Jít do obsahu fóra

Nejsi přihlášen. Přihlas se nebo se zaregistruj.


(Stránka 1 z 2)

Audioweb.cz » Reproduktory » Autorepro v domácí reprosoustavě - v čem je háček?

  Stránky: 1 2 »»»

RSS

Příspěvky [1 až 20 z 21]

Téma: Autorepro v domácí reprosoustavě - v čem je háček?

Dámy a přátelé,
jak je to s použitím autoreproduktorů pro stavbu domácích soustav? Nikde jsem se zatím nedočetl, zda je to vhodné či nikoli. (přečetl jsem toho zde opravdu hodně, ale netvrdím že jsem něco nepřehlédl)
Jde mi o to, že se mi podařilo sehnat za skvělou cenu PolkAudio DXi6500. Už jsem je stihl nacpat do auta a hrajou velmi pěkně (toto je subjektivní hodnocení). Nicméně auto budu cca do roka prodávat a to tam přeci nemůžu nechat smile Tak již přemýšlím, co by se pak s repráky dalo ještě udělat.
Vyhledem k tomu, že jsem ještě nikdy nic nestavěl, tak jsem si říkal, že by bylo dobré začít něčím jednodušším. V tomto případě bych musel řešit "pouze" ozvučnici. Repro je dvoupásmové a předpokládám, že dodaná vyhybka je naladěná správně.
Co mě ještě vrtá hlavou je to, zda ozvučnici udělat uzavřenou nebo s BR/PR. Přeci jen dveře u auta jsou podle mě "ozvučnice" uzavřená, ale chápu, že akustika v autě je celkově o něčem jiné. Když ještě započítáme hluk při jízdě atd...
Nicméně pokud se autorepro pro stavbu domácích soustav nehodí, tak můžete někdo vysvětlit proč?
Děkuji

(upravil Otas 21. 10. 2018 9:58)

Re: Autorepro v domácí reprosoustavě - v čem je háček?

I když auto hifi ani domácí hifi v podstatě nedělám, zkusím vyslovit názor:
Problém je podle mne v tom, že autorepro musí splnit oproti domácí soustavě ještě další požadavky a to něco stojí. Je třeba, aby bylo odolnější k zacházení, k tomu vyšší požadavky na dizain (nápisy na membráně atd.). Další otázka jsou basy v autě, kde teoretici diskutují, zda je lze - vzhledem k vlnové délce - uvnitř vůbec slyšet...
Domácí hifi se tímto zabývat moc nemusí. Hraje se ale v tichém pokoji, kde je sebemenší chybný zvuk velmi dobře slyšet.
Možná by bylo dobré si vyzkoušet tyhle koaxiály v prostředí pokoje, v tichu. Jejich přínosem bude téměř bodový zdroj zvuku. Dal bych je do uzavřené bedýnky, objem jen nastřelím na cca 20 litrů; nenalezl jsem k nim žádný objektivní materiál s t-s parametry, což bývá typická chyba autohifi.
Ono to nějak hrát bude a nemusí to být špatné. A bylo by pak zajímavé je porovnat s nějakou skutečnou hifi bednou. A podělit se s námi o výsledky, ať se jen tak tady netlachá a nešpičkuje, když dojde na srovnání obou oborů hifi big_smile.

Re: Autorepro v domácí reprosoustavě - v čem je háček?

Jednou jsem zkusil dát auto koaxiály do domácích bedniček, ale nebyla to žádná sláva. K reproduktorům jsem nesehnal potřebné parametry, takže udělat správnou ozvučnici je dost těžké (BR už tím tuplem) a mi se to asi nepovedlo, protože to moc nebasovalo a naopak to bylo hrozně převýškované. Někde jsem pak četl, že koaxiály jsou převýškované, protože se u nich počítá s odrazem výšek od zadního skla (nepřímý poslech).

Byly to ale docela levné koaxiály a výhybka neumožňovala výšky ztlumit, takže tyhle dražší můžou hrát lépe. Všechno to ale záleží na tom, jestli k nim seženeš parametry, pak by se dala vyrobit přiměřená ozvučnice (možná i ta BR, ale docela pochybuji, že auto reproduktor bude mít parametry vhodné pro BR) a případně silné výšky doladit odporem.

Re: Autorepro v domácí reprosoustavě - v čem je háček?

Taktéž mám zkušenost se stavbou beden osazenou autoreproduktory. Jeden maník někde vyštrachal podobné koaxiály jako chce použít Hammer a mě přesvědčil, abych je umístil do bedniček tak něco kolem 30 litrů (skelety zůstaly po nerealizovaném projektu). Když je uslyšel hrát, tak si sedl na zadek. Podotýkám, že pořádnou reprodukovanou hudbu nikdy neslyšel, tak akorát v autě nebo z telefonu. Já sám jsem takovou "prasárnu" co se linula z beden ani nechtěl komentovat. Kšeft je prostě kšeft. Po nějaké době jsem mu předvedl muziku z mých 70 litrových beden a... jeho letěly z baráku. Koupil si pořádné bedny a od té doby o autoreproduktorech, mimo auto, nechce ani slyšet.

Re: Autorepro v domácí reprosoustavě - v čem je háček?

Ono bude stačit to propísknout měřicím mikrofonem, zkoušel jsem REW s mikrofonem z ruky cca 30cm od repráčků, a výsledky byly (detekovaná netěsnost bedny a drnčení příruby reproduktoru), zajímalo by mě, co by naměřilo tohle. Obávám se, že to nebude publikovatelný.

Re: Autorepro v domácí reprosoustavě - v čem je háček?

Děkuji za reakce a postřehy. Co se výšek týče, tak na vyhybce je možnost přepínání -3, 0, +3dB, takze to by mohlo pomoci.
Jinak tedy zatím jsem tu neslyšel jednoznačné "NE" (nebo jeho varianty "NIDKY", "Zapomen" popř "Raději to polij benzínem a zapal", apod smile ) Myslím tedy, že pokud to čas dovolí, tak se v létě vrhnu do své první stavby. Do té doby mám dost času si pořádně nastudovat teorii, materiály (viz můj dotaz v jiném vláknu) atd.
Pokud už mě nic dalšího neodradí, tak se s vámi pak podělím o "zážitky".
Co mě ještě napadlo, by bylo sehnat z třeba z vrakoviště dvoje dveře od auta, vykuchat, pak vytlumit a normálně je osadit a pověsit na zed' big_smile Ale to by se mi do bytu nehodilo/ani nevešlo. Dovedu si to představit v nějaké dílně třeba. Nezkoušel jste to někdo? Předpokládám že to zvukově nebude úplně top ale zase by to mělo styl smile

Re: Autorepro v domácí reprosoustavě - v čem je háček?

Tak já v první řadě zareaguju na "Nicméně auto budu cca do roka prodávat a to tam přeci nemůžu nechat". Myslel jsem si, že něco podobně trapného se už v dnešní době nedělá - abych kuchal z auta nějaký bezcenný repráky.
Co se týče vhodnosti autorepro pro domácí hifi: Autorepráky jsou skutečně navržené pro práci v dosti extrémních podmínkách a podle toho se chovají. Navíc jsou vhodné spíše do otevřených ozvučnic, nebo ozvučnic velkých objemů (dosti tvrdý závěs a tedy nízký VAS, poměrně vysoká FS a vyskoké Qes). Nelze od nich čekat žádné basové orgie a i levný domácí středobas odvede lepší práci. Taky výhybka a výškový repáky nebývaj bůhvíco. Já sám používám 5,25" autokoaxy v kuchyni zabudovaný ve světelný rampě (což je otevřenka s bočnicemi rozměrů 600x1000mm) a s odladěnou výhybkou. V těchto podmínkách odvádí celkem dobrou práci. Ale do beden pro domácí sestavu bych to nedával.
No a proč mají zvýrazněný výšky? No třeba proto, že v autě se poslouchá zpravidla mimo osu výškového reproduktoru a vzhledem k tomu, že vyzářený výkon na výškách kvůli směrovosti výškáče klesá, je nutný těm výškám přidat. V ose pak bývá výšek až moc.

Re: Autorepro v domácí reprosoustavě - v čem je háček?

Tady jsou s osazením  Hertz, údajně jedou slušně.

https://i.postimg.cc/MZdwZkyG/as-hertz.jpg

(upravil Hammer... 24. 10. 2018 14:42)

Re: Autorepro v domácí reprosoustavě - v čem je háček?

Myslel jsem si, že něco podobně trapného se už v dnešní době nedělá - abych kuchal z auta nějaký bezcenný repráky.

Mohu se tedy zeptat, jak se poznají bezcenný repráky od "cenných"?
Když už jste to teda načal, jinak je tato vaše reakce k mé otázce zcela irelevantní.
Pro mě je situace taková, že ty repra mám. Jsem schopen za dvě hodinky je ze dveří "vykuchat" a vratim tam originální repro. To není žádná složitá operace, vzhledem k tomu, že jsem je tam sám instaloval a vím tedy co a jak.
A raději si je necham na pokusy. Tot celá věda.

Re: Autorepro v domácí reprosoustavě - v čem je háček?

Jsou různý autoreproduktory, běžně je snaha středobasy nedělat z prostého důvodu hluboké a omezit je ve výchylce, protože pokud to někdo s poslechem v autě myslí vážně, subwoofer potřebuje. Takže připrav se na nedostatečný spodek ať to dáš kamkoli a co se týče středovýšek, to může být klidně ok, ale taky nemusí; neznamená, že kalotová výška bude poslouchatelná, mám třeba zkušenost z nového Rapidu, vlastně nevím co tam přesně je, ale rozhodně zrovna výšky jsou velmi špatně, jedovaté, prudící...

Re: Autorepro v domácí reprosoustavě - v čem je háček?

Jasně tomu už rozumím.
Já si prostě nemůžu pomoct, ale když to v autě poslouchám jak je mi to příjemný. Navíc mám pořád srovnání s těma původníma papírama, který jsou stále v zadních dveřích. A je to proste úplně jinde. Pokud jedu sám, mám samozřejmě zadní repro stažené. nejsem prase smile
Jako upřímně jsem na to velmi zvědav a doufám, že se k tomu dostanu. Samozřejmě jsem připraven na vše. Počítám s nejhorším a doufám v nejlepší.
Mě jde také hlavně o to, jak se poperu s tou ozvučnicí. Mám nějaké nápady, ale nemám žádnou dílnu, nářadí, nic. Takže si na tom mimojiné ozkouším, jak to někam zadat, kdo a jak v mém okolí bude ochotnej a schopnej atd... Prostě to bude poprvé a je potřeba si osahat celý ten "produkční řetězec". A třeba to bude moje první a zároveň poslední bedna. Kdo ví.
Mimochodem to co před pár lety začala montovat do embéček je dost strašný. Vezl jsem se jak v rapidu tak v oktávce a obojí je teda děs běs. Ani na ekvalizéru s tím nešlo moc udělat.

Re: Autorepro v domácí reprosoustavě - v čem je háček?

Poslechový prostor dělá na zvuku hodně, skoro by se až dalo říct nejvíc... vem si repráky co znáš, a pusť si je v obýváku, v koupelně, v garáži, v autě... všude budou hrát jinak a rozdíly budou mnohdy větší, než když ve stejném prostoru vyměníš reproduktory za jiné. Auto je akusticky diametrálně odlišný prostor od pokoje v bytě. Interiér auta je relativně malý, členitý, nepravidelný se slušným zastoupením pohlitvých či neodrazivých materiálů, což ve výsledku může dost pomoci. Pokoj máš většinnou hranatou a pravidelnou krabici, oproti autu mnohem více "prázdnou" se spoustou odrazivých ploch. Není to teď sice přímo otázka reproduktorů, nicméně to, že ti to v autě zní dobře, nemusí nutně znamenat, že to tak bude i v obýváku. Další věc je, že v autě neposloucháš měniče v jejich ose jako doma,... což opět udělá velký rozdíl. Nehledě na to, že v tichu domova nedokonalosti vyniknou snáze než v autě, kde je kolem mnohem víc dalších ruchů z okolí.

Re: Autorepro v domácí reprosoustavě - v čem je háček?

Ano, prostor je důležitý. Akorát jsem se zřejmě mylně domníval, že auto je spíše z ranku těch horších "poslechových místností". (měniče nejsou v ose, posluchač není uprostřed, materiál "ozvučnice", atd). Z toho jsem tedy učinil závěr, že zde nemůže být využit/vyslyšen veškerý potenciál měničů. Prostě že v klasické ozvučnici musí hrát minimálně stejnedobře/špatně nebo lépe. Ano, toto je můj velmi lajcký závěr. Nadruhou stranu malý prostor je zde určite výhodou, to je jasné. O výsledných bednách však spíše uvažuji do menšího prostoru, blíže budou mít k nearfield monitorům než k rozmáchlému stereu smile
Co se kvality projevu mých měničů týče, tak samozřejmě jsem si je dobře naposlouchal v autě když nejedu, abych eliminoval všechny ty ruchy a hluky.
Co je celkem vtipný, je to, že když úplně stáhnu okénku, tak zčásti zajede až za měnič, takže zmenší hloubku prostoru za ním. Na zvuku je to samořejmě sakra znát (ne už tak při jízdě). U těch továrních šuntů značky FoMoCo (předpokládám že je to pouze zkratka Ford Motor Company), stažené okénku nemělo znatelný vliv na poslech. Prostě to hrálo pořád stejne špatně smile

Re: Autorepro v domácí reprosoustavě - v čem je háček?

Neříkám že je auto lepší poslechový prostor než pokoj... jen že má několik faktorů a prvků, které napomáhají vylepšit výsledek v rámci kompromisů, které je nutné v autě dělat. I z toho důvodu, že se v autě nepředpokládá poslech v ose měniče mohou pak z této pozice působit přepáleně výšky. Kmitací systém středobasů bývá tužší (z důvodu nutnosti větší odolnosti), rozměry jsou omezené (jednoduše se ti do dveří nevejde 6" s pořádným magnetem atd.),... to zas ubere na projevu ve spodních frekvencích. Jednoduše... pokud je něco od začátku konstruováno jako hi-fi měnič do domácích beden, bude to bez nutnosti kompromisů v autě vždy lepší variatna. Na druhou stranu... vždyť si to zkus do nějaké, i třeba provizorní, bedýnky dát (20-25L uzavřenka, případně i bassreflex kolem těch 20L) a uvidíš sám wink

Re: Autorepro v domácí reprosoustavě - v čem je háček?

Keby si do dveri dal 6" s poriadnym magnetom, basoval by menej ako 6" s mensim magnetom. Tie magnety nie su male z priestorovych dovodov.

Re: Autorepro v domácí reprosoustavě - v čem je háček?

KocuR: Bohužiaľ nie každý poriadne chápe súvislostiam medzi TS parametrami a ozvučnicou. Veľa ľudí zastáva názor, že čím vyššie Qes, tým horší menič. Avšak niekedy sa "zlé" TS parametre do špecifickej ozvučnice práve hodia.

Re: Autorepro v domácí reprosoustavě - v čem je háček?

TLU>
To by si měl každej přečíst 2x. smile

Web

Re: Autorepro v domácí reprosoustavě - v čem je háček?

Hammer... napsal:

Pokud jedu sám, mám samozřejmě zadní repro stažené. nejsem prase smile

A to já bych to jako kvadro hrát nechal, vybalancoval... vlastně "vyfaderoval" tak, aby se předek jemně doplňoval; dostaneš prostorovější zvuk.

Re: Autorepro v domácí reprosoustavě - v čem je háček?

K tomu posluchovému priestoru kabíny auta - skús si aký rozdiel je vo zvuku s oknami zatvorenými a úplne stiahnutými.

Re: Autorepro v domácí reprosoustavě - v čem je háček?

Aj keď som v aute sám, nechávam hrať všetky repro - presne ako hovorí antonio, v určitom bode zadok krásne doplní predok smile (platí zrejme nie len v auto audiu big_smile).

Příspěvky [1 až 20 z 21]

  Stránky: 1 2 »»»

Audioweb.cz » Reproduktory » Autorepro v domácí reprosoustavě - v čem je háček?

Podobná témata


~±«|»¼½¾²³&@µΩπØ$£