Jít do obsahu fóra

Nejsi přihlášen. Přihlas se nebo se zaregistruj.


(Stránka 2 z 2)

Audioweb.cz » Reproduktorové výhybky » Pomoc s výhybkou

  Stránky: ««« 1 2

RSS

Příspěvky [21 až 27 z 27]

(upravil Otas 8. 8. 2020 11:33)

Re: Pomoc s výhybkou

Antonio, poněkud to vyznělo jako kritika, musím se TheLastUnicorna zastat. Všichni samozřejmě souhlasí, že jde vše udělat lépe, ale je otázka pracnosti a dosažitelného výsledku při daných měničích - vyplatí se to?

Já jsem moc vděčný, že se TheLastUnicorn o své řešení podělil, určitě i tak na tom dost času nechal, ještě jednou díky.

Re: Pomoc s výhybkou

antonio napsal:

Chápu, že záměrem bylo asi využít původní nebo dostupné levnější součástky. Z vlastní zkušenosti vím, že kombinace s koaxiálně umístěným ARV je sice vzhledná a má cosi do sebe, prakticky ale nejde fázově navázat, nikdy to nebude dobré a ještě horší právě s feritovým ARV, který jako difuzor funguje špatně, lepší je AlNiCo. Další věc, a to se vracím k těm součástkám, bas hraje strašně vysoko, zdravé ARO má dobré zkreslení už od nějakých 300 Hz a je škoda ho tam neztáhnout, zato ARN je problematický kolem 800 Hz.

Já s tím vším samozřejmě plně souhlasím. Ale cílem nebylo postavit nové bedny, jen trochu a s minimálními náklady eliminovat tu poddekovost na vyšších středech.

Re: Pomoc s výhybkou

Žádná kritika, vždyť to píšu už v první větě. Vím, že TLU tyhle věci ví a to, jak to udělal, mělo své dobré důvody. Jen jsem to chtěl doplnit.

(upravil TheLastUnicorn 8. 8. 2020 12:54)

Re: Pomoc s výhybkou

Jasně, všechno v pohodě.
For ALL:
Pak bych ještě chtěl znovu upozornit na typický teslácký nešvar a to je polarita jednotlivých měničů. Červená tečka neznamená vždycky plus pól. Nevím, jak to tehdy značili a proč to tak bylo, že jedna série měla polaritu správně, další zas obráceně atd.
Každopádně, u ARS944, které jsem měřil to bylo takhle:
ARN6604 - správná polarita, červená tečka na plusu
ARO667 - správná polarita, červená tečka na plusu
ARV160 - obrácená polarita, červená tečka na mínusu
Co tím chci říct? Pokud bych měl i u ARV160 polaritu označenu správně, ve výhybce by byl výškáč polarizován oproti střeďáku obráceně (souhlasně s basákem). Dejte si na tohle prosím opravdu pozor a ty měniče vyzkoušejte tužkovou baterkou, kde je jejich skutečné plus.
Tak je potřeba brát v úvahu velký rozptyl parametrů proti jednotlivým sériím především ARO667, ale i ARV160, takže má simulace nemusí pak s vašim kontrolním měřením dokonale sedět.

(upravil Otas 30. 8. 2020 16:48)

Re: Pomoc s výhybkou

Tak jsem po úpravě jedné bedny dle návodu výše.
Při kontrole výhybky vylezly rozdíly mezi schématem a skutečností na cívkách. Největší fór byla původní cívka dle origo 1,2 mH a skutečnost na pozici byla 1,65 mH. Pochopitelně: Stačilo odstranit připevňovací ocelovou závitovou tyčku prům. 3 mm, vedenou středem cívky pray a cívka měla 1,25 mH....
Zvuk skutečně vylezl ze "za deky", hraje to na mé uši podstatně lépe, mám zatím přímé srovnání původního a nového zapojení dle TheLastUniona (díky smile ). Pustím se dle časových možností do druhé bedny a po skončení poreferuji i o dalších "objevech" a zkušenostech.

(upravil Otas 10. 9. 2020 11:38)

Re: Pomoc s výhybkou

Tak jsem dokončil i druhou bednu a mám kompletní řetězec Tesla smile :
- CD přehrávač MC 902 (revitalizace dle doporučení kolegů v příslušném vláknu AW)
- Zesilovač s gramofonem NZC431 (rekonstrukce dle mnou popsaného postupu jinde na AW)
- Reprobedny ARS 944 (rekonstrukce výhybky dle TheLastUniona, popsané zde)

Na výhybce reprobeden jsem nedokázal dodržet ohmickou hodnotu některých tlumivek (především 1,8 mH má cca 0,9 ohmu, což samozřejmě pohne dělením i fází), rovněž např. hodnota kondu 92 uF byla posunuta na 95 uF. U ostatních kondů jsem se skládáním hodnot dostal nominálně co nejblíže dle návodu. Což ale byla, co se týče umístění v původní výhybce, pořádná pakárna, raději jsem si nedělal fotografie výsledku lol .
U té tlumivky 1,8mH ještě uvážím nějaké provedení s jádrem, ale tady už se dostávám na tenkou půdu vlastností jader, jejich zatížitelností atd. - to neumím.
Velké kondíky jsou bipoláry, největší svitkové kondy jsou 18uF (z první fáze rekonstrukce - jen záměny ellytů Tesla). Snobsky jsem používal vše od Bennicu z nabídky Prodanců.

Ano, je to 40 let stará technologie, to je nutno mít na paměti. V rekonstrukci se používaly součástky, které (nebo jejich parametrická obdoba) byly v letech vzniku těch zařízení k dispozici. Byla zachována původní topologie zapojení. Byl to v podstatě test, co by se dalo na těch zařízeních tehdy vcelku jednoduše zlepšit, kdyby vývojáři byli machři a nebyl rozvoj plánovitým hospodářstvím držen ve strnulosti.
Výsledný zvuk není (na mé staré uši) špatný. Samozřejmě moderní kvalitní komponenty to o ligy předčí, ale se současnou spotřebkou z obchoďáků se to měřit může směle banana .

Re: Pomoc s výhybkou

Otasi, tak ať ti to hraje wink

Příspěvky [21 až 27 z 27]

  Stránky: ««« 1 2

Audioweb.cz » Reproduktorové výhybky » Pomoc s výhybkou

Podobná témata


~±«|»¼½¾²³&@µΩπØ$£