(upravil Otas 21. 9. 2016 16:50)

Re: Stavba baskytarového komba

To jsou jen čísla smile
Když tomu budu bez výhrad věřit - proč ne, tak ani výkon takového basového speciálu 15PS76 (pokud si pamatuji, při stejné ploše membrány funguje lineární závislost výchylky na vyzářeném výkonu) - tedy 0,23W zrovna neoslní.
Muzikanti prý zvukaře obvykle nemlátí, ale ty doprovodné řeči bych si za rámeček určitě nedal, to bych neriskoval sad.
Je to divné, ale reproduktory o podobných vlastnostech jako ARM se skutečně nabízejí pro komba.

(upravil PB 22. 9. 2016 12:22)

Re: Stavba baskytarového komba

Výkon roste s druhou mocninou výchylky, s čtvrtou mocninou kmitočtu a s čtvrtou mocninou efektivního průměru membrány.


Normální reproduktor pro baskytaru jako např. Celestion BN15-300X má max. výchylku cca 4 mm nebo víc:


http://www.lavocespeakers.com/product-d … 153.00/41:

Xmax (4)        mm (in)    6,5 (0.26)
Xmech (5)        mm (in)    12,9 (0.77)
Gap height        mm (in)    10,5 (0.41)
Voice coil winding height        mm (in)    19.3 (0.76)

Re: Stavba baskytarového komba

ovsem basa zdaleka nehraje jenom <100Hz, tudiz  "Frequency range  45 ÷ 2800 Hz" celestionu bude dost malo rekl bych..
+ taky o 3dB vyssi prumerna citlivost ARM (pri podstatne sirsi charakteristice) je v celku hezka,..
..ono vykon nevykon, pro hru je daleko dulezitejsi citlivost = jak reprak kopiruje ruku smile

Re: Stavba baskytarového komba

Mam před sebou v knize od Kamila Tomana jiný vzorec, z něj mám, že výchylka je přímo úměrně, kmitočet ne čtvrtou a plocha na druhou ale jdu spát, vzal jsem si už prášek na spaní sad-

(upravil PB 23. 9. 2016 7:20)

Re: Stavba baskytarového komba

A není lepší použít dva 10" ??
např.: http://celestion.com/product/162/bn10200x/
Výšky jsou pak dobrý, basy celkem taky.

Dva ARM9408 mám doma, takže je přiležitostně vyzkouším.

Otas: plocha je úměrná druhé mocnině průměru takže druhá mocnina plochy je úměrná čtvrté mocnině průměru.

S výchylkou roste úměrně hmota spolukmitajícího vzduchu i rychlost jeho pohybu a tudíž energie = m * v roste s druhou mocninou výchylky.
Vzoreček je z Lukeše str.227 Je to tam i s odvozením, takže tomu věřím.

Re: Stavba baskytarového komba

Nechci byt za chytreho, ale napisu, co si myslim, protoze si myslim, ze to muze pomoci.
Korekce u basoveho komba, to je zaklad. Tam pres to nejede vlak, ponevac moznost nastavit pres filtry cosi, co leze ze strunoveho nastroje, je nesmirne dulezite. Tam ale je znacny rozdil, jake korekce pouzit. Ja bych se experimentalne nebranil ani ku pouziti rebrickoveho filtru, nebo presencniho filtru, pripadne ku moznosti pouziti obou, prepinatelnych.
Co se tyce koncoveho stupne /zadny stupen, neni koncovy/ tedy zesilovace, ja bych se nebranil, aby pri te rocnikove praci nestravil kluk mladi, klidne hotovy modul, pripadne ja bych se nebranil ani BTL zesilovaci D
Pokud si clovek uvedomi, ze jeste bude vyrabet i bednu na repro, tak cas ktery stim stravi, bude neumerne dlouhy.
Aby to bylo funkcni, se da postupne vylepsovat a nahrazovat ty moduly koupene, za vlastni doma vyrobene koncove stupne, pripadne to postupem casu vylepsit, pripadne "hlavu obmenit" odlozit a tp.
jako hotovku, mam na mysli takoveto "low cost" moduly..
http://www.banggood.com/DC-12V-24V-100W … 64465.html
http://www.banggood.com/TDA8932-Digital … 69801.html
http://www.banggood.com/TPA3118-Digital … 81354.html
ku tomu nejaky modul zdroje, doplnit jeste par kondy, pro lepsi stabilitu spickoveho odberu..
http://www.banggood.com/4A-To-6A-24V-Sw … 69204.html

Ja vim, ze to vypada dost hnusne, ale osobne sem presvedcen, ze to jako koncovy stupne v tom kombu, nebo hlave, nebude hrat o nic hur, spis lepe, jak vyrobit kopii treba toho rolanda.
Ale usetri se tak nemale penize, za dost drahe trafo, no a take za spekulace ohledem PA.
Samotne korekce, budou nejspis zabirat nejvetsi cast casu, ty sou nenahraditelne a tam se to moc odrbat neda.

Re: Stavba baskytarového komba

Konce když už, tak už s TPA3116d2  ten má vyšší výkon a dají se sehnat levněj, za 350Kč na destičce i s korekcema s OZ (tuším ne5532) tohle používám na hraní povenku a k PC, ale do komba jistě ne, to nemá šanci uhrát, leda by repráky měly 100dB citlivost. Vím o partičce, co tohle používá na hraní u ohně, napájený ze dvou baterek z UPS, protože je jaksi lehčí sbalit reprobednu, tenhle zesáček a baskytaru než klasickou basu. O tenhle aparát se na nesení dělí víc lidí, klasická basa se dělí těžko, a když už, tak přímo na oheň smile

(upravil wimshurst 23. 9. 2016 10:15)

Re: Stavba baskytarového komba

Kombo je nastroj, kterym se vytvari zvuk nastroje, jako filtr, sem myslel toto..
To nejsou korekce, jako u HiFi, to je prevazne modelovaci filtracni proces, kterym se vytvari, dotvari zvuk nastroje.
Obvykle se na to nejlepe pouzivaji VCF.
http://homepage2.nifty.com/rjb/pdf/rjb_ … m_revB.pdf
http://homepage2.nifty.com/rjb/pdf/pcb_ … f_revA.pdf
Kdybych to resil dnes, tak bych tam do komba, dal klasicke korekce, ktere mel roland z fety a pak i ten VCF filtr, nebo aspon korekce, ktere maji moznost Hi, Mid, Bass a take jakost Q a vyrez.
To je pro temer kazdy strunny nastroj, ktery je snimany a korekcne uoravovany, zakladem modelovani zvuku.
Jedno zapojeni, ktere vyslo nedavno v modrem AR, kolem roku 1990, to resilo dokonale, problem neni dnes pozit moderni OZ, spis dobre potenciometry rozhodnou o celkovem provedeni.
Postavil sem to v nekolika modifikacich a byl to jeden z nejlepsich filtru, resp. korekci, ktere meli moznost vyrezu. Nebo se dali take nepouzit ty vyrezove filtrace a pouzila se jen korekce.
Koncovy zesilovac, bych dnes neresil v prvni stavbe jako slozite zapojeni, ale i z napajenim, jako velmi lehke provedeni, nutno si uvedomit ze se to bude take prenaset, transportovat.
Sama bedna, bude takove male sloni mlade, ktere pravdepodobne bude rust..

Re: Stavba baskytarového komba

Class D navrch?  Nechcete rovnou ty korekce dělat kompletně digitálně v "DSP"?  Těch pár shelf a bandpass filtrů nebo PEQ, dyť to je akorát pár obyčejných biquadů, to vám upočítá dneska kdejaký 32bitový mikro za několik desetikorun...

Re: Stavba baskytarového komba

D-class konec a digitalni korekce je rekl bych dost velkej rozdil..  vzhledem k tomu ze to kombo/stack se nasledne snima mikrofonem a dalsi zesileni jede beztak standartne pres PA - kde D-class dnes neni vyjimkou, nevidim duvod proc treba ten 3116 do komba nepouzit (samozrejme tedy pokud muzikant primo nepreferuje vylozene koncove zkresleni, pak logicky zvoli lampovej konec kterej zkresleni poskytuje)

(upravil Otas 23. 9. 2016 17:35)

Re: Stavba baskytarového komba

Tak ten vzorec (nevím, jak to tam vložit bez horního a dolního indexu):
Pa = 0,859 * Sd2 * X * f4
Ta dvojka a čtyřka jsou horní index, čili druhá mocnina plochy membrány a čtvrtá mocnina kmitočtu.
Pa je samozřejmě vyzářený výkon. U výchylky X není žádný index, odsud tedy odvíjím, že je přímo úměrná závislost výkonu na efektivní hodnotě výchylky, nikoliv závislost zmíněnou druhou mocninou.
Pramen: K. Toman, reproduktory a reprosoustavy, 1. díl, 1. vydání, vzorec 3.3.9-1. Je tam chyba?

Chlapi, nedrážděte Betarona Classem D smile.
Všimli jste si, že muzikant slyší a je mu protivná i práce driveru? Nezapomínejte na potřebu perfektního přenosu kmitočtů i nad 1 kHz (do 3 kHz).

Re: Stavba baskytarového komba

Osobně nic proti D zesilovačům nemám, ba právě naopak smile V mém PA už nic jiného, než digitály nehraje. Celkem tři krabice, dohromady 23kg a je to schopné dát 15 kW na čtyřech ohmech, což je asi třikrát více, než jsou schopny zvládnout všechny bedny, které mám pro ozvučování k dispozici. Takže s výkonem musím při produkci opatrně.

Spíše mi vadí, že téma odbočuje někam jinam a aspirant se nijak ke svému tématu neprojevuje lol

Anebo je z toho všeho zmatený yikes

Re: Stavba baskytarového komba

Nevím už, co k tomu napsat. Déčkový zesilovač do komba nechci, dám tam LEACH AMP all in one. Korekcebych rád použil ty tranzistorové, co jste popsal výše. Někde jsem se dočetl, že je dobré pro reproduktor, když zesilovač obsahuje subsonický filtr. Měl by v kombu být?

Re: Stavba baskytarového komba

Já tě jen nenápadně popichuji, abys už začal smile Věř, že pokud nejsi bastlič, tak to pro tebe nebude jednoduchá záležitost. Chce to mít pevnou vůli ke zhotovení díla, jakýsi „tah na branku“. Proto myslím, když zde ve svém vlákně budeš uvádět postupné kroky, bude tě to nutit systematicky na konstrukci komba pracovat. Koupit nějaký reproduktor, to je to nejjednodušší…
Mimochodem, za tu dobu jsi už mohl mít doma alespoň plošňák Leach AIO od Kohouta. I s poštou to máš do čtyř dnů doma, když mu pošleš objednávku v jpg, či pdf s rozměry tongue

https://i.postimg.cc/tn0579hC/2253774.jpg https://i.postimg.cc/JtJxvBLy/2253776.jpg https://i.postimg.cc/SJhdhNSg/2253778.jpg

..subsonický filtr není potřeba

Re: Stavba baskytarového komba

Díky. Já plošňák vyrobím sám, ve škole máme potřbný věci pro výrobu fotocestou.

Re: Stavba baskytarového komba

Nitram, kde jsi vzal tu maličkost, že se basové kombo snímá mikrofonem? A k těm Déčkům: na basy do PA bych je ještě akceptoval, ale na vrchy určitě ne. K té ročníkové práci: já bych volil koncepci bedna repro a hlava odděleně.

Re: Stavba baskytarového komba

hele jak se snima basove kombo v podstate neresim, na basu nehraju, ovsem z logiky - pokud chces aby byl reproduktor a jeho prispevek k finalnimu zvuku jaksi soucasti nastroje, neni jina moznost.. Pokud budes snimat "basove kombo" rovnou z loopu/linky preampu/a pod., pak jednak nepotrebujes "kombo" ale staciti jen preamp (kreslitko/kurvitko/atp..) a kazdopadne je to, co do me argumentace s moznosti vyskytu onoho haneneho D-class zesilovace v naslednem zesileni PA ryze irelevantni, obdobne jako v pripade hrani nekde doma ci v garazi, kde to samotny kombo utahne i bez dalsiho zesilovaciho aparatu smile

co se tyka sestavy hlava + bedna, za me jednoznacne ANO, ..ale to uz je pak o vkusu a volbe autora, obdobne jako ten konec smile

Re: Stavba baskytarového komba

Nitram napsal:

ovsem z logiky - pokud chces aby byl reproduktor a jeho prispevek k finalnimu zvuku jaksi soucasti nastroje, neni jina moznost..

tenhle názor byl popsán v nějakých ortodoxních kuchařkách pro zvukaře už někdy před 30 lety: pro zvukaře je "nástroj" nejen nástroj se snímačem a krabičkama, ale i jeho zesilovač a jeho bedna.

Re: Stavba baskytarového komba

Ja naprosto nemam nic proti LEACH, naopak.
Ale vzhledem k tomu, ze sem jaksi take byl nucen si vyrobit kdysi nejaky nastrojovy zesak, kombo a jine, vim aspon trosku, jak je to narocny proces. Velmi, opravdu velmi fandim nejen sikovnym, ale hlavne zrucnym lidem, kteri si dokazi sehnat potrebne info, ptaji se a selektuji informace, maji svuj cil a take vizi, kterou realizuji a zdarne dovedou projekt do cile.
Nakonec moje hrani, neboli hrani si na hrani na nastroje, nebylo nijak obzvlast pusobive, radeji sem stejne delal kurvitka zvuku a zesiky.
Jinak pred rokem 89, nebylo tu nic dobreho, pokud bylo, tak to bylo drahe, nebo tak drahe, ze si koupit neco hotoveho mohl malo kdo.
Ale byla tu celkem dobra soucastkova zakladna, takze se ubastlit dalo temer vsechno.
Ja tomu rikam syndrom vezeni, neboli doba gulagova. Proste co se nedalo sehnat, clovek v tisni nakonec vyrobil z toho, co mel k dispozici.
Stejne jako mundury se siji v base na miru a krejci, ktery presije mundur na telo, je velky pan, stejne tak u nas bylo spousta bastliru, opravaru, remeslniku, a jinak zrucnych lidi, kteri na rozdil od sikovnych vekslaku, tezicich z nedostatku, byli cteni pro dovednost.
Kdyz nedavno v roce 1990, vyslo modre amaro, kde byli popsany vsemozne zapojeni na zesilovace, filtry, sythesu zvuku, kruhove modulatory a mnohe dalsi, myslel sem, ze dik informacim, moznostem, sikovnych lidi, se to bude jen hemzit po kratke dobe domacimi konstrukcemi. Od toho 1990, tedy kratke dobe, se toho moc nezmenilo. Jen uz neni Tesla, odpory mame z ciny a stejne tak vetsinu soucastek.
Dnes mame informace, zkusenosti a moznosti, o kterych, kdyby se nam ani nezdalo.
Mame svetovou soucastkovou zakladnu, doma na stole, staci naklikat a za par dnu, zvoni kurier u branky a strka nam do rukou balik, pripadne se lopoti z rudlou a velkou krabici, idelane to davaj dole z kamionu jerabem, nebo nam prasknou do zahrady rovnou prepravni kontejner.
Vsechno vysmati lide z delivery procesingu, nechtej ani kavu, vodu, cigaro, proste dorucuji. Ani vam nepokyvou ploutvi na pozdrav, pouze vam strci tablet na podpis o prevzeti a naschledanou...
Co nemame je cas a malokdo ma na podobne libustky penize.

Pro cloveka mladeho stale tvrdim, ze bude mit mene casu, jako sme meli my, kdyz sme meli podobny vek, ponevac jak se koukam kolem sebe, tak na misto sezeni u piva a pivnich reci, sedi u piva a stale pracuji na mobilnich telefonech a nemaji ani cas si vypit pivo. Pivni reci vedou interaktivne, narocnejsim spusobem, pouzivaji miliony transistoru, terabajty prenesenych dat, miliony pixelu a jine ficury.

Ale prvni zesak nebo kombo, bude stale jako prvni sex. V dobe nedostatku informaci a obrazkoveho materialu, se castecne tradovanim a castecne duvtipem, clovek po vyreseni peripetii skym a kde, rychle dostal ku procesnimu stavu jak= asi tak nejak.
Obvykle to nebyl nijak hezky vysledek, ale stal za to.
Dnes po shlednuti mnoha hodin naucneho materialu, vysledek muze byt nekdy horsi, protoze systematickym "ucenim se" potlacime duvtip a fantazii.

Proto sem tedy nesmele navrhnul, jako koncovy zesilovac hotovy modul "Déčko" a zdroj pulzni, kvuli zjednoduseni problemu, ktery stavba nastrojoveho zesilovace predstavuje. Ja totiz vim, ze aparat se bude take prenaset.
Kuprikladu z dilen skoly domu a zas spatky, take na nejakou produkci a byl by lehci, nebo jinak receno troska light.
Ne kazdy byl /je/ pysny majitel Barkase v 18ti letech a vozi/l celou kapelu.
Aspon se troska v tomto vlaknu shodneme, ze u toho nastrojoveho zesilovace, nejpodstatnejsi cast, tvori korekce. Pro nekoho kurvitka, ale to je jaksi zvuk modelujici a vytvarejici retezec, nikoli HiFi, ale jakostni proces, ktery da nastroji elektrofonickemu, jeho hlas.
U basove kytary, pokud nejde primo o zkresleni, je to jeste malicko narocnejsi, ponevac konecny hlas, tvori, dotvari, kurvi i ta bedna a reproduktor.
Budu sledovat co stoho vykvete, sem zvedavy.
Drzim palce!

Re: Stavba baskytarového komba

Otas napsal:

Tak ten vzorec (nevím, jak to tam vložit bez horního a dolního indexu):
Pa = 0,859 * Sd2 * X * f4
Ta dvojka a čtyřka jsou horní index, čili druhá mocnina plochy membrány a čtvrtá mocnina kmitočtu.
Pa je samozřejmě vyzářený výkon. U výchylky X není žádný index, odsud tedy odvíjím, že je přímo úměrná závislost výkonu na efektivní hodnotě výchylky, nikoliv závislost zmíněnou druhou mocninou.
Pramen: K. Toman, reproduktory a reprosoustavy, 1. díl, 1. vydání, vzorec 3.3.9-1. Je tam chyba?

Jaroslav Lukeš, Věrný zvuk vzorec 6.24 str. 227 uvádí:

Pa = 0,86 * Sd2 * X2  * f4

Domnívám se, že Lukeš to má správně.