Re: Fullrange. Který?

No já si tu B200 zatím rozmysel smile Šetřím na něco ještě lepšího ale mezitím jsem si vymyslel bláznivost k PC, https://www.parts-express.com/peerless- … --264-1062 4ks do každé bedny abych zvýšil citlivost a plochu smile mohlo by to být lepší než jeden větší a nebo to bude průser a vyhozené prachy big_smile Uvidíme. Případně, to mohu doplnit výškou a basákem big_smile Ale jelikož mi u PC hrajou nějaké čínské jednopásmovky a dá se to poslouchat tak tohle by snad mohlo být Ok.

Re: Fullrange. Který?

Tohle je fakt sebemrskačský thread. Proč řešíte takovýhle kraviny se 70 let zastaralým technickým řešením? Zkoušíte vyrobit co nejhorší reprobednu?

Web

Re: Fullrange. Který?

Při veškerém respektu k Martinovi - doufám, že podobné příspěvky neodradí těch pár lidí co sem nějak přispívají.....

V tomto vláknu jsem se nechal inspirovat a k lampám jsem si pro seznámení vybral a postavil dva projekty. Ten úplně první s Monacorem SP-205/8 v OB – je to jednoduché, levné, módní RETRO Styl – jenom poslouchat se to nedá. OB určitě můžou hrát OK, jedny takové jsem poslechnul, než jsem se do toho  pustil, ale ten levný Monacor nevím, myslím, že zázrak se nekoná.

https://i.postimg.cc/QH1jPBT1/Monacor-SP-205-8-hifitest-de.png

Druhý projekt je malý BLH s Fostex Fe 125en, dle Martina J. Kinga, zmíněný v příspěvku 75.
Práce víc, náklady něco kolem 4k. Tohle se mi líbí mnohem víc.
Úžasný prostor, mraky detailů, dynamika, iluze živého koncertu někde blízko pódia je hodně silná, užívám si to...

https://i.postimg.cc/NKtQwg6V/Fostex-Fe-125en.png

Jako další krok bude větší horn. Nejsem si jistý jestli má smysl investovat víc než do Fostexu. Váhám mezi 6,5 palcem a 8 palcem uvažuji o Jericho Horn a Ron Clarke Horn – příjde mi, že tyto dávají v rámci koncepce hornů smysl. Velikostí raději 6,5 palec, 8 palců je prý lepší……

No a až mě to přejde, pořád můžu oprášit staré VMA.

Re: Fullrange. Který?

http://www.loudspeakerdatabase.com/Full-range smile

(upravil Jarous 20. 3. 2019 10:21)

Re: Fullrange. Který?

Ono to není vůbec tak černobílé, jak píše Martin, je to jen jiný druh zábavy, někoho baví širokopásmo, někdo rád čtyři pásma. Obojí může hrát za určitých podmínek dobře a nenechte se nikým odradit, prostě to zkuste a bastlete, když na to máte čas a chuť, zlatý grál stejně nenajdete smile Co já jsem se naposlouchal velkých oválů Isophon v deskové ozvučnici a nehrálo to ve srovnání se špičkovýma konstrukcema vůbec špatně. Něco na tom bude, že příliš velká složitost zabíjí přirozenost.

Re: Fullrange. Který?

Problém je v tom, že většina hledačů grálu hledá vně nikoliv uvnitř sebe...

(upravil check 20. 3. 2019 12:49)

Re: Fullrange. Který?

Stavba se širokopásmem nevede určitě k reprobedně, která je univerzální na všechnu hudbu. Nehraje to pořádně basy, nehraje to pořádně výšky, středy jsou zvlněné s rezonancemi a zkreslené. Zatížitelnost malá. Taková reprobedna je hudebním nástrojem, v podstatě jako ekvalizér, který vyhovuje některým druhům hudby, na jiných nezní dobře.
Takové ty řeči - je to super na tohle, ale nehraje to tohle. Asi jako vypadají některé komerční produkty designově hezky, ale nehrajou dobře ... ale cena má o nulu nebo dvě navíc. Ve finále by si to nikdo nekoupil.
Za mě jsou širokopásma vyhozené peníze z hlediska kvality zvuku. Jedině se to dá brát jako hraní si s legem.

Web

Re: Fullrange. Který?

Zeptej se sám sebe proč má sabin VMA bedny doma a raději poslouchá na zastaralé kravině? big_smile Však to je úplně jedno ne .. každý to vnímá. Můj kolega má rád staré PC a utrácí desítky tisíc za staré komponenty a hraje si s tím jako malý kluk a má radost a chodím snad za ním a ptám se ho pořád proč do toho cpe prachy místo aby si pořídil normální PC? big_smile

Re: Fullrange. Který?

Musím říct, že u těch velkých Iso oválů díky jejich citlivosti ke sto decibelům nebyl ani významný problém s Dopplerem a do 70Hz to v deskové ozvučnici hrálo basy bez poklesu a pak stejný roll-off jako uzavřenka, zbytek pásma v ose do 12kHz velmi vyrovnaný a spolu s výškáčem děleným prvním řádem na 6kHz to bylo ideální kombo, které zvládlo hrát velmi dobře a bez omezení většinu žánrů (větší problém bylo najít k tomu ten výškáč s takovou citlivostí).  Co mne hlavně překvapilo byla ta úžasná dynamika a rychlost tranzientů (Troels konkrétně tohle shodně zažívá také u reproduktorů s vysokou citlivostí). Zkusím pohledat měření zkreslení a FR, protože jsem to ze zájmu měřil a myslím, že jsem byl překvapen.

Re: Fullrange. Který?

dalsi peknej fullrange je tento:
https://www.cubeaudio.eu/cube-audio-f8- … 4MfaXa5w6E

Re: Fullrange. Který?

moj prispevok k fullrange, Fostex FE208EZ a super horntweeter FostexT90A

https://i.postimg.cc/BvL7jyL4/IMG-9013.jpg

Re: Fullrange. Který?

Neviem tu vložiť fotku, ale pripejem odkazom https://obutt.rajce.idnes.cz/supravox_R … e_Slovakia .

Re: Fullrange. Který?

to riki: dvoupásmová fullrange reprobedna? asi z principu nějaká blbost, ne? Prostě dvoupásmo s vysokým dělicím kmitočtem, se všema nevýhodama z toho plynoucíma. Nebo ten fostex nemá výhybku?

(upravil pzwak 10. 5. 2019 8:27)

Re: Fullrange. Který?

kaed: fullrange horna je bez výhybky, tweeter přes kondík 1uF, takto to přímo doporučuje Fostex

Web

Re: Fullrange. Který?

to kaed : jako noční vtípek dobrý smile

teď vážně - není to rozhodně tak jednoduché a každá koncepce má své výhody ale také z toho plynoucí nevýhody.Jeden fullrange repoduktor - jeden problém, tři repra v třípásmovce - tři problémy a dva kompromisy ve vyhybce k tomu.Ale to si musí každý vyzkoušet na vlastní ucho.Já k plné spokojenosti využívám dva páry repro různých koncepcí a přepojuji podle druhu hudby,za ty desetiletí stavby a experimentování už vím velmi dobře že není pravda že dobře udělaná bedna zahraje dobře cokoliv.Dobře udělaná bedna zahraje dobře pouze ten druh hudby na který je ta koncepce nejoptimálnější,na to ostatní to bude vždy jen kompromis,ale pokud není možnost okamžitého přepnutí a porovnání,tak to je obtížně prokazatelné a spoustě hifistů to asi ani nevadí,nebo to neslyší.
Pokud je ten fostex podle originálu,tak je bez vyhybky,jen doplněn T90A s malým kondenzátorem pro lepší podání pásma výšek jak píše pzwak.

Re: Fullrange. Který?

Moje posledni fullrange konstrukce,kterou mi navrhoval,meril a ladil Jarous,zahraje slusne skoro vsechno,ne jen jeden zanr,ale bylo nutny zaradit pomerne dost slozity filtr.Po odfiltrovani spicek okolo 10K zmizel rezavy pocit pri vyssich hlasitostech,ale bylo potreba doplnit supertweeterem.
Problem vsech fullrange,ktery jsem odzkousel jsou spicky na ruznych frekvencich,to vetsinou ani nevadi pri tichym poslechu,pokud to ale clovek trochu osoli zacne to okamzite vadit....takze jeden z mych systemu je TL,v ni Lowther DX3 a nahore ART481...hra to slusne i bez   ART,alechybi nebo je slaby to prijemny cinknuti,ktery zaroven zlepsuje lokalizaci nastroju,ktery to cinknuti vyluzujou...

Re: Fullrange. Který?

to kudlibabka : to je slabina většiny fullrange konstrukcí,ten supertweeter to celkem zdárně řeší a potom záleží jak kvalitní a vybalancovaný pohon má to pod ním v oblasti vyšších středů,když se to zatluče hrstí součástek,tak se to tak nějak časově rozostří,je to vidět i na měření impulzky.Sluchově ta hudba přijde o takovou bezprostřednost,na těch 10kilech je jasnost nástrojů,velká část klavíru,prezence houslí,španělka při hraní nechty,tam je ten násobek rezonance co rozhoduje jestli jsou struny gumové,nebo mázlá tamburína atd...když to tam převezme ten supertweeter tak se to o hodně zlepší...

Re: Fullrange. Který?

divnypocit napsal:

... Můj kolega má rád staré PC a utrácí desítky tisíc za staré komponenty a hraje si s tím jako malý kluk a má radost ...

  Hehe, to mi pripomína seba. Nedávno som dal do nového malej skrinky malú dosku s pentium 4 + ati rage 128 pro. Na ňom arch linux.

Re: Fullrange. Který?

A čo monacor SPX-200WP  ?  Určený do uzavretej ozvučnice. Skoro nikto tu ho neskúšal ako pozerám. Na repromanii asi jeden. V časopise Klang & Ton  02/2013  bol vraj (neviem overiť) hodnotený ako výborný.  V 60-70litroch vraj  pekne basuje.

Re: Fullrange. Který?

Funguje dobre. Kazdy menic ma svuj ucel, experimentovanim muzes mnohe objevit.
Je to menic, na ktery kdyz naprsi, neumre hned.
To je menic, pro pouziti na ozvucovani a odposlechu, pripadne povetrnostnim vplyvum sem tam se vyskytujicim bednam.
Vychazi to pravdepodobne z rady starych jensenu 8", ktere se delali radu let a pak zmizeli.
V podstate bych si dovolil myslet si, ze cela rada SP od monacoru, 8" repraku, az po alphard /fountek/ HWC, vychazi z rady starych menicu Jensen.  Stejne tak BG20 a mnohe dlasi.
Proc to pisu?
Protoze tyto menice vychazi z doby, kdy zesilovace jeste neoplyvaly vykonem, menice museli mit velikou citlivost, az nekde ku hranici 100dB
Koncepce ozvucovani, vychazela z velkeho paralelniho razeni menicu do clusteru, objem ozvucnice nebyl problem, ponevac se jednalo o prevazne staticke instalace, jako kinosaly a pod.
Pro vyuziti v domacich podminkach onehda, nebylo ani oznaceni HiFi.
Tranzistor si sem tam nekdo vyrobil z germaniove diody, aby si overil, ze to theoreticky funguje.
Nejvyssi urovni domaciho "HiFi" bylo velke radio, nebo obrovske gramoradio.
No a kdesi do one doby, kdy koncovy stupen v podobe ECL/PCL/86, daval kolem 3W a to ne moc dlouho.
Tam kdesi patri i ten menic SP-205/8
Vetsi zesilovace, pouzivali maximalne 2x LS50, nebo 4xLS50 /GU50/, nebo 2x EL34, 4x EL34, 6V6, nebo v pripade opravdu strasne potreby trvaleho vysokeho vykonu u nas treba 2x RD200B v budicich rozhlasu po drate, ze kterych se pak staveli ruzne "ozvucovaci aparaty" pro tanecni orchestry atp.
No a prave z teto "krasne" doby, pochazi koncepce takovych a podobnych sirokopasmovych menicu, ktere meli jeste trychtyr, aby se "usetrilo" na stredovyskove sekci a pokud bylo nutne vazat na to vyskovou sekci, tak se zase skladali sekce vyskovych hornu a vyhbky soustava mela deleni vysoko, presne tak, jak se to "dnes nedela" .

Pro domaci "fullrange" ty menice pro ruzne TQWT, OB, nebo RJ Enclosure, maji vyborne parametry, vybornou citlivost, ale monacor neni fostex, je to poplatne sve predloze, kterou ja vidim kdesi u Jensenu, nebo podobnych. /masove pouziti elektrickych organu atp./
Vyhodou menicu od monacoru, pripadne alphard, nebo fountek, je cena.
Pokud ti nekdy projde pod rukama mysi sezrany C855 jensen, mozna pochopis.

V dobe kdy jeste "u nas nebylo", klasicka "temer HiFi" bedna uzavrena,  obvykle obsahovala jeden sirokopasmovy menic. Vid treba takovy Jensen model 1.
Ked si postavis bednu v podobe toho Jensenu model-1 a strcis tam SPX-200WP,  budes na tom zhruba stejne, jenom si usetril 500USD.
Dokonce si dovolim tvrdit, ze kdyz das vedle sebe dve bedny, kde jeden puvodni menic jensen umrel, do sdruhe das SPX-200WP, mas stejny system. Muzes premyslet, nebo zkoumat, zdali puvodni menic Jensen z magnetem alnico, je lepsi, nebo horsi atd..