Téma: Signálová kabeláž

Ahoj, jdu pozadat o konzultaci.
V Octavia 1 Tour se mi na signalovou kabelaz vedouci od radia k zesilovaci v kufru indukuji pazvuky z casti zavisle na otackach motoru. Po vsech testech se jako jedine 100%ni reseni osvedcily oddelovaci transformatory. Dalsi velice ucinne reseni je pouziti viceziloveho kabelu se spolecnym stinenim, nebot pazvuky se, zda se, indukuji mezi jednotliva stineni. Cim dal jsou stineni jednotlivych kabelu od sebe, tim je to horsi. A samozrejme zalezi na umisteni. Pri soubehu se svazkem v levem prahu je stav horsi, nez pri ulozeni stredem kabiny, kde nic neni.
Muzete nekdo doporucit nejaky kabel se dvema az sesti vodici se spolecnym stinenim, ktery by byl dostatecne kvalitni pro prenos signalu "vysky-stredobasy-sub"? Jsou kuprikladu kabely LIYCY na takove aplikace vhodne?
Abych vyloucil pochybnosti, zkousel jsem to na dvou stejnych vozech (r.v.2009 a 10), nekolika radiich a zesilovacich s nekolika typy kabelu.
Ros.
P.S. oml se za chybejici diakritiku, jsem na par dnu odkazan na jednoduchy telef.

Re: Signálová kabeláž

Skúsil by som niečo tu   http://www.prodance.cz/metraz

Re: Signálová kabeláž

Zemní smyčky. U autorádia galvanicky oddělit trafem. Lépe stíněný kabel nepomůže, protože to tam neleze skrze stínění, ale rušení vzniká jako úbytek napětí na stínění. Další možnost je to taky lépe přizemnit, kdoví jak a kam máš taženou  zem zesilovače a rádia.  Neříkej, že na karoserii.

Re: Signálová kabeláž

Udělej si pořádné napájení toho zesilovače a rádia abude klid... Tohle jsem řešil vícekrát a vždy trotl čučel, jak je to možný.
Hazys to říká dobře. Takže od rádia zkontroluj shnilý kontakty až k baterce a od zesilovače tahej až k baterce. Na baterce tu svorkovnici očisti.

Re: Signálová kabeláž

Diky za odpovedi.

Na Prodance se urcite podivam. Na LIYCY jsem se ptal kvuli snadne dostupnosti.

O galvanickem oddeleni jsem psal - problem samozrejme resi. Lepsi stineni neresim, jen spolecne - jedine. Mam vyzkousene, ze pokud od radia k zesiku vede jen jedno spolecne, pazvuky jsou minimalni. Naopak kdyz u stinene dvoulinky jedno stineni odpojim, pazvuky na tom kanale dosahnou urovne vyssi, nez ma samotny signal z radia. Na kanale, kde stineni zustane zapojene pazvuky zcela zmizi.
Napajeni radia je prez ISO zapojene z vyroby. Zkousel jsem mu dotahnout 2,5qmm dvoulinku ze svorek zesilovace, ale zadna zmena. Zesilovac ma vlastni lano pro kladny pol primo od aku a pro zaporny skutecne jen jen pul metru na sroub na podbehu. Jedine co jsem jeste nezkusil je dotahnout do kufru lanem od aku i zaporny pol.

O shnilych kontaktech nemuze byt rec. Instalace se provadela na obou vozech ihned po jejich koupi a delala je firma, ktera se tim zivi. I kdyz nam tehdy tvrdili, ze minus vedou VZDY pres karoserii, vyzkousim tahnout vlastni lano jak pisete.

Eso, kdybychom se nekdy nekde potkali, pripomen mi toho trotla. Mas u me za nej zahlavec.

(upravil Hazys 18. 7. 2016 9:36)

Re: Signálová kabeláž

Firma, která v autech zapojuje zesíky vo karosérie, je tak akorát banda trotlů.

Re: Signálová kabeláž

Firmu nehajim, osobne nemam rad ani jejich sefa, ani technika. Ostatne ani to, ze takovy zpusob pripojovani zesilovacu praktikuje a obhajuje vetsina jejich konkurentu neznamena, ze maji patent na rozum a je to tak spravne. Mrzi me, ze se to tu temer pokazde zvrhne od konstruktivni diskuze k "nadavkam". Jak jsem napsal, diky za ten tip na vedeni samostatne zeme. Vyzkousim to jak jen budu mit chvili a dam vedet, jestli to pomohlo. Urcite by to bylo jednodussi, nez "ladit" signalovou kabelaz.

Re: Signálová kabeláž

No já zde s trotlama nepřišel, já jen to slovo aplikoval na správném místě. Protože skutečně pouze vůl si přizemní zesilovač vo kufr a rádio vo palubku na druhém konci auta a pak chodí frflat, že mu do toho leze bordel ze zapalování altíku nebo co v těch autech máte za generátory bordelu.

Tohle musí být skutečně zapojené tak, že kostrou přímo na - svorku akumulátoru a ideálně i + svorky zesilovače a rádia přes adekvátní jištění přímo na + póĺ baterie. Proč? Protože tam je místo s nejnižší impedancí.

Pokud se ti to nechce předělávat, tak si prostě kup dvě audiotrafa na oddělení. Cena několik stokorun, chvíle zapojování a přemýšlení, do čeho to zadělat.

Re: Signálová kabeláž

Jsem velmi potesen tim, tu je je tolik odborniku co ma zcela jasno, protoze treba cela automobilka BMW a i ty co je vlastni vcetne RR kostri svoje audio zarizeni o karoserii. A to jak radio tak zesilovace a nic samozrejme nepiska. Rekl bych ze vetsi vliv bude mit konstrukcni reseni nez to kde je to kostrene.

(upravil zuki 21. 7. 2016 17:48)

Re: Signálová kabeláž

Ony se ty "nedostatky" či chyby řešení sčítají!   Blbé země => píská + špatný konstrukční návrh (sch a provedení) => píská ještě víc...
Je to stejné jako jinde s NF obvody (a i ostatními)... špatné země (klasicky -> proč mi to brumí?!?) u NF zesilovačů apod. se tu probíraly vícekrát...

Supr tech. řešení má jistě větší odolnost "na vše"... (ale né nekonečnou).

Pozn.: Poslední dva roky jsem se několikrát vezl v BMW  (starší model) na služebky do Němec či Švajcu. Např. u rádia na DV, SV nebo KV je při velmi slabém signálu lehce slyšet "motor", ale daleko více je slyšet rušení od LED světel v tunelech apod...

Re: Signálová kabeláž

Dnes,u dnešních aut se u zesilovače vzadu v kufru minus dává jen na kostru,netahá se až k baterce.Bouda má díky lepšímu svařování a celkem velkému průřezu nízký odpor a zpravidla jste tím zesilovačem jediné zařízení které se v zadní polovině vozu na boudu připojuje.K tomuto se prodávají kabelové sady které mají minusový kabel krátký.Např.:
http://www.ahifi.cz/kabelova-sada-reneg … 10kit.html
Při problémech se zemní smyčkou stačí na jedné straně signálových kabelů odpojit stínění.U nových kabelů to vyžaduje ty zalité cinche ucvaknout a naletovat nové.Nebo si celý ten kabel ze stíněné dvojlinky vyrobit,či trafo.Dle možností.

Re: Signálová kabeláž

No, konkretne u toho baworaku kdyz uz jsme ho tady zmili to soudruzi v mnichove u tech nejdrahsich audio vybav vyresili pomerne velmi dobre, signal tahaji optikou, rikaji tomu MOST do zesaku kde je za prijimacem procesor ktery zpracuje data a rozdeli je na ovladaci a audio, ty audio narve do SHARC DSP a z nej do AD prevodniku a z tech nasledne do uzasnych TDF sracu cimz to cele zabijou a s nalazenim si nikdo hlavu nelame, masam to staci, hlavne at to tlaci do sedacky -) Mel jsem ten uplne nejlepsi system, pred par dny jsem ho vyrval ven a jen doufam ze se mne to podari udelat lepe.

U tech levnejsich variant je signal tahany symetricky z koncaku radia nebo navigace, no a tim ze to maka v mustku, tak je symetricky. Na stineni kaslou, je tam jen signal + a signal - . Proslo mne tech aut rukama fakt dost, ale ani u jednoho jsem si nevsiml zadnych rusivych artefaktu... Fakt nikdy. Ale taky mne nikdy nenapadlo zapnout zverstvo AM pokud to tam vubec mam, neumim si to ted vybavit.

Kostrici body ma baworak vzadu tri, jeden je baterka na kastli a nasledne na prave i leve strane jsou na kastli kostry pro zadni spotrebice a ridici jednotky.

Bohuzel jak to ma koncern vubec netusim. Ale veril bych i tomu ze to bude nejak podobne. A jestli ten zesak neumi zporacovat symetricky signal a tu zapornou cast "zkratuje" nejak na kostru, muzou se dit ruzne zverstva.

(upravil TheLastUnicorn 22. 7. 2016 9:52)

Re: Signálová kabeláž

Nejen BMW. Všichni ty výkonější zesilovače kostří na kastli. A nikomu nic nepíská, ani nebrumí. Obvykle stačí rádio napojit přímo na baterku přes poistku a taky ho pořádně přikostřit o karoserii. A většinou tyhle problémy zmizí.
Nějaký AM-ko mi je úplně šumák, protože to mi nebude v dnešním autě fungovat a je úplně jedno, zda budu mít zesilovač a rádio o kastli, nebo až k baterce a zda vůbec budu nějaký zesilovač mít.

(upravil clarion 22. 7. 2016 10:26)

Re: Signálová kabeláž

Za istých okolností to môže robiť galibu, keď je to prikostrené o karosériu. Ale je tu jedno veľké ALE. Každý natiahne nový kábel od plusu do zosíku, trebárs prierezu 25mm, ale kto z tých ľudí posilnil mínusovú vetvu od baterky na kostru? 0,01% ľudí, čo si dajú do kopy dve a dve, že kabeláž v aute je ťahaná na hrane únosnosti a ak do kufra drbnem zosík s 90 A odberom, tak som na tom tenkom kábliku, čo vedie od baterky na kastlu, v hlbokom prúsere. Takže, nie je problém kostriť o plech auta, ale treba nahodiť ešte kúsok kábla od - pólu baterky na kostru a bude vymaľované. O ostatným veciach, ako očistenie miesta kontaktu, jeho konzerváciu, či poriadne očká, krimpovanie a ich dotiahnutie, zámerne nepíšem, toto hádam netreba riešiť...

Re: Signálová kabeláž

Tu se clovek nasmeje. Ono to sice nastartuje motor - radove hooodne stovek amper ale neutahne 90A zesilovac? Protoze ma malou kostru od baterky na kastli, jen houst a vetsi kapky.

Navic aby to trvale zralo 90A, to by musel byt fakt macek, to uz nejsou normalni zastavby. Treba baworackych 860W udrzi jedna 20A pojistka -))

Re: Signálová kabeláž

Ono teoretikom to je mozno na smiech, mozno v niektorych autach bezi starter desiatky minut a na to je dimenzovana kabelaz, ale ja niikoho nenutim aby urobil tuto upravu za cca 6 euro a sam sa presvedcil, ze mnohe problemy, ci s piskanim v repro, alebo z brumom v reprudukcii, ci nejakymi pozadovymi zvukmi od motora, ci stieracov neobtazovali.

Re: Signálová kabeláž

Merit se mne to nechce, letmy pohled na minusovy kabel napovi dost o dostatecnosti nebo nedostatecnosti. Nehlede na to ze krapet modernejsi vraky (u nekterych automobilek to zacalo pred 13 rokama ) ma v minusovem kabelu elektroniku.

http://www.euromotives.com/i/ebay/f/1337841998.jpg

Re: Signálová kabeláž

Díky všem za návrhy. Mám připravenou hromadu propojovacího materiálu a pokud to vyjde, příští sobotu chci vyzkoušet všechny možnosti. Ještě než na to dojde, budu chvíli teoretizovat.

Napojení záporného pólu přes karoserii opravdu nevypadá na nejslabší článek v cestě proudu. Ověřil jsem si, že od akumulátoru vede krátký propoj na karoserii a tohle lano má průřez 35mm2. Jelikož se pak přes karoserii uzavírá obvod pro napájení startéru, nemám o tuto část vedení obavy. Clarione, jakým průřezem bych tedy měl tento propoj na karoserii posílit? Informace "6 euro" nic nenapovídá. V kufru je na karoserii šroub M6 se vsazeným válečkem s rovnou plochou, takže převod proudu na kabelové oko je realizován opět poměrně velkým průřezem. I tak jsem si připravil lano, kterým zkusmo nahradím propoj po karoserii a uvidím (uslyším).

Oddělovací trafa jsem zkoušel a na odstranění pískání fungují spolehlivě. Bohužel již na první poslech degradují kvalitu zvuku. Před časem mi Sinclair nabízel profi audio trafa, ale byla neskutečně drahá.

Odpojování stínění jsem zkoušel. Pokaždé na straně zesilovače, jelikož tam byl nejlepší přístup ke kabeláži. Pokud jsem odpojil obě stínění, rušení bylo daleko silnější. Pokud jsem odpojil pouze jedno stínění, bylo rušení na tomhle kanále opět velice silné a na druhém, kde stínění zůstalo zapojené nebylo žádné. Další vliv na intenzitu rušení má umístění kabelu. Pokud je linkové vedení uloženo u levého prahu, kde vede i svazek vodičů, napájecí lano s kladným pólem a spínací vodič k zesilovači, je rušení intenzivnější, než když jsem linkové vedení položil na koberec po nohami spolujezdce a do kufru jej protáhl prostředkem pod zadními sedačkami. Z toho usuzuji, že se nejedná o úbytek napětí na stínění, ale o rušení modulované na vedení. Případně mě opravte, pokud se pletu. Stejně tak pokud je rozdíl, jestli stínění odpojuji na straně rádia, nebo na straně zesilovače. Z popisované zkušenosti jsem usoudil, že dobrým řešením by mohl být kabel, kde budou všechny signálové vodiče stíněné jedním společným stíněním. Případný přeslech mezi kanály na pěti metrech musí být zanedbatelný.

Pro případné zvědavce jsem na web nahrál záznam tohoto rušení. Když jsem záznam rušení pořizoval, telefon mi při zvýšení hluku po sešlápnutí plynu upravil citlivost mikrofonu a proto se uprostřed nahrávky všechno ztiší. V záznamu jsou patrné dva druhy signálu. Pískání, které je slyšet stále a je závislé na otáčkách motoru. A pak takové rychlé cvakání, které je rovněž závislé na otáčkách, ale zmizí jakmile sundám nohu z plynu a objeví se opět až po ustálení na volnoběžných otáčkách.

https://ulozto.cz/!5gYva5nPK/pazvuk-mp3

Re: Signálová kabeláž

Jsou to z toho radia nizkourovnove vstupy nebo je to vystup na reproduktory?

Re: Signálová kabeláž

U všech zkoušených nízkoúrovňové. Nikdy jsem si nevšiml závislosti na tom, jak silné (2, 4, nebo 6V) linkové výstupy jsou. Zároveň u všech zesilovačů rušení není slyšet, když jsou vstupní trimry na minimu. Slyšet to začne být jakmile trimrem pohnu tak na čtvrtinu-třetinu a výš. Závislé na hlasitosti nastavené na rádiu to není.