Téma: 0V GND AGND PGND SGND PE ground zem
Zakladám nové vlákno nadväzujúce na https://www.audioweb.cz/viewtopic.php?p … 08#p363108
PA04B aj DPA222mk2 je už tak prerobené, že sa môžeme o nich ohľadne zemnenia baviť aj v tomto vlákne.
Svätým grálom je nájsť univerzálne riešenie pre symetrické BAL a nesymetrické UNBAL prepojenie prístrojov, ktoré môžu byť v rôznych tiredach ochrany, ale nami najčastejšie riešenej I. a II. triede ochrany krytia pospojovania.
Danhard sa vedľa vyjadril https://hifi.slovanet.sk/bb/viewtopic.p … 212#287212...
Je tu ale několik zásadních zdrojů rušení:
1) síť a proudové vyzařování jejich harmonických, především usměrňovačů
2) středovlné vysilače (to už není tolik aktuální), průmyslová elektronika, PC
3) FM radio
4) GSM+UMTS+LTE
5) Wifi & Bluetooth a dalsie smart siete
6) spinane zdroje + classD zosilnovace
Jsou tam dva způsoby rušení:
1) druhý přístroj má na signálové zemi tvrdých 100mV/50Hz přes PE
2) nebo je tam měkkých 100V/100uA/50Hz přes Y kondy (cca 3nF)
Odpor stínění propojovacího kabelu je 1R, indukčnost 1uH
CMR symetrického vstupu je -40dB/50Hz, -20dB/10kHz
Může to být taky pro 10m kabel takto: Zelená pro Rx=0, pak 10R 100R 1k a 100k
1) druhý přístroj má na signálové zemi tvrdých 100mV/50Hz přes PE
A ještě druhý způsob rušení.
2) nebo je tam měkkých 100V/100uA/50Hz přes Y kondy (cca 3nF)
Variácia a liek na pôvodné DPAxxx
Muselo by se to udělat nějak takto, ale pokud se bude vstup zemnit na PGND, tak je signálová GND vnitřní záležitost a rušení na ní neproleze.
C2 je budící kapacita (trafo, Y kondy), nebo tam může být natvrdo rušení přes PE, potom ale 100mV.
Rz je zátěž, nemá to funkci, jen ukazuje kam je zapojena.
Pokud upravíš vstup tak, že připojení země bude na PGND, tak to není ani zapotřebí.
Vylepšení jsou tam dvě a jednoduchý:
RCA konektor propojit "stínění" na PGND přes 100R//100nF.
Zem symetriky XLR1-1 propojit na PGND, nebo kostru, ne na SGND, tam by stačilo dát ten jumper napříč, na kostru.
Vždy jde o to, aby rušení nešlo přes ten "mezizemní" odpor, když už tam musí být Smile
Vyvážení toho odporu pro rušení by mělo smysl u zesilovače, do kterého se leze přímo, bez té vstupní symetriky.
Samozřejmě se 3-mi dráty v kabelu se pracuje už lépe
Ale stejně bych tam nejradši viděl DIN 5-ti kolík zapojenej jako stereo-symetriku
BV vo vedľajčom vlákne https://hifi.slovanet.sk/bb/viewtopic.p … 448#332448 Napríklad univerzálnej BAL/UNBAL takto... Ale symetrika bude vždy šumovo o niečo horšia ako nesymetrický vstup zdroj: Self- Small Signal Audio Design
Nesymetrický vstup by som zapojil medzi výstup U1(zem) a vstup+In(živý).
To čo som sem dal v praxi funguje dobre, so slušným CMR. Ak sa použijú dobré OZ (napr. OPA1612)a malé impedancie (odpory vo FB do 1k)v obvode, tak aj šum je minimálny. S otvoreným vstupom to logicky šumí viac (odpory 100k, je možné ich zmenšiť), s pripojeným zdrojom signálu je "ticho", podľa OZ. Je dobré doplniť RC filtre (cca 220Ra 680pF) do vstupov. A zisk obvodu je minimálne 2x.
Ak to bude dual mono koniec (dva samostatné, galvanicky oddelené zdroje), tak zeme konektorov priamo na vstupe na krabicu, zosilňovač v triede II. Signálová zem spojená s krabicou len na tom vstupe.
V tom obvode s dvomi OZ asi bude "rozumnejšie" RCA zapojiť medzi signálovú zem a vstup+In, ale bolo by potom nutné skratovať -In na zem (šum voľného vstupu) pre nesymetrický vstup nejakým prepínačom. V PA aplikácii som to robil "automaticky" vstupným kombo konektorom, kde mono Jack skratoval -In na zem. Chcelo by to nejaké kombo XLR/RCA.
Jednoducho pre UNBAL. Trafo, usmerňovač, hlavné elyty.. Od ich stredu krátky "nízkoimpedančný" spoj, potom pomocné blokovanie, zem výstupu, referenčná zem pre NFB a vstup. Nič nesmie byť pripojené tam, kde cirkulujú nabíjacie prúdy.
Laco má najlepšie výsledky s takto postavenými a pospojovanými doskami:
XLR konektor, prepinac, 1x dual-opamp, bistab rele, 2xLM3xx, dierovo kompatibilna s PA04B
kuk sem http://forum.vegalab.ru/attachment.php? … 1544256663
fig 24
alebo https://www.aes.org/standards/comments/ … 21-cfc.pdf
https://www.diyaudio.com/forums/diyaudi … print.html
PMA sa vedľa vyjadril https://hifi.slovanet.sk/bb/viewtopic.p … 903#287903...
Když tam máš 2 zdroje, nejlépe 2 samostatná trafa, a nikde ty země nespojíš, tak je to OK a je to jedno.
Já jsem došel k nejlepšímu řešení, co se týče odstupu brumových a dalších cizích napětí, s koncepcí dual mono, 2 zcela oddělené samostatné zdroje, krabice je sice spojená s PE, ale žádná z analogových signálových zemí ne. Vstupní konektory mají 47nF z agnd na krabici, eventuálně doplněno paralelně varistorem. Žádné odpory!! Pak je S/N v prdeli. Sice tady asi začnete mávat normami, ale to je mi jedno. Výsledek je výborný odstup, spojit to můžeš s čímkoliv (zdroj signálu ve třídě I, II, se spínaným zdrojem - nezájem, je to jedno) ucho strčit až do repráku a je to "mrtvé", když připojíš preamp s dobrým odstupem, tak je to pořád "mrtvé". Teprve až dáš hlasitost naplno, tak slyšíš ev. šum z DACu nebo CD přehravače. Brumy nula. Když tady čtu ty stesky, jak to někomu brumí, tak se už jen divím. Můžu do toho poslat i signál z druhého pokoje přes kabel délky 12m, SE propojení, a je to OK.
Přikládám obrázek. Aby to bylo opravdu účinné a bylo slušné potlačení CMR, je potřeba do "cold" cesty (invert) přidat odpor o velikosti výstupního odporu přehrávače. Pokud se to jen vyzkratuje a výstupní odpor přehravače je typicky ve stovkách ohm, CMR se značně degraduje, pokud je vstupní odpor zesilovače typicky v desítkách kohm.