Téma: elektronkové rádio
Mám dotaz na odborníky přes elektronky - jak moc bude vadit sériově žhaveným elektronkám řady U21 (rádio Talisman apod.) provozování na 230V, místo na 220V? Zvládnou to, nebo je nutné zvětšit předřadný odpor?
Nejsi přihlášen. Přihlas se nebo se zaregistruj.
Audioweb.cz » Teorie & praxe » elektronkové rádio
Stránky: 1
Mám dotaz na odborníky přes elektronky - jak moc bude vadit sériově žhaveným elektronkám řady U21 (rádio Talisman apod.) provozování na 230V, místo na 220V? Zvládnou to, nebo je nutné zvětšit předřadný odpor?
Určitě bych tam tam odpor přidal, v síti je běžně 240- 250V... Otázka je, co na to anodový napětí, honem si schéma tohohle rádia nemůžu vybavit. Ještě upozornění - pokud to nebylo 20 let zapnutý, zapoj napřed na pár dní jenom žhavení, bez anodovýho napětí, aby se obnovilo vakuum v lampách.
Poněkud to zkracuje jejich životnost. Zkus změřit jaké napětí je v zásuvce. Podle katalogu je přípustná odchylka 3%. Dá se to vyřešit také malým auto transformátorem.
AC 245-250V už je moc, sériová dioda nebo vhodná žárovka sežere část napětí (žárovka se běžně doporučuje
pokud rádio bylo delší dobu odstavené - nepoužívané)
Žárovky jsou tam dokonce dvě - s tím problém nebude
http://tuberadio.6f.sk/images/Schemy/ta … 05678U.gif
se "zahořením" elektronek a elektrolytů samozřejmě počítám.
Na ten autotransformátor se obávám, není ve skříňce místo - zřejmě tam tedy budu muset přidat ještě jeden rezistor
je to tam dost na těsno, ten rezistor žhavení (s odbočkou) je na šasi vpravo - viz obr.
https://www.antiqueradio.org/art/tesla308u03.jpg
a asi teda budu muset přidat i odpůrek do anodového okruhu, aby to zvládl kondenzátor
žárovky jsou dvě - osvětlení stupnice a zároveň slouží jako pojistky, jejich prostou výměnou za vyšší voltáž
se řeší to síťové napětí, dej si bacha na případnou plnou fázi na kovovém šásku aparátu, rádio nemá
oddělovací trafo
maxell: s tím už jsem se seznámil asi coby desetiletý, když jsem se v podobném rádiu šťoural ... tu pecku si pamatuju dodnes a od té doby si dávám zatracený pozor
ty žárovky na vyšší napětí než 6,3V se dají sehnat kde?
mám dojem že jde o běžný závit E10 a ty se dodávají 9V i 12V zkus v cyklistických potřebách nebo na e-shopu Svět žárovek či jinde
Důležitej u těch žárovek je taky proud.
no právě. Těla elkama teče 0,1 A - stačí když ty žárovky budou na stejnej? 12V/100mA se dělá.
yes, lampy Talisman 0.1A a tedy i žárovky - pokud možno
tak pokud by se to dalo vyřešit takhle, tak by to bylo super - nemusel bych tam nic dobastlovat a to vyšší anodový napětí snad tolik vadit nebude - ty elky by ty snad měly vydržet, ne? 5% nárůst napětí snad není nic tragického.
malá finta jak na to - ale to je další železo a tepelný ztráty
https://uloz.to/file/4pwQUZlJr0hu/autotrafo-gif
100mA teče jen tím žhavením a žárovky jsou v přívodu, teče tam ještě efektivní hodnota proudu usměrňovače.
Při přepnutí na 120V tam teče 2x100mA žhavení a snížený odběr usměrňovače.
100mA žárovka tam asi vyhovovat nebude.
ať se koukne na originální co tam je z výroby
na 120V to provozovat nebudu v originále je 7V/100mA, ale viděl jsem tam i 6,3V/0,3A
tak vyzkoušíme 2x 12V/0,25A a uvidíme
při nejhorším dám malý odpůrek před první elyt, aby se trochu omezil proudový náraz
Ten elyt bych neřešil. Velkej proudovej náraz tam není.
žárovky jsou na cestě, tak pak dám kdyžtak vědět, jestli je to schůdná cesta a těch 12V/0,25A stačí.
Stránky: 1
Audioweb.cz » Teorie & praxe » elektronkové rádio