Téma: Hifi byznys

Přemýšlel jsem jak téma nazvat, možná by bylo lepší napsat HiFi zlodějna. V tzv. HiFi se pohybuji od svých 17, dnes mám 60 let. Obdivovali jsme techniku, která nám byla většinou nedostupná, kupovali jsme Teslu, nakupovali v Tuzexu a stavěli či lépe bastlili. Desky jsme si nechali vozit za 20 DM, či kupovali na burze. V tomto ohledu to byly krásné časy. Je však třeba konstatovat, že konečným efektem byl poslech více či méně "vysoce věrné" hudby. Pokud bylo na zařízení označení High Fidelity, DIN 45500, mělo zařízení to správné kouzlo, i když norma ČSN pro tato zařízení byla přísnější, než DINka. Při vstupu do Tuzexu, tam byla taková zvláštní vůně, kterou si člověk přinesl domů s novým aparátem a 14 dní ji cítil v bytě. Je třeba říci, že pořízení aparatury vůči platu nebylo nijak levné. Okolo věku 20ti let, měla má aparatura cenu nové škodovky či žigula. Auto jsem neměl ale "muziku" ano. Holky jsmelovili na nahrávky a ne na motýly. Tolik na úvod ale proč vlastně toto píši.

Dnes máme dostupné aparáty z celého světa, vrátil se nám vinyl (zaplať za to hifistickému pánubohu), ale to, čím jsme v tomto oboru krmeni a oblbováni, je někdy neskutečné. Každá technologie a technické řešení má svoji cenu, ale jsou tato řešení ještě kvalitativní přínosem, je díky tomuto to, co posloucháme ještě více "věrné"? Kabely za desítky tisíc, přístroje za stovky tisíc a celý tzv. High End je nesmysl a snobárna. Většina majitelů těchto zařízení je má jako ukázku společenské úrovně a další většima bude hluchá jak tetřev. Zkusil někdo z Vás prohnat "slyšitelné" frekvence přes aparaturu s připojeným osciloskopem na výstupech a s různými kabely? Mohu Vás ujistit, že tam žádné rozdíly neuvidíte, že i obyčejná špageta (pokud nezačne působit kapacita a indukčnost), přenáší stejně jako kabel za tisíce. Ano, po listopadu jsme v našem městě také měli prodejnu a poslechové studio, kde jsme poslouchali přístroje zvučných značek až po Accuphase apod. Rozdíly ve zvuku propastné, ale odpovídají ceně? Zesilovač za 10 tis. a 250 tis. půjde asi těžko srovnávat. Pokud je ale neuslyšíte bezprostředně po sobě, budete spokojeni i s tím za desítkua rozhodněse Vám z nahrávky nic neztratí. Prohazovali jsme kabely a muselo být k smíchu nás poslouchat, kamarádka prodavačka si občas klepala na čelo - ty sametové basy a výšky křišťálovější než nejčistší křišťál.
To co se děje okolo návratu vinylu je někdy obyčejná zlodějna. Ano, LPíčka jsou v přepočtu na plat "za babku", ale podívejme se z té opačné strany. Olej pro mazání gramofonu - mini lahvička za 600,-, ani olej do formule 1 nebude tak drahý, lahvička (líhu či izopropylu) na čištění hrotu + štěteček jak na oční řasy za 500,-,kus vysoustruženého železa na stabilizaci LP desky, odhlučňovací puky za tisíce, papírová či plastová šablona + na druhé straně stroboskop za 800,- - to už je skutečně vrchol a co taková digitální váha pro nastavení svislé síly za 1000 - 2000,- Kč, jen proto,že má značkové logo. Objednejte si tu samou v Číně za 250,- + 100,- doprava. Mohu Vám potvrdit, že měří naprosto přesně a vyrábí se ve stejné továrně, která mimo jinné vyrábí i váhy na diamanty. Jen jí chybí to logo. A tak by jsme mohli pokračovat. Vážení hifisti a posluchači kvalitní muziky, myšleno zvukově, myslete a jak se říká, nenechte se opíjet rohlíkem.
Všichni musíme přiznat, pokud jsme soudní, že nic se nevyrovná přímé účasti na koncertu, divadle apod. Žádné super HiFi, 4K, Dolby .... to nemůže nahradit. Na závěr si ještě přiznejme, že lidský sluch se nechá ošálit a že to co jsme slyšeli ve dvaceti už v šedesáti neslyšíme. Jsem šťastný, že ve svém věku stále mohu říci, že 14kHz ještě slyším. Co je zajímavé frekvenci 9,8kHz - 10,2 Khz prostě neslyším. Mohu konstatovat, že při poslechu mě to nijak neomezuje. Není třeba být netopýrem. Sakra to jsem se rozepsal.

Re: Hifi byznys

hifijak napsal:

Na závěr si ještě přiznejme, že lidský sluch se nechá ošálit a že to co jsme slyšeli ve dvaceti už v šedesáti neslyšíme. Jsem šťastný, že ve svém věku stále mohu říci, že 14kHz ještě slyším. Co je zajímavé frekvenci 9,8kHz - 10,2 Khz prostě neslyším. Mohu konstatovat, že při poslechu mě to nijak neomezuje. Není třeba být netopýrem.

... a pak si přečteš:

"U topologie F. jde jednoznačně o topologii s důrazem na silnou celkovou ZV, kde je rozhodujícím měřítkem rezerva zisku při 100kHz."

wink

Re: Hifi byznys

Ať se na mě nikdo nezlobí, ale kupovat dneska nový vinyly, považuju já za snobárnu, či spíše to stejné machrování, o kterém píšeš v té horní půlce wink Chceš-li machrovat s elpýčky, tak si nestěžuj na drahej olej a štětečky.  nenapadá mě, co jiného k tomu říct.

Ostatní si vystačí s digitálními záznamy, které dokáží pojmout mnohem víc a nestojí téměř nic, než pár desítek MB míst na písničku.

PS: Lidský sluch se dá ošálit právě velmi snadno.

Re: Hifi byznys

hifijak - celkem tě chápu, ale s tím už nic nenaděláš. Gramofony a vše okolo už nejsou masová záležitost. Takže i věci k udržení provozu jsou drahé a mnozí na tom i slušně vydělají. Koupit černou desku určitě není "snobárna" jak píše hazys. Je to věc, kterou člověk zažil v minulosti, má to rád a nechce se toho vzdát. Na tom nic vyjímečného není.
Co se týče kabelů, tak na nich měřením moc nepoznáš. Zejména když přes ně budeš honit jen sinusovky. Hudba je přece jen o něčem jiném.

(upravil hifijak 26. 11. 2017 23:42)

Re: Hifi byznys

Nemachruji, mám vinyly z doby minulé a občas si koupím nový. Gramec je JVC z Tuzexu, předrátovaný, seřízený podle  pana Vlčka, promazaný hodinářským olejem od soudruhů z NDR za 3 DM východní, který ani po těch letech nezžlukl. Používal se i na modelové lokomotivy. Za aparaturu jsem rozhodně nedal horentní sumu, vše ostatní je NAD, kromě kazeťáku který je 2 roky u Sinclaira a je tím pádem v háji. Za snoba se rozhodně nepovažuji, jen pokračuji dál. Ano mám také řadu CD a staženin v MP3, bohužel se zvukem 180gramového vinylu se to nedá srovnat. Z lítostí sleduji z čeho (mobily a podobné sr.čky) a co poslouchá dnešní generace, ale proti gustu žádný dišputát. Pokud jim ale člověk pustí muziku na slušném aparátu, tak si zpravidla sednou na zadek a pak se zase vrátí k těm digitálním krámům.

(upravil Horys 26. 11. 2017 23:40)

Re: Hifi byznys

hifijak napsal:

Jsem šťastný, že ve svém věku stále mohu říci, že 14kHz ještě slyším. Co je zajímavé frekvenci 9,8kHz - 10,2 Khz prostě neslyším. Mohu konstatovat, že při poslechu mě to nijak neomezuje.

Posuzováno jak? sinusovkou u doktora? Hudba ale není jedna sinusovka a slyšení je komplexnější a složitější..

(upravil mechanik 27. 11. 2017 1:42)

Re: Hifi byznys

Z osciloskopom sa nepozná nič ani THD ktoré bude už uchom jasne počuť. To že niečo nie je vidieť na osciloskope neznamená vôbec že to tam nie je. Možno si sa HiFi technikou dlhšie nezaoberal. Doba pokročila. Dosť vecí sa nepozná ani na THD... Digitálne formáty určite nehrajú horšie než analog, to je zase nezmysel. To tvrdia vždy ludia čo nikdy nemal poriadny cd player, majú buď nový, lacný, mizerný alebo nejaky archaický. Práve digitál by som povedal že za posledné roky ide kvalitou velmi dopredu. Robia sa špičkové rýchle stabilizátory s nízkym šumom, používajú sa velmi rýchle OZ v I/V, dosť sa dnes rieši jitter, spektrum. Všetky tieto technické záležitosti sú zložité a nedá sa to takto zovšeobecniť. Niektoré drahé HiFi je urobené špičkovo ako audionet, solution a podobne... Drahé proste musí byť pre to že už tá obrovská kopa špičkových súčiastok dnu stála pár tisíc eur. Počítam že nový DAC s predzosilňovačom v jednej krabici, s OLED a inými vecami ma bude stáť okolo 750e a to je bez krabice a staviam si to sám. Audionet má elektroniky dnu tak kludne 4x viac. Nekompromisný prístup býva o tom že sa veci dosť hrotia, aj tie ktoré by sa až tak nemuseli. Občas potom cena nie je úmerná zlepšeniu zvuku.

Určite je dnes mnoho predražených vecí ktoré stoja na príšernom dizajne a je to skutočne len pre snobov. Tiež som z HiFi trhu občas znechutený. Vinyl tiež tažko zaradiť v dnešnej dobe. Hlavne to čo tam je bolo prehnané cez prevodníky takže to celé stráca zmysel.

Re: Hifi byznys

hifijaku, v zásadě souhlas, pěkněs to popsal, bastlím a hraji nějaké to pseudohifi od ZŠ, je mně 58, to si můžem tykat, ne ?

Sorry seems to be the hardest word (Elton John)

(upravil orhore 27. 11. 2017 11:16)

Re: Hifi byznys

mechanik napsal:

Digitálne formáty určite nehrajú horšie než analog, to je zase nezmysel. To tvrdia vždy ludia čo nikdy nemal poriadny cd player, majú buď nový, lacný, mizerný alebo nejaky archaický. Práve digitál by som povedal že za posledné roky ide kvalitou velmi dopredu. Robia sa špičkové rýchle stabilizátory s nízkym šumom, používajú sa velmi rýchle OZ v I/V, dosť sa dnes rieši jitter, spektrum

Digi formáty možná nehrají hůře, ale bohužel jinak než analog. V minulosti se tlačilo na vývoj digitálu, aby se odstranil šum a zkreslení z nahrávek, kterými trpěl analog. Jenže se jaksi zapomnělo na skutečný obsah, který je nahrán na cd v zoufalé 16 bitové hloubce. A pak to vydavatelé ještě celé dorazí úpravou úrovně záznamu s ořezáním špiček (loudness war). Tady nepomůže ani zázračný přehrávač či převodník.

Re: Hifi byznys

Hifijak předkládá spíš nostalgii než fakta, ale proč ne. Jen myslím, že o zlodějně se nedá mluvit tam, kde člověku nikdo ty prachy aktivně nekrade jako třeba tento socanský stát s přivandrovalým koblihářem. Když nechceš, nikdo tě přece nemůže donutit platit za leštěný prdy a stroboskopy.
Spory mezi analogem nebo digitálem jsou myslím zbytečné a úplně do tématu sem nezapadají. Hudební vyluzování zvuku je analogová záležitost a pouštění zvukových vln na ucho taky. To mezi tím může být úspěšně dvakrát transformováno převodníkama, a tyto převodníky a omáčka okolo, když mají být kvalitní, můžou být zrovna tak předmětem uctívání nebo předražování s nabalováním leštěných prdů (čili "zlodějna").

Jenže se jaksi zapomnělo na skutečný obsah, který je nahrán na cd v zoufalé 16 bitové hloubce.

16bit hloubka vůbec není zoufalá, pokud je správně posazená. Žádný analog se k tomu nepřibližuje. Problém je "jen" v tom, že se těžko stanovuje dopředu při nahrávce kde bude jak velké maximum. Čili nastávají dvě možnosti: (někdy zároveň) nechávat si rezervu nebo se smířit s více nebo méně rušivým limiterem. Ale tenhle problém, může úspěšně řešit pořizování primárního záznamu technologií s mnohem vyšší bitovou hloubkou, která je pak východiskem pro citlivý mastering do těch 16 bitů. No a mastering je, jak obecně známo, právě ale v dobách té zázračně kvalitní digitální technologie tím článkem nahrávání který dostává nejvíc na prdel, tak strašně jak nedostal nikdy v možnostech analogu. Jedno hovado ve studiu a pak event. druhé ještě větší hovado u optimodu u FM vysílače strčí celý digitál tam, kde zvuk nebyl ani na Tesla Uranu smile

Re: Hifi byznys

pravdou nespornou jest že v tom pokročilém věku (Ty a já) již slyšíme mizerně, do 15 kHz s odřenýma ušima
doktor ORL to může audiometricky vyšetřit a změřit...co chci říct závěrem ? hraji na tom na co mám a už to
doklepem spolu

Sorry seems to be the hardest word (Elton John)

Re: Hifi byznys

S Maxellem souhlas, opečovávám si to co nám a užívám si to. Účelem napsání a založení této diskuze bylo odpoutání se od tématu "Přístroje na opravě u Sinclaira", protože v česku je toto předem ztracená věc, už mě to nebaví  a dále se tím nehodlám zabývat.
Jsem rád, že se zde objevilo několik příspěvků. Chtěl jsem poukázat na to, že není všechno zlato co se třpytí a že ceny skutečně  někdy nejsou adekvátní výsledku a že v tomto oboru jsou stále lidé, co zůstávají nohama na zemi. Každý ať si pořídí co uzná za vhodné. I já mám přístroje propojeny kabely Ohlenbach v řádu stovek za kabel a gramofon je propojen limitovanou edicí PHONO signálového kabelu ke 40. výročí založení firmy - značky SUPRAcables - PHONO 2-PAIR AUDIO BLUE za 375,- Kč/metr a pozlacené konektory AEC CS-312. Sečteno dohromady 700,- a považuji to za naprosto dostačující.
Když se vrátím do doby kdy jsme poslouchali v poslechovém studiu odchodu, tak se zmíním o slepém testu repro kabelů. Značky si už nepamatuji, vím, že délka byla 3metry a nejdržší kabel byl okolo 10 tis. Víte co vyhrálo a jak všichni zírali? Vyhrál "kabel od míchačky". 4 x 4 mm, propojený křížem na 2 x 8 mm.

(upravil hifijak 27. 11. 2017 20:13)

Re: Hifi byznys

mechanik  340712]Digitálne formáty určite nehrajú horšie než analog, to je zase nezmysel. To tvrdia vždy ludia čo nikdy nemal poriadny cd player, majú buď nový, lacný, mizerný alebo nejaky archaický. Práve digitál by som povedal že za posledné roky ide kvalitou velmi dopredu. Robia sa špičkové rýchle stabilizátory s nízkym šumom, používajú sa velmi rýchle OZ v I/V, dosť sa dnes rieši jitter, spektrum. Všetky tieto technické záležitosti sú zložité a nedá sa to takto zovšeobecniť. Niektoré drahé HiFi je urobené špičkovo ako audionet, solution a podobne... Drahé proste musí byť pre to že už tá obrovská kopa špičkových súčiastok dnu stála pár tisíc eur. Počítam že nový DAC s predzosilňovačom v jednej krabici, s OLED a inými vecami ma bude stáť okolo 750e a to je bez krabice a staviam si to sám. Audionet má elektroniky dnu tak kludne 4x viac. Nekompromisný prístup býva o tom že sa veci dosť hrotia, aj tie ktoré by sa až tak nemuseli. Občas potom cena nie je úmerná zlepšeniu zvuku.

Určite je dnes mnoho predražených vecí ktoré stoja na príšernom dizajne a je to skutočne len pre snobov. Tiež som z HiFi trhu občas znechutený. Vinyl tiež tažko zaradiť v dnešnej dobe. Hlavne to čo tam je bolo prehnané cez prevodníky takže to celé stráca zmysel.

Ano s tímto souhlasím, ale stále jsou čistě analogové nahrávky, které jsou ceněné právě proto. Z vinylu se stala i sběratelská záležitost. Jsou burzy a obchody plné starých desek a tyto jsou fanoušky vyhledávány. Jen jeden případ má někdo originální vydání "Města ER op Prokopa", tato věc se dá prodat za 2.500,- Kč.

Re: Hifi byznys

Crifodo napsal:

Jenže se jaksi zapomnělo na skutečný obsah, který je nahrán na cd v zoufalé 16 bitové hloubce.

16bit hloubka vůbec není zoufalá, pokud je správně posazená. Žádný analog se k tomu nepřibližuje. Problém je "jen" v tom, že se těžko stanovuje dopředu při nahrávce kde bude jak velké maximum. Čili nastávají dvě možnosti: (někdy zároveň) nechávat si rezervu nebo se smířit s více nebo méně rušivým limiterem. Ale tenhle problém, může úspěšně řešit pořizování primárního záznamu technologií s mnohem vyšší bitovou hloubkou, která je pak východiskem pro citlivý mastering do těch 16 bitů. No a mastering je, jak obecně známo, právě ale v dobách té zázračně kvalitní digitální technologie tím článkem nahrávání který dostává nejvíc na prdel, tak strašně jak nedostal nikdy v možnostech analogu. Jedno hovado ve studiu a pak event. druhé ještě větší hovado u optimodu u FM vysílače strčí celý digitál tam, kde zvuk nebyl ani na Tesla Uranu smile

A kdo tě nutí, to ve studiu nahrávat do 16 bitů? Si to nahraj ve 24 bitech, normalizuj a pak to pošli do 16ti, nech máš optimálně využitý rozsah. To ostatní jsou jen kecy, že zas něco nejde...

Re: Hifi byznys

Hazys napsal:

A kdo tě nutí, to ve studiu nahrávat do 16 bitů? Si to nahraj ve 24 bitech

a co tak číst, Hazys, umíš? smile

(upravil mechanik 27. 11. 2017 23:14)

Re: Hifi byznys

orhore napsal:

Jenže se jaksi zapomnělo na skutečný obsah, který je nahrán na cd v zoufalé 16 bitové hloubce.

Dúfam že nebude vadiť trochu ironie. Zúfalých 96db rozsahu smile Starý dobrý analog, kolko má vinyl? 35-40db? a frekvenčný rozsah aspoň do 50kHz, 100db pod šumom... big_smile To by som chcel počuť z analogu tichú nahrávku, keď mám HiFi čo dá cca 123db, kde je ešte volume na +10db aby som aj tie tiché zvuky počul nahlas. Tam už je počuť šum A/D prevodníku alebo analogových obvodov pri nahrávaní. S analogom by som mal asi pocit že počúvam silný dážď big_smile Po uplynutí tichej pasáže by zo šumu postupne začali vyliezať nejasné tóny big_smile Robia sa aj nahrávky 24bit - 144db. To už bude určite limitovať šum analogových obvodov pri nahrávaní a šum A/D  D/A prevodníku. So vzorkovaním 192kHz dnes tiež nie je problém.

Nie je divu že sa vám digitál zdal byť tvrdý a ostrý a neprirodzený. V starších konštrukciách vidím okrem mizerných čipov DAC tiež pomalé OZ I/V, nemá to často diferencialny výstup. Analog a digitál napájaný z jedného zdroja a často z výstupu toho istého stabilizátoru. Často alebo skôr vždy mizerné stabilizátory 78xxx/79xxx. Žiaden šum sa neriešil, ani LDO, fast transient, PSRR... Radšej sa hodil na výstup nejaky mutovací obvod big_smile On vôbec dnes nie je potrebný... Žiadna predstabilizácia. Všetko v THT roztahané na 1 vrstvovom DPS a s pochybným blokovaním napájania. Ktovie aký jitter a celkovo veci okolo hodín. Podla toho taká MC902 hrá...

Hlavne že nikto z týchto ludí nemál novší cd prehrávač než 20 rokov. Nikto nemá nový kvalitný USB DAC aby skutočne zistil že to funguje dobre a digitál nie je vôbec "ostrý, studený". To sa bude nadávť na telefony ktoré keď sú drahé tak dnes už vôbec niesu zlé.

"ESS ES9018K2M 32-bit Stereo Mobile Audio DAC and TI OPA1612 Operational Amplifier
This set of audio chips is currently the most high-end chips in smartphones"   
http://www.myfixguide.com/manual/xiaomi … -teardown/

Ja som si prešiel od SONY ES a vlastne aj MC902 ku zvukovkám a neskôr vlastný DIY DACom. Aj keď som o to vôbec nestál, kamarát doniesol svoj iphone a hral tak dobre že som to skutočne nečakal.

Píšem to tu posledné mesiace stále do okola a už to robiť nebudem. Len je smiešne ako ludia stále tvrdia to isté na základe prastarých skúseností a nikto nie je ochotný to bez zaujatia prehodnotiť. Tak ako tie prastaré FETy 2SK170. Majú vysoké kapacity a z FETov pre audio asi teda najnižšiu strmosť. Robí sa mnoho iných typov ktorú sú lepšie a dnes sa robia dokonca párované SMD dualy "laser trimmed" kde sa teda nemusí riešiť ani tepelná väzba. Aj keby sa riešil šum tak keď to nie je do RIAA tak je to jedno.

Re: Hifi byznys

Crifodo napsal:
Hazys napsal:

A kdo tě nutí, to ve studiu nahrávat do 16 bitů? Si to nahraj ve 24 bitech

a co tak číst, Hazys, umíš? smile

Pardon, někdy to nečtu celé. Většinou si pročítám fóra pouze když jedu ve vlaku a když do mě třeba hučí průvodčí, že by chtěla lístek i když to má 15 minut zpoždění na 20minut dlouhé trase, tak občas něco přehlídnu, nebo nedočtu. smile
Jindy bohužel na pročítání fór nemám moc čas.

Re: Hifi byznys

mechanik - ty máš svoje argumenty technického charakteru ve prospěch všeho digitálního. Každý máme své názory, pohledy a hlavně uši. Psaní o technickém stavu, osazení součástkami a jejich vlivu na zvuk z digitálu je zbytečné, protože vůbec netušíš co kdo má a čím si prošel.

Re: Hifi byznys

Pro me byl digital ostry dokud jsem hral z mizerneho CD playeru /ktery jsem si mohl dovolit/ prumerne placky /. Zesilovac a bedny jsem mel slusny. Po prechodu na Luta DAC

http://www.luta.7u.cz/index.php?str=26

a hi-res flacy nemuze byt po ostrosti ani zminka..ale hraje to pekne i slusne mp3. V tomto souhlas s Mechanikem, dnesni dobre udelany DAC ma uplne jiny zvuk nez stare CD playery..

Svou roli muze ale udelat i mizerny zesilovac ci bedny..

(upravil hifijak 26. 12. 2017 21:33)

Re: Hifi byznys

Hazys  jenže se jaksi zapomnělo na skutečný obsah, který je nahrán na cd v zoufalé 16 bitové hloubce 16bit hloubka vůbec není zoufalá, pokud je správně posazená. Žádný analog se k tomu nepřibližuje. Problém je "jen" v tom, že se těžko stanovuje dopředu při nahrávce kde bude jak velké maximum. Čili nastávají dvě možnosti: (někdy zároveň) nechávat si rezervu nebo se smířit s více nebo méně rušivým limiterem. Ale tenhle problém, může úspěšně řešit pořizování primárního záznamu technologií s mnohem vyšší bitovou hloubkou, která je pak východiskem pro citlivý mastering do těch 16 bitů. No a mastering je, jak obecně známo, právě ale v dobách té zázračně kvalitní digitální technologie tím článkem nahrávání který dostává nejvíc na prdel, tak strašně jak nedostal nikdy v možnostech analogu. Jedno hovado ve studiu a pak event. druhé ještě větší hovado u optimodu u FM vysílače strčí celý digitál tam, kde zvuk nebyl ani na Tesla Uranu

A kdo tě nutí, to ve studiu nahrávat do 16 bitů? Si to nahraj ve 24 bitech, normalizuj a pak to pošli do 16ti, nech máš optimálně využitý rozsah. To ostatní jsou jen kecy, že zas něco nejde..

V průběhu roku 2017 byl v Plzni (bývá každoročně) den otevřených dveří v Plzeňském rozhlasu. Byla možnost prohlédnout si nahrávací sály, studia, vidět a slyšet nahrávání v praxi. Bylo možné podiskutovat s techniky, kteří rádi odpovídají, když slyší, že tazatel o problematice něco ví. Ve studiu najdete jak analogovou techniku, tak samozřejmě digitální. Když jsem se ptal, jak je to s kvalitou kterou kupujeme na CD a s vysíláním FM, kvalitou stanic, mimochodem je to někdy opravdová hrůza, začli se usmívat a jejich odpověď byla zhruba taková: " Od nás ze studia odchází nahrávka v maximální zvukové a technické kvalitě, to co je pak slyšet z CD nebo z éteru (hlavně soukromých stanic) je někdy hrůza a je to důsledek úprav před výrobou, či vysláním na vysílač". Vysílání ČR okruhů považuji za dobré, ostatní przniče nebudu uvádět, aby jsme se nedostali do rozporu s českým právem. Kdo máte možnost poslechnout si např. vysílání Bayern3, Vltavy a porovnat jej s ostatním vysíláním a pokud máte "uši", uslyšíte ten rozdíl. Stačí na to i autoradio - dynamika, basy, výšky, samozřejmě vše v rámci dané technologie.
Ještě jedno info, plzeňská studia tzv. plovoucí, na vlastních základech, které jsou odděleny od hlavní budovy. Je to dům v domě.