Re: Kapacitátor

lést nebo lézt??

(upravil PavelTl 2. 1. 2015 14:48)

Re: Kapacitátor

Sice hezky napsaný, ale jinak naprosto mimo realitu.
Bohužel Cimermane opak je pravdou, nejpíš proto že naprosto nechápeš co to je akumulátor a jak funguje.

Začnu zprostředka tímhle: Nebo mi chcete tvrdit, že když budete mít rádio na baterky s připojením do el.zásuvky tak bude brát elektriku z baterek protože el. zásuvka mu smrdí a elektrika z elektrárny je FUJ? Ale jděte smile
Baterka v rádiu je primární článek, nikoliv akumulátor. Většinou se přepnutí mezi bateriemi a trafem děje zastrčením síťové šňůry, zcela vyjímečně oddělením diodou. A právě proto že usměrněné trafo dává větší napětí než baterie (stačí 1V, ale někdy bývá trochu víc) je tato dioda polarizována v nepropustném směru a tudíž nevede a baterie je odpojená.

U auta je základním zdrojem právě akumulátor a alternátor se stará pouze o jeho dobíjení.
Základní napětí akumulátoru je 13,2V (6 článků po 2,2V - těch 12V se bohužel pouze píše) v ustáleném stavu. Jak se vybíjí (třeba při startování) klesá i pod 11V, jak se nabíjí naopak roste. To že alternátor dává právě 14,4V je nastaveno jeho regulátorem, protože při tomto napětí dochází k nabíjení akumulátoru. Při 14,8V už začíná akumulátor plynovat (rozuměj vyvařuje vodu v níž je rozpuštěn elektrolit) a jakmile dojde k jejímu odpaření přestane akumulátor plnit svoji funkci.

Máš představu co je a jak funguje alternátor?
Je to jen třífázový generátor napětí a usměrňovač, přičemž výstupní napětí je závislé na buzení o které se stará regulátor. Toto napětí pak má tvar pulzů, nikoliv vyhlazený průbeh, ten dělá právě akumulátor.

Ano, akumulátor jde vymontovat z běžícího auta, ALE má to své omezení. Musíš zajistit malé otáčky motoru (volnoběh) a velký odběr proudu (rozsvítit hlavní světla), jinak totiž regulátor není schopen jej uregulovat (právě proto že chybí akumulátor) a vzroste na něm napětí. Důsledek tohoto jevu si jistě dokážeš představit.
Díky tomu že chyběl akumulátor který by tyhle pulzy vyhladil měl regulátor plno starostí i na volnoběh, stačilo pak přidat plyn a na malér bylo zaděláno.
Upozorňuju že se to dalo dělat u starých aut bez elektroniky, u moderních může i krátké odpojení vést k její destrukci. Ono to napětí na alternátoru snadno vzroste nad bezpečnou mez.

Stačí pochopit že 12V akumulátor nemá vždy přesně 12V, ale napětí na jeho svorkách je závislé na tom v jaké fázi se nachází. Jestli je nabíjen, ustálen, nebo vybíjen velkým proudem. Má minimální vniřní odpor, ale je závislý na probíhající chemiské reakci.
Někdy je u starých aut vidět že když jedeš a zastavíš na semaforu pohasnou světla auta. To je právě dáno poklesem otáček alternátoru, který přestane dobíjet aumulátor a než zareaguje regulátor přejde akumulátor z fáze dobíjení na vybíjení a krátce poklesne jeho napětí.

Zvláštní je že tahle čísla co jsme se kdysi učili ve škole se trochu liší od wikipedie.
Mimochodem velice je to zjenodušené a věřím že i místy nepřesné, přeci jen už jsem hodně dlouho ze školy.

EDIT: pro srovnání je to principielně stejné se síťovým zdrojem. Trafo za usměrňovačem dává jen pulzy, takže bez filtračních kondíků bys nemohl fungovat. Tam jsou taky hlavním zdrojem napětí kondíky ve kterých je uložena energie a trafo se stará jen o jejich dobíjení.
Akumulátor je vpodstatě hodně velký kondík, který funguje jen při správném napětí.

Re: Kapacitátor

Ani 20 V altík "nepřepere" vnitřní odpor dobré 12 V baterie, aby tam bylo 20 V. /určitě ne hned/. A k tomu odběru v dnešních autech - vyhřívané čelní sklo 40 A, sedačka 10 A x 4, ventilátor chladiče 30 A a další ...
A ten maximální proud altík dodává až při vysokých otáčkách, při volnoběhu je to zlomek, tak i když mám čerstvě nabitou baterku a zapnu všechny spotřebiče, tak i při běžícím motoru napětí sítě klesne i pod 12 V a ani běžné otáčky (1500) nestačí na zvýšení napětí nad např. 12,5 V a to se baterka ani nenabíjí.

(upravil microlan 3. 1. 2015 12:30)

Re: Kapacitátor

Další kontrolní otázka. Jakou hodnotu má zvlnění napětí(14V / 42A) automobilového alternátoru při 2000 ot/min, zatíženého 1 ohm odporem, bez připojené akumulátorové baterie?

Lehká nápověda zde

http://svetelektro.com/files/thumbs/t_3_f_usmer_ova_.gif

a tady výsledek

http://www.falstad.com/circuit/#%24+1+5 … .1+1+-1%0A

Re: Kapacitátor

Kapacitátor si nevymyslel nikdo jako "vtipný" název kapacitoru ale pocházi z film,u Návrat do budoucnosti. Jinak pokud vám přijde kapacitor jako zbytečnost tak jste asi nikdy nemelil pořádnou  hudbu v autě a pořádně zesílenou. Taky jste se asi nikdy nepotkali s tím že napětové špičky,  které tam prostě jsou a budou (hadejte proč při vyššíhlasitosti poblikava celé auto) odešel zesilovač..... debata na 150 A4ek a přitom je to jednoduché .... jenže to by jste museli něco vědět o elektrice a ne z internetu ale opravdu vědět!


Bobeš pokud ti klesne u beziciho auta výstup z Alternatoru pod 12V tak mas ten alternátor v háji big_smile big_smile big_smile

A kdo tu vyndavá STARTOVACÍ AKUMULÁTOR za behu motoru tak opravdu ví co dělá ..... eee pockat ne neví protože netuší že muže zničit regulaci.

Jinak ANO správný název "baterky" je startovací  akumulátor protože správně má sloužit pouze ke startu motoru následně má běžet vše z toho co dodá Alternátor, což bývá většinou pravda (a prave proto má kapacitor v audiosoustavě svůj smysl, a ne opravdu to není jen velky voltmetr)....pokud nejste v Čechách kde si každý pako myslí že když dá do auta 2x vetsi akumulator tak že to nevadí ... omyl vadí a dost... stejne tak pri opravach ... teda "opravách" pořídí někde na vrakači alternátor o řád slabší a myslí si že to nevadí protože když dobíjí tak dobíjí další omyl.


PB napsal:

lést nebo lézt??

lézt pokud se tu mluví česky ..... leze to, nikoli lese to big_smile

Re: Kapacitátor

Cože? akumulátor s větší kapacitou v autě je problém? Odkdy a proč?
Pokud stačí moje znalosti problematiky, tak akumulátor s vyšší kapacitou má menší vnitřní odpor, tím pádem dokáže dodta vyšší proud při startu, což je obvykle žádoucí vlastnost, hlavně v zimě...A že by to byl problém pro alternátor? a proč jako, když alternátor dá max. proud třeba 80A, z toho auto sežere 50A a 30A jdse do akumulátoru, kterej by se měl nabíjet kapacitou 0.1C, tj 10A pro 100Ah akumulátor (pro co nejvyšší životnost) takže by ta baterka měla mít 300Ah a víc (asi blbost) a to je jeden z důvodů, proč obvykle baterka v autě vydrží 3 roky a konec. Přetěžování při startování, nabíjení velkými proudy po nastartování, při provozu "na pocuky" nedobíjení aku na plnou kapacitu způsobuje sulfataci... Ale výrobce to dělá tak, aby zajistil práci i dalším...
S tím alternátorem ale souhlasím, pokud do auta někdo naroubuje 1kW audiosoustavu, tak i nejsilnější altík z dieselu máže být málo. U novějších aut si dokonce úroveň dobíjení nastavuje řídící jednotka (další drát do altíku, o kterým jsem původně nevěděl, k čemu tam je). Tady už je s takovejmahle hračkama konec.

Re: Kapacitátor

Proč by měl být problém s větší baterkou v autě?
Alternátor při volnoběhu dodává jen nějaký omezený proud, takže pokud spotřebiče berou aktuálně o dost víc, tak napětí klesne i s baterkou pod 12 V. Vše má nějaký vnitřní odpor, a při velkém odběru je na něm úbytek a pokles napětí je logický.

(upravil clarion 31. 5. 2019 9:24)

Re: Kapacitátor

lenovovic.tabletnaja napsal:

hadejte proč při vyššíhlasitosti poblikava celé auto

No asi preto, že to máš/bolo zle ukostrené, resp. na kostru to šlo malým priemerom vodiču. Ale však ty vieš všetko, ty dilino. Nikto nikdy nič nevidel a nepostavil, neprevádzkoval, len ty....

Re: Kapacitátor

Protože tam nemá xenony - ty nepoblikávají.

(upravil Lojzek 31. 5. 2019 20:25)

Re: Kapacitátor

hoši, neřešte poblikávání světel. Na diskotékách taky blikají světla a nikoho to ne*ere.
Spíše bych viděl nějaký test audiosystemu s kapacitorem a bez kapacitoru. Potom se může mluvit. Takto to jsou jen teorie.
Nicméně, každý šikovný slaboproudař ví, že filtrace za zdrojama by měly být dimenzované na určité napětí a pródy.

Re: Kapacitátor

Ten lenovovic bude zase nějaký 20-ti letý tuzer, co rád montuje "hifi" do auta, namontoval soupravy už dokonce do tří jedničkových fóbií, umí zapojit i "kapacitátor" a má potřebu lozit po netu a všechny poučovat. Že je to zrovna on, kdo neví o elektrice a elektronice nic je věc druhá a ono mu to časem dojde...a bude se za svá "moudra" stydět. big_smile

Re: Kapacitátor

V ziadnej serioznej instalacii uz kondenzatory nenajdes, prisli na to uz aj autohifisti a kondenzator ostal zalezitostou dedinskych instalacii.

https://www.youtube.com/watch?v=VJvzaFTvq0U
kludne si lenovovic mozes pozriet ine videa na tom kanali, chalan tam ukazuje a robi systemy co maju daleko od tych tvojich hrackarskych a predsa sa zaobide bez "kapacitorov".

(upravil mechanik 3. 6. 2019 18:33)

Re: Kapacitátor

Čo to je za hlúpe video? a tie rozbité čelné sklá... To je asi pre ludí s IQ 80 mínus? Je to uplne detinské a hlúpe, to trasenie celého auta a vecí dnu. Podobný príklad debiltiy ako tie svietiace prečačkané PC s ledkami. Pardon za OT ale toto fakt nikdy nepochopím.

Re: Kapacitátor

Niekedy je lepsie napocitat do 20 a potom pisat. A medzicasom skusit porozmyslat nad obsahom prispevku...

Re: Kapacitátor

Mechanik:

Taky v tom nevidím moc logiku, ale řada z nich to má provedeno opravdu špičkově za neskutečné peníze. Soutěží s tím pak v řadě disciplín. Každy hold sype peníze do něčeho jiného. Každopádně kdyby šlo jenom o to třesení, šlo by by to udělat podstatně levněji. Stačí uřezat půlku setrvačníku na motoru. Ona nevývaha udělá svoje smile

https://www.youtube.com/watch?v=dq6T5BojXc8

Jinak k tomu co napsal lenovovic.tabletnaja, mi ve vlákně začal jistý Eifell řádit jak černá ruka a řekl bych že ti dva jsou ze stejného vrhu.