Téma: Kus lakovanýho drátu, průměr 2.5

Neválí se někomu z "pražáků" nebo "středočechů" poblíž Jesenice doma tak 5 metrů lakovanýho drátu, průměr 2.5 mm? Mám doma rozestavěnou tuto hračku: http://wiki.mypower.cz/desulfator ale ten jejich návod na cívku se mi moc nezamlouvá, když o kousek dál píšou, že skrz ně poteče efektivních 15A. Proudová hustota 7.5A/mm^2 mě trochu děsí, 3A/mm^2 už vypadá líp.

Mám i trochu obavu o osud toho IRF 640, skrz který to všechno ženou. Podle specifikací ho využívají celkem na doraz.

Chci to domatlat a otestovat na 2 akumulátorech po 7 letech provozu v autě, co jsou tak na 50% původní kapacity.

Re: Kus lakovanýho drátu, průměr 2.5

Říká ti něco skin efekt a vířivé proudy ?

Re: Kus lakovanýho drátu, průměr 2.5

Muzes klidne pouzit a bude to lepe fungovat "VF lanko"
Treba z dratu 0,2mm z nejake civky rele, nebo podobne lehko odmotatelneho dratu rovneho, nejlepe smaltovaneho, ne lakovaneho, si natahnes potrebny pocet kusu {asi 15, nebo lepe 16ks}, potrebne delky z rezervou, do sveraku das kus kulatiny a do vrtacky das hacek, natahnes ty dratky a nasponujes, stocis do lanka a mas daleko lepsi vinuti na to jadro T106-26.

Jinak si davej pozor na ten desulfator, kdyz to zapojis na baterii, nabijecka, nebpo alternator, {diody v alternatoru} muze umrit na ty impusy od toho zarizeni.
zejmena ty dnesni inteligentni nabijecky, keter maji v sobe hodne elektroniky, umiraji po velmi kratkem case.
Jedine klasicke nabijecky, ktere maji mekke trafo a diody z dostatecne dimenzovanym napetim, to maji sanci vydrzet.
I hodne silne nabijecky, ktere maji "start hilfe" obvykle umiraji, diky pouzitym diodam z alternatoru, ktere nevydrzi to pulzovani.
Stejne tak regulatory od solaru, vetrniku, nebo MPPT regulatory, to usmazi velice rychle.
Pouzival sme to na oziveni AGM baterii kolem 100Ah, dokonce i na 600Ah 6clankove baterie a ono to nejak funguje.
Mereni kapacity, resp. vnitrniho odporu, to ukazalo, ze celkem dlouhe dobe zivota techto trakcnich baterii, se zlepsil jejich zivot a prodlouzil jejich cyklus odevzdani do sberu.
Ale jak pisu, zarizeni na jejich nabijeni, se musi hodne umne pouzit, kdyz nechces aby si se kabonil nad ucty elektriny, nebo pri pouziti solaru, je dobre to nabijet "direkt" pres diodu a pred diodou na solarech je dobre mit hodne velkou baterii kondu, aby nedostavali na prdel solary.
Dalsi vec je, ze pokud to chces mit nainstalovane trvale, budes mit po siti od techto baterii, ale i pri pouziti "hloupe" nabijecky obrovske ruseni, klepani budes slyset i na VKV radiu. Radioamater ve tve blizkosti, te asi uskrti snurou od telegrafniho klice.

Re: Kus lakovanýho drátu, průměr 2.5

Nabijecky mam doma 2. Jednu moderni, druhou starou trafo + mustek. Takze apson pro tu starou mam zase vyuziti. smile Pro jistotu se podivam, co tam je za diody. VF lanko me nenapdalo. Nejaky smaltovany drat tu snad najdu, to bude vyrazne lepsi reseni nez to co jsem chtel udelat. Diky!.

Re: Kus lakovanýho drátu, průměr 2.5

Vf lanko zas až tak nepotřebuje, ale v tom návodu mu dobře raděj, ať to navine 1mm drátem a dva paralelně, jestli je mu to málo, tak třema smile
Nebo si může udělat "lanko" z 0,5mm, s tím se celkem dobře pracuje.
0,5mm drátu mám dost, ale musím ho přivézt z Petrovic.

Re: Kus lakovanýho drátu, průměr 2.5

Pozor na to, ten desulfátor nedělá zázraky, určitě ne s autobaterkama...

(upravil kratz 6. 11. 2020 14:07)

Re: Kus lakovanýho drátu, průměr 2.5

danhard napsal:

Vf lanko zas až tak nepotřebuje, ale v tom návodu mu dobře raděj, ať to navine 1mm drátem a dva paralelně, jestli je mu to málo, tak třema smile
Nebo si může udělat "lanko" z 0,5mm, s tím se celkem dobře pracuje.
0,5mm drátu mám dost, ale musím ho přivézt z Petrovic.

To urcite pomuze. Znamy co to stavel rikal, ze se ty civky dost hrejou, takze urcite tam chci vetsi prurez nez co mi daji 2 milimetrovy draty. Jadra mam doma, ale pocty zavitu vs. Al mi nejak nesedi.

V puvodnim navodu aspon podle uvadenych indukcnosti a poctu zavitu museli podle https://datasheet.octopart.com/T106-26- … 117742.pdf vychazet z Al pro TL106-26A (67 nH/N^2), pak se dostanu na 24,187 μH a 4,288 μH při 19 a 8 zavitech a to celkem odpovida tomu co je ve schematu.
Ja mam doma  TL106-26 (https://www.ges.cz/cz/zelezoprachove-to … 00083.html) s Al 93 nH/N^2 (nekde uvadi jen 90).
Pak mi to vychazi na 16 zavitu (23,808 μH) a 7 zavitu (4,557 μH). Aspon si vystacim s trosku kratsim "lankem" smile
Ale predpokladam, ze u tech spuli je to asi celkem jedno a kdybych to natocil podle jejich navodu a indukcnost byla o neco vyssi, tak to bude fungovat taky.

Re: Kus lakovanýho drátu, průměr 2.5

kaed napsal:

Pozor na to, ten desulfátor nedělá zázraky, určitě ne s autobaterkama...

To ani necekam, ale pokud to treba obcasnym pouzitim prodlouzi jeji zivotnost o 25-30% casu, tak to neni zahozena investice vzhledem k cene tech par soucastek.

Re: Kus lakovanýho drátu, průměr 2.5

Jinak pokud chces udelat opravdu funkcni proces desulfstace, staci ti nejake vetsi trafo, aspon 100W 24V, treba k napajeni 24V svitilny, nebo z vytahu, jedna dioda pres zarovku silnejsi do baterie, jedna slabsi pres diodu spatky.
Jako stratovy odpor, postaci zarovka 12V H4, ketra ma vypalene vlakno tlumeneho svetla, zapojis jen to dalkove. Dioda postaci 10A
reverzni proud se nastavi zarovkou, 2x 24V 21W v serii a je desulfator hotovy.
Je potreba myslet na to, ze desulfatace probiha pri plnem nabiti baterie, neni rovnomerna, pro vsechny clanky, takze trva delsi dobu, je nutne dolevat vodu do zaplavenych clanku a nefunguje to u baterii AGM a gelovych.
Pokud predci jenom se rozhodnes desulfovat AGM {hadrokyselinove} musis stejne dokapat destilku, ponevac pri tomto procesu, se straci voda.
Mensi baterie, typu AGM, je nutno nabijet mensim proudem, tedy jine zarovky.
Trafo se trochu vic ohriva, ponevac je zatezovano jenom jednocestnym usmernovacem.
Nebo kdyz si nechces delat straty zarovkou nabijeci, navin si, nebo uprav trafo..
vid obrazek, pujceno z batlirny..
http://www.ebastlirna.cz/modules/Forums/files/thumbs/t_desulf_tor1_611.jpg

p.s.
daleko lepsi, pokud to umoznuje vozidlo odstavene doma v garazi, nebo na dvorku, nabijet velmi malym pulznim proudem baterii trvale.
Idelani je na to trafo typou TAH2 {24V 2VA} kteremu se pripoji jedna dioda a jedna zarovka 24V 3W. Pro baterie kolem 40-100Ah
Pro mensi baterie, staci mensi zarovka, treba telefonni 24V 40mA, nebo dokonce 48V 20mA
Pokud to chces mit vic sofistikovane, pouzij na misto zarovek odpor a pridej k nemu paralelne LED z odporem ochrannym aspon 560R
.....

Ja sem si ubastlil takove udelatko, na krmeni baterie v dobe odstavky moto, nebo auta, kde sem vyuzil powerbanku, na 5 clanku a prifaril sem k tomu menic zvysovaci, ktery umi i proudove omezeni na cca 30mA, ochrannou diodu, proti spetnemu napeti a kdyz nabiju tu powerbanku, tak asi 6 tydnu krmi baterku minimalnim proudem.
Vtip je v tom, ze menic je nastaveny na cca 14V, proud na cca 35mA a kdyz se vyrovnaji napeti, minus ubytek na diode, menic prestane zatezovat vystup te powerbanky a cele se to vypne. Pak ale dik nejakemu zazraku, menic zas naskoci, i kdyz by nemel.
a cele se to opakuje, nez se vybije powerbanka.
Odletoval sem na ni indikacni diody, aby to nezralo zbytecne.
neni to sice desulfatace, ale krmitko pro pokryti strat samovybijenim Pb baterie.

Re: Kus lakovanýho drátu, průměr 2.5

NE555 má na výstupu cca -2V proti napájení, mínus ty opičárny před tím a hlavně za tím v cestě ke gejtu, no měl bych pochybnosti o opravdu dostatečném sepnutí toho fetu. Přes Cdg bych měl taky obavy co ten budič bude dělat.

Re: Kus lakovanýho drátu, průměr 2.5

Nabíječek s trafem ze signálky jsem dělal několik, dycky s LED, aby to vypadalo sofistikovaně smile Sám žádnou takovou nemám, a tak měním baterku v motorce co dva roky a v autě co tři, s tímhle by se to mohlo natáhnout na dvojnásobek...

Re: Kus lakovanýho drátu, průměr 2.5

wimshurst napsal:

Trafo se trochu vic ohriva, ponevac je zatezovano jenom jednocestnym usmernovacem.

Mimochodem tím sekundárem teče proud oběma směry, nevím, který je větší, ale šlo by to jednoduše změřit ss ampérmetrem.

(upravil kratz 13. 12. 2020 19:27)

Re: Kus lakovanýho drátu, průměr 2.5

Ta jsem nakonec dostavel puvodni bazmeg a obalil jsem ho hromadou hliniku, aby se to uchladilo, takze takto vypada bezici bazmeg. Sezralo to asi 5 gramu teplovodny pasty na tranzistory a hlavne na spojich mezi hlinikama.. smile

Bohuzel jsem si nechal uriznout moc uzke Ucko, tak jsem tam vykonove prvky a termistor musel dat na prasaka na dratky. Ale baterii ta drobna nedokonalost v prenosu signalu stejne bude fuk. smile

Bezi to v kuse uz asi 6 hodin a odporne to pisti (podle zvuku by to tech deklarovanych 6 KHz byt mohlo). Teplota se drzi stabilne nekde kolem 50 stupnu, takze se zda, ze i teplotni regulace funguje. Ampermetrem jsem na vyvodu nameril SS proud neco pres 1 A. Tak uvidime, jestli se kapacita 20 let stary original baterie z Oktavky (stale jeste funkcni vsechny clanky!) za 2 tydny nejak zazracne zregeneruje. smile

Danhard: Nakonec jsem nekde vystrachal kus lakovanyho dratu o prumeru 2 mm a na ty jadra jsem to po tezkem boji s  pomoci sveraku a klesti dostal. big_smile A svete div se, on se ten vetsi prurez docela projevil a ty civky nehrejou vic nez tranzistory na chladici.
Tj. vysledek je preci jen lepsi nez podle puvodniho navodu (delal kolega z JMnetu a psal, ze se mu ty toroidy hodne hrejou).

Re: Kus lakovanýho drátu, průměr 2.5

Tak na 6 kHz se ten větší průřez tolik vířivýma ztrátama neprojeví, ale blbě se s tím drátem dělá.
Udělali mi to z 2mm drátu na 150kHz 500W měniči, na rovném drátu to jakžtak šlo, ale stačilo drát ostře ohnout do pravého úhlu a už to v tom ohybu hřálo podstatně víc.
Udělali jsme to potom ze svazku z 0,2mm se stejným průřezem a ztráty šly na polovic.

(upravil kratz 13. 12. 2020 19:42)

Re: Kus lakovanýho drátu, průměr 2.5

danhard napsal:

Udělali jsme to potom ze svazku z 0,2mm se stejným průřezem a ztráty šly na polovic.

Na fiotce je videt, ze ja ten drat zas tolik neznasilnoval a ohyby nemam ostry. Jasne ze svazek 0,2mm se stejným průřezem se bude chovat jeste o neco lepe, ale ucel to splnilo, ta spule neni teplejsi nez hlinik kolem.

Chci to ted nechat 14 dnu v kuse bezet a pak si 2-3x za sebou premerit kompletni vybijeci krivku baterie, kdyz ji zatizim 20W zarovkou. Docela by me zajimalo, jestli se dopracuju k podobnym cislum jako v tom clanku.

Edit: Pokud se to osvedci, tak chci postavit jeste 1 kousek pro rodice/segru a muzu te o nejaky metr toho dratu obrat. smile

Re: Kus lakovanýho drátu, průměr 2.5

To by mě fakt zajímalo,jestli existuje něco co pomůže 20 let starý baterce...

(upravil kratz 14. 12. 2020 0:17)

Re: Kus lakovanýho drátu, průměr 2.5

Anti napsal:

To by mě fakt zajímalo,jestli existuje něco co pomůže 20 let starý baterce...

Tak ono ji nic neni krome toho ze se ji diky sulfataci kapacita blizi k nule. big_smile Ja ji mel 13 let v Oktavce a porad startovala, pak ji pouzivali rodice na sviceni v chajde. Takze na otestovani jestli to funguje je to idealni objekt.
Spis potrebuju vymyslet, jak zautomatizovat mereni vybijeci krivky. Tohle by chtelo nejaky USB udelatko a komp co 1 za x minut zapise aktualni napeti (nebo jeste lip proud co z toho tece, protoze odpor zarovky nebude s klesajicim napetim konstantni a odpor 6,8 ohm/25W tu nemam). Rucne se mi to delat nechce. Nevite o necem?

(upravil microlan 14. 12. 2020 6:48)

Re: Kus lakovanýho drátu, průměr 2.5

http://www.trinstruments.cz/kompaktni-d … p;panel1-1

Re: Kus lakovanýho drátu, průměr 2.5

A to ti neleží někde zaprášená atmega/atiiny? zapojit dělič na měření napětí a zesilovač cca 10x s rrio OZ k bočníku snad není tolik práce  - na spálení elektriky jsou celkem fajn žhaviče z dieselu ponořený tím teplým koncem do vody, co kus to víc než 10A, samozřejmě je možný je spojovat i do série. Závit na nich je M10x1, takže se dají i celkem snadno upevnit. Jako bonus je po testu kýbl teplé vody smile

Re: Kus lakovanýho drátu, průměr 2.5

Existuje hotove a take bezdratove reseni.
Uplne staci na mereni kapacity, i modelarska nabijecka, to je nejlevnesi a nejprimitivnejsi reseni.

Bezdrat pouzivam asi 3 roky v nabijecce uplne primitivni, typu trafo-mustek-baterie.
https://www.aliexpress.com/item/1005001 … web201603_

mam v te skrini nabijecky, take vykonovy odpor z ventilatorem, na vybijeni.

Na tom bazmeku, je nastavitelny vystup, pro rele.
nabijecka spinka v garazi, kdyz je pripojena pres autozasuvku (13 polova, pin 9) mam zasuvku z ovladacem, zapinam klicenkou.
doma mam na stole ten ridici modul, vidim stav baterie, nabijeci proud, nastavim si napeti, kdy ma vypnout a nemusim behat do garaze.

.......
Mimo jine, baterie straci kapacitu po letech nejenom kvuli tomu, ze by se zatentovaly sirany desky clanku.
ale baterie jak starne, postupne se rozsypavaji desky a toto pak dela nasledovne divy.
V prvni rade, vlacis vahu kupr. 80Ah baterku, ktera ma ve skutecnosti kapacitu neco malo, pres 20Ah.
Druhy problem je, ze v tak velkem objemu vypadanych desek, ma tato "20Ah" baterie tak velky vnitrni odpor, ze pri proudu, ktery by mel cinit pri zatizeni 1C tak vysokou hodnotu, ze napeti klesne na polvinu.
Krasne video je od p. Fugnera https://www.youtube.com/channel/UCBFJvj … hU6qISy4ZQ
Jak menili za mladi, desky v Pb akumulatorech a pak je formovali.

Tedy krome kapacity a aktivni plochy desek, je dulezity take lety vzrustajici odpor baterie, ktery ji postupne cini nepouzitelnou.

jako experiment je to dobre, poucne, ale zazraky se obvykle nekonaji.
Idelani je, pokud to nejde jinak, koupit tzv. dualni baterii, tedy urcenou jak pro startovani, tak pro cyklicky provoz, treba pro lode a pod.
tato vydrzi klidne i 10 let prerusovaneho provozu a kdyz obcas potrebujes, tak i nastartujes.