Re: Sloupovky pro zapřísáhlé PA-čkáře
Jen to samo základní zaučení na CNC soustruhu bych bral všema deseti!
kdo tady pasl o CNC soustruhu? Doma to dusím na klasice + šablony.
Nejsi přihlášen. Přihlas se nebo se zaregistruj.
Audioweb.cz » Reprosoustavy » Sloupovky pro zapřísáhlé PA-čkáře
Jen to samo základní zaučení na CNC soustruhu bych bral všema deseti!
kdo tady pasl o CNC soustruhu? Doma to dusím na klasice + šablony.
Ano máš pravdu zmínil v sovislosti s výrobou z duralu. Profesně jsem spíš od železa. Tam mám možnosti.
Dnes jsem postoupil do fáze 2. Po včerejším lepení jsem polotovary upnul za vnitřky, začistil to zvenku, udělal osazení na příruby, a připravil otvor pro ústí driveru nahotovo na průměr 26 rozjetý po 14° kuželu směrem ven.
Následně nalisoval polyuretanem podmáznuté příruby.
Pokračování asi až příští týden. Nevím jak rychle mi kluci napálí profilové šablony na vniřky.
Dívám se na to, a až se budeš pokoušet to po opracování zevnitř vytmelit, budeš litovat, že jsi to neudělal z MDF-ky. Na místě, kde se mění směr vláken překližky, to bude otrhaný, nic nenaděláš... Ale třeba znáš nějakou fintu, co já ne.
Určitě si s tím nějak poradíme.
Jelikož jsme v téma „Sloupovky pro zapřísáhlé PA-čkáře“, taky se podělím se svými poznatky, ikdyž nepřímo souvisejícími; Mohu s klidným svědomím říci, že doma Hi-Fi muziku letaletoucí poslouchám pouze přes PA reproduktory.
Právě v tom to týdnu jsem dokončil variantu boxů Fullrange v provedení Bi-Amping, výhradně určené pro PA live ozvučování. Doma v pokojíčku jsem provedl první zvukové zkoušky. Prázdné Trapez bedny (profi zpracování) jsem koupil na inzerát, čímž jsem si ulehčil spoustu práce. Do beden osadil spodky ROLAY ARM SUB 15, výšky RCF ND940, což je 1,4“ driver s cívkou 4“, a to s hornami RCF HF99.
Na DSP206 jsem nastavoval různé dělící frekvence s vyrovnáním hlasitosti spodky versus výšky. Na déčkové zesilovače to hraje výborně, razantně, dynamicky, ovšem až v terénu při živém zvučení to bude potřeba doladit ve spojitosti se subwoofery. Na DSP mám nachystaných několik presetů.
Varianta Bi-Amping mě ovšem taky zajímá, jak se projevuje při poslechu domácího hifi poslechu hudby. Nachystal jsem pro tento test AB zesilovače s analogovou vyhýbkou dbx223, abych alespoň trochu eliminoval digitální linii.
S tímto uskupením řekl bych „uhlazenější“, měkčí zvuk, který se dá naštelovat ku obrazu svému, tedy mým uším.
Betaron: aká je delička a strmosť?
PA može pri dnešných možnostiach hrať vynikajúco. Rozhodne si ale nemyslím, že to ide iba s použitím klasického analógového crossoveru ako dbx223. Predsa len sú potrebné nejaké tie kompenzácie, čo sa bez DSP, resp. pasívnej výhybky nezaobíde.
Díky za příspěvek a povzbuzení Betarone, popravdě jsem čekal že tě v tomhle vlákně taky dříve nebo později najdu. Co se týká dojmů jsme na tom podobně. Nedávno jsem z nostalgie procházel vlákno kde jsi stavěl Jožiho a můj Leach. Dopadlo to tak že jsem si vypůjčil zde prezentované schéma softstarteru a zrovna pro něj po večerech tvořím novou desku. Předposlední dílek skládačky do zesu pro ten Bi amp. Prozatím to mám v plánu všechno narvat do jedné kastle. 2 + 2 desky konců, 2 toroidy (1200VA + 500VA) hromadu 6G8/80V, ochrany, softstart a aktivní výhybku. No uvidíme.
..ano, tvá verze Leach Amp s dálkovým ovládáním, nejčastěji a právě nyní vyhrává v onom testovacím pokoji.
Obvykle zde s tímto zesilovačem prověřuji různé reproboxy, PA fullrange bedny.
Můj poslechový standard hifi, jsou bedny 2x10+1,4“, s reproduktory Eminence Deltalite 2510-II a driver B&C DE-620 na horně RCF HF94, Jsou tady na foru detailně popsané..
Hrají výborně, nepotřebují korekci.
Marcin.
Netuším, co máš proti analogovým Crossoverům. Výhybka dbx223 má strmost dělícího filtru Linkwit-Riley 24dB/okt. To je dostatečný útlum. Při domácím testu s touto výhybkou jsem nastavoval HPF od 700Hz po 960Hz.
Ostatně dříve se nic jiného v PA technice velice nepoužívalo. DSP procesory jsou v kurzu cca dvě dekády a je to jen o nuancích, vyrovnání charakteristiky, či fázového posunu a drobného zpoždění.
V mé původní domovské kapele jsme od roku 1982/83 používali dva třípásmové Crossovery Electro-Voice, plynule přeladitelné se strmostí dělících frekvencí 18dB/okt. Aparát hrál pouze v Tri-Ampingu. Použití pasivní vyhýbky v Bi, Tri-Ampingu by byla zvrhlost. U výškových driverů lze dát do série kapacitní reaktanci, což je (vlastně výhybka 1. řádu) jakási dodatečná ochrana. V mém případě mám u ND940 zapojený kondenzátor 22M.
Takže u domácího poslechu hudby při nízkém, optimálním výkonu se určitě nebojím používat analogovou vyhýbku
Co se týká DSP v mém PA ozvučení, pro tento účel mám „levnějšího zástupce“ t.racks DSP206. U Thomannů je ke stažení software, můžeš si s tím cvičně pohrát a srovnat charakteristiku pro ND940
To 2x Eminence Deltalite 2510-II + driver B&C DE-620: zmerilo se to nekdy nekde ?
Betaron: dbx223 som nejaký čas používal na delenie 2-pásiem so subom. Potom som prešiel na DSP dbx PA2 a som viac spokojný, nehovoriac o ďalších výhodách ako room correction. PA2 si už viem predstaviť aj ako takmer plnohodnotné aktívne delenie v 2, 3-pásme. Keď si pozriem meranie HF99 s DE700, tak by bolo vhodné kompenzovať minimálne pásmo 2-4kHz. Neviem ako to bude v kombinácii s RCF ND940, ale tipujem, že veľmi podobne. S klasickou analógovou výhybkou delenou na 1kHz, bude v tomto pásme prebytok výkonu, preto si myslím, že je lepšie použiť pasívnu výhybku, alebo DSP.
Marcin: to by se to muselo zmerit, a to se tady asi moc neplanuje.
To by bola veľká škoda, ak to bude bez meraní...
marcin: ..ale kdeže, není to věčná škoda, mému sluchu zvuk reproboxů vyhovuje
Svého času jsem si mailoval ohledně těchto beden s Hubertem Mašínem (dej mu pánbůh věčnou slávu) z Prodance. Měl zájem o změření reprosoustavy, chtěl, abych mu bednu poslal. Ovšem peripetie s tím, že bych něco někam posílal?, ne.
Slibuji, že se na stará kolena polepším v oblasti měření a přestanu tolik věřit svým uším
Co se týká měření výškové sekce RCF ND940 + HF99 pro verzi reprosoustavy Bi-Amping, zde měření proběhlo…
Kompletní link pro zájemce o reprosoustavu 2x Deltalite 2510-II +DE620 je:
https://www.audioweb.cz/viewtopic.php?id=18516
Dlouho tu nebylo prirovnani s autama, tak sem jedno soupnu: "kdo dnes nemeri repraky je jako automechanik, odmitajici pripojit auto na diagnostiku"
Fakt nechapu, proc se o tom porad tak dokola melduje. Merici Behringer ECM8000 stoji 8 stovek, zvukovku ma kazdej, REW je zadarmo, takze tomu akorat zebjva dat trochu svyho casu. Zbytek se clovek dopta na forech.
Betratron: kdyz mne bylo 15, tak jsem u Huberta doma meril svoji prvni PA bednu (tusim ze to bylo 12PE32 + DE12). Pro mne to byla ale otazka asi 30km jizdy autem.
Mít změřenou bednu je jedna věc, potřeba mít bednu "rovnou" nebo jinak obecně "líbivě" změřenou (ať už v nějakých "měřících" podmínkách nebo v v konečném umístění) je věc druhá. Pokud se měří jinde než se pak bedny poslouchají bude reálná charakteristika v konkrétním poslechovém prostoru, bude to věc ještě jiná. Pro účely poslechu/relaxace/užívání si hudby/... bych z důvodu, že rozhodně nejsem zastánce rovně hrajících beden (a myslím, že takových se nás najde víc) a v tu chvíli měření opravdu příliš mnoho smyslu dávat nemusí. Obzvlášť třeba ve chvíli, kdy si člověk tak jako tak sahá do EQ apod. a doladí si to k obrazu svému podle ucha. Jednomu se budou líbit bedny rovné, druhému s důrazem na středech, třetímu to, co by čtvrtému už přišlo přebasované... tisíc uší, tisíc chutí. U PA nebo studiových monitorů to smysl určitě má, u beden pro mou vlastní radost, které budu poslouchat já sám doma si může někdy zveřejnění jejich měření koledovat o vlnu tvrdé kritiky a reakce typu "jak tohle může někdo poslouchat"...
Bedna neni zdroj signalu. Ta ma pouze verne reprodukovat (= nic nepridavat ani neubirat) to co do ni pustim. U zesilovacu se resi kazda desetinka % zkresleni, ale ze sou bedny zfusovany vyhybkou pak nikoho netrapi. Divny ne? Nebo zesilovac taky muze mit dle tebe charu jako hory a doly? Takovej zesilovac bys chtel?
Měřící mikrofon a příslušný software si pořídím, abych byl taky in
Ale připadá mi to stejně podobná diskuze, jako cirkus u sluchátkových mudrlantů na všech možných forumech. Ta či ona sluchátka – vzdušnější, basovější, výškovější, a podobné výplody o vyrovnanější, nevyrovnanější charakteristice. Přitom nikdo z těchto zasvěcenců nemá certifikát o charakteristice svých slechů.
U reproduktorů, reproduktorových soustav, jistěže se snažím dodržet vše potřebné, už i tím že nešetřím na kvalitě komponentů.
Tak fachman zasadne nikdy na rady mladejc neda, to je zakladni pravidlo.
Jinak tady sem otevrel vlakno o konkretnim OSWG, jak to vypada, kdyz se na to "namaze" klasicka vyhybka. Pak tomu nepomuze ani RCF driver za 7kkc.
samozřejmě "hory doly" neberu jako v pořádku, ale absolutní rovnota taky nemusí být vždy to pravé ořechové. Bednu, která nic nepřidává a neubírá beru jako OK pro profi použití a pro referenční účely. Hi-Fi beru částečně jako hudební nástroj, tedy bedna (resp. spíš řetězec) může mít nějaký svůj charakter, který různým způsobem (jak komu vyhovuje) vnáší do originálního signálu. Věř tomu nebo ne, ale třeba takový poslech přes Yamaha NS10, HS7, které jsem jeden čas měl doma půjčené mě nijak extra zážitek nepřinášel, podobně jako M-audio BX5, které jsme měli ve zkušebně a občas jsem si je domů brával. Pro mě hi-fi (myšleno obýváková aparatura) není o absolutně věrném zvuku, ale o zvuku který se mi líbí i za cenu že bude nějakým způsobem zabarven nebo ovlivněn. Neříkám, že taková bedna může být zfušovaná, ani netvrdím že se výroba takové bedny bez měření obejde. Jen jsem tím chtěl říct to, že u hi-fi mi jde především o to, jestli se mi bedna příjemně poslouchá, ne jestli má charku jak podle pravítka. Sám doma jedu už několik let na aktivním dělení, čili se spoustou věcí se dá hýbat a ve spoustě věcí to může být pak snadnější oproti pasivnímu dělení. Chtěl jsem spíš upozornit na to, že kdybych třeba já své bedny v mém poslechovém prostoru změřil a zveřejnil, mohlo by se stát že z toho vyjde vizuálně tragický graf přesto, že mě se to takto poslouchá příjemně.
Audioweb.cz » Reprosoustavy » Sloupovky pro zapřísáhlé PA-čkáře