Téma: Zvýšení proudové zatížitelnosti DPS

Tvořím asi třetí verzi centrální elektroniky pro svou motorku.Název zní honosně,ale spíš se jedná o desku s pár relátky za které kouká spousta konektorů.Chci tak realizovat jednotlivé propojení komponent mezi sebou.Problém je jasný,standardní DPS se leptá na max. 70mikro,a já potřebuju v některých případech přenést i víc jak 10A.
Jediné,co mě napadlo je cínování cest,případně si pomoct připájením vodiče,čemuž bych se rád vyhnul.Pokud někdo ví o nějakém lepším způsobu,rád se poučím,děkuji.

Re: Zvýšení proudové zatížitelnosti DPS

Při 70u to vychází asi na 10mm široký cesty, potřebuješ víc ? Pak oboustranka asi nejjednodoušší.

Re: Zvýšení proudové zatížitelnosti DPS

105u med nebo kritické cesty posílit 1,5mm drátem

Web

Re: Zvýšení proudové zatížitelnosti DPS

No, jenže 105u už není běžný matroš a cena letí nahoru....v zásadě jde taky o to, zda ten proud teče trvale, jaké si člověk stanoví limity pro oteplení a napětový pokles.

Re: Zvýšení proudové zatížitelnosti DPS

Týká se to několika cestiček hlavních větví.Jedná se o přívody k hlavnímu relé,od něj rozvod k pojistkám a zem.Trvale to budou brát hlavní světla,zbytek bude asi slabší.Jenže tam do toho kecá dimenzování pojistek.Třeba okruh vstřikování bude brát tak cca 8A,ale pojistka dle schematu je 20A.Tak holt proklemuju káblema...

Re: Zvýšení proudové zatížitelnosti DPS

Už som videl na tento účel použitý aj  oplet z vhodného koaxiálu , stlačený naplocho a prispájkovaný po celej ploche a dĺžke spoja na DPS.

Re: Zvýšení proudové zatížitelnosti DPS

Je dobre se podivat, jak je to delano ve skodovkach,kupr. favorit, felda.
Sice to stalo za houby, ale to nebylo koncipovano jako dlouhodobe reseni, prezilo vsak do dnesnich casu.

Re: Zvýšení proudové zatížitelnosti DPS

Většina firem to prostě prosvazkuje kabelovýma spojkama.Jenže existují magoři co chou mít všechno na konektor....
https://i.postimg.cc/7fmqgTLB/ECU.png

(upravil kaed 12. 1. 2020 20:00)

Re: Zvýšení proudové zatížitelnosti DPS

Tohle bych udělal na oboustrance, stejně tam máš hromadu propojek. Vyjdou ti líp cesty a ty hlavní klidně natáhni po obou stranách a prostřílej prokovama, navíc namaluj ve vrstvě maska , aby byly bez masky, a můžeš je posílit. Ostatně nikde nevidím pojistky.
Na klasické desce 35um jsem dělal destičku střídače, kde běžně teče 50A efektivních, ale cesty jsou širší než 1cm a ještě jsem na ně připájel odpájecí licnu, to jde moc pěkně, protože je prosycená kalafunou. při 50A jsem měřil úbytky okolo 20mV na 5cm desky...

(upravil Anti 12. 1. 2020 20:37)

Re: Zvýšení proudové zatížitelnosti DPS

Je to cca 100x130,takže už velký,navíc dvoudesk se 70mikro?
Pojistky byly původně na desce,jenže pak to znamená mít desku na lehce přístupném místě kvůli případné výměně.Takže jsem použil originální boxík z motorky a přívody budou přes ty wago.
Licna je dobrý nápad.
I když,jak na tou dvoustránkou přemýšlím...

Re: Zvýšení proudové zatížitelnosti DPS

Já osobně bych se na nějakou DPS vykašlal, a vydrátoval to klasicky, podle mě k tomuhle nemáš prakticky žádnej důvod, relátka na držák, vedle toho pojistky a udělat klasicky hlavní svazek, kterej vede po celé motorce od řídítek až za motor. Loni jsem dělal známýmu elektriku na HD, ani schéma sem si nenakreslil, nakoupil jsem na ali vodotěsný konektory a dopadlo to celkem dobře, ještě mi ve svazku nějakej drát vyzbyl smile
Dobrý je dodržet zásady jak má být elektrika na dopravních prostředcích jištěná, od 70-tých let se to nezměnilo, nevymysleli to tehdy žádní blbci. A nebo jako u Ford Cortina z 1961 - na co pojistky, kdyžtak uhoří drát.
Z desky se ti vytrhají relátka a konektory vibracema a budeš to pořád řešit, jestli si dobře pamatuju, máš tam nějakej motor co má míň než 4 válce, což znamená vibrace a vibrace...
ale když už si nenecháš poradit, tak na jlpcb 100x130mm 35um celkem za 17USD, a ještě budeš mít 4ks navíc na výměnu. ostatně majitelé favoritů znají, a to v tom autě nezažila ta pojistkovka nic z toho, co ji čeká na motorce. Udělej silový cesty co nejširší, využij obě strany  a bude to o hromadu volnějsí pro ty silový vývody, který fakt není problém posílit tou licnou, nebo třeba 1.5mm2 mědí, což udělá kus práce. Ještě si nejsem jistej, jestli ty relátka, na který máš desku, budou na motorce fungovat dýl než pár měsíců...

Re: Zvýšení proudové zatížitelnosti DPS

První verze pracuje už nějaký ten rok na jednoválci.Druhou verzi jsem provozoval  na dvouválci co mám teď.Relátka jsou automotive.Je to odzkoušené,ne každá motorka se třepe jako drahej pes nebo HD.
Každá motorka má stejně svazky nasekaný konektory,pro odepnutí některých spotřebičů.Většinou to je rozvěšené po celé trase hlavního svazku a nacpané na nesmyslných místech.
Tohle provedení mi umožňuje mít celou soustavu přístupnou z jednoho místa a mít pod dohledem veškeré konektory a propoje.Není tam všechno.To co je přímo ovládané řidicí jednotkou je přímo do spotřebiče.
Ber to tak,že nějaké zkušenosti mám(motorky dělám cca  30 let) a nějakou elektriku už jsem dělal.A tím jsem si vypěstoval takovou úchylku že na svým to chci dělat po svým,což ostatně platí pro většinu  uživatelů tohoto fóra,ale jen v jiném segmentu smile

Re: Zvýšení proudové zatížitelnosti DPS

Když já jsem expert na katastrofický scénáře...

Re: Zvýšení proudové zatížitelnosti DPS

Veď dosky sa robia aj 105um. Používam ma konce a ich zdroje smile

Re: Zvýšení proudové zatížitelnosti DPS

Nechci byt za nekoho, kdo pojedl vsechen rozum.
Predelaval a vyrabel sem kompletni elektroinstalaci na nekolika moto, neni to az takovy problem.
Ja se vzdy divam na reseni, ktere treba pouziva letecky prumysl, nemusi jit o vojenske stroje, ale staci bezna civilni letadla.
Motorka bezna, ma jediny silovy obvod, mezi baterii, rele starteru a starterem.
Magneto-alternator, ku regulatoru, od regulatoru do baterie, je druhy silovy obvod, ale malokdy presahuje vykon 300-400W.
Vetsina energie se vyvari v regulatoru a to je nejvetsi tepelna strata. Pojistka main fuse, neboli hlavni pojistka, od vystupu + reglu, do baterie ma nanejvys 30A a podle zvyku, by mela byt umistnena mimo fusebox, obv. byva na rele starteru.
Ostatni obvody, krome privodu B+ do spinacky a za kontaktem ACC, nemaji jisteni vyssi, jak 20A.
Castokrat jako implementovana zavada, nebo kurvitko, vyvod z baterie, do klicku a spatky ACC, do pojistkove skrinky, nebyva jisteny vubec.
Kuprikladu BMW oilhead-y, nemaji jisteny B+, do spinacky, pak do fuseboxu vubec. A to od roku 1994, do cca 2009.
Moto BMW, stare K75, K100, pak novejsi R1100, maji normalni alternator, ktery ma buzeny rotor, jisteni nepotrebuji, jde to do baterie na primo, od diod, jak to ma vetsina aut. Proud tam muze byt max. 60A a tomu odpovida prurez kabelu.
Pridanim pojistky, sroubovaci mustkove, do vyvodu baterie, smerem ku spinacce, se stane moto nesmrtelnou, dojde li ku prodreni kabelu B+ ve svazku. odejde tato pojistka a je po problemu z horenim moto.
Vetev starteru, se nejisti vubec a ani vyvod z alternatoru, jak u moto, tak u aut.

Novejsi moto co znam BMW, nemeli take pojistky, ale polyfuse /prom/ a az na urcite drobne nedostatky, to celkem fungovalo. Nemam rad toto reseni, takze ja bych ho na moto nedaval, delal li bych si vlastni elektriku na novo.

Ja mam osvedcene a overene, na poruchove obvody moto a auto, jistice na misto tavnych pojistek.
A to zejmena na obvody zasuvek, pridavneho osvetleni, vyhrivani.
Z Ciny za par drobnych, je to vlastne vecne reseni. Ty jistice se mi uz stehovali z prvni, do asi treti moto i mezi auty. Je to vyborna vec, zejmena pro to, ze na misto hlinikove pojistky tavne, ktera casem zahnije v bronzovem, nebo mosaznem kontaktu pouzdra, to ma Cu, nebo mosazne poniklovane kontakty a casem nehrozi vyhrati, nebo strata kontaktu. A maji mensi prechodovy odpor.
Nevim jak casto komu odchazi pojistky na moto, nebo aute, mne jedine obcas zasuvkova, nebo zapalovac.

Kupr. HD, pouziva u starych modelu, nikoliv pojistky, nebo jistice, ale pouziva jen vratne bimetalove proudove omezovace /circuit braker/.
Obvykle nanejvys dva a je to temer bezporuchove. Kabely pouziva predimenzovane a je to velmi primitivni, ale funkcne reseni.

Na moto se nevyplaci, prilis zdokonalovat, nebo vylepsenimi zdokonalovat, spis bych si dovolil tvrdit, ze je lepsi udelat elektriku co nejprimitivnejsi. A to i v pripade, ze se tam dodelala zapalovaci, nebo vstrikovaci jednotka, kupr. IMF, nebo powercomander.
Jisti se jen obvody, ktere se jistit musi, tedy cerpadlo, ridici jednotka, nebo jednotky, budiky, osvetleni obrysove, osvetleni hlavni a osvetleni pridavne, blinkry a slus. Pokud je na moto vyhrivani prdele, nebo heftu, jisti se zvlast, stejne tak zasuvky, nebo pomocne zasuvky USB atp.
Pojistka main fuse, stejne tak B+ to ACC, se nikdy nedavaji do spolecneho fuseboxu, ale zvast.
Relatka a ficurky, vzdy byli a budou zdrojem mozne poruchy, proto se davaji zasadne do soklu, aby se dala menit.

Ja bych se plosaku na moto snazil vyhnout, ale to je moje zkusenost, neni to ani doporuceni. Pokud posilovat cesty na plosnem spoji, tak normalne licnou, pripadne prokovy nitovat.
Vzdy byl plosny spoj, casem problem, treba kdysi velmi rozsirene ULO boxy, kde se rozsypali plosaky na prach, byt to reseni celkove obvodove, bylo genialni. Dnes je nutno myslet pri replikaci na to, ze prvni stare ULO boxy, ktere byli delany nitovanymi dirkami v pertinaxu a dratovymi propojkami, vydrzeli dele, nez pozdeji vyrabene plosne spoje.

(upravil Anti 13. 1. 2020 17:34)

Re: Zvýšení proudové zatížitelnosti DPS

Pár reakcí k tomu elaborátu smile
Dobíjení a silový obvod startéru je mimo,tam není důvod to hnát přes plošňák a ty ampéry bych tím neprohnal ani náhodou.
Pojistek je tuším 6,což není nijak velké číslo.Vycházím z původního zapojení a pokud má samostatné jištění přístrojovka a jednotka,dodržím ho.V tomto případě jsou to dvě pojistky na jednotku(trvalé a spínané napětí) a jedna na budík.Další je na palivový obvod,jedna na hlavní světla,a na zbytek poslední.Ve hře je varianta s pojistkama na DPS,protože za ty roky jsem pojistky neřešil.Spíš chci ošetřit situaci kdy pojistku shodí třeba žárovka nebo neopatrný dotyk o kostru,abych nemusel kvůli výměně pod plasty.Pokud vymyslím nějaké šikovné místo kde ta deska bude,vrátím pojistky na desku.To samé platí i relátkách.Jištěné relé nemá důvod odcházet,respektive pokud odejde v řádu let,nemám s tím problém,protože se v tom stejně hrabu furt.Takže mi nevadí ani omezená životnost  DPS,nedělám motorku na cestu kolem světa.
Apropo nějaký odkaz na ty jističe by nebyl?
Něco jsem našel:
https://www.ebay.com/itm/5-30A-Mini-ATM … 1OVcwEqmBA
Zaujímavé,asi to použiju přímo na desku....

(upravil wimshurst 13. 1. 2020 19:14)

Re: Zvýšení proudové zatížitelnosti DPS

Je to uz par let, ale mel by to byt tento typ.
https://www.aliexpress.com/item/3297086 … e057ee519a

Ja mel trochu problem, ponevac fuse box na bambuli, ne dosti nizky, kdyz se tam da dekl, ale vlezlo to na knap.
Existuji i trochu vyssi jistice, ty sem nakonec narval do auta, tam je vic mista.

Nevim ci se to da primo pajet, je mozne, ze se to muze roztect, na to bacha, ty vyvody maji velikou hmotu.

Drzim palce, at se ti zdari dilo.

na HD se pouziva tohle, je to bimetalovy prerusovac.
https://www.aliexpress.com/item/4000548 … b201603_53

Jinak je mozne, ze uplne top reseni, pokud to budes delat pro sebe, je pouzit polyswitch, odzkouset a maximalne mu dat LED z odporem, pro indikaci poruchy.

(upravil Anti 13. 1. 2020 19:18)

Re: Zvýšení proudové zatížitelnosti DPS

Mám už z minula nakreslené pouzdro pro "miniblade",tak to fuknu do něj...Někde jsem tu měl vlákno,kde jsem to řešil,a nejsem si jistý ale k tomu polyswitchi byly výhrady.Na těch co jsem postoval se mi líbí že by to měl být automat.
Zde:
https://www.audioweb.cz/viewtopic.php?id=22775

(upravil wimshurst 13. 1. 2020 20:36)

Re: Zvýšení proudové zatížitelnosti DPS

Pokud bych to navrhoval pro sebe, mozna bych polyswitch pouzil. Zkousim to dlouhodobe a snad jediny problem je, ze se to musi optimalne nadimenzovat a navrhnout, neni pak zas lehke to sehnat.
V automoto, letecke technice, se ale pouzovaji pojisty a jistice, pripadne prerusovace proudu a je to funkcni a spolehlive.
Ja vim, ze u modre vrtule 1200GS adv, jeden cas pouzivali polyswitche a melo to sve mouchy.
Mimo teda problemu, ktery z jistenim mozna ani nesouvisel, odchazeli magneta, spatne to navrhli a bud uhulili regulator, nebo shoreli civky.
Chteli usetrit na vaze a nedali tam klasicky alternator.

Ale ty vratne pojistky, se mi osvedcili a je to dobre reseni.
Mne se stava jedina curina, ze pripojuji do jedne zasuvky cerpadlo, resp. takovou prirucni kyblovou umyvacku a nekdy se stane, kdyz rychle po sobe zapne a vypne tlakovy spinac, ze to vyhodi pojistku. Tak ji natahnu a je zase klid.
Taky kdyz mi prdla zarovka H4, stalo se, ze mi vyhodilo jistic, ale to se mi stalo v prubehi let 2x
A pak sem tam, kdyz se netrefim do iso konektoru se zimni nabijeckou, tak mi vyhodi jistic i tam.
A proto tam mam ty jistice, natahnu a jede se dal.
Nastesti modra vrtule, mela v one dobe tak rozsafneho konstruktera, ze udelal reservu pro dalsi mista jisteni a prislusenstvi, takze kazda zasuvka, vyhrivani, ma loch na jisteni.
Jedina vec, kterou nezvladli a neudelali dobre, je nejisteni vyvodu primo od baterie, do spinacky. Tam sem dal takovou sroubovaci mustkovou pojistku 40A. Puvodne sem tam chtel dat typ PEC JT, ale nesehnal sem kabelove pouzdro, tak sem tam dal takovou "UPS" kovou.  Typ je tusim ANL/AML a na to je levne i pouzdro na kabel, jednolochove.
....................................................
Co se plosneho spoje tyce, pokud mohu doporucit, i kdyz bues delat prokovy, natluc tam dute nity, zejmena pro upevneni konektoru a podobne.
Ono to pak vydrzi dlouho, pokud budes posilovat cesty, male dute nity, se daji udelat z dutinek na konce kabelu, klidne i od 0,5mm
Na to staci tvrdsi drat, nebo zatupena injekcni jehla. Z hrubsi jehly si udelas doraz a na brusce skratis ty dutinky na potrebnou delku na nytovani do plosaku.

Ja tak spravuju prokovy, pokud se vytrhnou, pri opravach desek. vyber tech dutinek je tak obrovsky, ze se daji delat temer zazraky. Obvykle je to kvalitni pocinovana Cu, ktera se dobre nytuje.

dutinky, nebo jak se tomu nadava, co nemaji plastovy rukavek.
Napriklad v SOS to maji levnejsi, jak na aliexpresu. Od tusim O,25 po 6mm2 drat, co je zhruba od 0,8mm po 4,1 mm prumeru
https://www.sos.sk/products/ettinger/nit-0-25x5-10897