Téma: Softwarové laboratorní DSP pro rekonstrukci PCM signálu
Poprvé, asi v roce 2005, jsem si všiml, že moje oblíbená skupina Roxette hraje z digitální konzervy poněkud divně, nemastně, neslaně, vlastně se to nedalo vůbec poslouchat. Má sluchová paměť mi neustále říkala jak ta originální kazeta ve walkmanu zněla skvěle. Dalších 10 let jsem se nechal obluzovat stejným zvukovým marasmem v PC při hraní her, poslouchání muziky. Nebyl žádný způsob jak to zlepšit. Lepší repráky nepomohly, jen tu tragédii prohloubily. Někdy v roce 2010 jsem si pohrával s nastavením zvukového mixéru, konkrétně s nastavením výstupní vzorkovací frekvence. Vzpomínám si, že 44100Hz znělo skvěle, ale poněkud hrubě, 48000Hz a 96000Hz bylo jemnější, ale nebylo to to pravé vořechové a lezlo mi to dokonce na nervy. Pak v roce 2014 začal výzkum, s jehož výsledky se s vámi chci podělit. Začal jsem jako každý, s nějakými běžně dostupnými prostředky, které se později projevily jako nedostatečné. Každý kdo zvládá linux si bude moci vyzkoušet co to dělá. Nebudu zde popisovat dojmy, zkušenost je to nepřenositelná. Ale můžu jen říci že Roxette se mi vrátili v té nejčistší možné formě.
Pro majitele 192000Hz zvukovek: https://pastebin.com/dcZxsDnY
Pro majitele 96000Hz zvukovek: https://pastebin.com/BCG5yqKP
Pro majitele MP3 přehrávačů a zvukovek co neumí 44100Hz: https://pastebin.com/fBQaLGBy
Vše je to citlivě odladěné a vše další už záleží na přehrávači samotném, tedy jak moc bude do hotového díla zasahovat, čím méně tím lépe. Prostě puresound.
Principielně jde o přesný oversampling, interpolaci, vyhlazení. Cílem je zabránění aliasingu a posunu Fourierových obrazů vůči sobě. Každý skript má trochu odlišné nastavení pro svůj cílový rastr. Pro ladění bylo použito bílého šumu a sweep, posouzeno na různých nahrávkách v lo-res 44100Hz. Podmínkou je že lo-res zdroj nebyl nějakým amatérem poškozen třeba resamplem nebo pitchem, pak to bude přesně ono. A nedivte se že to trvá dlouho, jedním z důvodů proč dnes digitál hraje tak jak hraje je cenově nedostupné dostatečně rychlé řešení posunu Fourierových obrazů. Tato ukázka by měla pomoci nakopnout vývoj přehrávačů, dnes už by neměl být problém sestavit oversamplovací DSP chip s takovouto přesností výpočtu za minimální energetické náročnosti.