Jít do obsahu fóra

Nejsi přihlášen. Přihlas se nebo se zaregistruj.


Audioweb.cz » Dílna » odstranění smaltu z drátů u špuntů

  Stránky: 1

RSS

Příspěvky [17]

Téma: odstranění smaltu z drátů u špuntů

zdravím pánové,
existuje nějaký dostupný chemický způsob - kapalina (?),
jak odstranit smalt z tenkých drátků u špuntů, abych to nemusel mechanicky škrabat nožem? to sice jde, ale blbě, drátky se poškodí, smalt se neodstraní úplně, blbě se to letuje,

dcera mne prosí, abych jí spravil aspoň jedny špunty, z té hromady co už stačila zničit (hraje jen jeden kanál etc..)
klasika - ulomený drát u jacku,
vysvětlujte ženské, jak se má chovat k vodiči a konektoru.... smile

díky za radu!

(upravil zdenek00 24. 10. 2015 11:23)

Re: odstranění smaltu z drátů u špuntů

Dřív se takto připravovala k pájení izolovaná vf lanka - nahřát zapalovačem a ihned ještě žhavé ponořit do lihu. Možná to půjde i tady.

Re: odstranění smaltu z drátů u špuntů

http://www.gme.cz/pajeci-kapalina-vf-30ml-p745-008

Re: odstranění smaltu z drátů u špuntů

já na to používam obyčejný acylpyrin . Na prášek položim drátek co chci očistit a pak to pájkou ohřeju až se prášek rozpustí a sežere lak . Ale dost to smrdí takže větrat .

Web

Re: odstranění smaltu z drátů u špuntů

Není to smalt, ale lak, bohužel se používá více různých druhů s různým způsobem odstranění. Jako první volbu použít do hustoty stolního oleje naředěný MTL458, lanko jím v úseku 5mm napustit, nechat trochu zaschnout a zkusit pocínovat strčením konce do do kuličky cínové pájky nebo cínovací pánvičky, teplota asi 240 st.C. Pokud během 5-10 vteřin pod hladinou nedojde k pocínování, bude nutné použít něco jiného, ev. částečně mechanické poškození laku.

Web

(upravil wimshurst 24. 10. 2015 13:33)

Re: odstranění smaltu z drátů u špuntů

Spusob odstranovani je ruzny, ale da se skusit pouzit, na misto acylpirynu obycejne PVC.
Musi to byt ale opravdicke PVC, novodur, nebo podobne sragory, ale nehodi se dnesni izolace z kabelu, ktere maji v sobe plnice zhasinaci latky a jine sragory.
Postup je takovy, ze pomoci prehrate pajecky, se lanko, nebo drat zapeka do toho PVC. lepsi je pistolova pajecka, ale da se i mikropajkou.
Rozpoustejici se PVC, presneji prekorocenim teploty 250'C, dochazi k rozkladu a vzniku agresivnich latek, ktere rozpusti vsemozne pryskyrice i laky a smalty na dratech.
Pri trose praxe, lze bezproblemu pocinovat i tlusta opredena VF lanka a jine kraviny.
Take pomaha, kyselina abietova, ale spatne se to zhani a je to obvykle velmi drahe.
Spoj se nemusi oplachovat jako po acylpirynove lazni, ktera je vplyvem vlhka agresivni a casem sezere tu med.
Zejmena na spocenych snurach sluchatek, ten acylpiryn neni moc vhodny.

(upravil zdenek00 24. 10. 2015 13:53)

Re: odstranění smaltu z drátů u špuntů

Kyselina abietová je hlavní součástí kalafuny. Když bude to lanko žužlat horkým hrotem páječky pod kalafunou, tak se mu za chvilku taky pocínuje. Problém ale bude u některých levnějších kablíků, že si opálí a svleče tu plastovou izolaci.

(upravil sinclair 24. 10. 2015 17:03)

Re: odstranění smaltu z drátů u špuntů

A nebude to samopájitelný smalťák? Tady nejde o teplotu jako u traf, ale snadnou pájitelnost i ve výrobě.
Zkus to natvrdo pocínovat, chvíli to drž na hrotu a za dvě sekundy to udělá ššš, malý obláček a smalt sám shoří a cín chytne.
Chce to ale dobré tavidlo v cínu, já si vystačím s tím, co je v Crystalu 505 - pocínuju tím hravě žlutý i bílý nikl na čínské bižuterce.
A dokonce i vnitřky 6,3 stereojacků Neutrik, co mají jako tělo tlakový AlZn či podobný odlitek a na připájení stínění takový výstupek na boku vaničky s oky od tip-ringu, ale ten výstupek ničím neošetřený /nepoměděný ani nic/.
Běžným Fluitinem 1532, ač je velmi dobrý a dělám s ním skoro vše /1kg za 380Kč jako VIP v Official Electronic/ to nešlo ani bohovi, ale s Crystalem 505 a 2,5mm2 elektroinstalačním drátem na smyčce 90VA trafačky to čaplo po pěti vteřinách.
Ještě jsem to zkoušel štípačkama jakoby strhnout, jestli to nedrží "jen jako" a výstupek jsem ulomil aj s cínem:-), takže znovu, kousek vedle a se stejným výborným výsledkem.
Tvrdím už roky, že kdo chce spolehlivě pájet i starší či hůř pájitelné součástky, nebo starší plošné spoje, ať si pořídí Crystal 505 a ať ho neodradí cena.
Úplně stačí pro běžné bastlení a vydrží nadlouho 250g cívečka, pokud ho budete užívat jen na speciální hůře pájitelné případy.
Dobře pájitelné věci zvládá i ten Fluitin 1532 či český Sn60Pb40+MTL401.
Sendy bude vědět, jak se oficiálně ten český jmenuje.
Dosud všichni, kdo poslechli a koupili si Crystal 505 0,7 Multicore, mluví o zázraku a svoje dřívější pájecí dráty si nechávají na okapy smile
Pája Dudek používá Crystal 502, ale ten jsem nezkoušel, ani neviděl nikde v nabídce, takže nemůžu sloužit - poreferuje sám Pája.
V zásadě se při domácí výrobě všichni důsledně vyhýbejte všemu, co smrdí bezolovem, případně to obsahuje stříbro. Jsou to hnusy, mnohdy bez tavidel, určené pro strojní pájení či spec. aplikace a ručně se s tím hrozně blbě dělá. Bezolovo vyžaduje asi o 30-40°C teplejší hrot, stačí půl vteřiny déle a máte vytaženou špičku z půlkuličky, stříbro dělá jiný bordel.
Výborné jsou pájky, co obsahují měď - nežere to tolik hroty páječek, pokud děláte rozsáhlejší práci. I ten mnou doporučovaný Fluitin 1532 má složení 60Sn38Pb2Cu a i na obyč trafačce je to sakra poznat. Při servisu a pokud jsem v dobré kondici mi běžný cín bez mědi sežral i TŘI OČKA 1,5/DEN, s cínem s mědí vystačím s jedním za den.
Jestli máte někdo trochu času, propátrejte, kde mají Crystal 505/500g nejlevněji. Standardně jej vede EZK, který jej odebírá z PBT Rožnov, ale má na tom odpornou přirážku /či aspoň měli/. Zde je odkaz přímo na shop PBT, který vznikl asi nedávno - před 2 lety, než jsem začal krepírovat ještě neexistoval. Při objednávání pozor na složení! Pod označením Kristall 505 je tam i bezolovo!
http://eshop.pbt.cz/z1646-pajeci-drat-k … 250g-civka

A slyšeli jste o snadném pocínování i 1mm silného smalťáku na kousku červeného novoduru? Stačí drát položit na novodur, zahřát hrotem tak, až se zaboří do novoduru a vylítne obláček a smalt je dole. Pak stačí jen čistou kalafunou s cínem pocínovat. Sama kalafuna je zásaditá a zbytky kyseliny solné z tepelného rozkladu novoduru neutralizuje.
Vy, co byste rádi něco na tuhle metodu namítli - místopřísežně prohlašuju, že za čtyřicet let, co mě tuhle metodu naučil můj vedoucí v radiokroužku mi NIC neuhnilo ani neupadlo a to ani vf lanka, která jsem protahoval raménky přenosek místo původního tuhého Supraphon eliptického, bílého dvoužilového stíněného kablíku, cose používal ještě v části řady HC13-14. Po předělávce HC14.20 /NZC142/ na gumičkofon s magnetodynamikou bylo třeba zmenšit boční tuhost raménka, což způsoboval ztvrdlý 2mm kablík.
Vf lanka se dají i hezky nabarvit lihovou fixkou a tak odlišit. Je to to nejlepší, co může běžný heterosexuální běloch bez velkého shánění do raménka dát.
A není třeba ani shánět - dostatek vf lanka je na každé feritce trochu lepších starších tranzistoráků. Ještě víc se ho dá vytěžit na DV vstupních křížových cívkách z elektronkových přijímačů 40-50.let, často se jimi vinuly i hrníčky mf transformátorů.
Do přenoskového raménka bohatě stačí vf lanko 10x0,03.
Naopak na betelný feritky pokusníků a vzpomínačů na krystalkové mládí /jako jsem já/ až 25x0,03. Zde čím víc, tím líp.
I z velmi zesláblé Topolné jsem přinutil vyšperkovaný reflex hodně hlasitě hrát jen na feritku - trámeček 20x4x120 z nějakého rusa smile
A to i s germaniovým osazením /2x156NU70, 2x106NU70, GC511K-521K/.

Web

Re: odstranění smaltu z drátů u špuntů

díky za radu všem!
stačila horká lázeň v kalafuně s kristalem 505 a krásně se to pocínovalo, takže jen lak - to jsem nevěděl,
už to hraje smile
nicméně vděk jsem stejně nesklidil, bo standardní konektor z EZK je "velkej, ošklivej" a nehodí se k iphonu...

inu 17-ti letýmu spratkovi se nezavděčíš!

Re: odstranění smaltu z drátů u špuntů

O tom žádná! Myslím, že malé bílé jacky 3,5 streo jsem viděl v nějakém kvelbu jako je PSElectronic či tak nějak

Web

Re: odstranění smaltu z drátů u špuntů

Novodurovou metodu považuju za účinnou taky dlouhá desetiletí, spíš mě napadá jak douho bude taková věc jako klasický novodur ještě dostupná, ale to se možná vyřeší přirozenou cestou, až nebudou vf licny, nebude ani potřeba je odizolovat... až nebudou bastliči, nebude ani vadit, že ten novodur přitom žere smyčky do pájky. Mimochodem kdo postřehl kdy a jak se z téhle země ztratili výrobci lakovaných drátů a taky třeba cuprextitu?
Když jsme u těch vinutých feritek, jak se odizolovávaly vodiče v profi výrobě, ví někdo? novodurem si asi baby v Přelouči nesmradily.
Sinclaire s tak luxusním osazením jsi musel přijímat nejen Topolnou ale i Tiranu. Co by našinec dal za 2x156ku. Topolná hrála snad i v rezavý kropicí konvi.

inu 17-ti letýmu spratkovi se nezavděčíš!

ono je třeba se mu zavděčovat? proč?

Re: odstranění smaltu z drátů u špuntů

v pohodě, vždyť je to jen ženská... smile
kdyby byla jen trochu milá (a nebyla imrvére "sauer" jak její matka) tak bych se s tím možná i sra..

kdysi dávno, za cara klacka, když žádný malý jacky v Tesle nebyly, tak tak jsem ulomený rovný opravoval na "rohový" rozkucháním starého a po připájení drátů (tehdy ještě bez laku) přímo na tělo konektoru jsem vodič ukončil pružinkou z propisky a zalil trochou rychletuhnoucího Unilexu (škoda ho, to bylo moje oblíbené šikovné epoxi) a pak jak ve sklárně jsem otáčením vyrovnával působení gravitace až to zatuhlo; co kus, to originál, povrch hladký, lesklý a pružinka tomu dodávala profi vzhled, někdy to sice byl šišoid, ale když byl sklář šikovný a výsledek souměrný a natřelo se to, tak nikdo nepoznal, že to není origo...

jojo, mladost - radost!
smile

(upravil sinclair 25. 10. 2015 14:11)

Re: odstranění smaltu z drátů u špuntů

Crifodo, já to měl záměrně závity i ladičákem posazené do DV pásma - šli i Poláci. Když jsem přepojil na odbočku na primárním vinutí, na SV VE DNE asi 4 stanice, v noci neodladitelné mraky.
Koncepce - ve své podstatě tzv. Vlaštovka s přidaným vf stupněm a v reflexním stupni hrníčkovým vf tráfkem. Ten předek je z jiného přijímače z AR, ale zesilovač je Vlaštovka.
Ale samotná Vlaštovka, tak jak je v originálu by při správném přizpůsobení vstupu /feritky/ na SV pásmo měla v Praze a okolí hrát jak divá.
Když jsem ji jako zobák stavěl poprvé, tak ještě Topolná vysílala skoro plným kotlem a muselo se to tady tlumit záměrným posuvem vinutí po jádru ke slabšímu konci, zahlcovalo se to. Ale protože je to reflex, tak plný nf rozsah, co umožňuje AM - vestavěno v dřevěné BR skříňce od RPD, jen místo 2AN633.50 namontován ARO666, napájeno z toho většího zvonkového trafa 8V/0,6A, usměrněné asi 12V naprázdno, na ten koncový pár akorát. Úžasný výkon i zvuk, 15 let to hrálo tátovi v garáži. Někde to ještě na půdě bude, určitě by to po odstranění tlumení a seštelování reflexu hrálo zas...

Web

(upravil D-man 26. 10. 2015 2:16)

Re: odstranění smaltu z drátů u špuntů

To používání PVC nikomu nedoporučuji s ohledem na ty jedy, které při pájení vznikají! Celkem jsem spokojený s kapalinou (na lahvičce je "FB 12-11") z Elchemka, i když ty jejich předražené šmejdy jinak nekupuji. Tu kapalinu používám již asi 10 let, problémy s korozí vodičů jsem zatím neměl.  Ale nejsem si jistý, zda je tento přípravek méně zdraví škodlivý, než to PVC. Ten smrad mi totiž připomíná právě některá lepidla na PVC.

(upravil sinclair 26. 10. 2015 18:18)

Re: odstranění smaltu z drátů u špuntů

Ten smrad není jedovatý, jen dusivý a má svůj přesný název i vzorec, je to chlorovodík HCl. Pokud Ti nejde přímo do nosu, není to žádná hrůza.
Řekl bych, že tepelný rozklad toho Acylpyrinu bude horší, to je rozklad kyseliny acetylsalicylové, která je škodlivá sama o sobě, jak bylo dokázáno. Sice snižuje teplotu, ale leptá žaludeční stěny. Co z acetylsalicylátu vzniká působením tepla netuším.
Ten přípravek z Elchemca jsem měl taky, ale jen do té doby, než mi při potřísnění doslova vyžral díru do pokožky na ruce - přitom to nesvědilo ani nepálilo - jen jsem se asi za 15min poškrábal na ruce a odpadlo mi kus kůže až na sval, doteď tam mám důlek.
A stejně to na drát s trojitým lakem nefungovalo /vf feritová trafa do výkonových měničů, kvůli napěťové pevnosti - vysoké napětí na závit/. Zato na červeném novoduru to sjelo natošup po utopení do hmoty a 3-4 přejetí rozpálenou 2,5 mm2 smyčkou.
Tuším, že lepidla na PVC čili novodur jako jsou L20 či L33 jsou roztoky celulózy v nějaké lehké těkavině, podobné éteru - zasychá to hodně rychle. L20 smrdí úplně stejně jako Kanagom.
Právě kvůli těmto potížím vznikly přípravky jako vynikající Desmaltol, které se už ale kvůli "neekologičnosti" nesmí vyrábět a proto také vznikly lakované dráty se samopájitelnou izolací, použitelné jen do tuším 140°C i méně.
Neštěstí je, že to zkurvený Číňan, aby si ulehčil práci používá úplně všude, i na vf výkonová vinutí s vysokým kmitočtem a velkým skinefektem /malou hloubkou průniku/, kde dochází ke spékání a později MZ zkratům..
Koukal bys, kolik už jsem převíjel feritových toroidních výkonových traf do měničů autozesilovačů, co byly spečené na knedlík.
Právě na tento účel jsem si sehnal dráty 0,5, 0,63, 0,8 a 1mm s trojitou klasickou smaltovou izolací. Čím vyšší kmitočet, tím tenčí drát a víckrát paralelně a musí to být na fous - co závit, to pět voltů..

Web

Re: odstranění smaltu z drátů u špuntů

Trojitá izolace se používá především na obejití dodržení povrchových vzdáleností pro transformítory s "dvojkovou" izolací.
Pro mezizávitové napětí to netřeba.
Google : triple insulated wire

(upravil Crifodo 29. 10. 2015 23:14)

Re: odstranění smaltu z drátů u špuntů

sinclair napsal:

Úžasný výkon i zvuk, 15 let to hrálo tátovi v garáži.

Jo, ty pojmy jsou hodně subjektivní jak čas běží smile
Vlaštovka mě už o nějaký rok minula, kolem mě poletovala spíš schémata o trochu dřívější - Šrait, Tauš atd. Vlaštovku v podstatě Myslík převzal od Hyana který má tyhle topologie ve své knize. Tou dobou pomalu návrháře opouštěl ostych cpát nízkoohmové reproduktory ke komplementáru s malým germaniem místo bezpečnějších VT36. Vlastně ani moc nechápu proč koncem 70. let Myslík preferoval germanium, jestli ještě kvůli ceně, nebo zásobování...
S napevno nastaveným reflexem byl problém, protože na jednom konci rozsahu byl optimální zisk jiný než na opačném kvůli měnícímu se Q a tak aby to nevazbilo se musel nastavit bezpečně nízký. S tou neořezanou šířkou pásma je to fakt, ačkoliv i audion se dá tak vyšponovat na odtlumení laděného obvodu, že i tam docílíš komunikační kvalitu. Staré a dokonalé AM přijímače měly šířku mf přepínatelnou nebo nastavitelnou mechanicky přiklápěním cívek v posledním mf trafu - kde je tomu konec.

Příspěvky [17]

  Stránky: 1

Audioweb.cz » Dílna » odstranění smaltu z drátů u špuntů

Podobná témata


~±«|»¼½¾²³&@µΩπØ$£