(upravil Anti 22. 10. 2017 6:41)

Téma: Jak na drátové spoje?

Po ukončení letošní motorkářské sezóny mě čeká úprava elektrické instalace.Vymyslel jsem si,že veškeré pojistky,relátka a spoje ukryju do jedné krabičky.Nejdříve jsem to chtěl řešit nákupem nějakého univerzálu a pak jsem se rozhodl že si to navrhnu na DPS.Otázkou zůstává,jaké zvolit napojení drátů.Mám nejradši pájení,ale je blbě rozebiratelné a má tendenci se vibracemi uklepávat.Fastonům jsem tak nějak přestal věřit protože ztrácejí pružnost pokud se párkrát rozpojí.Pak mě napadla ještě "čokoláda" do DPS nebo wago.
Jakou variantu by jste zvolili vy?

Re: Jak na drátové spoje?

Pájení určitě ne, hned se to uklepe a nedá se venku rozebrat. Wago svorce bych nevěřil v dlouhodobé spolehlivosti v náročných klimatických podmínkách, u šroubků je to otázka provedení.
Fastony jsou OK, výhodou je demontáž bez nástrojů v terénu. Jejich spolehlivost je velká pokud jsou vyrobeny z fosforbronzu a ne z mědi nebo mosazi od nějakého prasete z číny. http://velkoobchod.conrad.sk/faston-zas … s.k1243962
Samozřejmě proudové nepřetěžovaná a s kvalitně nakrimpovaným kablíkem. Jinak pokud něco v provozu selže a prokážou ti po vážný nehodě třeba nesvítící brzdový světlo kvůli prvku bez homologace, můžou tě v tom vymáchat.

Re: Jak na drátové spoje?

Ja vam napisu, co vim, ale mozna to bude dobra inspirace.
Na motocyklech a na zadne technice, neni problem pajet, ale musi se to umet.
Vsechny spoje, kde se pouzije pajeni licny, nekam, se musi bandazovat a buzirkovat.
V dobe, kdy se nevyskytovali buzirky smrstovaci, se to delalo tak, ze do sklenice od zavinacu, se dal papir, nebo vata a na to kolecko z kartonu a na to se nalilo trocha toulenu, nebo acetonu v pripade nabobtnavani PVC, pripadne trocha etheru.
Ty buzirky v parach se krasne nabobtnali, ale nestraceli po ususeni prunost, jako kdyz se namocili.
Tak se vytvareli smrstovane a velmi pevne buzirkovane spoje.

Pokud pouzijes plosny spoj, klidne si tam dej fastony, ale je potreba vybirat kvalitni, faston konektory a nejidelanejsi je nanytovat dutymi nytky do plosneho spoje a nasledne to jeste zaletovat.
Plosny spoj, je dobre, pokud vyrabis novy, po pajeni dukladne umyt od zbytku tavidel a pak nasledne vysusit a nejlepe lakovat, lakem na vinuti, nebo tezkym lakem izolacnim. Nejlepe dialyftalatovym, nebo polyuretanovym.
Je to dulezite pro to, aby do tisteneho spoje, se nedostavala voda a vlhkost, pripadne pusobeni paliva a oleje, nenabobtna epoxyd jako pojivo skleneneho vlakna plosneho spoje.

Pajene spoje kabelu, lze provadet bez problemu, ale musi se bandazovat, tedy omotat na tuho tvrdsim dratem a nasledne letovat.
Takovyto spoj vydrzi, steje tak se to pouziva u letecke techniky i vojenske sojovaci techniky. Dulezite je, aby i cast licny, ktera si natahla do sebe pajku, byla jeste v buzirce a nemohla se ulomit.
Skratka posilovat vsechny mechanicke vyvody kabelu, pevne obepinajici buzirkou, ktera neumozni pri vybracich ulomeni.

nemene dulezite je, spravne vybrat pojistky, kuprikladu nozove, se vyrabi casto z hliniku, ktery pak oxidaci v mosaznych, nebo CuP, kontaktu, pripadne CuBe kontaktech udela dobrou paseku.
Je dobre radeji prolezt vrakoviste a vytahat si kvalitni Cu pojistky z prvovyroby, treba ze starsich vozidel BMW a podobne.
Tam nastava castokrat zrada, zejmena u pojistek, jako je "main fuse" kudy jde cely hlavni jisteny +  od baterie ku klicku a take cely proud od regulatoru magnetta.

Dalsi nemene dulezitou veci u moto, je pocitat stim, ze se to jednou za cas umyje tlakovou vodou a ta muze zalezt do mist, kde v provozu v desti nenaleze. Pokud tedy pouzit buzirky smrstovaci, na ochranu vyvodu, spojek a faston konektoru, tak takovou, ktera ma v sobe take pridavek tavneho lepidla, ktere se po nahrati a smrsteni te buzirky, prilepi a utesni tak spoje temer dokonale.

Pokud mas nejaky veteran, kde se pripojuji vodice pod srouby, tak zase ocka, nebo lisovaci dutinky, ale je dobre vzdy to opatrne zaletovat i kdyz to bude lisovane a natahnout na to buzirku, pripadne popisovaci buzirku.

Stejne tak se to dela i u letecke techniky. I lisovane piny konektoru, se jeste letuji dodatecne.

Nejkritictejsi sou prechody mezi hlavovym slozenim, kde od tela moto, jdou kabely do budiku, spinacky, predniho svetla atd.
Tam doporucuju, pokud mozno vybirat mekci licnu.
Propojeni je dobre bandazovat nasledovne.
Nejdrive natahnout na vodice ponozku z polyamidu, ale nebandazovat je lepici paskou a na toto nasledne natahnout mekkou PVC buzirku.
Je to sice pakarna, ale takto vytvorene ohebne prechody, se i po letech nekazi a kabely se neodiraji uvnitr a buzirka nepraska.

Nejlepsi je, ale to se blbe shani, vyrvat na vrakovisti letadel bunt kabelu, ruznych prumeru, to sou licny, izolovane teflonem, maji stribrene Cu vodice uvnitr a velmi vysokou odolnost na ohyb i vybrace.

Dobre je, si udelat jeden bunt, nejde li uvnitr kostry, do buzirky a na ni si udelat pomocne obuzirkovane vyvody pro jednotlive pristroje.
A to plati jak u veteranu, tak u modernejsich moto.

Pocitej stim, ze na poprve to nemusi vyjit, tak ale na podruhe, to uz bude profi.
Je dobre prolezt i original schema, ponevac i vehlasne motocykly treba BMW, maji mouchy.
Konkretne u BMW Olil head boxer, od cca 1994-2005, chybi a neni nijak jisteny + privod od baterie do spinaci skrinky a tyto moto, pak po letech, rady blafnou, kdyz dojde ku poruse v teto casti obvodu.
Takze pri reparaci a vyrobe noveho buntu, je dobre premyslet a doplnit to, co jinak chybi od vyroby.

Ale zase treba BMW GS, ktere byli vyrabeny v 90tych letech, meli vsechy piny v konektorech krom lisovani, jeste i letovane a na vyvodech mivali buzirky. Tam se pocitalo z tezkym provozem a neresila se planovana zivotnost.

Zalezi na tom, co reparujes, zdali je to na vzdy, nebo to je nejaka nouzova oprava, nebo nejaka resuscitace nejakeho zombie.

Re: Jak na drátové spoje?

Jde o to,že jsem z karburátorové motorky udělal stříkačku.Přibylo pár čidel a spínaných okruhů.Proto začnu "od podlahy" a celá elektrika bude nová.Momentální stav je nouzovka a problém je právě v ukončení kabelů.Pojistková pouzdra stojí za ho.. a pojistky se v nich odporem taví.Konektory ztrácejí pružnost,pájené spoje se utřepávají.
Poslední závada byl utřepaný pájený spoj zamotaný v izolačce.Držel a tvářil se že je v pořádku.Chci to udělat znova a tak abych předešel takovýmto problémům...

Re: Jak na drátové spoje?

Pokud mohu radit a ja se citim erudovany, udelej to nasledovne.
V prvni rade si nakresli schema.
Schema uplne, klidne ho prekresli i 10x
Aby ta zmet dratu, byla logicky pochopitelna.
To, ze si to ted pamatujes, vubec neznamena, ze si to budes pamatovat po roce, nebo po 5ti letech, po 10, bude pro tebe uplne neznama a za 20 let nebudes vedet, ze si neco delal.
https://photos.smugmug.com/Other/R1100RSGS-Wiring-Diagrams/i-tbHVSf6/0/52cd42c5/L/R1100GS%20chassis-L.jpg

Pri dratovani, si pak muzes odskrtavat jednotlive ulozene vodice.
Pokud je to mozne, davej na vyvody popisy. Da se to tak, ze vezmes bilou smrstovaci buzirku a cernou tenkou /O,3mm/ fixu a budes si psat pozice pinu, nebo blokove urceni, kam to leze, treba.. TPS 1, TPS 2, TPS3... Igc 1, Igc2,.. FU1, FU2..

Pojistkove pouzdro pro moto, musi vyhovet neco takoveto, stejne to budes davat do nejake skrinky, jinak pod sedadlo, postaci i mekka skrinka "OBO Bettermann" privody se propichaji spodem a kryt se da lehce sejmout a nasadit. Nakonec lehko se to da pak i vymenit.
https://www.tme.eu/cz/details/mta-0x005 … a/0100560/
https://www.tme.eu/cz/katalog/#id_categ … amp;page=3
https://img.elmit.sk/commodityCatalogFu … 000016.jpg
Jak sem jiz psal, vyhybej se pojistkam z hliniku, udelaji ti pak ze zivota peklo, stejne jako v kazdem aute a moto.
Pojistku main fuse, umistni mimo hlavni skrin, co nejbliz rele starteru. Je to bod, kde se pripjuje hlavni vyvod baterie + ku hlavnimu jistenemu privodu, ktery se deli na vystup regulatoru a odchozi + do spinaci skrinky, odkud se pak vraci pro dalsi vetve jisteni jednotlivych obvodu.
https://static2.tme.eu/products_pics/9/ … 532454.jpg

Pokud to, co delas ma smysl, jezdi to a funguje, mas to nadratove a nedela to psi kusy, ktere si vyzadaji dalsi dodratovani, tak si pomoci snur, nebo tvrdeho dratu, vytvor kostru kabeloveho svazku.
Mohu li odporucit tvrdy drat, tak pouzij napinaci drat na ploty FeZn, nebo poplastovany Fe Zn v PVC.
Tato kostra, nebo stonozka,  se musi dat ulozit na kostru moto a zase sejmout, vyjmout.
Tam kde se to tvrde zda byt moc, dej kousek retezu, staci tenky retizek. To sou mista, kde bude ohebne propojeni.
Vznikne ti cosi jako "stonozka" nebo takova housenka, ktera ma ruzne dlouhe nozicky.
Na tuto kostru buntu muzes, primo udelat pak bunt v navleku buzirek, nebo provest bandaz.
Ten tvrdy drat, jako kostra, se nenecha v buntu, poslouzi jen jako mustr.

Pomoci nite a jehly, prisijes "nastehujes" polyesterovou ponozku a do ni, pomoci treba struny do kosacky, budes natahovat jednotlive vodice.
ty stehy na te ponozce, pak ustrihas a sejmes z te stonozky kabelovy svazek.

Pokud se jedna o nejakou opakovanou replikaci, nebo vice opakovani, tak se ta stonozka z dratu tvrdeho, retizku, prilozi na prkno, nebo HPS a pomoci hrebiku, nebo vrutu se udelaji odbocny na "nohy" neboli vyhonky hlavniho buntu.
Vytvoris tak buntovaci panel.
Pro jedinou aplikaci, to je ale zbytecne.

Dalsi doporuceni je, pouzivej primerene, nebo radeji mirne predimenzovane prurezy kabelu, nebude se ti to pak zbytecne prehrivat, nebo delat problemy.
To same plati o zatizitelnosti konektoru.
Konektory..
Pokud to chces mit opravdu kvalitni, tak pouzivej vice pinove koktory, treba molex, moeler, TEconectivity a dalsi, ktere maji dostatecne dimenze pinu a urceni pro automobilove aplikace.
https://www.tme.eu/cz/katalog/konektory … ve_112986/
https://www.tme.eu/cz/details/1-967621- … nectivity/
Dobre je nesetrit a koupit i pruchodky silikonove, ktere utesni ten kabel na vstupu konektoru.

Treba take pouzij odpojovaci fragment ohebne kabelaze, mezi pristrojovkou a ostatni hlavni kabelazi.
Vlozenim konektoru, mezi hlavni bunt a predni cast na riditkach, si usetris spoustu prace, treba pri demontazi teleskopu, bryli, palubky..
V pripade repase, nebo poruchy si snadno vyrobis novy propojovaci mekci usek a muzes snadno vymenit.
Oddel ale bunty a konektory pro pristroje a svetla, od ovladacu na riditkach.
Hodne to pomuze, pokud budes predelavat riditka, nebo je potrebovat sundat, proste odpojis konektor a mas po starostech.
Stejne tak budiky a jine kraviny, jako svtela, blinkry atd.

Kabely.. Pokud se ponuras na autovrakovisti, muzes vytahnout hlavni kabelovy svazek z nejakeho lepsiho auta, kde najdes spoustu vodicu, barevne odlisenych, ruznych prumeru a pokud se inspirujes na te kabelazi, uvidis jak vlastne je koncipovan takovy svazek, jaka je ergonomie rozmistneni konektoru.
Vybirej si kabelove svazky mekke a kvalitni, jako treba Mercedes a pod. Take MAN, mival v nakladnich autech z 90tych let kvalitni bunty.

Nevim co si pouzil, jako ovladani vstriku, IMF soft, nebo proPDM, pripadne ECUmaster, ale obvykle kazda jednotka ma dodavany i konektory, neosazene a nenapinovane, stejne tak skrtici klapky a TPS, vstrikovaci trysky atd..
Ostatni si  musis pak svorit sam, podle potreby.

Neboj se letovanych odbocnych spoju v kabelazi, pokud pouzijes bandaz a nasledne zaletovani, prezije to cely system, stejne jako mnoha jina reseni ve voj. nebo letecke technice.
Musis se naucit ale take poradne pajet, chce to cvik, je to jine, jako pajeni plosnych spoju.
Vykasli se na levne cinske fastony a ruzne levne ptakoviny.

Pokud si v tom trocha doma a asi to neni prvni motoelektrika, kterou vidis, tak se vyhni tomu, co delala levne Japonske motocykly v 80-90tych letech levnymi. Podivej se na reseni kvalitnich kabelovych svazku, jak to delal BMW, nebo treba lepsi japonske Suzuki, pripadne jak se zmenila koncepce kabelazi Hondy, od fastonove lamaveho pekla, na kvalitni konektorovane propoje /zejmena Goldwing, nebo valkyria,/ pripadne jak se zmenila kabelova zmet postupem casu u Burgmana, pripadne se z dalky vyhybej bastlenicim, jak to delala KTM koncem 80tych let.

Pamatuj na to, ze je to mlynek, na kterem budes jezdit, to neni "HiFi" ktere kdyz te bude stvat, tak jej vyhodis do popelnice, ale mlynek, ktery te muze semlit na klobasy, nebo muzes skoncit, jako plnena paprika, ci v pripadne nedostatecneho obleceni, jako ragu, nebo sote na silnici.
Kdyz tu elektriku odflaknes, tak muzes byt i Ghost rider. Zejmena v pripade poruchy palivoveho cerpada v nadrzi, nebo i blbeho snimani hladiny v nadrzi.
Tech par stovek, co te budou stat konektory, pripadne krimpovaci kleste a nejake metry ponozek a buzirek, dutinek a navleku na kabelaze, pripadne kvalitni bandazovaci 3m pasky kaptonove omotavky a jine drobotiny, ti pomohou udelat jednou pro vzdy kvalitni kabelaz.

Co si zhruba pamatuju, tak prekabelovani BMW R1100RT, vychazi po pozaru asi na devet stovek eur, draty, konektory a mnoho hodin pace.
Kdyz za to kvalitni vykabelovani utratis tisicovku, nemuzes prodelat, ponevac to delas pro sebe a ne na jeden, nebo dva roky, ale na dalsi radu let, kdy to budes pouzivat.
Pokud ti pripada drahe, kdyz stoji jeden pin do konektoru TE conectivity kolem 1 eur, tak to pak neres a nadratuj to klidne i lepici paskou.
Pokud to chces mit spolehlive, udelej to poradne, budes to delat jen jednou.

P.s. Napis mi klidne do SZ, co te vedlo ku zamene karburatoru, za vstriky.
Delal sem pred spoustou let, ale mel sem na to zvlastni duvody. tehdy byla doba, kdy neexistovali ale hotove ridici /instantni/ jednotky a bylo to znacne narocne.

(upravil Anti 22. 10. 2017 18:49)

Re: Jak na drátové spoje?

Několik poznámek k tomu elaborátu...
Schéma bude,když to bude na DPS.tak schéma je potřeba
Pojistky budou na dps,řešit to pomocí solo pouzder je přesně to čemu se chci vyhnout.
Ano,to co dělám má smysl,a funguje to.Jen to chci sjednotit a dát tomu řád.Nebudu tahat nový hlavní svazek,používám původní.Konec svazku směrem k řidítkům končí několika konektory v masce.Je tam na to lešení a tam jsou konektory pospojované.Je to v pohodě a nehodlám to měnit.Jediné změny se dějí pod nádrží a na jednu a druhou stranu se do svazku přidalo pár vodičů.
Řídí to Ignitech a ten samozřejmě má své konektory.Stejně tak jako každé čidlo nebo snímač.A ano,používám co největší množství barev.
Jediné,co potřebuju pořešit,je připojení k té dps...
A co mě k tomu vedlo?Prostě jsem to chtěl udělat...Není žádný podstatný důvod.Jen chuť se něco naučit,něco si dokázat,mít něco vyjímečného a mít proces spalování pod kontrolou.Lepší spotřeba a výkon jsou už jen "třešničky na dortě...

(upravil wimshurst 22. 10. 2017 20:12)

Re: Jak na drátové spoje?

Myslel sem, ze mas vyhorelou celou kabelaz, nebo poskozenou a budes vyrabet novou.
Pokud chces opravdu peclive a na veky prpipojit na plosny spoj kabely, tak pouzij nytovaci ocka.
Osobne bych do DPS  pojistky nedaval.
Ale je to muj nazor.
Kdysi velmi davno, sem vyrabel ruzne plosaky pro moto, vseliaka zapalovani a moduly zapalovani Ty. Proste co bylo v dobe, kdy to umelo zlepsit nevalne vlastnosti moto nasi doby, zejmena elektricke vlastnosti.

Pozdeji upravy a vstrikovani, to bylo uz neco..
Ale dobre vyladeny karburator, keihin, nebo mikuni, ma temer stejne vlastnosti, jako vstrikovani, zejmena, kdyz se doplni o TPS a moznost reakce na otevreni klapky, pro RJ zapalovani.

Pokud karburator pracuje spravne, udela to same, jako rizene vstrikovani.
Tedy pri deceleraci prestane davat smes a pri akceleraci a i velmi prudke, prida smes agresivneji.
Tedy pokud ma pomocnou akceleracni podtlakovou membranu.
Problem je jen v tom u karburatoru, ze moderni benziny, /biosracky/ucpavaji usadami, relativne komplikovany system podtlakovych, pretlakovych a obohacovacich kanalu a trysek, stejne tak vysusi rychle membrany tlumicich supatek a pripadne na syticich se vymrvi tesnici sedla plunzru.
Pak nelze ty karburatory vyladit a uz vubec ne seridit.
Vstrikovani ma smysl, pokud se ladi motor na brzde, je to rychlejsi, jako se zabyvat kalibraci 3 trysek v jednom karburatoru, krat pocet valcu, protoze obvykle na kazdy valec, je jeden karburator.
Ale vstrikovani trpi take a ne malo, na biobenziny, stejne i cerpadla a fitry se zanaseji a kazi.
Nektere 4V motory, jako byli VF750, nebo 1100magna, je ladit opravdu za trest.
Tam melo smysl replikovat nejake vstrikovani, hodilo se z toyoty, zejmena corolla 100.
Ale to vse jiz bylo, ale nebude.
Dnes nevim, kolik stoji klapka akceleracni a co by dnes vyslo vyrobit priruby sani a vse kolem toho.

Jinak mam v moto pojistky nozove vratne, kdysi to stalo ranec, dnes je to sranda peniz.
Kdybych premyslel, stacili mi nanejvyse 2 pojistky resetovaci, ktere se mi obcas podari vyrazit a to jen z duvodu neopatrnosti a pripojeni neceho, co na moto neni nutne.
Tedy zasuvku externi u leve nohy, kde pripojuju elektricke obleceni a zasuvku na leseni, kde pripojuju obcas nejake cosi, jako nabijecku v tankvaku a pod.
https://www.banggood.com/Resettable-Cir … mds=search
Podle mne, by se ty nozove vratne pojistky dali klidne i naletovat primo, bez konektoru.

Re: Jak na drátové spoje?

Vratné pojitky mě taky napadly.Ale díval jsem se na to provedení co vypadá jako velký keramický kondík.Jen nevím jestli je tam nějaké omezení...
Na mojem strojí funguje Keihin v pohodě,ale vstřikování byla výzva.A spojení dvou koníčků.Teď se bavím nimráním v palivové mapě a testováním změnou parametrů.

Re: Jak na drátové spoje?

Ty resetovací autopojistky vypadají fakt zajímavě. Je to použitelný i na vyšší napětí než 12V - třeba 48V elektrokolo?

Re: Jak na drátové spoje?

To netusim, zdali to prezije vice odpojeni.
I kdyz je tam menic, ale zatez ma indukcni charakter a mel bych obavu, ze to pri vypnuti nadporudem, chyti oblouk a nemusi to prezit.
Na odpojovani takoveho typu zateze, je lepsi pouzit trocha vetsi DC jistic, jako se pouziva-l treba v letadlech, nebo podobne technice, jako je napajeni 48V okruhu napajeni BTS stanic, nebo ve vetsich UPS. Tam je vice mene jistota, ze ten oblouk pri rozpojeni, ma sanci nedestruktivne zhasnout.
12V palubni napeti je neco jineho, jak trakcni napajeni BLDC.
Mozna to stoji za vyzkouseni, ale ja mam obavu, ze to nebude asi dobre.

Re: Jak na drátové spoje?

Bude tam elektronická ochrana v BMS, ale co kdyby... Mám nachystanou "plechovou" autopojistku s dost masivním držákem, jenom mě to tak napadlo...

Re: Jak na drátové spoje?

vyzkousej, neni to drahe.
Kazdopadne je to asi podle mne lepsi, jak tam do kvalitniho pouzdra, nacpat hlinikovou nozovou autopojistku, kde ten oblouk bude horet stejne a zadna ochrana a zhaseni se neresi..
Mam to i v puzdrech pro radiostanice a nemam stim zadny problem.
Tam tece kolem 22A a nic se nedeje, obcas to vyskoci, kdyz se po zapnuti zdroje objevi prepeti.

Re: Jak na drátové spoje?

Takže jen pro uzavření,nakonec vyšlo z konkurzu vítězně WAGO256.Všechny parametry z něj v mých očích dělají jasného vítěze.Praxe ukáže nakolik se od teorie liší.