Téma: HELP: Lupání, chrčení a brum v subwooferu

Zdravím kluci, po dost dlouhé době se sem vracím s prosbou o radu, protože už jsem docela zoufalej.

Měl jsem tento tenhle subwoofer, který prodělal chronologicky následující úpravy:

1. Po koupi AV Pre/Pro (Onkyo PR-SC5508) se symetrickými výstupy jsem k modulu se Subseniorem dodělal symetrický vstup a z Pre/Pro do SubS vedl signál symetricky.

2. Do modulu se SubS přidal relé pro spínání koncáku přes 12V trigger (relé nespíná přímo toroid, ale další relé v audioswitchi .. spínání audiosignálem mi z neznámých důvodů blbnulo a při připojení signálu do ASW jsem měl problém se zemní smyčkou, takhle je to spolehlivější)
https://s24.postimg.cc/pigj670up/DSCN6982.jpg

3. Na místo TVM ARA-390-00/8 jsem koupil B&C speaker 15BG100 a po konzultaci s Hubertem Mašínem přeladil bednu na 100l/32Hz.

// Mimochodem, pokud by o ten TVM ARA měl někdo zájem, je k mání za nějakou symbolickou cenu. Při větších rozkmitech trochu drnčí membrána nebo horní závěs, jako kdyby se někde rozklížil. Jinak by měl být v pořádku, používal jsem ho jen na doma s subsonikem 24db/oct na 40 Hz, žádný prasárny nezažil.

4. Protože jsem měl v šuplíku od Kohouta dvě desky na Leach All-in-one a zbylý MJčka, rozhodl jsem se, že si jeden konečně postavím a použiju do SW místo dosavadního Powerbase 300. Zesilovací část Leache funguje OK, no, ss offset je cca. 50mV, kliďák jsem nastavil na 50mA na pár.
https://s28.postimg.cc/vcuo7nvux/DSCN6958.jpg

Zpožděný připojení zátěže je ale moc rychlý, je tam prodleva menší než 1s, psal jsem Jožimu mail kde jsem se ptal na hodnoty odporů a kondenzátorů v obvodu ochran (jsou tam rozpory mezi schématem a DPS/osazovacím plánem, a to nejen v hodnotách součástek obvodu ochran), ale neodpověděl mi...

Nevím jestli to rychlý spouštění výstupního relé s tím souvisí, ale hlavní průser je následující: Už po bodu 1 se objevily problémy. V subwooferu čas od času luplo. Někdy slabě, někdy silněji, ať už jsem něco pouštěl nebo ne. Nechtělo se mi věřit, že by tam ty prdy posílal symetrickej výstup AV Preampu (vlajkové lodi Onkya s původní cenovkou 65kKč!!!), .. to se mi prostě zdálo absurdní, a že by byl problém v symetrickým vstupu subsenioru se mi taky nezdálo ... i přesto, že dokud jsem vedl signál z Pre/Pro nesymetricky, nebo používal vysokoúrovňové vstupy subsenioru přímo od stereo zesilovače, lupání se nedělo.
Vážně jsem doufal že to dělá koncák, nakonec jednalo se o můj už poněkud starší výtvor z mladších let, s vlastnoručně dělaným tišťákem nevalný kvality a krapet ohavným ručním pocínováním, dva z kondenzátorů (bipoláry) v něm byly shitový Capxony .. fakt jsem doufal, že s instalací Leache se to zlepší. Jenže se to nezlepšilo, naopak je to mnohem horší.

Ze začátku to fungovalo dobře, ale pak se začal občas odehrávat tenhle scénář:
Zapnu Pre/Pro, ten přes triggery zapne stereo zesilovač a subwoofer. V subwooferu luplo a začal podivně (ne silně, ale slyšitleně)  chrčet. Párkrát přestal, když jsem SW koncák samostatně vypnul, vypojil vstupní sym. kabel do SubS, zapnul, vypnul, zapojil, zapnul. Někdy v něm luplo ne po zapnutí, ale později za běhu. Netřeba asi zmiňovat, že jsem nebyl nadšenej když jsem kolikrát muset zase použít stejnej postup, aby to kurva přestalo ..

Jenže jednou tenhle postup nezabral, chrčení sice ustalo, ale subwoofer nato začal slyšitelně brumět a nic nezabíralo. Vypojení signálových kabelů, zkratování vstupu, nic ...
Rozebral jsem ten krám (fakt chuťovka kvůli konstrukci, kdy chladící profil a panel v jednom drží zevnitř našroubované závitové tyče a k matkám je zevnitř přístup asi jako k penězům; holt jsem tenkrát doufal, že to nebudu muset nikdy rozdělávat), předělal vstupní cinch a přívodní signální kabel od něj ke vstupu koncáku.
Brumět to přestalo, radoval jsem se, ale ne na dlouho, po pár dnech se to zase nějak podělalo, zapnu aparát a SW (na triggeru pro SW mám nastavené zpoždění 3s) začně chrčet a zmíněný postup nezabírá, furt to brumí. Mám chuť to celý (teda bez toho B&C speakeru, ten za nic nemůže) vzít na Vyšehrad a tam to shodit ze skály, ale protože mě to stálo dost peněz a času ...

Zkusil jsem výstup SW2 z Pre/Pro (má dva nezávislý výstupy pro SW). Ten samej problém. Asi to předělám na nesym, trochu se toho bojím protože délka kabelu od Pre/Pro je asi 12m a cestou jsou různý zdroje rušení, ale co si vzpomínám tak při použití nesymetrickýho výstupu se tohle nedělo. Stereo zes mám připojený na nesymetrický výstupy a tam je všechno v pořádku. Teď ale co s tím koncákem v SW, protože ten nechce přestat brumět. Jak je možný, že by nějakej mžikovej impuls ze zdroje rozhodil koncák tak, že začně chrčet, prsakt a brumět? Ten zesilovač je dělanej dost pečlivě, na postříbřené 70um DPS od Kohouta, všechny elyty Chemicon, spárované BCčka v diferáku, spárované KF469/470 od Denkla v rozkmitu a předbudiči, všechny odpory vybrané na co nejpřesnější hodnoty, precizní trimr, všechno značkový...

PB300 je co do parametrů (hlavně rychlosti přeběhu) proti tomu Leachi šunt, ale tohle mi prostě nedělal. Když v tom luplo, tak prostě luplo a hotovo, žádný následný chrčění a brumění se nedělo. Takže mám 100 chutí dát ho tam zpátky. Ale byl bych radši, kdybych nemusel.

Nemáte někdo tušení, čím to může být, že se ten Leach chová takhle divně, případně nějaké nápady, co ještě můžu zkusit?
Předem děkuji všem.

Re: HELP: Lupání, chrčení a brum v subwooferu

Podle mých zkušeností dělávají podobné praskací rotiky nejen "zatloukací" - zpětnovazební keramické kondenzátory ale jednou také (vykoupeno těžkými nervy pray) dělal takovou nemravnost vadný elektrolyt v napájení OZ v předzesilovači, ten vyvolával střídavě bručení/nebručení.

(upravil iMartin 9. 2. 2017 17:48)

Re: HELP: Lupání, chrčení a brum v subwooferu

Dík za postřeh, menší update, po vypnutí konce natvrdo na asi hodinu brum ustal, ale pořád je z reproduktoru (pokud dám ucho hodně blízko) slyšet takové slabé "chchchchchch" a bojím se, kdy to zase začne dělat neplechu.

Jinak pokud se to rozbrumí, tak brum trvá i když vypojím signálový kabel, co vede z modulu se subseniorem do subwooferu, takže v předzesilovači (myslím Subsenior, ne Pre/Pro) spíš problém nebude a dělá to ten zkurvený koncák (akorát nejdřív musí dostat ten impulz, takže asi půjdu a předělám zase na nesymetriku). Bohužel nemám osciloskop ani generátor. Bez toho se viník hledá dost blbě.

Re: HELP: Lupání, chrčení a brum v subwooferu

Vytas schémátko toho koncáku, jednak se juknu, zda nebudu (nebo někdo chytřejší) schopen dát návod prodloužit čas, jednak pohledám podezřelé kondy, moc jich nebude. Nepředpokládám studeňáky (také jedna možnost), podle fotek díla jsi pečlivý. Nicméně projeď opakovaně všechny konektory, je jich tam až moc; pájet je lepší. To cvrlikání může být i odpojením vstupu (a celkovým položením mimo krabici), kolem bývají mobily a různé jiné rušivé signály.  Zemní systém jsi doufám udělal korektně. Leach by měl makat, Joži umí.
Ještě je jedna šance jak hledat a to sledovačem signálu (čili druhým zesikem s reprákem), kde to zapojené začne dávat signál s peckou, tam se to prozradí.

Re: HELP: Lupání, chrčení a brum v subwooferu

Schéma je tady.

Možnost studeňáku vyloučit nemůžu, jasně kontroloval jsem několikrát všechny spoje i nakonec celou DPS ale stát se to může.
Konektorů je tam hodně ale všechny piny kabelových PSH jsou zapájené.
Co se zemnění týče, tak je to v I. třídě, signálová i silová zem (střed trafa/filtráků) jsou ve vzduchu, ke kostře je připojené nemám. Za normálního stavu to nebrumí. Jinak tam se zeměmi moc není co vymýšlet, tím že to je AIO ..

(upravil zuki 9. 2. 2017 20:15)

Re: HELP: Lupání, chrčení a brum v subwooferu

---- zrušeno

Re: HELP: Lupání, chrčení a brum v subwooferu

Povedlo se mi mezitím příspěvek smazat smile...
Prodloužení doby se podle mne provede změnou kondenzátoru 100uF u odporu 470 ohmů v ochranách na větší (např. 220 uF nebo 470 uF).
Podezřelými číslo 1 jsou kondy 10 pF u trandů BF469 a BF470. Až pak snad 47pF u 22k a 180pF u 12k.
Tyhle náhlé náběhy mohou vypovídat i o zakmitávání, což je často chybně poskládanou signálovou zemnící sítí, ta má své zákonitosti. Vůbec to není snadné jí udělat bezvadně - je to věc, nad kterou strávím dost času. Zesilovač je velmi rychlý, což je fajn pro výšky, ale zbytečnost pro sub. A bude proto náchylnější ke kmitání. Předchozí tak rychlý nejspíše nebyl.
Předpokládám, že klidový proud když je to OK a když to zlobí, jsi neměřil?

Re: HELP: Lupání, chrčení a brum v subwooferu

Nemám čas tak jsem to nečetl celý. Když mě vrčel woofer, tak jsem u receveru otočil vidlici v zásuvce na 220V a přestali všechny problémy. Podotýká že vše bylo ve dvojkový třídě a ani moc nechápu proč to pomohlo.

Re: HELP: Lupání, chrčení a brum v subwooferu

Když není trafo dokonalé, tak to může pomoci....
Když jsem si stavěl měřič šumu-odstupu, také jsem to nakonec napájel třemi trafy, jinak to dělalo zlé věci: 220/24, uzemnění těch 24 V, 24/220 a na závěr klasicky 220/24 (ano, vím, že je v síti 230V smile). Teprve tak mohu naměřit desetiny mV na výstupu a trochu tomu i věřit.

(upravil iMartin 9. 2. 2017 21:23)

Re: HELP: Lupání, chrčení a brum v subwooferu

Díky moc Otasi, ten kondenzátor asi budu muset zvětšit protože takhle jak to je to spouští moc brzo.
Na ty keramiky si posvítím až to zase budu muset rozebrat. Podotýkám ale že jsem všechny součástky, od polovodičů přes keramiky (všechny keramiky jsou 500V), elyty, diody i po ten nejblbější odpor před zapájením měřil.. kromě budičů, konců a filtračních kapacit, na to měřák nemám. Kliďák jsem bohužel neměřil když to zlobí, není k tomu snadnej přístup ..
PB300 co jsem tam měl původně má rychlost přeběhu 10V/us, takže to skutečně nebyl žádnej rychlík.

Bastl, zkusím, díky.

Edit: trafa mám všude toroidy v audio provedení od tronicu, v tom receiveru je taky toroid (jako hlavní trafo, dvě pomocný jsou EI).