Jít do obsahu fóra

Nejsi přihlášen. Přihlas se nebo se zaregistruj.


(Stránka 1 z 2)

Audioweb.cz » Reproduktorové výhybky » Pomoc s výhybkou

  Stránky: 1 2 »»»

RSS

Příspěvky [1 až 20 z 27]

Téma: Pomoc s výhybkou

Zdarec lidi

valí se mi doma repro: 1. https://www.reproobchod.cz/index.php?ur … 01-8-p3944    (středy)
                                  2. https://www.reproobchod.cz/index.php?ur … ph5m-p2050     (basy)
                                  3. https://www.dexon.cz/katalog/konstrukcn … -hifi.html       (výšky)   


dotaz zní, stačí mi tyto výhybky nebo si radši vyrobit (a hlavně poradit jsem úplný amatér)   https://www.dexon.cz/katalog/konstrukcn … hybka.html

Re: Pomoc s výhybkou

Bylo to tady napsáno mnohokrát. Stavět jen osvědčené, doladěné konstrukce, pokud nejsi kapacita v oboru, navíc vybavená měřícím mikrofonem a příslušným SW a HW.
Výhybku pro třípásmo nepostavíš (vzorečky fungují jen přibližně) a ani ti s tím tady nebude nikdo pomáhat (již pár borců to neúspěšně zkoušelo), protože je to fakt náročné na čas a jak jsem již napsal, i na vybavení.
Pokud ty repráky nechceš prodat, nebo vyhodit, pak tu výhybku můžeš zkusit. Ale dopadne to jako obvykle - nějak to hrát bude, zvykneš si a budeš vcelku spokojen, ale právě jen do chvíle, než to srovnáš s kvalitním zařízením.

(upravil maxell 10. 4. 2020 17:36)

Re: Pomoc s výhybkou

alt 1 - koupit hotovou (event. i ten Dexon)
alt 2 - opajcnout osvědčenou tovární
alt 3 - sestavit dvojpásmo - běžně vyhoví, repro střed je tam často jen na okrasu
          "aby to vypadalo"

Sorry seems to be the hardest word (Elton John)

Re: Pomoc s výhybkou

Pri takto malom stredobase stredový reproduktor nie je nutný, lebo výška a bas by na seba "dosiahli". Ale bez odladenej výhybky je to triafanie naslepo.
alt 3 - Pri normálnom návrhu a normálnych reprosústavách tam ten stred na okrasu naozaj nie je.

Re: Pomoc s výhybkou

Dík za info , nechám je válet se dál možná později se budou hodit.

Re: Pomoc s výhybkou

SPH5 by nemusel byť úplne márny, nie som si istý tým dexon výškovým. Ja by som skúsil urobiť na skúšku ako 2-pásmo basak SPH5 napriamo a výškač IRT10 cez kondenzátor 3,3uF (MKT, MKP) v sérii, prípadne ešte zatlmiť odporom. Ak to zvukove nebude márne, možno skúsiť dať borcom odladiť výhybku. Sú to lacnejšie repro meniče tak ono to je potom dakedy dosť neúmerné nákladom, výhybka s kvalitných komponentov na 3-pásmo môže byť aj okolo 30-50€/ks a ešte odladenie, pri dvoj pásme je cena takmer polovičná (záleží od zložitosti ale spravidla je tam cca polovica prvkov ako u 3p)...  Ak by už robiť 3-pásmo, tak skôr použiť iný väčší basák 8"  (napr. DC200, príp. drahší RS225 je tiež s phaseplugom tak by vyzeral pri tom dibeisi pekne wink len je už asi luxus k zvyšku... ) alebo aj 10" no tam už vide bedňa rozmernejšia. Pri 5" basáku obvykle nemá to veľmi zmysel robiť ako 3-pásmo, jedine ak sú v stĺpovej bedni dva.

Re: Pomoc s výhybkou

Zdravím .Nechci zakládat nový téma. Chtěl bych poprosit a zeptat se ,byl by tady někdo ochotný mi zrepasovat vyhybky na reprosoustavu Tesla ARS 944? Zkontrolovat je a popřípadně vyměnit staré,špatné součastky. Já těmto věcem nerozumím a jen bych napáchal svím zásahem více škody než užitku. Děkuju za případnou radu a reakci.

(upravil Otas 18. 7. 2020 21:15)

Re: Pomoc s výhybkou

Na ARS 944 jsem součástky povyměňoval (kondíky za polypropylény, tuším jen s výjimkou 50+20 uF - tam šel bipolár 68uF), vše od Prodance. Na odpory a cívky jsem nesahal.
Výsledek vlastní výměny byl vcelku nulový, 40 let staré ellyty Tesla (např. 20uF/70V) nevykazovaly zásadní zhoršení a byly v toleranci 10% (podotýkám +10%). Mám je oměřeny, pravověrní hifisté toto mé tvrzení budou samozřejmě těžce rozdýchávat smile.
Zato jsem objevil přepólovaný střeďák ARO667 (to je ten zmiňovaný problém, že Tesla měnila označení pólu červenou tečkou a lidi ve výrobě na to kašlali). Repra s modrým jsou červeně označeny naopak, než ty s černým košem. To se projevilo zcela zásadně.
Jinak je to ale nepříliš povedená soustava na úrovni svého vzniku (počátek 80. let), schází jí výšky (cca 2 - 3 dB) i čitelnost středů.
Do hodnot součástek jsem nesahal, to bych jen otevřel Pandořinu skříňku.
Popsané operace prosté výměny součástek a kontrolu pólování repráků jistě zvládneš sám.
Pozor na potřebu vyměnit šrouby zadního víka (všechny za malinko větší a delší), odchází závity ve dřevě.

(upravil zuki 20. 7. 2020 13:30)

Re: Pomoc s výhybkou

Kontroloval jsem nedávno jestli není přepólovaný výškáč u jedné 2P bedny (hrála trochu divně). A nechtělo se mi hledat mikrofon atd...  Tak jsem to zkusil přes mikrofon u notebooku (cca z 1m) a přepólovaný byl. Chodil rovně (noťas) do 7kHz (bedna né) a bylo to jasně viditelné (klasický propad na dělící frekvenci kolem 2kHz). Po prohození výškáče pak tam byla pěkná "rovinka".  Takže na tohle stačí jen noťas + nějaký měřicí SW smile

Re: Pomoc s výhybkou

Já známému jedny Tesly tunil , výměna elytů za žluté Tesla TC.. ze šuplíku a bylo to slyšet dost...

Web

Re: Pomoc s výhybkou

Zuki: já jsem nepoužil měřící SW (i když měřící ufon mám), ale prachsprostou baterii 1,5 V a řádné schéma výhybky s označením polarity. Pak už jen kontrolní staré uši, kdy jsem si mohl (přepínačem z poslechového místa) vybrat mezi zvukem jdoucím do stran anebo jdoucím z centra bedny (to druhé při polaritě dle schématu).
Ale dobrý nápad, projedu bedny měřením, mám teď čas. Jenže to mne určitě vyprovokuje k otevření Pandořiny skříňky = testování změn hodnot součástek smile smile. Tak to není tak dobrý nápad sad.

Reeb: I když jsem to měnil před cca pěti lety, ani tehdy jsem už neměl nějaké bystré hifi uši.
TC205-6 do výhybek nedávám (ale je pravda, že dělávám výhradně profi, čili obvykle větší výkony). Vím, jak mne nazlobila samoregenerační vlastnost těhle kondů v profivýhybce (od Cimbaly), kdy ve zvuku beden při větších výkonech (zes 600W/kanál) lupalo. Šel jsem sice po nich na první úvahu, ale bylo to velmi nejisté. Naštěstí jsem kondy Bennic nekoupil zbytečně, po výměně to zmizelo.

Re: Pomoc s výhybkou

Ještě doplním dnešní aktivitu:
Dnes jsem oměřil své ARS 944 přes měřící mikrofon (room ekval. Sabine power Q a ufon ECM999) a nedopadlo to nejhůř. V rozpětí +- 6dB rozpětí prý do 20 Hz bez omezení a nahoře hlásilo 16 a častěji 20 kHz. Vcelku i charka ušla, od cca 800 Hz vše výše 2 - 3 dB dolů, ale vcelku vyrovnaně až do 20 kHz. na 3 kHz trochu hrb nahoru a poslední oktáva s výkyvem nahoru dolu.
Hrb + cca 6 dB na 400 Hz mi dělává místnost.
Takže s mým obývákem a popsanými proprietami vcelku použitelné retro bedny. Po ekvalizaci Sabinou slušný poslech, ale poněkud za dekou, pokud mohu na své staré nepříliš dobré uši posoudit.
Na změnu součástek výhybky se zatím určitě vykašlu smile.

Re: Pomoc s výhybkou

Dobře ses s měřením vyhecoval smile

Nevím proč ty staré teslácké bedny poměrně často hrály "tak trochu za dekou". Udělal jsem si kdysi dávno (tak 1980+- pár let) z repráků od tesly
3P bedny se sériovou vyhybkou (repráky jsou v sérii za sebou). Měla asi stejný výškáč jak ty ARS, ale středák byl "elipsák" a basák nějaký "gumák". A hrálo to o "třídu vejš"... 
A první trochu rozumnou bednu jsem dělal 2P někdy kolem 1975 a taky měly o dost lepší přednes (jak se mi tehdá zdálo, podle testů s kamarády).

Teď jsem skouk vyhybku http://www.repromania.net/tesla/tesla-r … rs-944.php a vypadá celkem rozumně. Asi to "prasí" nějak ten střeďák... Ale kdo by dnes měl tolik času ty repra odměřit a napasovat na ně vyhybku???  Ale vše je možné.
Viděl jsem video, kde si maník dělá doma malé wankly (rotační motor). Takže vše je možné smile

(upravil TheLastUnicorn 7. 8. 2020 16:43)

Re: Pomoc s výhybkou

Otas: ARS944 hrajou pro -6dB reálně asi tak od 50Hz a nahoře to končí na 16kHz leda v ose. Jinak to za 5,5kHz padá. Celkově to lze označit všelijak, jen ne, že je to vyrovnané. Mezi 2-5kHz je ve výkonu kvůli směrovosti střeďáku díra, která je kompenzovaná nárustem citlivosti v ose. Pak je tam mezi 6-10kHz zas díra, kterou způsobuje výškáč. Proto to jako celek hraje "pod dekou a tupě". Nevím, jak si to měřil, ale mohl bys nám nějaký obrázky ukázat.
Tady je simulace výhybky z mýho měření ARS944:
To rozhodně nevypadá vyrovnaně a je tam krásně vidět i to, co způsobuje "deku".
https://img18.rajce.idnes.cz/d1802/10/10620/10620212_0a2734231bf5c1c55a77bcb7346978ef/images/ARS944.jpg?ver=0

Re: Pomoc s výhybkou

No mé měření je dáno diplejem na Sabine a asi si to rozumělo s mým obývákem, příkop na 8 kHz mi to vůbec neukázalo, zato přidalo velký hrb na 400 Hz. Samozřejmě vím, že 20 Hz je nesmysl, proto to mé slůvko prý... smile. On ten ufon není žádný zázrak a na basech je to věštění u všech podobných hraček za pár kaček.

Re: Pomoc s výhybkou

Jestli chcete, hodím vám sem úpravu výhybky pro ARS944, která z toho udělá o něco vyrovnanější bedny. Topologie zůstává, stejně tak většina součástek, jen některé se změní.

Re: Pomoc s výhybkou

A vida, sem s tím. Nač objevovat Ameriku, když už to někdo odřel smile.

Bez vtípkování, pokud by to bylo možné, děkuji předem.
Vylepšování retro elektroniky mi dělá potěšení, ale na bedny nemám ani výbavu, ani uši, ani vědomosti.

Re: Pomoc s výhybkou

Tak jo. Nevzniklo to samozřejmě proto, abych z ARS944 udělal high-end. Je to spíše taková jednodušší úprava, aby zmizela ta poddekovost a trochu se srovnal celkový výkon vyzářený do prostoru. Poslouchá se to v úhlu 15-30°od osi soustavy, takže buď rovnoběžně se stěnou za soustavama, nebo mírně natočené na posluchače.
https://img18.rajce.idnes.cz/d1802/10/10620/10620212_0a2734231bf5c1c55a77bcb7346978ef/images/ARS944_1.jpg?ver=0
https://img18.rajce.idnes.cz/d1802/10/10620/10620212_0a2734231bf5c1c55a77bcb7346978ef/images/ARS944_2.jpg?ver=0

(upravil Otas 8. 8. 2020 6:27)

Re: Pomoc s výhybkou

Je to moc zajímavé, výsledky vypadají podstatně lépe big_smile.
Myslím si, že mne to co nevidět přiměje k rekonstrukci. Vypadá to, že by to nemuselo být i na stávající kostře výhybky nijak složité, změny součástek skutečně nejsou zásadní.
Díky moc za pomoc - sdílnost při hledání cesty k lepšímu "retro" zvuku smile.

Re: Pomoc s výhybkou

Chápu, že záměrem bylo asi využít původní nebo dostupné levnější součástky. Z vlastní zkušenosti vím, že kombinace s koaxiálně umístěným ARV je sice vzhledná a má cosi do sebe, prakticky ale nejde fázově navázat, nikdy to nebude dobré a ještě horší právě s feritovým ARV, který jako difuzor funguje špatně, lepší je AlNiCo. Další věc, a to se vracím k těm součástkám, bas hraje strašně vysoko, zdravé ARO má dobré zkreslení už od nějakých 300 Hz a je škoda ho tam neztáhnout, zato ARN je problematický kolem 800 Hz.

Příspěvky [1 až 20 z 27]

  Stránky: 1 2 »»»

Audioweb.cz » Reproduktorové výhybky » Pomoc s výhybkou

Podobná témata


~±«|»¼½¾²³&@µΩπØ$£