Jít do obsahu fóra

Nejsi přihlášen. Přihlas se nebo se zaregistruj.


Audioweb.cz » Projekty stojanových reprosoustav » Bedničky "Monakorky" + subbas "Lavina"

  Stránky: 1

RSS

Příspěvky [12]

Téma: Bedničky "Monakorky" + subbas "Lavina"

Bedničky "Monakorky" + subbas "Lavina"

Určení: 3-pásmové sloupové reprosoustavy + pasivní subbbass
Měniče: satelity – Monacor 10“/SPH-250KE, 6,5“/SPH-165KPE; 25mm/DT-254; subbass: 15“/ Avallanche EW150-8
Příprava: studium, návrh, výpočty, simulace, hromadění materiálu,… - prosinec 2018 – únor 2019
Datum realizace: Březen 2019
Orientační cena: 30000Kč + 7000Kč
Technická data: Bassreflexová ozvučnice, satelity (vxhxš) 1,2x0,53x0,33m, subbasovka (vxhxš) 0,42x0,39x0,86m, Objem (litrů) 210 a 141, Příkon 100W+150W, Citlivost kolem 90dB, Frekvenční rozsah: satelity ?, subbasovka ? (bude se teprve měřit), Impedance 8Ω, materiál: laťovka 24mm + spárovka 28mm, vnitřní žebrování hranoly 50x30, Hmotnost: satelity 60kg, subbasovka 35kg, celkový prostor k ozvučení 149 m3
Autor: Fiktor

https://i.postimg.cc/21gmCHtD/DSCN0645.jpg  https://i.postimg.cc/WFwP6s1N/DSCN0740.jpg  https://i.postimg.cc/F7RQ355v/DSCN0748.jpg  https://i.postimg.cc/kRMPTL2x/DSCN0761.jpg  https://i.postimg.cc/JyJ80NwB/DSCN0951.jpg  https://i.postimg.cc/nMTJXVWT/DSCN0953.jpg  https://i.postimg.cc/Fd44LYmC/DSCN0956.jpg  https://i.postimg.cc/V5zws0Kd/P1080265.jpg
https://i.postimg.cc/Tp4vc7fD/P1080273.jpg  https://i.postimg.cc/CRnTrGx6/P1080290.jpg 

Něco na úvod
O nějakém zesilovači a bedýnkách jsem toužil již drahně let, leč ku splnění touhy bylo vždy tak nějak daleko. Priority byly jinde a i finanční prostředky směřovaly jinam. Vše začalo tak nějak v říjnu 2018, kdy jsem v bazaru koupil zánovní zesilovač Pioneer  A30-K. Cena byla velice lákavá, neváhal jsem, neodolal jsem. A teď šlo o to, co k němu připojit. Uvažoval jsem o sloupových reprobednách. Už předem mi bylo jasné, že běžně dostupné bedýnky v obchodech budou „jen chrchlátka“,  anebo  opravdu profesionálnější kusy naopak zcela mimo předpokládaný rozpočet. Webový průzkum obchodů a audiofór mi víceméně dal za pravdu. A tak jsem se rozhodl, že vánoční čas věnuji studiu audiotechniky a pokusím si bedýnky navrhnout a ztlouct sám.  A vzhledem k tomu, že patřím k povahám, kteří něco dělají buď pořádně anebo vůbec, tak jsem se do toho vrhnul „s rozvahou, …. a po hlavě“. 
Příprava
V listopadu a prosinci jsem si nejdříve vyrobil měřící mikrofon a měřící monozesilovač, ať to mám pak čím měřit. Neb je dobré být připraven. A celé vánoční svátky jsem strávil studiem teorie zvukotechniky. Vodítkem mi byly články ARA od dr.Sýkory, Reproduktory a reprosoustavy od pana Tomana a mimojiné i tento Antoniův audioweb. Hodně mi pomohl prográmek Amplion, ale stejně jsem nakonec postupoval vlastní cestou s pomocí excelu.
Inspirace
Největší inspirací mi byl právě tento web. Základním ideovým vodítkem mi byl projekt Seilan (Monacor SPH-250KE + SPH-135KEP a DT-254) uvedený tady na webu.  Jenom jsem SPH-135KEP nahradil trochu výkonnějším SPH-165KEP. Když jsem se podíval na ceny měničů, tak jsem nejdříve polknul, ale pak jsem si uvědomil, že „do Mercedesu se taky nemontuje motor z Trabanta“ a původní předpokládaný rozpočet 20000 jsem si v duchu navýšil na 30000.
Realizace
Jako materiál jsem místo doporučované HDF/MDF zvolil laťovku 24mm s vědomím, že se to bude muset řádně prožebrovat  a s rizikem, že v ní „snad“ nebudou dutiny. Chtěl jsem nechat přírodní charakter její dýhy a hlavně to prokombinovat se spárovkou v přední masce, které mi zbylo více jak ½ plotny po výrobě schodnic.  A překližku ve 24mm nebo 27mm jsem ve svém okolí nesehnal, tak proto ta laťovka. A kvůli jednoduchosti řezání jsem nakonec zvolil i méně akusticky vhodný tvar prostého kvádru. Lepší by byl asi nějaký lichoběžníkový profil, ale dělat zkosené řezy jen tak s ručním elektrickým nářadím je trochu ošemetná záležitost. Původně odsimulovaný  rozměr 0,9x0,5x0,33 jsem nakonec navýšil na 1,25*0,5*0,33m.  Nechtělo se mi totiž tu plotnu laťovky řezanou po šířce už dále zkracovat (lenost zvítězila). Výsledný hrubý objem se navýšil na konečných 210 litrů a všechno jsem znova přesimuloval. A koneckonců zvětšením objemu člověk tak „zase moc nezkazí“.
Bedna byla navržena se samostatně uzavřenou komorou 30 litrů pro středový reprák, takže na basák zbylo cca 180 litrů. Chtěl jsem pokud možno co nejplošší amplitudovou charakteristiku, takže jsem na objemu opravdu nešetřil.  Polohy  měničů byly dány umístěním výškáče pokud možno do výšky sedícího jedince a střeďák s basákem co nejblíže k sobě s ohledem na rozměr krycích mřížek a rozměrem ozvučnice pro střeďák.  Tady je kompromis, ne ideální řešení. Desky jsou spojovány na lamelky po 20cm a vše je zpevněno vnitřní kostrou z latí 50x30. Vše řádně prolito lepidlem, sešroubováno a těsněno silikonem. Střední komora, je nyní zcela vyplněná molitanem, zbytek bedny jen obložen. Vrch a spodek bedny molitanem taky a stěny a přepážky jsou vystlány tlumícím rounem od Dexonu. Toho molitanu na to padlo všechno z jedné celé staré matrace, co mi ležela na půdě. Taky způsob recyklace. Přístup do bedny je odnímatelnou celou zadní stěnou, zesílenou příčným žebrem a hustě upevněnou šrouby. Povrchová úprava je vcelku obyčejná. Několikrát broušení a kytování, moření obyčejným lihovým mořidlem, jedna základní vrstva brousitelným nitrozákladem a dvě vrstvy lesklého dvojsložkového polyuretanového laku. Lakováno štětcem, lenost zvítězila nad vizí čištění stříkací pistole. Původně jsem počítal, že nejvrchnější vrstva bude stříkaný epoxidový lak (dá se vypulírovat do klavírového lesku), ale k tomu již (zatím) nedošlo.
Bedna má jeden bassreflex o průměru 10cm, směrovaný dopředu. Podle výpočtu SPH-250KE ve 180 litrech ani díru nepotřebuje, nicméně bassreflex tam je, ať jej nemusím dodatečně vyřezávat. Zkoušel jsem uchometricky s bassreflexem otevřeným i ucpaným hadrem, lépe mi zní otevřený. Bassreflex zatím není naladěný, zkracovat se bude až po měření.
Měniče jsem po dlouhém uvažování nakonec přikryl plechovými mřížkami. Když vidím, jak se doma tancuje při úklidu se smetákem a barvitě jsem si představil to koště zapíchnuté do basáku, skončily oba reproduktory za mřížemi. Nesehnal jsem 6a1/2“ grill, takže střeďák byl zakryt 8“ mříží. Vypadá to zajímavě.
Výhybku jsem hrubě napočítal z katalogových hodnot měničů, zvolil jsem dělící kmitočty 700Hz a 3500Hz. Všechny větve filtrů jsou třetího řádu, takže se to tak akorát vešlo na PCB o rozměru A4. Větší kuprexitovou desku jsem ještě v životě neleptal. No a k tomu přibyla ještě samostatná PCB deska o velikosti A5 s obvody kompenzací vlastních indukčností pro basák a střeďák, s kompenzací rezonance pro výškáč a s děliči pro doladění citlivosti v jednotlivých větvích. Připojení vodičů a mezi-propojky jsou na faston konektory, takže až začnu měřit a ladit, půjdou výhybky lehce ven k úpravě. Co se týče cívek, tak vzduchové pro basák jsou vinuté průměrem 1,2 nebo 1,0 a pro středy a výšky 1,0 nebo 0,8. Kondenzátory ve výhybce jsou MKT (jejich cena mne taky trochu překvapila), kompenzační kondy jsou směsí MKT a bipolárů. Rezistory 10W nebo 15W, ochranná žárovka pro výšku 28W (ale dám tam výkonnější). Obě PCB jsou přišroubovány na hliníkovém rámu, větší/hmotnější součástky jsou přichycené stahovací páskou.
Celkově jsem zvolil strategii mít raději bedny složené a „nějak“ hrající, než se prát s měřením a mít to doma v obýváku rozdělané několik měsíců a mít tam klasický elektrikářský „hrobeček“. Měřit a ladit se bude potom (=nyní). A pak teprve začnou další experimenty s výhybkou, úpravou výstelky, atakdále … s mírným rizikem, že je něco od začátku špatně. 
První poslech
První poslech mne velice překvapil. Žádné zvláštnosti, žádné slyšitelné zkreslení, žádné oscilace, …. Prostě to hrálo velmi hezky a jasně. A když jsem si sednul do rovnostranného trojúhelníka, poprvé v životě jsem slyšel skutečné „stereo“. Protočil jsem spoustu CD různých žánrů, třebas uši něco nepravého zachytí, ale zatím nic. Velmi mne ale překvapila plochá charakteristika beden. Člověk je všude kolem už tak totálně zdeformovaný běžně prodávanýma mini bednama s uměle zvýrazňovanými basy, že mu tam to „tuc-tuc“ prostě nějak chybí. A tak mne napadlo dodělat si k tomu ještě pasivní subbassovou skříň. Zesilovač má dva nezávislé kanály, takže jsem se rozhodnul ten druhý kanál nějak využít.
Subbasák
Návrh byla už skoro rutina. Vlastní realizace trvala jen týden. Velikost bedny byla zvolena maximální (140 litrů) podle množství a rozměrů materiálu, co mi zbylo a co jsem ještě vyškrábal na půdě. Bedna je tentokráte celodřevěná ze spárovky 18mm a 27mm. Vnitřní kostra opět z hranolů 50x30mm. Basreflexy o průměru 10cm jsem vyříznul do boků bedny, ať se jejich zvuk tříští na satelitech po bocích. Stěny bedny a vnitřní příčka jsou tlumeny molitanem a tlumícím rounem. Stejně jako u satelitů, je PCB s výhybkou přišroubováno na nosném hliníkovém rámu.
Měniče jsem zvolil s co nejvetším průměrem, ať to dá ty "basy".  Zvolil jsem čínský noname Avallanche. Ono to sice „nějaký jméno“ má, ale na webu se k těm měničům nedají nalézt žádné podrobnější parametry. Nekamenujte mne prosím za to, že jsem k těm Monacorům strčil něco takového, ale  mi šlo opravdu jen o průměr měniče, nic více. Jsem zvědav, co na těch reprácích naměřím, a co jsou vlastně zač. Koneckonců, nahradit ty 15“ něčím lepším můžu vždy. Výhybka je druhého řádu s indukčností na železném jádře (9mH), kondy bipolární  a ještě kompenzační obvod vlastní indukčnosti reproduktoru. Frekvenčně je propust posazená někam kolem 230Hz. Chtělo by to trochu ještě níže, třebas někde vyhrabu anebo navinu tlumivky s větší indukčností. Spíše zvýším její strmost předělávkou na filtr 3.-ho  řádu.
Druhý poslech
S tím subbasákem to „dostalo šťávu“. Basy si jen broukají, žádné bučení není slyšet. Na vokály si nechávám puštěné jen satelity, na orchestrální hudbu připínám subbasák. Když nad tím tak uvažuju, je ta soustava vlastně 3,5 pásmová. I při tichém poslechu je slyšet celé spektrum, a když to člověk trochu „osolí“, třepe se mu v křesle zadnice a naskakuje husí kůže. Bedny zatím nejsou změřeny a doladěny, takže jsem zatím s kolečkem zesilovače moc netočil. Basy jsou opravdu monstrózní, když poslouchám varhanní skladby, jde to hodně nízko. Mám s čím porovnat, kdysi jsem na varhany trochu hrál.
A co dál?
Skamarádit se více s měřícím softwarem (Arta, Holm) a konečně si reálně změřit, co jsem si to vlastně porodil. Na studium toho měřícího software jsem zatím neměl moc času. A pak laborovat a ladit. Anebo,  když to bude dobrý, tak do toho už třeba i nešahat. Otočný stolek pro měření měničů a beden už je právě hotov. Na to padly úplně poslední zbytky a odřezky materiálu.
A co dál ještě?
V rámci laborace mám k dispozici ještě jeden Monacor SPP-250. Byl za babku, mám jej jen na experimenty. Kdybych jej odpálil, moc plakat nebudu. Uvažuju, že bych mu koupil jednoho bratříčka a zkusil si ztlouct subbasovku s akusticky laděnou komorou. Nebijte mne, že se tento reprák s takovým výsokým Qts (0,9) na toto vůbec nehodí. Já vím, ale za pokus to stojí. Koupím si asi další plotnu 24mm laťovky a budu si hrát.  A kdo si hraje, nezlobí!
A co říci závěrem?
Jsou to moje první reprobedny, třeba nebudou ani poslední.Takže mne neplísněte, že to mám úplně špatně a že vy byste to udělali jinak. I chybami se člověk učí (teda hlavně chybami se člověk učí). Pro mne je důležité, že se mi to povedlo "na první". Teď se to hlavně musí změřit a eventuelně doladit, přidat/ubrat tlumení,... ať jsou k dojmům i reálná fakta.

(upravil kaed 10. 4. 2019 0:54)

Re: Bedničky "Monakorky" + subbas "Lavina"

A co takhle napřed měřit a potom simulovat výhybku? Ušetřil by sis dost zbytečné práce s výhybkama, z kterej stejně nic nezbyde...  Dělat pasivní výhybky pro sub je nerozum. Extrémně moc materiálu z amoc peněz a nic z toho. Podstatně jednodušší, účelnější a tím pádem obvyklejší řešení je samostatnej zes s dolní propustí. už třeba proto, že do subu je potřeba pouštět podstatně víc výkonu než do beden hrajících od 100Hz výše. Navíc ztráty v tlumivce a zhoršenáí tlumení basáku jsou taky věci pro zvážení... Pokud od těch 15" repráků nemáš TS parametry, měl jsi je napřed změřit a pak navrhovat bednu, možná na tohle použití a s tímhle objemem jsi úplně mimo.
Po pár minutách s amplionem a TS parametrama od monacoru mi pro SPH 250KE vychází 44l BR laděnej na 35Hz, rozumně to může fungovat s objemem cca 70l a BR na 35Hz, ale cokoliv většího s BR je k ničemu, nedá se to naladit rovně, ani přibližně. Už při tomhle ladění by to mělo hrát od 36Hz(-3dB) díky čemuž je ta výhybka pro sub laděná na 230Hz úplně nemyslná. Rozumná by byla dolní propust někde na 60-70Hz, pokud chceš hrát hodně nahlas a nezatěžovat tolik 10" a mít ten sub aspoň k něčemu. S danou kombinací repráků by to třípásmo mohlo fungovat, sice "obrázky" od Monacoru neříkají nic o skutečnejch frekv. charakteristikách, to se prostě musí změřit. Ale to tě asi nezajímá. 
P.S. ochranná žárovka pro výšku má význam možná v PA, a nebo pokud máš nějakej mizernej zes, co kmitá na vysokejch kmitočtech. Jinak je to jenom prznič zvuku.
Prostě stavíš barák od střechy, ale možná by se dalo ještě leccos zachránit... Ty rozestupy repráků ti poradil kdo? 30l pro střeďák hrající od 700Hz je taky nesmysl, stejně jako tenhle dělící kmitočet...
PS2: jaký kmitočty mají ty tóny varhan, co jdou "opravdu nízko"? pokud moje znalosti sahají, tak varhany jsou od velkého C což je 64,4Hz, to by měl uhrát i ten 10" v 35l bedýnce... Víc objemu lepší basy určitě není pravda.

Re: Bedničky "Monakorky" + subbas "Lavina"

Prikláňam sa k názoru kaeda a zdôrazňujem:
- vzdialenosť výška/stred je obrovská. Tieto meniče treba dávať čo najbližšie k sebe.
- objem pred trojpásma - zbytočne veľký (porovnaj si to napr. s projektom URS3100, alebo LSM z fóra repromania). Objem 180L mám pre jeden 15" v projekte Golem II.
- výhybky - jeden veľký omyl, vzhľadom nato, že zvolená kombinácia je dobrá. Výhybky to proste zabili.
- objem pre 15" naopak veľmi malý
Ďalšie veci už popísané boli.

Čo by som pochválil, tak radius po obvode čelných stien a už spomínaná kombinácia reproduktorov.

(upravil ondra.klofat 10. 4. 2019 7:14)

Re: Bedničky "Monakorky" + subbas "Lavina"

Utratit 37 000,- takto, to chce opravdu odvahu. Většina toho co je špatně tu už napsáno je nademnou.

S těmito 15" jsem se potkal... použily jsme je se známým jako náhradu za odpálené staré ARN, co měli v bedně v jejich spolkové klubovně. Na nic jiného než na takto nenáročné použití to opravdu není, není t repro vhodné do subwooferu... nízko to nejde, výchylku to nemá, dostatečně silný pohon to nemá, ... navíc v bedně "naladěné" od oka, možná ani to ne. A jak tu padlo... dělit sub na 230Hz je nesmysl, natož pasivně. Pokud s tím budeš něco dál dělat, nedělej ten sub s tímto osazením... je to cesta, která nikam nevede.

Ještě mě zajímá: to máš sloup + 1/2 subu pověšenou na jeden kanál zesilovače, nebo má sub vlastní? Jinak frekvenčně překrývající se sub se satelity (tedy sub hraje to co hraje, a sloupy hrají fullrange) je většinou jeden velký průšvih (o to více pokud se sub dělí takto nesmyslně vysoko).

Další věc je, že když hodím udané rozměry do kalkulačky, vyjdou mi to, co si udával jako objemy, prosté násobky vnějších rozměrů. Vnitřní hrubý objem po odečtení pouze síly stěn a komory pro střeďák (dejmetomu těch 30L) je 125L. Hranoly v rozích zaberou hrubým odhado-výpočtem dalších cca 7-10L, měnič další cca -3 litry, vyhýbka a bassreflex taky něco uberou,.... to vše je potřeba odečíst, a pak simulovat. Čili pokud jsi toto neudělal, pak jsi i napodruhé simuloval něco, co neodpovídá výsledku. U subu obdobně... po odečtení stěn, hranolů, měničů atd. (odhadem) mi to vychází kolem 85L, spíš možná ještě o něco méně. To je už docela málo i pro jeden 15" měnič, natož pak dva. V takovém objemu si umím představit leda nějaký PA sub speciál (Beyma 15P1000Fe/Nd, BC 15TBX100 atd, ty umí v jednom kusu v takovém objemu jakžtakž fungovat). Ani taková Kappa 15LF nebo Sovereign 15-600LF nefungují moc dobře pod 100L.

Re: Bedničky "Monakorky" + subbas "Lavina"

Zaujala mně jedna celkem nepodstatná maličkost ve "2" - co mám dlouhá léta zafixováno, tak varhany (asi ne všechny) zahrají už od 16 Hz až do cca 8 kHz. Někde jsou snad i nějaké výjimečné s možným kmitočtem až 8 Hz, ale nevím kde a možná si toto pletu, je to už spousta let.
Jinak sestavu z uvedeného projektu jsem nějak podrobně nestudoval, jen mně taky na první pohled překvapila ta velká rozteč mezi výškou a středem, měla by být co nejmenší, v podstatě na hranici možného konstrukčního řešení. Výhybky se nějak dají doladit, toto už ne.

(upravil pet007 10. 4. 2019 12:56)

Re: Bedničky "Monakorky" + subbas "Lavina"

Ach jo, dalsi, uplne vzorovy pripad, jak se to nema delat. Bohuzel. Vse bylo uz napsano vyse. Pritom to je udelany pomerne pekne, muselo to dat hodne prace.

Re: Bedničky "Monakorky" + subbas "Lavina"

Člověk by nevěřil , že v dnešní době ještě někdo utratí tolik peněz a vyrobí projekt, kde je min. polovina věcí špatně. Od objemu skříně, přes výběr tlumení, rozmístění měničů na desce, výhybek až po subwoofer. Jak už tu odznělo, vlastně jediná věc, která jakž-takž dává smysl je kombinace měničů pro ty 3-pásma. Chápu, že všichni jsme nějak začínali (a většinou mnohem hůř), ale je opravdu nutný vyšlapávat ty cestičky pořád dokola? Vždyť tohle mohl být celkem hezký projekt. Dokonce to mohlo celý vyjít mnohem lépe a levnějc. Všechno tu už jinak bylo řečeno, já tedy jen doplním, že za nedostatek basů samotných beden může nejspíš absence kompenzace bafflestepu, jelikož stavitel napracoval s reálně naměřenými daty. Dělicí kmitočet střed/výška je taky nesmyslně vysoko...stejně jako dělení bas/střed.
Co se týče těch subwooferů Avalanche...tenhle měnič změřený mám, výsledky jsou na Repromanii a kdo si to hodí do simulace, pochopí, že je to reprák pro velkou a kompletně tlumenou uzavřenku od objemu tak 90L, nebo ještě lépe pro OB. Ani to není vhodný jako subbas, protože to v podstatě pod 40Hz nejede a na ekvalizaci to nemá rezervu rozkmitu. Lze s tím postavit nějaký velký LowCost 3-4 pásmo...nebo nějakou "kabuki" bednu. 
Suma sumárum, fiktore, je škoda, že ses neukázal buď zde nebo na RM a nepoptal se na některý věci. Je mi tý práce a peněz líto i za Tebe...ale zase na druhý straně nejdůležitější je asi to, abys byl sám spokojenej. Pokud jsi toho dosáhl, je vše OK. Jen se může stát, že jednou uslyšíš skutečně dobře odladěný bedny, menší a levnější a už moc spokojenej nebudeš...

Re: Bedničky "Monakorky" + subbas "Lavina"

řemeslně jsi to zpravcoval hezky. Škoda že jsi to tu nekonzultoval, mohla to být špica. No ale pokud jsou s tím tvoje uši spokojené, tak proč ne wink

Re: Bedničky "Monakorky" + subbas "Lavina"

niečo podobné som spáchal aj ja pred pár rokmi s výdatnou pomocou fundovanejších: http://hifi.slovanet.sk/bb/viewtopic.ph … mp;start=0 a stále nemám pocit, že by som potreboval aj sub

Re: Bedničky "Monakorky" + subbas "Lavina"

díky všem moc za všechny Vaše cenné poznámky, připomínky a rady. Z mé strany to zatím byly jen dojmy z poslechu a poznámky z truhlařiny. Teď bych to konečně měl pořádně změřit, ať jsou z dojmů pojmy a na reálných změřených datech se podívat jak je to celé špatně a zoptimalizovat to, co půjde. Sám vím, že jsem nezvolil optimální postup, ale zvolil jsem prostě takovou strategii, ať se doma nehádám s panímámou, že to už půl roku zavazí rozdělané v obýváku, vrtám se v tom už půl roku, ještě to nehraje, atd. No trefně to popsal Kaed, že jsem postavil barák od střechy.
Výškový repoduktor můžu přestěhovat níže ke středu, zavazí tam příčka komory pro střeďák, řezal jsem to maflem (děrovku jsem zrovna neměl), tak proto je tak daleko od střeďáku, nový otvor se dá vyřezat děrovkou (už mám), repro přestěhovat a původní díru nahradit nějakým repro fejkem... Tady řešení je možné. Provedu.
Výhybky jsou fakt "jen nastřelený", předělat je přece není problém, s tím stále počítám, po měření. Bude-li nutné, posadím obě dělící frekvence níž.
Každopádně to zatím pro mne (zatím) uchometricky hraje lépe, jak cokoliv jiného doma mám a co bylo před tím. Teď mi jde jen o to, aby po 14 dnech se provizorni řešení nestalo řešením definitivním, jak to tak obvykle bývá. A i kdybych to měl nakonec někdy kompletně předělat, zbyde mi spousta věcí včetně měničů, ne? Jen z těch beden teda asi jen "králíkárna".
Ten subbass, to je v podstatě jen takový dodatečný dobastl (no vlasně to původně měl být původně jen stolek pod ten zesilovač, ze zbytku materiálu). Proto ty low cost Avallanche měniče v něm a proto je ta bedna tak malá. Jede zcela na samostatný kanál zesilovače a dolní propust pro něj jsem posadil na 230Hz ať ten reprák netrápím, protože jsem neměl po ruce tlumivku s vyšší indukčností. Na půdě jsem vyhrabal ze starých zásob transformátorové plechy, navinu si novou tlumivku ať to frekvenčně ořežu níže.
Většinou mám stejně puštěný jen ty dva satelity, stačí to bohatě.
Dejte mi prosím chviličku, ať si změřím jak měniče, ať mám info pro výhybky, tak celé bedny, at je vidět, co za hrůzu to vlastně poslouchám. I odstrašující příklad muže být dobrým příkladem.

Re: Bedničky "Monakorky" + subbas "Lavina"

Výškáč přestěhovat co nejblíž ke střeďáku, zapustit. Ze střeďáku sundat tu difrakční mřížku. Změřit, odsimulovat. S děličkou střed/výška bych se vůbec nebál jít až k hranici 2kHz s dostatečně strmým dělením výšky (18dB/okt). S dělením bas/střed bych v rámci ještě rozumných hodnot součástek sestoupil někam ke 400Hz.
Pokud se to korektně změří a pak se nedomrví výhybka, nevidím důvod, aby se z těch skeletů musely stát králikárny. wink

(upravil MethMan 16. 5. 2019 13:14)

Re: Bedničky "Monakorky" + subbas "Lavina"

Někteří jste nějací přísní. Nechtějte aby někdo hledal blbosti, kterých jste se sami dopustili, a kterým z nich ještě doposud věříte. Přišel, viděl a udělal. To je víc než 99,9% populace. Podívejte se na svoje první výtvory a podívejte se na to tehdejšíma očima. Dost možná, když fiktora neotrávíte, bude stavě další a lepší.
Mimochodem, kdybych si na audiowebu jako laik přečetl zdejší příspěvky také bych se dopustil spousta chyb, protože bych neměl schopnost rozlišit kvalitu od kvantity. Popravdě, většina příspěvků - a to je věc všech diskusních fór o hifi technice - jsou mlácení prázdné slámy. A nezáviďte, že je ochotný si svůj koníček zaplatit.

Příspěvky [12]

  Stránky: 1

Audioweb.cz » Projekty stojanových reprosoustav » Bedničky "Monakorky" + subbas "Lavina"

Podobná témata


~±«|»¼½¾²³&@µΩπØ$£