Jít do obsahu fóra

Nejsi přihlášen. Přihlas se nebo se zaregistruj.


(Stránka 2 z 5)

Audioweb.cz » Reproduktorové výhybky » Výmena kondíkov na výhybkach

  Stránky: ««« 1 2 3 4 5 »»»

RSS

Příspěvky [21 až 40 z 94]

Re: Výmena kondíkov na výhybkach

hele kámo: Ty to víš, já to vím, někoho možná zajímá

Sorry seems to be the hardest word (Elton John)

Re: Výmena kondíkov na výhybkach

TheLastUnicorn napsal:

Právě proto bych si odpustil ty univerzální rady.

http://www.imageworld.sk/images/r4un6p5233t3gqpl54l.png

(upravil Hippo007 11. 4. 2020 17:43)

Re: Výmena kondíkov na výhybkach

to Belmo:
Otas se neozývá, tak to napíšu za něj. Na všechny tvé otázky je odpověď ano. Dělící frekvence si odečti na obrázku v příspěvku 9 (asi 1 a 4 kHz), doplnil jsem tam frekvenčky jednotlivých reproduktorů.

(upravil Otas 11. 4. 2020 18:53)

Re: Výmena kondíkov na výhybkach

Hippo007 - díky smile

V těch polaritách bych byl opatrný. Jedná se asi o repráky Tesla. Jedno provedení (modrý koš) mělo opačně značený červený bod než druhé (černý koš). Často se pak vyskytují i chyby u profesionálních výrobků.
Knihu Reproduktory a reproduktorové soustavy od Svobody/Štefana, 2. vydání z r. 1983 jsem prolistoval a výhybku nenašel. Výhybka se nejvíce blíží k té ARS948 (ARN669+ARO668+ARV160).
A dle toho schéma jsou středy a výšky polaritou otočeny oproti basáku. V tom schématu jsou ale hodnoty většiny součástek jiné a jsou tam i odpory. Protože jsem měl co do činění s těmito bednami (resp. ARS944 mám doma), tak jsem polaritu středů k basáku srovnával na pocit bodového zdroje (byla fakt opačně viz modrý/černý koš) a výšky dle ucha.

Předpokládám, že 3 kondíky nahradíš jedním cca 18uF. Při náhradě za běžné svitky se může situace na výškách zhoršit, měl by se použít polypropylénový kond, alespoň na všem, co je v sérii s výškovým reprákem.
Ony ty ellyty se chovají na výškách obvykle slušněji.

Po Checkově konstatování o vyschlých ellytech jsem se podíval na stůl, zda to neviděly mé ellyty na starém regulovaném zdroji od vláčků (6* 500uF/35V  Tesla TE986), které jsem před 40 lety vykuchal ze starých zařízení. Dosud mi občas při mé neopatrnosti předvádějí, jak z napětí 49 V dovedou skoro propálit krokosvorku. Rychle jsem zdroj sbalil a odnesl do sklepa, aby se na to nevykašlaly smile smile.

(upravil Hippo007 11. 4. 2020 19:08)

Re: Výmena kondíkov na výhybkach

Pokud to jsou ARN6608, ARZ4608, ARV3608 ze začátku 80tých let (basák a střeďák s modrým košem), tak tam to značení červenou tečkou sedělo. U střeďáku a basáku si to může ověřit baterkou (jestli bude stačit tužková nevím, já používal 4,5V) - pokud si to dobře pamatuju + na červenou a membrána by se měla vychýlit ven. U výškáče to takhle nepozná, ale v tom zapojení je při špatně zapojené polaritě výškáče propad charakteristiky mezi 4,5 a 5,5 kHz minimálně 8dB, tak když zapojí jednu bednu tak a druhou obráceně a porovná jejich hlasitost, když do nich pustí sinus tón kolem 5 kHz, tak ta hlasitější bedna je správně zapojená.

Edit:
Oťasi, na vyšších frekvencích se mravněji chovají svitkové kondenzátory
https://iequalscdvdt.com/images/img1035.png

(upravil TheLastUnicorn 12. 4. 2020 8:45)

Re: Výmena kondíkov na výhybkach

Zrovná jsem měl modré ARN6608, kde červená tečka byla na skutečném mínus pólu. To samý u modrých ARN668. Avšak u ARN665 byla tečka na skuečném plusu. U měničů Tesla vyrobených po roce 1985 mi už ta polarita seděla u každýho kusu - tečka byla na skutečným plusu. Ale ty starší jsou nevyzpytatelné. Opravdu doporučuju každý reprák ověřit baterkou, nebo měřením impulzky.
Pokud se ještě vrátím k tomu pólování ve výhybce:
Je jasný, že cívka nebo kondík stáčí fázi o 90°. Reproduktor samotný jako defacto systém s minimální fází jí neotáčí. Pak je ale potřeba si uvědomit, že reproduktory v klasické soustavě nejsou bodový zdroj a jejich akustický středy se vůči referenční ose nenachází v jednom bodě, ale jsou různě posunuty. Vliv má na to měnič samotný, provedení čelní stěny, ale třeba i zapuštění měničů. Proto nelze ty teoretický poučky o polaritě brát jako dogma. Ve třípásmu u děličky basák-střeďák to sice asi bude bude platit ve velké většině případů, ale u dělení střed-výška na to nelze spoléhat vůbec. Podobně se tím nelze řídit ani u dvoupásma.

(upravil Otas 12. 4. 2020 14:28)

Re: Výmena kondíkov na výhybkach

Hippo007:
Ten graf je tak krásný, až se mi nelíbil smile.

Tak jsem vytáhl zásoby 30 - 50 let starých (asi polovina vypájených, použitých) axiálních kondů Tesla 20uF; na 15V (8 ks), na 35V (2ks) a na 350V (2ks). Ty jsem všechny proměřil na kapacitu (byla 22 až 28,5 uF, nádherné), po zformování. Dva z kondů měly zvýšené svodové proudy (šly nabít přes rezistor M1, ale po 20 minutách byly na nule). Lepší z nich měly cca 2/5 nabíjecího čili jmenovitého napětí).
Bez formování změřeny Tesla 100 uF/100V TF012 a 1mF/16V TF008 (oba také odněkud vypájené)
Dále jsem prověřil chování TC205 10uF/100V (4 ks) od ES
Dále pak nové malinké Wimy 10uF/50V (2 ks)
Bennic 6,8 uF/160 V
A nějaké MKC 4,7uF/100V
Jamicon axiální 10uF/350V
Radiální kondy Jamicon 100 uF/16 V 3 kusy, vymontované z čehosi.

Měření:
TG, zesilovač, 19,5 kHz sinus, mezivrcholové napětí 44 V (čili proud přes kondenzátory cca 2 A), dvoukanálový osciloskop Owon DS7102, zátěž 8 ohmů (5*39 ohmů/10W paralelně). Srovnáván úbytek na sériově zapojeném kondenzátoru dle údajů osciloskopu.

Výsledek:
Za žádným z elektrolytů Tesla 20 uF nespadlo napětí na méně, než na 36V, naprostá většina se přitom vešla nad 40 V. Čili z toho usuzuji, že vnitřní odpor byl menší, než 1,6 ohmu, zpravidla pod 0,8 ohmu.
100uF/100V měl cca 0,4 ohmu a 1 mF/16 byl na hranici měřitelnosti
Elektrolyt Jamicon (nový) měl úbytek na 38V, čili 1,2 ohmu - poměrně zklamání.
TC205: jeden jsem musel ihned vyřadit (vadný), ostatní mne ale docela přijemně překvapily, jejich ztráta téměř nebyla měřitelná, určitě pod 0,2 ohmu.
Bennic: neměřitelná ztráta, potvrdil kvality.
WIMA: příjemně překvapily, ztráta na hranici měřitelnosti. Mám červené kondíky WIMA rád a používám je v zvukařských konstrukcích často smile.
MKC: neměřitelná ztráta, rovněž překvapení
Radiály Jamicon: 0,2 až 0,3 ohmu.

Pokud je měřící metoda správná (já myslím, že je), pak je to dobré pro názornost. Je to lepší, než jakékoliv autoritativní prohlášení.
Nemám pocit, že bych v minulosti kondíky třídil, pokud jsem něco vyhodil, tak pro mechanický stav (krátké nohy apod.).

Re: Výmena kondíkov na výhybkach

plkáte cipoviny, všem známé píčoviny

Sorry seems to be the hardest word (Elton John)

Re: Výmena kondíkov na výhybkach

Človeče, ak ťa niečo bolí, chod doktorovi, ak si nadržaný, tak poziadaj starú alebo to chuť do ruky. Pokiaľ je to vekom, skús nejaký klub dôchodcov, ak máš pocit, že všetko vieš, tak skús psychiatra.....

(upravil maxell 12. 4. 2020 19:07)

Re: Výmena kondíkov na výhybkach

jo ? určitě ? proč reaguješ ? unicorn rejpe do každého a sedíš v klidu, co, hrdino

Sorry seems to be the hardest word (Elton John)

Re: Výmena kondíkov na výhybkach

Že je niečo v knižke ešte neznamená, že je to pravda. Unicorn nenapísal nič, čo by nebola pravda a postupy pri návrhoch výhybiek sú niekde inde. Buď si nato ešte neprišiel, tak je to ospravedlniteľné, alebo vieš, ako sa v dnešnej dobe merajú reproduktory a navrhujú výhybky a zámerne zavádzaš.
O čom je potom odbornosť fóra, keď si niektorí členovia myslia, že majú pravdu, aj keď ju nemajú? A radia v takých veciach, o ktorých príliš nevedia.

Re: Výmena kondíkov na výhybkach

Vždyť je hromada projektů k dispozici od kvalitních autorů, spíš otázka pro většinu co by chtěli si postavit, jestli nato vůbec mají love, poslední dobou nic nepřibylo, jen se polemizuje.

Re: Výmena kondíkov na výhybkach

maxell napsal:

unicorn rejpe do každého a sedíš v klidu, co, hrdino

Kde a do koho?

Re: Výmena kondíkov na výhybkach

maxell napsal:

jo ? určitě ? proč reaguješ ? unicorn rejpe do každého a sedíš v klidu, co, hrdino

Reagujem preto, lebo tvoje "univerzálne" rady typu, kúp výhybku z Dexonu, stredobas napriamo k výške kondik 2 - 4 mikro, či okopči firemné bedne (však servisný od výhybiek sú tak voľne dostupné, že), či ladim uchometricky a akademické kecy tá nebavia sú na hony vzdialené praxi a slušnému zvuku.
Reagujem aj preto, lebo zrovna jednorožec dáva veľmi dobre a cenné rady. To, že ich niekto nechápe, alebo zo zapšklosti nechce pochopiť, za to on nemôže.
A hrdina rozhodne nie som. Ja som totiž Hovado, ktoré občas musí niektorým pripomenúť, za čo stoja ich vedomosti....

(upravil tatko Tom 14. 4. 2020 19:55)

Re: Výmena kondíkov na výhybkach

Aj odpovede - príklad:
"v bytě se zabydlel poltergeist. farář a vykropit svěcenou vodou - na čas pomáhá"

(https://www.audioweb.cz/viewtopic.php?id=23614)

Re: Výmena kondíkov na výhybkach

Zdravím páni,
chviľku mi to trvalo. Dúfam, že som to skreslil dobre.
Schémy prikladám, aj nejaké obrázky.

https://postimg.cc/gallery/ZBYVq53

Bedne sú cca 30 l postavené podľa návrhu zo spomínanej knihy od Svobodu/Štefana: Reproduktory...
Počítam, že výhybky boli tiež v návrhu. Len už neviem či hodnoty kondíkov vo výhybkách  som dával približne podľa toho aké bolo v tej dobe dostať, alebo tak to bolo presne navrhnuté. Žiaľ knihu ani schémy už nemám.
Dík za Vaše návrhy, ale sú tam väčšinou podstatne rozdielne cievky a už sa mi nechce ich meniť.
Asi bude najlepšie vymeniť len tie kondíky.
Chalani, tí čo sa v tom vyznáte prosím čeknite mi tú schému. Tie 2 sady elektrolytov s tým starým svitkom 1M by som nahradil MKP (MKT) v celkovej kapacite 19 mikro a samo aj tie 4 mikrove novými.
Len ma zaráža, že v každej poriadnej schéme je zaradený nejaký ten odpor. V mojej to nie je. Pochybujem, že by som ho vynechal, ak by v schéme bol.
Neviete sa niekto v tej knihe od Svobodu na tú schému pozrieť? Ak ju máte?
Hippo mal pravdu tie repráky sú ARN6608/ARZ4608 a ARV 3608.
Dík
B

Re: Výmena kondíkov na výhybkach

No do prčic, teraz som si všimol, že komenty majú aj druhú stranu.
Niečo z toho už bolo komentované.
Sorry, moja blbosť

Re: Výmena kondíkov na výhybkach

Na místě 19M kondenzátorů použij kondenzátory 18M nebo paralelně 2ks 10M. Místo 4M dáš 3M9. Rozdíly v kapacitě jsou v tomto případě zcela nepodstatné. Cívky použiješ původní.

Podle toho tvého schématu to hraje jako na prvním obrázku mého příspěvku č.9.
Podle Oťasova zapojení by to hrálo jako na druhém obrázku.
Oťas má stejné hodnoty cívek, stejně zapojené polarity reproduktorů jako ty. Co ti brání v tom, že vyzkoušíš svoje a Oťasovo zapojení a necháš si to, co se ti bude víc líbit. Když to zapojíš chytře, bude tě to stát navíc jen kondenzátor 3M3, který bys dal paralelně k jednomu 3M9 + přepojení tlumivky 0,6mH. Ty zeleně nakreslené diody a odpory nebudeš zapojovat. Tvoje zapojení má výrazný propad na středech, takže zdůraznění výšek a hloubek a může se ti to víc líbit ... ale správně to tak není.

Re: Výmena kondíkov na výhybkach

Ono to zapojení si přímo říká o zatlumení střeďáku.
Graf od Hippo007 (krásný, to bych taky potřeboval - dělám výhybku v profi a vždy jen tuším odezvu změny, to je v jakém programu?) nemá škálu v dB ale odhadnu to od pasu na zatlumení 3 dB. Tak bych do toho svého odtušeného zapojení vrazil do série s výstupem na střeďák odpor 2J2 a paralelně přímo ke střeďáku odpor 22 ohmů. To by mělo srovnat impedanci a snížit výkon středů. Lze ubrat i více.

(upravil Hippo007 15. 4. 2020 17:03)

Re: Výmena kondíkov na výhybkach

Xover - od MaBata tady z fóra. Kdysi udělal jeho free verzi. Dobře se mi v něm dělá. K tomu, aby něco ukázal, musíš mít změřený repráky. Já s nimi shodou okolností před víc než 10 lety taky něco dělal, tak jsem to vyhrabal.
Už jsem psal, že na ose Y je to dělený po 5dB.
Mezi střeďákem a výškáčem jsou příšerně posunuté fáze, je to občas téměř v protifázi. Je to vidět i z toho mého obrázku, že se amplitudy středu a výšek nesčítají, ale naopak. Naopak u ARS1038 jsou reproduktory téměř přesně ve fázi, tak by to mělo být.

Tebou navržená úprava to nezlepší.

Příspěvky [21 až 40 z 94]

  Stránky: ««« 1 2 3 4 5 »»»

Audioweb.cz » Reproduktorové výhybky » Výmena kondíkov na výhybkach

Podobná témata


~±«|»¼½¾²³&@µΩπØ$£