hranatybraska napsal:Jen bych chtěl upřesnit, že ač se tenhle efekt jmenuje distortion, je to ve skutečnosti overdive, protože používá měkké ořezávání antiparalelními diodami v signálové cestě až za opěračním zesilovačem.
??
mekci orez maji snad prave diody ve zpetne vazbe OZ, diody primo v signalove ceste (presneji receno mezi ni a zemi) maji orez naopak tvrdej, zvlast pak nejaky ty 1N4148, ktery jsou vylozene studeny jak psi cumak, viz napriklad BOSS MT-2,..
ja bych vylozene hranici mezi overdrive a distortionem nehledal, overdrive je proste lehce mekke az mekci zkresleni, zatim co distortion je vylozene hard cliping, kde ale ten vrchlik taky nebude dokonale rovna strecha (dalsi prizpusobeni a filtrace.. atd..) ..ale ja stejne tak nerad pojmenovavam slozite techniky, protoze stejne jako kazdy zpusob zkresleni tak i kazde hrabnuti na strunu je svym zpusobem specificke a originalni (uhel, tlak, rychlost) uz podle anatomickych dispozici toho konkretniho kytaristy
jinak distortion ma pak jeste z logiky veci jeste dalsi vlastnosti, pri tvrdem orezu a pridavani gainu pred orezem, se nejprve slysitelne zkresluje signal = zestrmuji se hrany signalu pred oriznutou casti, ALE od urcite hranice/strmosti pak pri dalsim gainovani neni vetsi zkresleni tolik patrne a uz roste zejmena komprese,.. a nakonec se to pri pouziti sebelepsiho OZ nekde za hranici nekolika tisic (samozrejme pri pouziti vice stupnu) nedela nic jen to zacne vazbit samo se sebou
...proto taky spousta "kytaristu" v zacatcich misto overdrivu rado voli distortion + velky gain, protoze velke zkresleni s velkou kompresi maskuje chyby, o hodne zjednodusuje hru(nedomacknuti, chybna dynamika,..).. obzvlast pak v kombinaci s chytrym delayem (chytrym myslim ne echo s PT2399 ale efekt ktery nabusi dve tri stejne stopy v ramci ms a tim zvuk jakoby "nabude")
..pro ruzny orez je mozne pouzit vselijake shotky, dokonce i LED, vylozene mekci jsou Ge diody, a zkousel jsem sveho casu i vselijake pismenkove prechody VF tranzistoru (tedy samozrejme jen ten jeden pozadovany prechod na nich).. ale to dle meho nema moc vyznam, pro ten teplejsi orez je holt nakonec stejne nejlepsi obycejna sklenena trioda, a samozrejme kazda taky zkresluje trosku jinak
velky vliv maji pak taky filtry pred i mezi zkreslujicimi stupni, zejmena u tech lamp kde kazdy stupen zkresli jen jednu pulvlnu si s tim lze vyhrat "do sytosti"
BTW Honzovy fandim !! myslim ze obdobim stavby krabicek a zkosueni ruznych zvuku si prosel kazdy.. nakonec mozna (a mozna taky ne) dospejes k navrhu co nejjednodussiho aparatu ktery bude vicemene presne splnovat tvuj pozadavek na konkretni zvuk, i na zpusob jak ho chces v ramci pestrosti mirne modifikovat/korigovat, ale pred tim je nepochybne nutne projit obdobim hledani toho praveho zvuku