Téma: Samodomo:Třífázový zkratový regulátor

Vzhledem k přetrvávajícím problémům s dobíjením uvažuji o stavbě zkratového regulátoru pro alternátor s permanentními magnety. Aktuální regulátor je dle měření v pořádku, alternátor také, přesto je napěťová hodnota nízká. Na Motorkářích jsem našel jedno schéma:
https://i.postimg.cc/jWKTypJZ/3f-regler.jpg
Vize je regulátor na kusu hliníkového chladiče s přístupnými předimenzovanými součástkami pro možnost nastavení nebo výměny. Alternátor má docela solidní výkon(520W).
Pokud je někdo z vás ochoten napsat nějaký komentář, budu mu vděčný.

(upravil wimshurst 9. 10. 2020 21:39)

Re: Samodomo:Třífázový zkratový regulátor

Dnes se pouzivaji jine systemy rizeni toho magnetto alternatoru, vid pulzni rizeni
https://www.homemade-circuits.com/wp-content/uploads/2020/09/motor-cycle-shunt.jpg
je to idea a ne funkcni zapojeni!
https://www.homemade-circuits.com/3-pha … regulator/

Jinak dostatek vykonnych regulatoru, bez nutnosti bastleni, najdes na aliexpresu.
daleko dulezitejsi, je vhodne umistneni toho regulatoru, aby se na moto uchladil.

Prozradim ti tajemstvi, regulatory se daji spojovat i paralelne, kdyz jeden vykonove nestaci, pro ten magnettoalternator.
Pokud koupis dva stejne regly, treba z ciny, dodrzis stejne delky vodicu, od statoru, udelas kvalitne propojeni, lze provozovat i 3 ks tech regulatoru paralelne.

Cena tech reglu z ciny neni vysoka, porat le to lepsi, jak bastlit a spolehat se na vlastni konstrukci, nejvetsi problem je stejne ta krabice a odvod tepla z e soucastek a zalivka, proti vnikani vody.

Kdyz mas svod na civkach statoru, nebo se ten svod sem tam objevi, regulator dostava na prdel a muze se stat, ze uz nepracuje cely mustek, ale jen cast a pak se to prehriva jeste vic.

Jinak jedny z nejlepsich regulatoru, vyrabi VAPE.
Neni to levne, ale je to reseni, ktere je prakticky hned a stoji jenom penize, ale vrati se to kvalitou.

........
https://www.shindengen.com/products/ele … cycle/reg/

https://www.instructables.com/How-to-ma … -regulato/

Re: Samodomo:Třífázový zkratový regulátor

Díky za reakci, tušil jsem že se ozveš. Díval jsem na Vape, Ignitech, i Elesys. Je to varianta pořídit něco takového, ale člověk se připraví o to hraní si. Hlavně mi vadí že do takového regulátoru se nemůžu rýpat a v případě poruchy to můžu hodit po psovi. Paralelní řazení nepovažuju za ideální a nemám na to místo.

Re: Samodomo:Třífázový zkratový regulátor

Kdysi sem s etimto musel prokousat, zejmena vseliakymi ULO boxy a podobnou haveti, na motocyklech, ktere sem ozivoval a udrzoval pri zivote.
V praxi sme nakonec podlehl kouzlu motocyklu, ktere maji klasicky buzeny alternator.
Uz od doby K75, K100, pozdeji R1100, nemam problem z dobijenim a potrebnym mnozstvim elektricke energie v paubni siti motocyklu.
Je to vyvazeno vyssi vahou, ale mit na moto k dispozici od volnobehu 500W a ve strednich otackach 1kW, je k nezaplaceni, bez nutnosti stracet tuto energii v teple na regulatoru.
Ja to ale mam spis kvuli pouziti radiostanice, ktera bere kolem 20A pri vysilani a take proto, ze v chladnejsim pocasi, vyuzivam vyhrivani, nejenom heftu a prdele, ale take pripajim vyhrivane vlozky do bot, vyhrivane kalhoty, vyhrivanou bundu i rukavice.
A to si vezme klidne pri plnem vykonu 200W
........
Jinak motocykly starsiho data vyroby, ktere meli moznost vypnout hlavni svetla, meli castokrat predimenzovane magnetto-alternatory a regulatory skratove.
Novejsi moto, ktere nemeli uz vypinatelne svetlo, pocitali z trvalou zatezi svetel a kdyz se treba vypalila hlavni zarovka, po delsi jizde se regulator znacne prehrival.
skratova regulace je hodne velky kompromis, ale je to pri optimalnim vyvazeni soustavy je to celkem spolehlive.
Je to asi nejrozsirenejsi zpusob reseni regulace na motocyklech.

Re: Samodomo:Třífázový zkratový regulátor

To winmshurst: dycky jsem měl motorku s buzeným alternátorem, od MZ150 přes XJ900f až po současný XJR1200, takže souhlasím. Jednou jsem měnil uhlíky na 20 let strém XJ. U toho schématu s 555 bych ještě doplnil schottky diodu směrem k baterce, takhle ten mosfet vlasně zkratuje baterku, což jí asi neudělá moc dobře, nehledě na to, že přes 1k odpor bude dlouho v lineární oblasti a bude to hořet taky, takže mezi 555 a mosfetem by měl být ještě low side driver.
Další možnost je za usměrňovač zařadit dostatečně dimenzovanej step dovn měnič a je to hotový, v podstatě beze ztrát.
Schéma z motorkářů bude nějak fungovat, regulace nebude moc přesná, protože s teplotou bude dost chodit to spínací napětí...

Re: Samodomo:Třífázový zkratový regulátor

Díky za reakce,nicméně kupovat motorku dle provedení alternátoru nehodlám, a do konstrukce se švábama se mi taky nechce.Není problém s dodávkou jako takovou,ale s hodnotou napětí na volnoběh.Připadá mi divný,že na fázích je proti sobě 18A a regulátor dává kolem 13V.Při zvýšených otáčkách je to v podstatě v pořádku.Předevčírem jsem trochu měřil,a palubák ukazuje skoro o půl voltu méně,navíc se hřeje pojistka regulátoru,taky tam bude asi ztráta.Začnu tímhle,pak to bude chtít novou a zdravou baterií a pak se uvidí.

Re: Samodomo:Třífázový zkratový regulátor

Jinak pozor na pojistku "main fuse".
Ta obvykle byva zvlast na solenoidu spinace starteru.
Pokud je to klasicka hlinikova pojistka, castokrat miva veliky prechodovy odpor, pak ten ubytek dela problem.
Idelani je sehnat si nozove pojistky Cu, nebo tam na misto pojistky, dat bimetalickou ochranu.
Pouziva to kupr. harley a jine moto.
https://www.ebay.com/itm/30-Amp-Two-Stu … 100623.m-1

nebo na misto nozove pojistky, se davali do obvodu main fuse bimetalove samovratne pojistky.
https://www.picclickimg.com/d/l400/pict/331614381403_/15-Amp-Dual-Spade-Circuit-Breaker-Drag-Specialties-MC-DRAG021.jpg

Re: Samodomo:Třífázový zkratový regulátor

Je tam 40A v provedení "velká". Hřejí se spíše kabely v místě krimpování na patici pojistky. Je dost možné, že je to prostě jen velký odběr třeba baterka v nic moc stavu. Budu to muset přeměřit.

Re: Samodomo:Třífázový zkratový regulátor

To bude klasika, jeden mrtvej článek v baterce,  dobíjení je přetížený a pak odejde usměrňovač, to nejsi žádná výjimka. Klidně na to nadrátuj 16mm2 drátama autobaterku, jestli nic jinýho nenajdeš, a vyzkoušej tak, jestli to bude nabíjet na 14,4V, máš vyhraný. Nškdy se stane, že uhyne některá usměrňovací dioda, a pak to dává malej proud, ale proudy fází máš snad +- stejný, nebo ne?

Re: Samodomo:Třífázový zkratový regulátor

Tak dle měření dává regulátor na volnoběh cca 12A,ale motorka bere asi 16.Čísla je potřeba brát s rezervou, měřeno bylo multimetrem co má psáno do 10A,každopádně to baterie na volnoběh dotuje ze sebe. Fáze naprázdno 18A,při zapojení do regleru 15A. Napěťově je to necelých 19V neprázdno, v obvodu regulátoru to spadne na nějakých 11,8.Zajímalo by mě, jak je řešená napěťová reference když zbytečně protápí už od volnoběhu...

Re: Samodomo:Třífázový zkratový regulátor

To ale vypada, ze mas pravdepodobne prorazenou diodu, nebo tyristor v tom regulatoru v zaporne vetvi na jedne fazi.
Pak se to chova presne takto podivne.

Lze to zmerit tak, ze vezmes nejaky celkem meky trafak, nebo pred trafak na primar das zarovku, 25W, nebo 40W na sekundaru muzes mit cca kolem 20/24V na prazdno, proud postaci na kratko, kolem 1A a vyzkousis kombinace na vstupu reglu kdy najdes prorazenou vetev.

V pripade, ze regulator je dobry, melo by na vystupu davat cca 14V, pri jakekoli ze tri kombinaci na vstupu regulatoru.
Pokud je prorazene cosi, na jedne vetvi reglu, tak v urcite kombinaci, dojde zvyseni spotreby, napeti nebude 14V na vystupu a zarovka bude v primaru svitit hodne.

Re: Samodomo:Třífázový zkratový regulátor

Régl jsem měřil dle návodu z motorkářů. Podle toho je cajk. To všechno platí pro volnoběžné otáčky, při mírném zvýšení to vyskočí na cca 13,8V.Proudově nevím, multimetr to nedává. Nicméně je možné, že některý polovodič se tváří při měření v pořádku a při zátěži to je jinak. To bych rozlouskl jen vyzkoušením jiného, zaručeně zdravého regulátoru.
Co jsem koukal,tak Elesys a Ignitech je mimo hru. Jediné Vape je schopno dát 500w, nicméně cena přes tři tisíce je fakt dost a odpovídá ceně nového originálu.

(upravil Anti 12. 11. 2020 21:34)

Re: Samodomo:Třífázový zkratový regulátor

Tak na d tím zase laboruju. Zakoupil jsem originální regulátor z druhé ruky za pár korun Ebaye. Ve vyšších otáčkách dobíjí více,ale na volnoběh je to stejné.
Napadlo mě, že bych s tím mohl vydrbat způsobem, který jsem viděl na některých skútrech ale i na motorce od Kawy. A to sice pověsit hlavní světlomety přímo na fázi z regleru. Bylo by to -8A.
Nějaké komentáře?
Ještě jeden dotaz: Dal by se na sestrojení regleru použít řiditelný třífázová můstek? Tam je řízeno výstupní napětí?

Re: Samodomo:Třífázový zkratový regulátor

Ano, svetlo lze pripojit primo, ale ono je to temer vzdy udelano tak, ze svetla maji parazitni vinuti, ktere pri normalni funkci regulatoru, davaji stridave napeti, primo do zarovky.
nektere moto, nebo spis skutry, maji jeste ochranny obvod z triakem, proti prepeti, pri prepinani svetel dalkove-potkavaci.
Pokud by si chtel experimentovat, musel by si dat na ten alternator jeste jeden mustek 3f, ktery by napajel primo zarovku v hlavnim svetle.
Dik regulatoru hlavnimu, pokud je opravdu zkratovy, bude napeti priblizne stejne za mustkem, jako je za regulatorem.
stejne by si ale mel tam mit tyristorovou ochranu, aby pri prepinani svetel, nedochazelo k prekmitum.

Treba HD, pokud si pamatuju, pouziva 1f magneta, kde je to pripojene presne jak by si chtel. ale tam je obvykle hodne predimenzovany regulator a to magnetto take. svetla typ bates maji zarovky na 14V
Proud do svetla, se neusmernuje, jde pres bimetalovy "circuit braker" primo.

Re: Samodomo:Třífázový zkratový regulátor

Ono bude asi nejjednodušší si prostě pořídit zdravou silnou baterku která ty úbytky na volnoběh v pohodě zadotuje a nabije se během jízdy.
Nebo v ideálním případě předělat ty posraný světla tak, aby svítili až po rozjezdu. Případně to vyřešit jako denní svícení, kdy přes den bude svítit jen jedno světlo a teprve v noci se přidá druhé...

(upravil Anti 6. 12. 2020 10:54)

Re: Samodomo:Třífázový zkratový regulátor

Dnes proběhl test paralelního zapojení dvou regulátorů. Nebyly sice identické,ale na pokus to postačilo. Start s čerstvě nabitou baterií, studený motor drží cca 1500 otáček a na baterii přibližně 14,1V. Po zahřátí na volnoběh 1200 otáček pořád kolem 13 ti voltů.
Edit: I po zahřátí je tam na volnoběh přes 13 V. Nevšiml jsem si že na jednom relé se "vycvakla" pojistka. Vzhledem k tomu, že se ten výkon musí stejně někde protopit, nechám dva regulátory ať ten generátor ukočírují. Výhodou je že oba najednou neodejdou, tak bud mít odolné dobíjení.