Souhlas, dobrý zesilovače hrajou v podstatě to, co je na nahrávce, což s dobrými sluchátky dělá divy. Přitom nezáleží až tak na THD (když se bavíme o setinách procenta) jako spíš o jiných věcech, co ovlivňuje posluchačův vjem a není to THD:
1) Linearita celého zesilovače
Pokud mám něco v zesáku nelineární, směšujou se na tom mezi sebou uplně všechny kmitočty, co do toho prolezou. Říká se tomu IMD a tvoří takový ten bordel, který je na pozadí nahrávky (u slušných zesilovačů mluvím o signálech typu -60dB a víc) Prostě hlasité zvuky nejenže zamaskují ty tiché detaily, ale navíc si ještě vyrobí vlastní "binčus" kterými je zamaskují. Odtup neodstup šumu.
2) PSRR
To jest pronikání signálu ze zdroje do signálových částí zesáku. A teď nemluvím o bordelu ze sítě (ikdyž u zařízení s malou PSRR i ten je slyšet ) Ale mluvím o tom, jak zesilovač svým odběrem hýbe se zdrojem (je to frekvenčně závislé, plus tam dělá bordel usměrňovač, který tam pouští nemilé když to hoodně zidelaizuju pilovité průběhy. To se všechno smíchá a protože je z toho zesovač napájen, tak šup s tím do zesáku. Teď neřeším ani tak napětí, které se může dostat do signálu - u symetrických zapojení by se mělo vyušit. Ovšem co se projevuje je kolísání klidového proudu - díky napájení. To se nijak neprojeví, až na to, že se to zas nenápadně moduluje do signálu a máme tu zase IMD bordel. Některé zapojení dokážou z tvrdého zdroje jet parádně a ze zdroje s vyšší impedancí takto samy sebe uplně "zabít" - díky malému PSRR.
3) TIM zkreslení
To se u lamp skoro neřeší a přitom právě tvrzení, že nfb hraje divně - je důkazem, že lamp se to týká taky. Přitom s nfb to může hrát parádně, akorát je třeba dodržet při práci s lampami několik pravidel známých spíš z nenáviděné polovodičové techniky.
4) VÝSTUPÁK
Výstupák teď řešit nechci, ale je to taky jobovka, o kterých jsem slyšel mnoho polopravd a mýtů. Někteří bastlíři se jimi bohužel řídí a pak jejich miláčkové po půl roce leží někde ve skříni nevyužité a poslouchají raději svoji AIWU.
Na závěr připojím názor, že lineární lampáč hraje mnohem líp než "kreslítko" a osobně je mi trochu líto nynějšího trendu (marketingu), který vyzdvihuje lampový zkrelený zvuk, když punk je trochu jinde. Na této filozofii je postaven Marův sluchátkáč a myslím, že pozitivní reference nás, kdo ho vlastní a nebo slyšeli mluví za vše. A v MKII verzi, kterou připravujeme, to chceme dotáhnout ještě o kus dál s tím, že bych se ten sluchátkáč nestyděl použít jako předzesilovač pro moderní polovodičové zesilovače.
P.S.: Zajímalo by mě, jestli to k něčemu bude, když tu pouštím teorii na podporu svých tvrzení. Vypadá to, že by mi tady na fóru stačilo pouze to tvrzení.