Téma: Patent Aleše Boleslava

Je to trochu starší záležitost, ale v jedné knížce z šedesátých let psali, že tato konstrukce umožňuje zmenšit objem ozvučnice na 1/2 až 1/3 basreflexové.

http://spisy.upv.cz/Patents/FullDocuments/85/85327.pdf

Je to obrázek č. 4.

Psalo se tam, že konstrukce není příliš citlivá na provedení, ale nehodí se pro kusovou výrobu, protože je nutné měření.

Rád bych si vyrobil hi-fi all in one, tedy včetně beden.

Mám teď malý byt a solidní poslechový prostor nejde vytvořit. Navíc bych to podle potřeby rád přemísťoval.

Je to schůdná cesta, pokud bych použil celopásmové Fostexy a bylo by možné konstrukci za nějaké rozumné peníze navrhnout?

Nejde mi o hi-end, jde mi o hi-fi.

Re: Patent Aleše Boleslava

Zajímavý řešení, takovej poloviční basreflex do objemu bedny, nedokážu si představit, jak by se to simulovalo. A dělat to metodou pokus omyl je na dlouhý laborování. Hlavně nevím co si představit pod pojmem akustický odpor a co by to jako mělo být, asi něco jako molitan. Asi z nějakýho důvodu se to neuchytilo, na rozdíl od basreflexu. Ostatně když se do basreflexové bedny přidá tlumení, tak se to tomuhle trochu blíží.
Další věc je, jak si ty nejnižší kmitočty v té době představovali a jak asi vypadal běžnej reproduktor, jestli třeba nejsme někde jinde s T-S parametrama repráků...

Re: Patent Aleše Boleslava

Tohle dnes lepe resi ploche horny. Treba cornu.
http://www.sixmoons.com/audioreviews/cornu/cornu.html
http://www.diyaudio.com/forums/full-ran … n-149.html
http://sebastian-pitkanen.blogspot.sk/2 … -horn.html
Problem toho tlumeni, bude nekonecna laborace.
Je to v podstate bassreflex do uzavrene bedny. Tim tlumenim se zvysuje, jakoby objem.
Ale dnes je jina doba. Jine moznosti a take jine reprudoktorove menice. A take jine pojimani kvality a jine pojeti sire pasma, ktere v one dobe predpolovodicove, bylo omezeno vystupnimi transformatory na vystupu.
V omezenem prostoru, bude vzdy trochu problem.

Re: Patent Aleše Boleslava

tak to si postav tohle: UPCS240 a nebo ještě lepší ZV240 - mám u PC, a po doplnění doopravdickým subwooferem se většina komerčních "domácích kin" může zahrabat. Ten první projekt je cenově v řádu stokorun, na ten druhej už je potřeba trochu víc, měniče na pár vychází na 2.5kKč.
Kolik stojí Fostex, ani nezjišťuju. Ale 0,75" kalota bude jistě hrát od 4kHz líp než membrána o průměru přes 10cm... TY ZV240 se všem tak zalíbily, že jich mám několik rozpracovanejch pro kámoše.

Re: Patent Aleše Boleslava

Ale ja na fostex nedam dopustit, neni nad membrany z bananoveho listi..
Cena je uplne normalni, ani za znacku se moc nepriplaci. V tom cornu, je jeden menic dnes, za cenu cca 53USD.
Kdysi sem musel resit kompromis, proste nebylo misto v malem byte. Ale byl cas a chut do prace.
Musel sem se poprat z tim, ze proste na "normalni" bedny nebylo misto, tak sem upravil nabytek, ktery sem sehnal nekde zadara. Udelal sem obyvak tak, ze sem rozebral skrine z latovky, vsechny spoje sem pretmelil PU lepidlem, vytmelil, vystuzil.
Na misto dveri, sem udelal vlozene ploche bedny z hornem. Menice sem pouzil SP200, nebo SPX 200? a doplnil vyskama, ktere si jiz vubec nepamatuju, taky asi od monacoru.
Vyhybka byla aktivni, ctyri male zesilovace v jedne krabici, specialne pro tento ucel. Zadne velke trapeni z pasivnimi vyhybkami.
Bedny, ktere tvorili dvere skrini, po stranach policove skrine z TV a ostatnim, se dali v pripade potreby pootevrit, tedy smerovat na misto poslechu.
V podstate to byl kompromis, bez kompromisu. Vyhodou bylo, ze dvere skrini, jako bednu, sem ani nemusel delat hluboke, ani netrcely moc ven. Dovnitr byli kolem 10cm a ven kolem 15. Bedna uvnir mela prostor 50x 148cm Tam uz se vlezl vcelku nekompromisni horn
Puvodni dvere byli podrapane od psa, takze sem je nahradil vlastne novymi dvermi z preklizky, kterou sem namoril a pokusil se o polituru.
Tak nic neprekazelo v prostoru a skrine plnili puvodni ucel.
Puvodne sem samozrejme chtel na ty dvere dat jen reproduktory a nedelat v zadu zadnou bednu, ale nebylo to ono. I kdyz jako ozvucnice to fungovalo take. Ale nebylo to podle mych predstav.
Prave zde, je nekonecno moznosti a hrani se, kdyz prostor je maly a musi se delat kompromisy. Stavet "nejake" osvedcene bedny, je pouze replikace, ale udelat si poslechovy prostor, aby to nevypadalo zadratovane jak v Edisonove dilne, na miru a poradne, je prave prostor pro bastlire a kutily. Dnes se daji sehnat nastroje a naradi, material o kterym se ani nezdalo. A to nemluve o tom, ze se daji sehnat kvalitni menice o kterych sme jenom kdysi cetli.
Nechci byt spatnym prorokem, ale prave takovato reseni "na miru" umoznuji to, aby se reprobedny stali soucasti nabytku, nikoliv resit kam dat mezi nabytek "nejake" bedny, nebo se spokojit z chrastitkama nejakeho velmi kompromisniho domaciho kina.
Samozrejme se daji udelat vcelku krasne hrajici male bedny, ale porad plati, ze objem a velikost nicim nelze nahradit. Ja nevim proc, mne se dalsi sub, nikdy nelibil. Ale to je jen muj osobni dojem.

Re: Patent Aleše Boleslava

Děkuji za příspěvky, mě právě zaujalo to zmenšení objemu. Horna je složitá a má pro můj případ nepraktický tvar. Já bych prostě chtěl něco, co by se dalo jednoduše přenést z místnosti do místnosti. Jinak to dopadne jako minule, že v jedné místnosti jsou Shan Aztec a v druhé si nezbývá než pustit bedničky od počítače. Taky mám takovou představu barokního koncertu na zahrádce.
Fostexy jsou o trochu dražší, ale je pro ně návod na basreflex a později (až koupím zámek) bych si mohl ze zvědavosti postavit nějaký ten horn.

Jen tak pro doplnění textovou část z té knihy, kde mě to zaujalo, ale pravdou je, že je trochu jiná doba a na měsíci jsme už také byli.

Ozvučnice s akustickými obvody.
Za nejjednoduššího zástupce této skupiny lze považovat ozvučnici s objemem rozděleným akustickým odporem (běžná uzavřená ozvučnice, jen je pod reproduktorem vodorovně rozdělená tenkou vrstvou tlumící látky). Potlačuje se tím možnost vzniku stojatých vln, ale i zvlnění kmitočtové charakteristiky je malé. Ozvučnice je velmi dobrá, ale má značné rozměry.
Velice výhodné vlastnosti má uspořádání podle Ing. Dr. A. Boleslav.
Pomocí tohoto uspořádání lze reprodukovat v téměř plné úrovni i kmitočty značně nižší než rezonanční; kmitočtová charakteristika je vyrovnaná; potřebný objem je asi 1/2 až 1/3 objemu skříně bass-reflexové; zařízení není choulostivé na přesné nastavení hmotnosti vzduchu v nátrubku a akustickém odporu tlumící látky. Nevýhodou je, že pro odladění je třeba vycházet z měření, proto se nehodí např. pro amatérskou praxi.

Re: Patent Aleše Boleslava

No na tento ucel mam udelane na chate, spis boude, na ony barokove, nebo spis rockokove hrani, reprobedny bedny z vojenskych beden, ktere sou vylozene kvuli utesneni MDF a zbytky mineralni vlny. Prave kvuli stojatemu vlneni, je to udelane tak, ze je prostor deleny prepazkami, kde sou tlumici molitany na dirach.
Ale zase se jedna o velky objem, ktery by mozna nebyl potreba, ale kdyz uz byl, skoda ho nevyuzit. Objem jedne bedny, je pres 200l.
Na vybuzeni postacuje PAM 8610, vlozka je prave ono SP200, nebo SPX200, co mi zbyli, po zruseni nabytkove steny, po stehovani. Je tam dodelany vyskac, nejaky levny, resp. nejlevnejsi, co sem nasel z hornem. SP200 maji na rychlou demontaz, osazene ve dreve zavitove vlozky, na zimu se stehuji domu.
Vyskace slouzi na vytvoreni ultrazvukove bariery pro hlodavce, jako je plch a pod.
Tim opodstatnuji, nebo spis omlouvam exietenci tech beden, pro hudebni produkci vyskace nejsou zapojeny.
Na zimu slouzi jako uskladnovaci prostor, pro veci, ktere by nikam nebylo mozne uklidit.
Kdo si hraje, neskodi.

Re: Patent Aleše Boleslava

Přesně tenhle patent se týká třeba 2AN 632 00 a jiných s filcem přes koš už z výroby, ani ve snu by mě nenapadlo, že bych k tomuto řešení někdy objevil technický popis. Jak jsi k tomu přišel? Úžasný!

Tehdejší širokopásmové reproduktory (ale i spousta dnešních) mívaly pravidelně vyšší Qts a to ještě rostlo, když se namontovaly do rozhlasů a rádií, takže na charakteristice vznikl kolem 200 Hz hrb, ten lze právě akustickým odporem (molitan, filc) v blízkosti koše jednoduše eliminovat, výrazně spadne Qms, sníží se rozkmit v rezonanci. Ještě o kousek níž se lze dostat, když se vybalancuje ak. odpor s ak. hmotou (otvorem).

Funguje to nějak takto:
https://s11.postimg.cc/76kp05em7/screenshot_5.png

Respekt před p. Boleslavem! Podle sinclaira byl taky za ART nebo ARO 835.

Re: Patent Aleše Boleslava

Puvodni patent vidim poprve tady, je to zajimave, zejmena pro jednoduchost vypoctu. V one dobe se na tom sedrelo asi nejedno logaritmicke pravitko.
Tlumene oddelovane prepazky se daly najit jiz koncem 60tych let a take to melo sve mouchy.
Napriklad ten filc, nebo plst, se musela chranit, pred pusobenim moli a jineho tak, ze onehda byl dostupny DDT a naftalin.
V kinosalech se bezne pouzivali takto prepazkou tlumene bedny a take jejich charakteristicky oder po naftalinu tam byl a snad jeste mozna je i dodnes.
Myslim, pokud se nepletu, ze jeste , KE 150 byla bedna z tlumici prepazkou.
Ma to vyznam i dnes, da se stim pohrat a lecos to muze vyresit.
Problem uz nebudou ani materialy na tlumeni, ponevac plst a molitan, ktere degraduji, se daji nahradit geotextilii, fluvalem a jinymi stabilnejsimi plstnatymi umelymi hounemi, ktere tomu reseni mohou dodat dlouhodobou stabilitu, aniz by se to vytrousilo, nebo to sezraly mole.

Re: Patent Aleše Boleslava

antonio napsal:

Respekt před p. Boleslavem! Podle sinclaira byl taky za ART nebo ARO 835.

A netušíte kdo navrhoval kiňáky t.j. ARO931, ARO932, ARO942? ART581, a ARTO582 se vyvýjeli a a vyráběly v pražském výzkumáku. Znamená to. že Boleslav pracoval ve VÚZORTU?

Re: Patent Aleše Boleslava

https://www.youtube.com/watch?v=O6o1aEQgm_Y

Vetsina lidi v tom filmu jiz nejsou mezi nami...
Pokud si pamatuju, tak pred rokem 89, jako vetsina vyzkumaku, ktere zde byli, se v dobe normalisace, prevazne podobali organisaci prace i strukturou, na roman bratri Strugackovcu, Pondeli se zacina v sobotu, pripadne jeho volne pokracovani Pohadka o trojce.
VUZORT nebyl zadnou vyjimkou.
Ale mel nejblize ku tomu, co dnes mame jako konicek.
Je neuveritelne, jak pracuje cas proti nam i entropie.
Take je neuveritelne, co se zde vyrabelo a kam sme az mhli dojit, pokud by se neco z toho zachovalo ve funkcni podobe.
Ale neviditelna ruka trhu vse smetla do propadliste dejin.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Pond%C4%9 … 1_v_sobotu

Pak dik lidem, kteri si neco pamatuji, se dostane zas z hlubin casu ven.
Nekdy tomu postaci i nahoda.

Re: Patent Aleše Boleslava

Jo, jo, posledních cca 7 let za normalizace jsem strávil ve VÚSTE, takže můžu víceméně potvrdit, že to tak bylo.

Re: Patent Aleše Boleslava

antonio napsal:

Přesně tenhle patent se týká třeba 2AN 632 00 a jiných s filcem přes koš už z výroby, ani ve snu by mě nenapadlo, že bych k tomuto řešení někdy objevil technický popis. Jak jsi k tomu přišel? Úžasný!

Nějaký popis, navazující na ten patent byl ještě v jednom českém prameni, snad Sdělovací technika - tak půlka 70. let.

Podobné řešení jsem viděl u střeďáků Tonsil 9/80 první generace a v nějakých historických věcech, snad i v bedýnkách Dual.

Web