Jít do obsahu fóra

Nejsi přihlášen. Přihlas se nebo se zaregistruj.


(Stránka 1 z 5)

Audioweb.cz » PA a zvukařina » PA kompaktní satelit 15"+1-2"

  Stránky: 1 2 3 4 5 »»»

RSS

Příspěvky [1 až 20 z 87]

(upravil BlackRider 19. 12. 2018 16:57)

Téma: PA kompaktní satelit 15"+1-2"

Ahoj borci,

Doma se mi válí dlouho nevyužitý pár ARM 9308 po repasi ještě v TVM. Do buoucna budu potřebovat malé kompaktní satelity, na které bude možné hrát i s kapelou. Doporučili byste tyto PA středobasy? Je jasné, že bych do nich nepouštěl plnorozsahový signál (basy ty repra neumí).

Otázka ale je jestli je fakt použít, příkon a průměr kmitačky podle mě v poho, ale trochu mě odrazuje hmotnost těch repráků. Kdyby se ukázalo, že na měření to bude o prdu (hliníková prachvka rezonuje), poslal bych je do světa a pořídil repro s neodymovým magnetem.

Nicméně další otázka je, co k tomu dát za výšku a v jakém zvukovodu.
Zatím jsem nahodil dotaz tímto směrem, pokud by se zvukovod ukázal jako dostačující, použiju ho.
Prvotní nápad byl megaton A9090, ale je malý. Máte jiné tipy?

A co se týče vejšky celkem tápu, v těchto vodách se moc nepohybuju...

Případné středobasy:
B&C 15NDL88
RCF MB15N407
RCF MB15N351
18 sound 15NMB420


Díky za konstruktivní pomoc.

Web

Re: PA kompaktní satelit 15"+1-2"

Ahoj, no, ne že by ARMko bylo nějak špatné ale fakt už dnes seženeš daleko lepší repráky. Jde především o to jaký příkon bys potřeboval a taky co si od toho projektu slibuješ z hlediska zvuku. A samozřejmě cena - slušná 15" pod 5 tisíc obvykle nejde, jak už jistě víš... Na CLko rovnou zapoměň, když seřízneš ten blbý hrb na 600Hz tak bude mít menší citlivost než ARM a zkreslením si taky nepomůžeš. Kdybych chtěl co nejvíc šetřit tak bych šel do HPL76, je dělitelný kompromisně i nad 1kHz. NDL88 je o chlup vyrovnanější ale nechápu proč je o tolik dražší. RCF N407 je spíš akorát na basy/spodní střed tak do 500Hz. Nejlepší z Tebou vybraných bude N351 který bývá vidět v lepších kompaktech poměrně často. Pokud bych nešetřil tak bych do něj šel. Osobně si ale myslím že podobnou kvalitu o něco levněji dostaneš od 18soundu, třeba takový 15NMB420.

Odpovídající driver taky o moc levnější nebude. A tím se dostáváme k tomu že 1" zcela jistě NE. S odřenejma ušima 1,4" by šel, např s tim zvukovodem co jsem si nechal dělat u Mabatů. Tahle kombinace by nebyla úplně optimální v pásmu 1-1,4kHz ale průšvih to rozhodně nebude a jinak vejš je ten zvukovod hodně blízko ideálnímu. Já to mám pro dělení s 8" středem v horně takže mi to právě vyhovuje. K 15" ideálně dvoupalec...

Nějaké takové dvoupásmo s 15" jsem před časem stavěl respektive upgradoval starší bednu která byla mizerně osazená:
https://postimg.cc/gallery/2hoxh09i2/
Je to se 2", 15NW76 + DE75, horna byla moje vlastní kterou jsem vytvořil z prodencí C8045 (kopie Peavey) a hotové kusy si nechal odlít z hliníku. Dělím na 1kHz což je strop toho basáku a zároveň minimum té horny, navázalo se to pěkně. Výhybka vypadá poněkud monstrózně ale to je proto že jsem perfekcionista, šla by udělat i jednodušší, jenže přijde mi škoda šetřit pár stovek na součástkách do výhybky pro repráky za dohromady 10 tisíc, a když už jsem to měřil a simuloval, tak ať to stojí zato...
Ještě by chtěla doladit horna aby nebyla tak úzká okolo 8kHz (teď už přesně vím jak, tehdy jsem nechtěl riskovat že bych to zkazil, bylo jaro a sezóna klepala na dvěře) ale jinak jsem se zvukem spokojenej a uhraje to běžné vesnické zábavy a festiválky úplně v pohodě, samozřejmě se subama. Hlavní pozitivum té bedny je že ten dvoupalec hraje naprosto perfektně středy se kterýma má drtivá většina dvoupásmových PAček velké problémy.

Ještě si neodpustím jednu poznámku: Pokud hledáš opravdu dobrý zvuk tak je téměř vyloučeno použít nějakou běžně dostupnou hornu, každá má něco špatně, nechápu proč. Některé jsou vyloženě mimo (mantaray, radial...), některé vyžadujou doladění nebo jsou kompromisně použitelné. Z těch povedenějších znám třeba RCF HF94, Eminence ME90, JBL725 nebo ty jejich PTWG. HF 94 a ME90 trpí beamingem nahoře, a jsou spíš k 12" (moc malé takže nejdou nízko), JBL se zase téměř nedají sehnat, jedině ze zahraničí a hodně draho. Takže jsem šel cestou vlastních horen, to taky není vůbec levné ale baví mě to a zas mám něco navíc oproti konkurenci smile

P.S.: Kdyby ses rozhodl ARM prodat, možná bych věděl o kupci který shání jeden do páru. Ale asi by vzal jenom jeden.

(upravil BlackRider 19. 12. 2018 17:02)

Re: PA kompaktní satelit 15"+1-2"

Příkon je dobrá otázka, ale netuším, kolik do repra půjde W při koncertním hraní - velké hlasitosti. Počítám, že při ořezu spodků to nebudou nějaký závratný cifry, i vzhledem k tomu, že je v případě ARN poměrně citlivý repro. Samozřejmě nepočítám s tím, že budu mít plných 100 dB/2,83V/m.
Co se týče zvukové stránky bych byl rád, aby bedny dobře hrály i mimo osu a při hlasitém hraní netahaly za uši. Tím pádem bych byl klidně pro 2" výškáč.

18 sound se mi zamlouvá, jestli se dobře dívám do prospektů, tak má 3,9 kg zato RCF ...N351 5kg. Musím hodit na váhu ty ARMka.

Takže jsi koupil z prodencu hornu a podle ní jsi nechal udělat odlitky upravené odlitky?
Pěknej projekt, klidně bych vyrobil něco podobného s tím, že na basech bych použil buď ARM, nebo NMB420, ten reprák se mně líbí. Výhybka je takovej malej temelínek, ale proč ne, pokud plní funkčnost a situace si to žádá...

Klidně bych se vydal i cestou STH generátoru pro 2" driver, ale nenapadá mě geometrie - asi by to vycházelo z toho původního, co jste řešili, jen větší rozměry a průměr hrdla. STH jsem si stahoval, můžu si s tím zkusit pohrát, ale nevím zda dojdu k něčemu rozumnému.

Jo, byl bych rád za opravdu dobrý zvuk a nestálo mě to majlant. Proto pořád omýlám ty ARM s vidinou ušetření na basácích. smile
Co se týče spodků, mám doma k dispozici 4x15" RFT L370x překopané v Rolay u p. Štěrby. ale tam si nejsem jistý, zda bych je spíš neodpravil.

P.S.: Když na to přijde, ARM prodám, byl bych ale rád, kdyby šly z domu v páru...

Web

(upravil Otas 19. 12. 2018 17:13)

Re: PA kompaktní satelit 15"+1-2"

ARM9308 je (pokud si správně vybavuji) 50W RMS a to je málo. Když se ti tam opřou drnkači do slušných komb a opere ti to bubeník, nebudou stačit ani na odposlech.
Je otázka, jak vysoko ve sloupci bankovek míříš. Ono svou práci udělá i stařičká kombinace delta 15 + S220 a je to za pár peněz. A naopak kombinace NDM152 15NW76+ND3030 se nedá postavit, už není ten vynikající driver.
Výkonově je šikovné jít do 2*12"+ 1,4-2", u dobrých kombinací se citlivostí se překročí 100 dB a RMS příkon 800W.
Pokud člověk nechce ztrácet čas, prvně zapátrá u naměřených věcí po Hubertovi. https://www.prodance.cz/sestavy-s-12quot.html
Nejsou to nejnovější věci, ale některé se stále vyrábí.
Co se driverů týče, skončil jsem u DE990, lepší asi BC nemá. Ze zvukovodů jsem slyšel chválit HF96 a 99, ale neslyšel jsem je hrát sad. Tak je to info vcelku k ničemu - jedna (sice sakra znalá) paní povídala.

Re: PA kompaktní satelit 15"+1-2"

No, dívej... naprosto Ti rozumím v tom že chceš použít to co máš doma a teoreticky ušetřit. Ale obávám se že to stejně nebude konečná stanice a časem to budeš zase předělávat nebo stavět jiné bedny. Taky jsem si vším tímhle prošel a dnes, i když to dělám furt jako koníček tak už bych reprák starší 10-15 let nechtěl použít. Mám takhle třeba krásné stařičké RCFka L15P/06 které mají 101,5dB!, výborná TSka a překvapivě i poměrně nízké zkreslení. Jenomže jsou hrozně staré, membrány něco zažily, mají suché závěsy a ztuhlé spidery, takže kdoví co v reálném provozu vydrží. Navíc "jen" 150W Pmax. A to by mě hodně nasralo kdyby v půlce sezóny na nějaké nečekaně velké akci klekly a co pak? Nový recone je už nesehnatelný a kupovat podobně staré kusy předražené na ebay? Nebo to během týdne mezi víkendovými akcemi komplet rozhodit, narychlo a zbytečně draho sehnat jiné 15" a znovu to celé měřit a ladit novou výhybku? Do toho nejdu...

ARMka respektive JBL které okopčili se dávaly především do horen. Tam pak nevadil poměrně nízký max. příkon, protože výsledná bedna měla třeba 106dB/W tzn. má potřebu čtvrtinového příkonu pro stejný tlak v ose, ve srovnání se stejným reprákem v přímovyzařující bedně, nehledě na to že to pak ještě k tomu nehrálo dozadu takže na pódiu byl klid a to je pak celé zvučení o něčem jiném. Takže to dopadne nejspíš jako většina ARMek které jsem kdy viděl - upálíš je. Obávám se že podobný osud potká i ty RFTčka v subech. Navíc jestli jsou to ty které si představuju (číslo fakt z hlavy nevím) tak ani nesnesou velkou výchylku. Tzn. opět jedině do horen a v procesingu hodně strmě oříznout zespodu...

Proto jsem se ptal na předpokládaný příkon, jestli s tím budeš někdy hrát bigbítovou zábavu pro 300 lidí tak ty repráky zničíš. Na folk & country a podobné klidnější styly by to asi vystačilo ale pak přijde nějaká větší akce, lidi za tebou chodí furt ať to zesílíš, tak teda nakonec po maličkých kousíčkách přidáváš, ono to furt hraje v pohodě ale po půlhodině najednou si všimneš podivného zkreslení... a je konec. A když to neodpálíš sám tak to ani nemužeš nikomu pujčit protože ti to zničí on. Tolik praktické zkušenosti z mého okolí smile

Myslím že Tvoji situaci by teď mohlo rozlousknout nějaké praktické měření těch ARM, myslím akustické, včetně zkreslení, nejlépe přímo těch Tvých kousků. To nebude žádná sláva ale nemůžu teď najít žádný obrázek který bych tu teď pověsil pro názornost. Kdysi jsem ale nějaké ARM měřil tak to snad někde najdu. Proti výšce to může být katastrofa. Třeba ten DE75 který jsem použil mě překvapil jak málo zkresluje. Třetí harmonická na středech byla hluboko pod -70dB a to bylo měření zatížené špatným odstupem hluku (venku), a zkreslením pracovního mikrofonu které je okolo -80dB, takže reálně to může být ještě lepší. Tohle je pak škoda zabít středobasem který má zkreslení o 30dB výš. 

Ty svoje horny jsem dělal tak že jsem si z prodance koupil jeden kus na zkoušku který jsem pečlivě změřil a zjistil jsem že je moc úzká nahoře (HF beaming) a má odrazy od tlamy. Takže jedině zkrátit a tlamu zaoblit. U kamaráda ve fabrice jsem si nechal odřezat a zfrézovat hrdlo tak aby se to dalo zpátky svařit ale o 1,5cm kratší. Byl to odhad, kdybych to dělal znovu tak bych to zkrátil ještě víc, bylo by to nahoře o chlup lepší. Pak jsem to nechal svařit. Tím samozřejmě vzniknula hrana kterou jsem musel vypilovat do hladka a zbytek vykitovat. Pak znovu měření, vypadalo to líp ale ještě jsem to ladil dál, piloval a kitoval, zaobloval hrany na tlamě a tak furt dokola až z toho vypadlo měření se kterým jsem se spokojil. Defakto mi vypadl tvar blízký STH o které jsem se dověděl až později. Pak jsem podle toho prototypu nechal odlít finální kusy. To mi ve slévárně zvrzli, takže jsem i ty finály musel ručně brousit a pilovat, byly tam extrémní přetoky. Dnes bych si to nechal odlít u pana Štádlíka v Dobříši kterého jsem tehdy neznal, dělá skvělou práci, je s ním domluva a nestojí to majlant.
Kdybych měl možnost CNC tak bych se na celý prodenc vykašlal a udělal svoji hornu od začátku. Dnes už tedy nejspíš tu STH. Jestli to chceš s Marcelem řešit tak klidně vyjdi z tvaru mojí verze STH, se 2" hrdlem a větším rozměrem tlamy. Ty úhly 80x65° jsem volil tak aby se mi to dobře navázalo na středovou hornu ale myslím že prakticky jsou to nejlepší úhly pro PAčko. Ono je to tedy vertikálně spíš 60°, akusticky to vyzařuje o něco užší paprsek než vychází z prostého výpočtu úhlu stěn. No doporučuju pročíst celé vlákno o STH. Pak změřit vzorek který ti Zelený vyfrézuje a nechat odlít zvlášť hornu až po vyústění driveru a zvlášť přírubu, tedy ten kroužek co na horně chybí a to se pak nechá svařit a zafrézovat do roviny. Nic levného ani jednoduchého to nebude ale za to budeš mít zaručeně nejlepší 2" hornu, dokonce i lepší než já a to mě bude hodně srát lol

(upravil BlackRider 19. 12. 2018 20:28)

Re: PA kompaktní satelit 15"+1-2"

Otas>
Našel jsem i tohle, což je v podstatě dost podobný tomu o čem píše Martin....
Ale popravdě spíš bych se chtěl vydat cestou toho STH zvukovodu, i když to bude zas běh na dlouhou trať. U 9308 bych 50W neřešil, mají jinej kmitací systém než originální kusy. Bohužel kdysi, když jsem je pořizoval, nebyly k dispozici parametry kmitacího systému. To platí i pro ty 15" RFT, taky nemaj originál kmitačky (byl to papír)? Co se týče 2x12" to už bude moc velká mrcha.

Nicméně jsem provedl kontrolní vážení repráků smile

ARM 9308 ... 9,70kg
RFT L370x ... 6,80kg / 8,30 kg (jiný koš)

Vzhledem k tomu, že jsou ty ARM těžký jako prase a já se fakt nechci tahat s těžkejma almarama je budu muset poslat do světa, jiný vuyžití pro ně asi mít nebudu. Neodym je cesta budoucnosti. Ty endéráky buď střelim taktéž, nebo to bude multisub řešení - na doma je nedokážu odpravit dle mého názoru. Původně jsem je chtěl předělat na hifi gumáky, nicméně to u p. Štěrby nešlo. Bohužel origo stav byl pro mě nepoužitelnej - každej kus byl originál + prověšný středičky atp.

Co se týče hlasitosti při hraní, s kapelou si zvučíme koncerty sami (dlouhodobé nouzové řešení), ale zatím jsem se nesetkal s tím, že by po nás chtěli lidi zesilovat apec, skoro vždy po nás chtěli jít s hlasitostí dolů. Counrty a folk nehrajeme, spíš rock / poprock. Sám o sobě mám rád hlasitou hudbu, ale na koncertě mě dokáže nasrat zvukař, co ukazuje jak hlasitě umí hrát - úplně zbytečně. To pak člověk neslyší ještě další den ráno. smile

Když jsme ještě jakš takš pravidelně hrávali, půjčovali jsme si od známého zvukaře italský Montarba, ale tam bohužel vím jen to, že tam byl 18" a 2" vejškáč a k tomu 2x15" spodky.
Pravděpodobně tyhle: https://www.montarbo.com/en/montarbo-ma … taly/w18as
Tohle umělo zahrát poměrně slušně, kdysi jsme zkoušli před hraním pustit na to Heaven and Hell od Sabbathů a spadly nám brady jak to hrálo.

Ok, zkusím se poptat u Marcela na ten zvukovood. Trošku tápu v popisu výroby toho zvukovodu. Zelený mi je schopen vyrobit ověřovací zvukovod do MDF, nebo umí i jiné materiály? Je mi jasný, že MDF do profi bedny není to pravý ořechový, takže odlitek. Kolik by mohla být hrubá cena za kus? Jinak přírubu mezi výškáč a hrdlo horny asi pochopím až budu mít ten prototyp zvukovodu v ruce, poněvadž momentálně si nedokážu představit tvar.

Web

(upravil ondra.klofat 19. 12. 2018 21:29)

Re: PA kompaktní satelit 15"+1-2"

Pokud se řeší alespoň do určité míry nízkorozpočtové řešení (když je snaha ušetřit na basácích tak moc, že se uvažuje o použití ARM), tak mi přijde stavba dvoupásma s 2" driverem a vlastním zvukovodem jako řešení dost komplikované a asi ne úplně levné. Samozřejmě neříkám, že by to smysl nemělo, ale pokud lze soudit nároky na úroveň aparátu podle měničů co tu původně padly, tak by dle mého dostačovalo, bylo jednodušší (a nejspíš i levnější) řešení postavit buď nějaký hotový ověřený projekt, nebo koupit hotovou bednu. Pokud se hraje rock, pak to bez subů stejně nepůjde... to bude další nálož.

Do všeho pak samozřejmě vstupuje to, čím se to plánuje pohánět (nevím jestli jsem četl pozorně, zda to někde výš třeba nepadlo).

Re: PA kompaktní satelit 15"+1-2"

S těmi neodymy máš mé porozumění. S výjimkou malých plasťáků mám vše v neodymu. Poslední verze je Kappalite 3015LF + zmíněný DE990 a nedobrá horna Megaton 9070 (protože se to muselo vejít do skeletu EMI151 sad ). To je ale pro reprodukovanou hudbu, Xmax umožní jet bez subu. Pro podobný účel, jak popisuješ, bych viděl i středotonový Kappalite 3015 (tak má bedýnky Betaron a chválí si je). Necelé 4 kg a 450W. Ale honit se za jedním kg basáku také není OK. Více hmotnosti se ušetří na dřevě, popřípadě zmenšení bedny na nezbytné minimum, tady to odhaduji na cca 50 litrů, pokud nepotřebuji basy.
Ten odkaz na NDL stoná na chabý driver.
Ale stále mi nesedí, proč by si - při respektu ke schopnostem JeF111 nebo jiných šikovných chlapů - s potížemi neporadily velké firmy, aby je vyřešil amatér v ČR. To by bylo veliké překvapení. A také chyba, pokud to není komerčně využito...
Je ale pravda, že RCF má na středech i výškách v poslední době také slušné výsledky. https://www.prodance.cz/data/attachment … A_MKIV.pdf
Problémy horny v EAW kdysi řešili pomocí Gunness focusing (mám to v NT59 - rovněž neodymy), je fakt, že tomu nic neschází ani nepřebývá. Respektive přebývá ten Dčkový zes sad.

Re: PA kompaktní satelit 15"+1-2"

Hmm tyjo ta sestava z prodance je nějaká... divná big_smile Zdálo se mi to na oko jakš takš než jsem uviděl průběh fáze. To je zkrátka špatně, jen to amplitudově v ose zrovna sedlo. Mimo osu to pro jistotu změřené nemají, tam se budou dít věci, na vertikále v úhlu kde se to potká bude kopec a bude to tam ječet. Takhle ultra-jednoduché výhybky zpravidla moc nefungují... Navíc to dělí na cca 1,5kHz a to už je s 15" dost vysoko, horizontálně zas bude díra... no to je fuk...

Tedy vršek s 18" (Montarbo) jsem ještě jakživ neviděl, to musí být pěkný macek big_smile

Jak to tak čtu, než se rozhodneš s těma reprákama vůbec něco vymýšlet tak si je musíš komplet změřit. Jinak to nepude, nemáš data pro simulaci výhybky. Další problém je ta nahraditelnost v případě poruchy jak jsem psal, navíc nejsou ani origo a kdoví jak dlouho bude mít ten pán stejné kmitací systémy k dispozici k případné výměně a proto na Tvém místě bych se jich zbavil.

Ale naprosto se ztotožňuju s Tvým názorem že příliš vysoká hlasitost je na škodu, mám rád piánko a abych se u té hudby mohl v pohodě bavit s druhým člověkem u stolu. Jenže ne vždy to jde, na některých akcích je potřeba aby to hrálo na velký plac a tak se mi někdy stane že hraju fakt nadoraz. Ale mám zesilovače s pomalým RMS "limitérem" který při překročení nastavené hodnoty pomalu snižuje celkovou hlasitost takže se repráky tepelným přetížením upálit nejde i když to dostane do ruky nějaký pako smile 

Kappalite co doporučuje Otas taky není špatný, jen mi vzhledem ke kvalitě provedení přijde trochu drahý. Ostatně jako snad všechny repra téhle značky, ale to je jen můj subjektivní názor.

Ohledně STH - Zelený umí zřejmě jen měkké materiály jako MDF a nějaké umělé hmoty. Možná kecám ale stejně i kdyby uměl obrábět např. surový hliník, tak taková kostka tě vyjde na pěkný ranec. Takže to je mimo.
On ti vyfrézuje základní tvar zvukovodu na oměření, případně když si věříš tak rovnou formu pro odlévání která musí mít asi o 4% větší rozměry kvůli smrštění hliníku při chladnutí. Odlévat komplet i s přírubou je prý docela problém, snad to možné je ale technologicky je to náročnější, tak bych raději volil cestu menšího odporu. Odlévání prý umí zajistit. Já tedy zatím mám jen ten kus na změření. Pak jsme s Marcelem ten 3D model ještě trochu doladili podle výsledků měření (ty úhly a průměr hrdla) a dál jsem to zatím nedořešil protože teď mi hoří bohužel důležitější projekty. Ale po novém roce bych s tím chtěl zas pohnout, minimálně dotáhnout ty horny do finálu. Svařování hliníku umím zajistit a tak si myslím že bude nejschůdnější cesta odlít to bez příruby a tu pak přivařit.
Co se týče ceny tak to už si přesně nepamatuju, něco jsem platil Marcelovi, snad tisícovku a Zelenému snad 1500? Už fakt nevím, prostě jsem to chtěl protože to jejich zveřejněné měření mě úplně očarovalo, bylo to přesně to čeho jsem se snažil dosáhnout. A opravdu to funguje tak dobře, není tam žádné ALE jak bývá zvykem u komerčních produktů, jak vidno z mých měření na slovanetu.

Jestli tě to zajímá tak tady je výběr z měření různých zajímavých horen z poslední doby, je tam i STH a např i čínská plastová kopie JBL725 která je taky vytuněná a upravená na 1,4" driver (1,5" driver nemám), ta taky nakonec nefunguje vůbec špatně, jenže k 15" je malá a musela by se nechat odlít. Třeba XT1086 taky není špatná ale je pro 1" driver takže to nemá smysl tady řešit. atd...
https://postimg.cc/gallery/2ut43h656/


Otas - to RCFko je takhle hezky rovné hlavně díky DSP kde si to vypiplali ale ideálně navázané měniče taky nemají, srovnej si dál od osy 900Hz a 2kHz. To není vyrovnaná výkonovka. Tím netvrdím že je bedna špatná, jen tvrdím že to jde i líp smile A taky netvrdím že světoví výrobci neumí dobré horny, to ani náhodou (nicméně je fakt že nic tak dobře měřícího jako STH jsem zatím neviděl). Jenom se ty dobré horny nedají běžně koupit, většinou ani jako náhradní díl, tak přísně si to hoši hlídají. No to víš že jsem na začátku takhle chtěl něco raději oprásknout než se piplat s vlastním vývojem, takže jsem si pár takových zkusil sehnat, výsledek nula prd. A když náhodou jsou ochotní něco pustit (JBL) tak třeba za půlku ceny celé nové bedny, tedy počítají s tím že nejsem blázen abych to kupoval. A to co se běžně prodává v repro-obchodech tak to jsou věci vývojově klidně 30 let staré i víc, výprodejové, nebo určené do nejlevějších beden, zkrátka šrot pro prostý lid. Několik světlých výjimek jsem tady uvedl.

(upravil BlackRider 20. 12. 2018 7:03)

Re: PA kompaktní satelit 15"+1-2"

Takže malé shrnutí:

- reprobedny musí být kompaktní, co nejmenší přípustný objem - nebudu z toho chtít tahat echt basy (BR zhruba naladit 60- 80 Hz)
- hmotnost reprobedny v rámci možností co nejmenší
- ARM jsem zamítnul, hlavně kvůli hmotnosti, na měření to asi nebude žádná sláva
- do satelitů chci použít repro s neodymovým magnetickým systémem, právě kvůli váze
- co se týče příkonu reprobedny, zde nemám jasno, spíš bych zadal jako bernou minci finální citlivost reprobedny a tu si představuji kolem 95 dB/2,83V/1m
- použuju 2" driver na STL zvukovodu, snad se nikde nezaseknu
- co se týče amplifikace zatím nevím - uvítam vaše tipy
- spodky budu řešit v jiném tématu později, ať v tom zde není guláš

Co se týče STH, tak jsem do Jáchyma dal vstupní parametry a vypadlo mi toto:
Pokusy.

Jenomže teď by to chtělo nějakej soft, kterej mi bude pošle zdroj zvuku na hrdlo. smile Co je lepší z těch tří variant mohu jen hádat.

Web

Re: PA kompaktní satelit 15"+1-2"

Brát jako bernou minci citlivost nemusí samo o sobě nic říct (kolikrát hraješ s koncem na 1W?), je to vlastně pouze to, jak hladová bedna po výkonu bude. Směrodatnější je u PA max SPL. Samozřejmě pokud to chceš dělat korektně, je třeba počítat s výkonem zesu tak od cca 1,5x výkonu bedny. Netvrdím, že je vždy nutné mít full-power zesilovač... jde to samozřejmě pohánět i slabším, ale je potřeba vědět na jaké SPL se s jakým koncem +/- dostaneš, a jestli to splňuje daný cíl... samotná citlivost je pro toto pak jen odrazový můstek. Samozřejmě bude rozdíl, jestli použiju bedny co budou mít 95dB/W/m s 1KW nebo 98dB/W/m s 500W (hlavně v ceně zesilovačů)... proto je vhodné o tom uvažovat kompexně už od začátku. Ideálně vč. těch basovek... Si člověk takhle vysní výkonné satelity, a pak zjistí že k tomu potřebuje odpovídající suby, jejichž cena ho pak odpálkuje.

Co do zesilovačů, opět záleží na tom, jaký výkon budeš potřebovat a kolik do toho chceš vrazit. Taky to, jestli se ti chce tahat těžký rack nebo lehké digitály. Potřeba je počítat taky s nějakým DSP.

Re: PA kompaktní satelit 15"+1-2"

Tyjo já nevim, SPL 110 - 120 dB? Nikdy jsem to neměřil.
Chtěl bych, aby to komplet - čili i se spodkama utáhlo i venkovní akce s kopákem v plné parádě, ale ne nic megalomanskýho.
S DSP počítám.

Web

(upravil ondra.klofat 20. 12. 2018 8:19)

Re: PA kompaktní satelit 15"+1-2"

No, 110-120 je poměrně velké rozpětí, ale oboje dost nízko... mířil bych spíš tak kolem 125dB cont./128dB max (pokud to má uhrát rockovou kapelu venku). S 98dB citlivostí to znamená 500W (RMS, AES)/ 1kW (program), čili zesilovače od cca 800W do odpovídající zátěže,... samozřejmě přibližně teoreticky pro zorientování. Na suby pak lepší počítat tak alespoň +3dB, lépe víc.

Re: PA kompaktní satelit 15"+1-2"

Jinak se mi zdá komfortnější na logistiku a na obsluhu použít moduly zesů do repráků, než mít osázenej rack i za to, že půjde nahoru hmotnost a objem reprobedny, ale zas tam napojím 2xXLR nastavím gain a hraju...

Výkony se mi zdají dost šílený. Ale asi je to dnes standart. AES je celorozsahový bílý šum? Přece když pustím do bedny celorozsahový signál potřebuju jiný výkon zesu/příkon reprobedny, než když hraje v celém akustickém pásmu.

Je fakt, že v této branži je asi třeba příkon a výkon řešit, ale v hifi jsem nikdy "nekoukal na watty".

Web

(upravil ondra.klofat 20. 12. 2018 10:00)

Re: PA kompaktní satelit 15"+1-2"

Většinou se myslím uvádí 6dB crest f. pink-noise.

Samozřejmě ... když to zespodu uřízneš tak zatížitelnost stoupne... nicméně spíš bych to viděl z druhé strany. Že spíš dvoupásmový kompakt bude mít při plném jmenovitém (program) výkonu a fullrange spoustu starostí. Před časem zkoušel známý EV ELX115 - bedna psaná na 400W RMS/800W Program/ 1000W Peak tedy s doporučovaným výkonem zesu 800W - ve fullrange výkon limitován na cca polovinu, výš už se to na basech dostávalo za hranu. S HPF na 40Hz (čili někde lehce pod rezonancí BR) už to bylo výrazně lepší, s HPF na 100Hz - tedy pro provoz se subem se to na max výkon dostalo bez problému. Přesná čísla už si nepamatuju, možná má někde uložené jednotlivé presety pro DSP. Nemusí to nutně platit u všech reproboxů, ale je evidentní že ani udávané výkony nejsou nutně vždy pro fullrange.

Přístup k výkonu je u Hi-Fi a PA samozřejmě odlišný...

Stavět aktivku podle mě nemá smysl. Aktivku s něčím jiným než Déčkovým zesilovačem na stojany dostávat určitě nikdo nechce, kolik by pak musel takový modul stát aby se to vyplatilo řešit. Navíc slušnější tovární aktivka bude mít hotový processing, čili opět o práci méně. Nevýhodu aktivek kromě hmotnosti pak vidím i v tom, že ti to nesmí moc zmoknout (čemuž se někdy nevyhneš). Když se ti aktivka v půlce akce sesype, těžko se to řeší. Když máš pasivní aparát, není už takový problém vozit jeden záložní zesilovač... klekne zesilovač, přehodíš - hraješ dál (samozřejmě pokud se sesype něco jiného, tak to nevyřešíš ani tak, ale jedno riziko se takto eliminovat dá). Na kabely to vyjde +/- stejně... jestli taháš speakon nebo 230V+XLR je skoro jedno. Variabilita pasivního aparátu bude taky ve většině případů o něco vyšší. Ale nechci protlačovat jen pasivní aparát... i aktivní bude mít spoustu výhod.

Re: PA kompaktní satelit 15"+1-2"

Z měření NDL se mi nejvíc líbí 12ndl, ať už s DE400 na horně 1160 nebo s ND650. Asi stojí taky za úvahu.

QSC, EV, Turbosound, X32, SiEx3, DL1608 atd.

Re: PA kompaktní satelit 15"+1-2"

Nazdar, môj príklad DIY koncepcie pre malé akcie vnútri a vonku cca 100 osôb. Satelit osadenie 10nmb420+NSD1095N+XT1086(cca30l)+Sub BR18"(cca185l)18TLW3000. Delené všetko aktívne  cez procesor Dynacord DSP600. Pre akcie kde je potrebný väčší "bordel", satelity 14"+1,4" (14NDL88+ND4015Ti2+HF950) + Suby 18" sa dvojujú. Procesor a zosilovače zostávajú, mení sa preset. Pre väčšie nároky už LA, ale to je mimo témy a tie nie sú DIY smile

Re: PA kompaktní satelit 15"+1-2"

Taky připojím své poznatky ohledně satelitů, beden na stativu;
Roky jsem používal dvanáctkové pódiové monitory pro muzikanty, které mám dodnes. Před několika lety jsem v rámci inovace pořídil 6 ks monitorů s neodymy Kappa Lite 3015 + D220Ti + HM2525, dvě bedny z té šestice monitorů mají driver B&C DE250. Díval jsem se na vyhýbky, které jsou v bednách se Seleniem D220Ti – je tam EM151. Bedny KL3015 a drivery DE250 jsou laděny Hubertem Mašínem, taky s vyhýbkou EM151.
Pro ozvučení interiérů i venkovního prostranství používám běžně fullrange 2x12+2“ driver na stranu. Osazení je 2x B&C 12HPL64, driver Beyma TD-750Ti, zvukovod TD590. Ovšem před dvěma roky jsem prověřoval použítí monitorú 15+1 (ikdyž s lichoběžníkovým tvarem) pro ozvučení, co by satelity na stativech, dvojice na stranu, spodky pak do středu pod podium. Zvukově slušné, vyvážené, hradní areál, cca 600lidí. A použil jsem to takto pak vícekrát.

https://i.postimg.cc/4KrLCJK1/2345411.jpg https://i.postimg.cc/dkrWwzrc/2345412.jpg

Ještě k těm ARM reproduktorům;
Protože taky rád dělám pokusy s reproduktory, na jeden čas jsem prohodil ve čtyřech bednách Kappa Lite 3015 za předělávky Rolay ARM SUB. Taky výborný zvuk, nějaká rozdílová nuance by se našla, ale nic čeho by si někdo jiný všiml….ovšem ta váha bedny!!

Re: PA kompaktní satelit 15"+1-2"

Do aktivky velkého výkonu bych osobně určitě nešel. Kromě rozměrové kompaktnosti to má už asi jen samé nevýhody. Dčkovým zesilovačům bych se osobně též vyhnul, zatím jsem neslyšel jediný co by se mi líbil a nesral mě ten syčák na výškách. Ale to je opět jenom můj osobní názor a nikomu to nevnucuju.
Aktivky RCF ART300 naopak oceňuju jako monitory, ušetřím jeden rack se zesama a 230V stejně vždycky tahám dokola podia všude. S těmato bednama nemívají problém ani věhlasnější kapely s nadupanejma riderama.

V galerii fotek těch mých beden je na několika fotkách i zesilovač který jsem vytvořil z modulů z obří aktivky Mackie Fussion 3000. Je to přes metr vysoká nudla, standardně dvouchlapová, v nouzi i jednochlapová, která stojí buď někde v rohu podia nebo když je podium malé tak leží pod podiem. Přístup během akce k tomu nepotřebuju protože veškerý potřebný procesing je udělaný napevno ve výhybce s operákama, připojim napáječku, vstupy a výstupy. Je tam pár přepínačů které na začátku akce přepnu podle konfigurace beden a tím to hasne. Je to vlastně takový jakoby poloaktivní koncept, s tim že zesáky s bednama nemusim zvedat nad hlavu.
Vrškový zesy dávají do beden asi 300W RMS, peak je asi 500W a limitace je extrémě měkká takže většina lidí vůbec nepozná že se hraje naplno. Když jsem jednou zkusil klasický AB zesilovač o přibližně dvojnásobném výkonu tak jsem nemohl hrát pocitově tak nahlas jako s tím fussionem. Takže ono je to s těma výkonama podstatně složitější, na chyvání v limitaci záleží hodně, jestli se jí můžu dotknout nebo ne. Citlivost těch mých beden je asi 98dB takže SPLmax je cca 125dB.
K tomu suby 4x12" bandpass, na tvrdší styly beru k tomu ještě 18" hornflex nebo 2x18" šneky a ty 18" krmí další zesák který je dimenzovaný pro větší počet subů které plánuju do budoucna: https://postimg.cc/gallery/hvrg6t0q/ Dělím kousek nad 100Hz. Výkon co jde do subů se liší podle konfigurace beden, ty 12" mají asi 400W každá, 18" 800W. Ale tyhle výkony nejde srovnávat s klasickýma basreflexama, tam by byl potřeba minimálně dvojnásobnej výkon pro stejnej tlak v ose, nehledě na to že BR nehrajou moc do dálky kdežto šneky jsou nejlepší tak ve 20m smile Na bigbít je to tak akorát smile

Jinak neodym na vršky určitě doporučuju akorát v mém případě bych za driver musel dát 2x tolik a to se mi za těch pár kilo zdálo drahé, k tomu ta velká kovová horna takže vršky jsou stejně dost těžké. Ale na basáku jsem pár kilo srazil.

Re: PA kompaktní satelit 15"+1-2"

Tahání těch zesilovačů ti právě moc nezávidím. Chystám se na přesedlání na digitál právě především kvůli váze. Kvůli těm "pár" wattům (2x1,2kW na suby a 2x500W na vršky + zvlášť 4x300W na monitory - vše na toroidech) na víceméně koníčkové zvučení tahat 40kg a 25kg racky se mi už nechce. Zvukově mi digitály uši nijak drasticky horší nepřijdou (ikdyž u mých vlastních dvoupásmovek to budou rezervy spíš v driveru - D220Ti), pravidelně dělám s Dynacord A115A na digitálu, kde mi to taky nijak zvlášť nevadí... a za ty 2/3 hmotnosti dolů by mi i drobné zhoršení projevu na výškách stálo.

Naopak u basovek preferuju spíš bassreflex nebo hornflex. Klasické šneky mě nikdy moc neuchvátily...navíc se mi zdá, že je všude možně potkávám čím dál méně často... a ještě méně často takové o kterých by mělo smysl se bavit. Basová horna musí být z principu obrovská, to už bych pak váhal jestli by nebyly vhodnější dva menší bassreflexy. Nicméně samozřejmě příznivce to má... to chápu.

Příspěvky [1 až 20 z 87]

  Stránky: 1 2 3 4 5 »»»

Audioweb.cz » PA a zvukařina » PA kompaktní satelit 15"+1-2"

Podobná témata


~±«|»¼½¾²³&@µΩπØ$£