Jít do obsahu fóra

Nejsi přihlášen. Přihlas se nebo se zaregistruj.


(Stránka 1 z 2)

Audioweb.cz » Nezařaditelné » Zapojení automobilové zásuvky

  Stránky: 1 2 »»»

RSS

Příspěvky [1 až 20 z 21]

Téma: Zapojení automobilové zásuvky

Stará zásuvka v mém favoritu má na středu +12V a na obvodu -12V. Jenže GPS navigace, kterou jsem si dnes půjčil, je už pochopitelně na novou zásuvku. No a tak se ptám, zda i na nové zásuvce je +12V na středu? Konektor ze zdroje do samotné navigace je označen jako USB (takový ten úzký, co je v MP3 přehrávačích).

Re: Zapojení automobilové zásuvky

Jasně, že je.

Web

Re: Zapojení automobilové zásuvky

Díky, už mi to potvrdil i otec změřením ve svém autě. Už jsem si udělal "redukci". Ona ta navigace má zdroj na 5V, ale jako jiné "made in china" to prostě nejde rozdělat.

Re: Zapojení automobilové zásuvky

Přidám se s částečně příbuzným dotazem, USB konektor na navigaci tom-tom, majitel chce provést aktualizaci, kabílek pochopitelně ztratil, zkoušel jsem usb od foťáku, jiného foťáku, mp3 přehrávače, mobilu, nic nepasuje.
Jinou navigaci tu po ruce nemám.
Kolik je vůbec těch USB koncovek a jmenujou se nějak?
Neměli vlastně kdysi v Evropském svazu nějakou ideovou menstruaci, že je třeba sjednotit používané typy kvůli záměnnosti příslušenství, aby se ušetřilo na odpadech a zachránilo se víc Matky Země? Je to ovšem v přesném protikladu k zájmům čínských výrobců a dovozců. Ani nevím jestli tu myšlenku eurosoudruzi oplodnili až do směrnice.

(upravil pzwak 6. 12. 2016 13:46)

Re: Zapojení automobilové zásuvky

Je to jeden z těchto? Podle toho, jaké se nabízejí k tom-tom káblíky, některé používaly mini, některé micro. Pokud to není ani jeden z nich, bude to nějaký atyp - např. Pentax má na zrcadlovce istDS ještě menší než micro. Ještě jedna tabulka je zde - běžné USB má 4 piny, ale podle všeho jsou i 5-ti a 8-mi pinové.

Web

Re: Zapojení automobilové zásuvky

https://www.unet.cz/blog/2016/01/08/vyz … konektoru/

Web

Re: Zapojení automobilové zásuvky

Mohlo by to být micro B, zatímco ten kabel od Nikonu je nějaký atyp s 4+1 pinem. Když už kokoti musí každý rok přicházet s jiným typem, který navíc není odpodstatněn ani mechanicky ani elektricky, co kdyby to aspoň jasně značili na výlisku, ale chtějte po číňanovi racionalitu.

(upravil maxell 6. 12. 2016 15:11)

Re: Zapojení automobilové zásuvky

...a proč má každej mobil jinej kolík (jack) nabíječky ? prostý byznys, odlišit se od konkurence ? no pro mě není
problém přiletovat adekvátní náhradu nebo vyrobit redukčku, příslušné "bižuterie" je v marketech dost
nenávidím poruchový audio cinch, DIN byl o 50 let vpředu a idiotensicher

Sorry seems to be the hardest word (Elton John)

(upravil AlanCox 6. 12. 2016 17:30)

Re: Zapojení automobilové zásuvky

---

"Kolik je vůbec těch USB koncovek a jmenujou se nějak?"

Je jich kolem 10-20 a všechny jsou standardizovány neziskovou organizací USB-IF, která je sdružením velkých korporací.

---

"Neměli vlastně kdysi v Evropském svazu nějakou ideovou menstruaci, že je třeba sjednotit používané typy kvůli záměnnosti příslušenství, aby se ušetřilo na odpadech a zachránilo se víc Matky Země? Je to ovšem v přesném protikladu k zájmům čínských výrobců a dovozců. Ani nevím jestli tu myšlenku eurosoudruzi oplodnili až do směrnice."

Nikoli, je to v protikladu zájmů velkých západních korporací. Až se podaří EU zajistit, že např. Apple bude v Evropě prodávat iPady a iPhony s konektorem povinně nařízeným v EU, tak si z EU přestane svět dělat bžundu - a pak teprve bude sjednoceno.

Podle EU se má každý mobil povinně nabíjet skrze micro-USB konektor přímo na zařízení. Platí to už nekolik let, a nemyslím, že je to úplně krok špatným směrem - rozhodně v té záplavě nesmyslů co EU plodí je to jeden z rozumnějších. Teď ještě EU musí pořádně přidusit a zapokutovat Apple, který na to jediný kašle. smile

---

"DIN byl o 50 let vpředu a idiotensicher"

S tím můžu jen souhlasit. Taky se mi po něm stýská. Vůbec mám dojem, že v audio konektorech je temno - na všech místech a stranách. Řeším to zatím tím, že všude používám XLR - a nebo dokonce BNC konektory (jednoho času jsem uvažoval dokonce vše sjednotit na TNC), ale přijde mi, že DIN nebylo vůbec špatné řešení a bylo adekvátní a šité na míru audio technice.

(upravil sagitarius 6. 12. 2016 18:03)

Re: Zapojení automobilové zásuvky

AlanCox napsal:

---
Podle EU se má každý mobil povinně nabíjet skrze micro-USB konektor přímo na zařízení. Platí to už nekolik let, a nemyslím, že je to úplně krok špatným směrem - rozhodně v té záplavě nesmyslů co EU plodí je to jeden z rozumnějších. Teď ještě EU musí pořádně přidusit a zapokutovat Apple, který na to jediný kašle. smile

Za prvé tohle nikdy nebylo oficiálně uzákoněno, a za druhé právě v této době se mikroUSB-B na nejnovějších mobilech nahrazuje novějším a daleko chatrnějším oboustranným USB-C, který má 24 pinů (microUSB-B jich má 5), a navíc každý výrobce ho má jinak zapojenej. Takže když koupíš nabíječku USB-C od jednoho výrobce, na mobilu od jiného s největší pravdepodobností nebude fungovat. Tohle se děje už teď, a to má USB-C teprve jen pár těch nejnovějších mobilů. Takže v tom bude ještě větší zmatek, než dřív, protože konektor sice bude stejnej, ale kompatibilní mezi značkama často nebude.
Nehledě k tomu, že USB-C má ve stejným prostoru jako USB-B o 19 pinů víc, takže jsou daleko slabší a chatrnější, a jaká bude životnost takového konektoru při každodenním nabíjení si každý určitě domyslí.

Web

Re: Zapojení automobilové zásuvky

"Za prvé tohle nikdy nebylo oficiálně uzákoněno"

Dokonce minimálně dvakrát. Jednou v roce 2009 a podruhé 13. března 2014, kde se oficiálně nařídilo do 3 let povinnost mít všude stejnou nabíječku. Je možné, že mám špatné informace a hádat se nebudu pokud je to jinak, ale takto jsem to zaznamenal kdysi do paměti. Dokonce mám dojem, že i EU bylo žinantní zaútočit na Apple, a proto to oficiálně řešili jako by podruhé. Takže Lomikare, do roka a do dne, vlastně už do 4 měsíců se ukáže, jestli EU má koule a hupsne na Apple, případně Apple to nějak okecá, a nebo bude EU raději dělat, že nic nenařídilo a dělat mrtvého brouka.

---

"za druhé právě v této době se mikroUSB-B na nejnovějších mobilech nahrazuje novějším a daleko chatrnějším oboustranným USB-C, který má 24 pinů (microUSB-B jich má 5), a navíc každý výrobce ho má jinak zapojenej. Takže když koupíš nabíječku USB-C od jednoho výrobce, na mobilu od jiného s největší pravdepodobností nebude fungovat. Tohle se děje už teď, a to má USB-C teprve jen pár těch nejnovějších mobilů. Takže v tom bude ještě větší zmatek, než dřív, protože konektor sice bude stejnej, ale kompatibilní mezi značkama často nebude. Nehledě k tomu, že USB-C má ve stejným prostoru jako USB-B o 19 pinů víc, takže jsou daleko slabší a chatrnější, a jaká bude životnost takového konektoru při každodenním nabíjení si každý určitě domyslí."

USB je strašný bastl. Původně mělo být na připojení klávesnice a myši, ale postupně se nalepovalo a nalepovalo další. Na druhé straně Microsoft vedl USB docela prakticky a tak se ujalo. Je to stejný bastl jako používání cinchů na vstupy audioa, apod. Poslední verze USB a konektorů byla snaha zrušit konkurenční platformy, zejména Thunderbolt, a další.

USB-C jsem v ruce ještě neměl, takže vám věřím.

(upravil Dohnalik 6. 12. 2016 19:39)

Re: Zapojení automobilové zásuvky

To jsou mi zase věci smile Já přecházím na USB C i v návrhu DACů, ADC a tak...protože je to DALEKO lepší konektor jako microUSB. Je mnohem odolnější, oboustranej a je standartizovanej pro různý rozhranní a mezi výrobci. Dokonce i Apple to má podle standartu! Teda částečně, zapojený je to dobře, ale nový macbooky nefugnujou s jinou redukcí jako s tou od applu, je totiž kouzelná asi... To, že vůbec potřebujou redukci je taky na delší povídání.
To že čínan nabíječka odpálila mobil co to neměl ošetřený, to jaksi není můj problém. Problém USB C je, že ještě není tak rozšířený, microUSB kabelů má doma každej plnou řiť.

AlanCox napsal:

Poslední verze USB a konektorů byla snaha zrušit konkurenční platformy, zejména Thunderbolt, a další.

Však USB C v sobě integruje Thunderbolt 3.0... a dokonce obě rozhraní dokážou pracovat společně. Podle mě to je super...jeden konektor může notebook nabíjet, tahat PCI-e 3.0 4 duplexní linky třeba pro připojení externí GPU nebo Display port na připojení monitorů... a přes USB se dá připojit sítovka, externí diskový pole, myš, klávesnice, atd... Osobně to považuju za hodně praktický řešení. Přijdu, prdnu notebook, zapojím jeden konektor a pracuju.

Re: Zapojení automobilové zásuvky

USB-C mnohem odolnější??? Proboha, co to hulíš? Ty mikroskopický vlásky, kterých tam narvali 24, místo 5 u micro-B? To snad ani nemůžeš myslet vážně! A že je to standardizovaný? To je moc hezký, ale když si to každej výrobce zapojuje po svým, aby nefungovaly nabíječky a kabely od konkurence, tak je to k ničemu. A že to tak je, si můžeš přečíst v diskuzích třeba na Android fóru. Spousta lidí s tím má jen problémy.

Web

(upravil AlanCox 6. 12. 2016 20:51)

Re: Zapojení automobilové zásuvky

"Já přecházím na USB C i v návrhu DACů, ADC a tak...protože je to DALEKO lepší konektor jako microUSB."

Jak jsem psal, USB-C jem v ruce ještě neměl. Odolnost microUSB sama o sobě nic moc. Ale u konektoru velikosti 330 x 100 milsů, a narvat tam do něho tolik kontaktů - to snad ani odolné být nemůže už z fyziky.

---

"Však USB C v sobě integruje Thunderbolt 3.0... a dokonce obě rozhraní dokážou pracovat společně."

Alternate modes je více, než jen Thunderbolt, ale podle standardu jsou všechny nepovinné. Tedy podpora Thunderboltu je pro USB nepovinná, a tedy nezaručená.

---

"Osobně to považuju za hodně praktický řešení. Přijdu, prdnu notebook, zapojím jeden konektor a pracuju."

USB je technický bastl. Jak svým protokolem, tak "odolností" svých konektorů i dalšími vlastnostmi. Jeho rychlosti, které jsou uváděny jsou spíše teoretické než reálně dosahované. A navíc jsme u konce - zdvojnásobení rychlosti mezi USB 3.0 a USB 3.1 bylo dosaženo zmenšením počtu servisních bajtů při přenosu - tedy jen kosmetickou změnou. Jinak část rychlosti požere ta bastlovitost USB, není to efektivní.

Funkčnost se lepí v pozadí neuvěřitelným počtem módů a protokolů, aby se vytvořila iluze, že USB funguje dobře pro všechny případy.

Nebude dlouho trvat, a rychle se zjistí, že to opět nestačí. Ale technicky už není moc kam jít. HDMI 2.0 zvládne přenos 18 Gb/s; DisplayPort 1.2 17,28 Gb/s; - a mluví se o tom, že je to pro videosignál už málo a mělo by se to rozšířit. Nejmodernější USB 3.1 má teoretický limit 10 Gb/s, který reálně nedosáhne, a i tak se škrabalo, kde se mohlo, aby alespoň tato rychlost byla. USB-C jako univerzální rozhraní skončí stejným rozčarováním jako radost z Evropské Unie, která udělá z Evropy nejrozvinutější kontinent na světě, kde pečení holubi létají do huby. Brzy to začne značně dřít.

---

Co nižší rychlosti?

Když chci připojit i blbou tiskárnu na 5 metrů, tak jsem se dostal za limit maximální délky USB připojení a přímo to nejde - a to proto, že zde je limitem rychlost šíření informace po drátu (rychlost světla). Pokud je zpoždění signálu dané délkou kabelu příliš velké, nefunguje to. A tak delší vzdálenost je možná jen skrze ochcávky, huby, apod. Tedy 5 metrů je jako absolutní maximum dané fyzikou, a to pro nižší verze USB. Pro USB 3.0 a 3.1 se raději standard o max. délce nezmiňuje, protože by to kazilo radost z dokonalého USB 3.1 a USB-C.

Když chci připojit něco přes ethernet, tak limit délky je 100 metrů po metalice, a ten limit je spíše úřednický, když ho o něco přešvihnete, chodí to taky. A na těch 100 metrů to při levném kabelu kategorie 5e dá 1Gb/s se zařízeními za pár šupů. Se stále velice levným kabelem kategorie 6 (ale dražšími zařízeními kolem) to dá 10 Gb/s - reálně více než USB, a to na vzdálenost stovky metrů. Metalika může být i rychlejší a to nemluvím o optice. Takže mám doma z Číny plný šuplík konvertorů USB/RJ45 a vedu to k tiskárně přes ně.

---

Nezmínil jsem se o latencích při přenosu signálu přes USB. Nezmínil jsem se třeba o tom, že USB 3.1 jaksi počítá, že zařízení do něj procpe 100 W pro napájení připojených zařízení (20 V, 5 A). Dá to váš tablet? Nebo váš DAC?

USB-C se svého opanování světa jako naprosto jediného univerzálního konektoru nikdy nedočká. Než se tak stane, začnou být některé vlastnosti rozpačité. Samozřejmě se můžu splést, ale moc si nemyslím.

Re: Zapojení automobilové zásuvky

Samozřejmě, to že se všude bude používat jen USB C se pravděpodobně nestane, Apple se to snaží protlačit, ale vypadá to, že co nevidět silně narazí. USB A je taktéž odolnější jako USB C. Ale jako náhradu microUSB ho beru. To, že v malým konektoru je 24 kontaktů...so what? Nikdy jsem se nesetkal s tím, že to co selhalo by byly u podobných konektorů kontakty, vždycky se vysral/ulomil substrát na kterým byly nebo se posralo kovový pouzdro okolo. Taky praskají pájené spoje, hlavně u sraček typu lenovo je to prakticky jistá "to be" závada.

Protkol USB je flexibilní, což z něj někdy dělá bordel. Overhead u USB nepovažuju za problém, nikdy jsem ani nevyužil plné rychlosti USB 3.0... nepotřebuju to. Raději vidím zvyšování propustnosti rozhraní pro interní pevný disky.
Jak se USB lepí strašným počtem modů a protokolů? Příklad? USB má standartizovaný třídy, který z něj prostě dělají univerzálnější rozhraní než cokoli jinýho. V tomhle oledu není PCI-e nebo thunderbolt o nic lepší.
Ono ne úplně nadarmo USB prakticky konektivitu ovládlo...jak špatný to může být, funguje ve výsledku pro koncovýho uživatele víc než dobře. A pro mě jako pro někoho, kdo to implementuje do software, to taky tak špatný není. Je to zdokumentovaný, problém často bývá implementace na straně OS.

USB 3.1 počítá že zařízení do něj nacpe 100 W? Proboha proč? Tohle je řešený aktivní komunikací a i když se něco posere na straně čínana, tak my raději do DAC implementovali vstupní obvod kterej jej při přepětí odpojí. Do těch 20V funguej spolehlivě. Tohle se ale týká malýho kapesního DACu na kterým ted dělám...na velkých DACech považuju USB B ještě hodně dlouho za nenahraditelný. Tam když o to člověk zakopne, tak se roztrhne kabel spíš než aby se něco stalo konektoru.

(upravil Crifodo 7. 12. 2016 1:31)

Re: Zapojení automobilové zásuvky

Kurva to už i tohle vlákno zasere ten blázen na koksu?
chtěl jsi jít do hajzlu, tak proč pořád ty derniéry, blbečku?

dohnalíku, představ si, že momentálně nemám doma ani jeden micro USB, zato deset A/B od zkurvených čínských tiskáren, tak proto prostě nevím, co do toho čínskýho tomtomu mám shánět. to jsou věci, co?

(upravil AlanCox 7. 12. 2016 4:41)

Re: Zapojení automobilové zásuvky

sagitarrius: "USB-C mnohem odolnější??? Proboha, co to hulíš? Ty mikroskopický vlásky, kterých tam narvali 24, místo 5 u micro-B?"

Oni museli, jinak by se rychlost nezískala. Namísto 1 páru datových vodičů jsou tam teď 4 plus původní datový pár. Plus přidat další piny, protože některé věci, jako je třeba napájení musí být na obou protilehlých pinech, jinak by se nezískala možnost vsunout konektor jakýmkolik směrem.

To, že konektor není odolný korporacím spíše vyhovuje, než aby jim to vadilo. Prospívá to obchodu, trhu, i HDP.

-

"... to každej výrobce zapojuje po svým, aby nefungovaly nabíječky a kabely od konkurence, tak je to k ničemu."

Existuje taková zbraň, už dávno používaná výrobci notebooků. Zařízení vyžaduje datovou komunikaci od nabíječky a předání domluveného čísla. Pokud ho nedostane, odmítne se nabíjet. A můžeš mít i stejnou a správně zapojenou nabíječku, jen nabíječka neřekla zařízení správné heslo.

---

Dohnalík: Tak nějak to je. USB se ale nerozšířilo kvůli svým dobrým vlastnostem. Ale proto, že všechny ostatní možnosti pohřbil Apple - a to prostě drahotou. Fireware pohřbil Apple. Thunderbolt pohřbívá Apple, protože Intel - jeho vynálezce - z něj udělal prakticky exkluzivní věc zejména pro Apple.

Obávám se, že Apple už také přestává určovat trendy. Jeho poslední produkty začínají ztrácet šťávu. Jeho notebook nic moc a velké zklamání. U jiných přístrojů je zase hlavní inovace odstranění jacku.

USB prosazoval Microsoft, a ten na to šel jinak, než Apple. Takže nakonec zvítězilo sice technicky horší řešení, ale zato dopracovanější po stránce podpory, licencí a dalšího.

-

"USB má standartizovaný třídy, který z něj prostě dělají univerzálnější rozhraní než cokoli jinýho. V tomhle oledu není PCI-e nebo thunderbolt o nic lepší."

PCI-e či Thunderbolt je v podstatě určen jako náhrada vnitřní sběrnice. Tam jsou ty jeho vlastnosti a achitektura tam nějak v pořádku. Ve výsledku dosahuje PCI-E i Thunderbolt hravě násobných rychlostí oproti USB včetně efektivnější funkce.

USB je určeno na něco trochu jiného, s tím, že se ho pokoušejí - relativně úspěšně - znásilnit i na rychlé přenosy. Třídy a univerzálnost je pro tento druh použití spíše z nouze ctnost způsobená nutností nalepit to, co v USB architektuře nebylo zamýšleno.

Netvrdím, a nikdy jsem netvrdil, že USB je špatné. Je to vlastně výsledek evolučního vývoje, kdy na začátku se od USB moc nečekalo, jen klávesnice a myš.

-

"Ono ne úplně nadarmo USB prakticky konektivitu ovládlo...jak špatný to může být, funguje ve výsledku pro koncovýho uživatele víc než dobře."

Přesně tak. Microsoft (a později Intel, který má na svědomí USB 3) - to dotáhli do použitelnosti pro uživatele a rozšířenosti. Jediné co jsem psal je, že fyzika se obejít nedá, a to je důvod, proč si myslím, že vize světovlády USB-C bude mít svá omezení.

-

"USB 3.1 počítá že zařízení do něj nacpe 100 W? Proboha proč? Tohle je řešený aktivní komunikací"

Protože ta možnost je ve standardu. Nejsem si z hlavy úplně jistý, a přijde mi pro tuto debatu zbytečné to dohledávat, ale zařízení si může říci o zvýšení napájecícho napětí až na 20 V a o proud až 5 A. Jestli ho dostane je věc druhá, a nebo jestli se podělá někdy USB řadič a pošle do nepřipraveného zařízení rovnou 20 V je také možné.

USB 3 řešilo dva palčivé problémy: 1) rychlost, 2) nemožnost použít ho pro napájení trochu žravějšího zařízení.

---

Crifodo: Velice mě těší můj zájem o mě. Já tě s dovolením budu ignorovat, protože to co mě tu zajímá, je technika. Doporučuji ti co nejvíce výlevů na mou adresu. Mě sice nijak nezajímají ani nedojmou, ale třeba budou zajímat jiné na tomto fóru.

Re: Zapojení automobilové zásuvky

Crifodo napsal:

Kurva to už i tohle vlákno zasere ten blázen na koksu?
chtěl jsi jít do hajzlu, tak proč pořád ty derniéry, blbečku?

dohnalíku, představ si, že momentálně nemám doma ani jeden micro USB, zato deset A/B od zkurvených čínských tiskáren, tak proto prostě nevím, co do toho čínskýho tomtomu mám shánět. to jsou věci, co?

Koks jsem nikdy nezkoušel, nicméně tohle: https://www.czc.cz/kabely/produkty#q-c- … mini%20USB . Všechny tomtomy co jsme měl v prackách používaly miniUSB.

Re: Zapojení automobilové zásuvky

jo, mini usb mě vždycky rozhodí, takovej káblík mám jenom jeden, a dokáže se maskovat mezi hromadou micro usb a divností od starech foťáků, který jsem z neznámejch důvodů ještě nevyhodil smile

Re: Zapojení automobilové zásuvky

Dohnalíku, poznáš doufám, která reakce se týká tebe a která toho lháře kokse?
Jedn z kablíků (od mobilu Nokia) nakonec do tomtomu pasoval, nevím jestli to je mikro ten nebo ten, napsáno na něm nic není, ale není to "starý" miniUSB který se lišil cca 0,7mm větší šířkou. Aktualizace stejně nešla, protože aktualizační program vyžaduje frikulínské nejvyšší verze windows, o což nemám zájem. Možná je navigace stejně poškozena (Rx) takže dál s tím čas mařit nebudu.

Koksi, jestli na mě nebudeš reagovat, budu jen rád (a nebudu asi sám), bohužel zatím každý vidí, kdo je tu hovado ulhané, které na věcná témata vždycky po nocích ejakuluje stovkou řádků offtopic píčovin, v tomto případě zde plácáš něco o stametrových ethernetech a displayportech, což se správným konektorem usb k navigaci má hovno společného. Jestli ty máš "zájem o techniku", tak leda proto abys mohl exhibovat, magore smile
Dohnalík sice často exhibuje taky, ale aspoň má něco podepřeno praxí a i když je to náfuka, něco vytvořil, ty jen plácáš navrčený teorie.

Příspěvky [1 až 20 z 21]

  Stránky: 1 2 »»»

Audioweb.cz » Nezařaditelné » Zapojení automobilové zásuvky

Podobná témata


~±«|»¼½¾²³&@µΩπØ$£