Jít do obsahu fóra

Nejsi přihlášen. Přihlas se nebo se zaregistruj.


Audioweb.cz » PA a zvukařina » Stereo vs mono

  Stránky: 1

RSS

Příspěvky [14]

Téma: Stereo vs mono

Občas přemýšlím nad reprodukcí stereo vs mono. Ano, určitě má smysl u domácí reprosoustavy kde se usadím v křesílku a vychutnám stereo HiFi nebo ještě lépe stereo při nasazených sluchátkách. Ale jak je to při veřejných produkcích jako např diskotéky, rockové koncerty? Má vůbec smysl vyrábět stereo pro pár jedinců uprostřed obrazu? Naopak, pokud stojím vpravo nebo vlevo od pódia, něco mi zákonitě bude chybět. A vůbec, všimli jste si, že radio Impulz už půl roku jede mono?

Re: Stereo vs mono

https://www.facebook.com/groups/PhaseBookCZ/    zrovna tady se na to téma nedávno rozhořela dost zajímavá diskuse smile

Re: Stereo vs mono

Venkovní akce sice dělám dvoukanálově, ale mono.
Není nutné značnou část posluchačů šidit o část informace. Problémem je, že při přepnutí na mono se často ztratí velká většina fázově tvořených efektů, včetně části hallů a v mono to zní poněkud suše.
Dnes už na kompatibilitu mono-stereo každý sere, protože i ten nejmenší jezevčík je stereofonní. Korelátory a měřiče posuvu fáze mezi kanály ze studií skoro vymizely..
V pultech IV. generace Tesly Elektroakustika Bratislava všechny tyto přístroje byly a používaly se. Mám od nich schémata i technickou dokumentaci a jejich korelátor jsem si postavil. Byl jsem po připojení na výstup CD přehrávače u některých nahrávek pěkně zděšený. Bod v řadě 20 ledek lítá ze strany na stranu jak zdivočelý. Od středu řady, kde by se to mělo při dobré vyváženosti a korelaci držet, plusmínus dvě ledky kvůli efektům.

Web

Re: Stereo vs mono

Podobně by se dalo uvažovat jestli má smysl vícekanálová reprodukce v autě. U těch koncertů jde ještě o to, jestli jsou souběžně natáčeny pro pozdější vydávání, tudíž jestli má smysl kvůli pozici autentických posluchačů šidit budoucí generace posluchačů záznamu.
S těmi rádii (stanicemi) a jezevčíky, vemte v úvahu fakt, kolik zdrojů je v komprimovaných formátech včetně mp3 které směrovou informaci stejně zmasakrujou.
V souhrnu by se dalo říct, že technika vícekanálovou produkci i záznam bez větších potíží dovoluje, ale z druhé strany pak zase poškozuje až úplně zničí. Záleží hodně na žánru a na jeho publiku.
A vlastně se to netýká jen sterea a vlastně jen ani audia.

Re: Stereo vs mono

Tak když se to s tím live nahráváním myslí vážně tak se stejně dělá split do separátního mixu smile Samozřejmě pokud nahráváš přímo z FOHmixu, tak se to dá nabrat do jednotlivých stop přes inserty (pokud situace dovolí) a smíchat to až následně. Pokud nahráváš přímo hotovej stereo-mix pak by se to v úvahu asi brát mělo, ale to už bych asi nebral jako uplně vážně míněnou nahrávku... přecijen mix do PAčka  bude trochu jiný než mix co chceš poslouchat z nahrávky.

Re: Stereo vs mono

Niektorí DJ prišli na to, že je dobré "naroutrovať" v "speaker manažmente" suby na mono t.j. A+B, pričom satelity alebo banány samozrejme dvojkanálove. Touto "fintou" pri vhodnej strmosti filtra a oneskorení subov sa získa na suboch nárast o 6dB, čo je nakazene poznať. T.j. všetko pod 100 Hz je mono a všetko nad 100 Hz je kvázi stereo. V tejto súvislosti tiež odporúčam posurfovať po nete a naštudovať problematiku aj subbasových polí smile Pri live zvučení tak ako hovorí Leoš, v mono prevádzke zanikne priestorový efekt reverbov vokálov a syntezátorov. Trebárs taký reverb TC Electronic M4000 by bolo aj pri live zvučení trestuhodné mixovať mono.

Re: Stereo vs mono

Sumarizace LF pásma na crossoveru je věc naprosto běžná a používá to prakticky každý, takže DJs neobjevili zas takovou ameriku, jak se může zdát smile

Re: Stereo vs mono

6dB sa ziska mozno na signalovej strane, ale nie na akustickej.
Zisk na basoch v mono je iba v zavislosti na nahravke. Sprasena nahravka, ktora sposobi fazove rozdiely dokaze pridat hodne, normalna nahravka neprida v podstate nic. Ale kvoli sprasenym sa to oplati.

Kazdopadne je to vo vseobecnosti dobre hrat suby iba v mono a satelity v stereu, ziadne kvazistereo.
Mono sub sa oplati napr. uz len preto, ze najlepsie skladanie basov je vedla seba pozdlz celeho podia. Vytvara to velmi siroky a vyrovnany primarny lalok, kde basy hraju rovnomerne v priestore.
Pri ulozeni basov na kraje pod satelity je primarny lalok uzsi a uz na ich osi vlavo alebo vpravo zacina basov ubudat, trochu viac von do stran mimo osi sa moze stat, ze nie su vobec.

Re: Stereo vs mono

..njn, nepohybuji se v oblasti pouštění reprodukované hudby do PA, maximálně tichá kulisa v přestávkách mezi sadami zábavové kapely. Takže nemusím řešit sjednocení basů. Kopák i basu vedu z podskupiny rovnoměrně do obou výstupních kanálů.

Co se týká téma „stereo vs mono“, u živého ozvučení různých kapel využiji tzv. stereo např. při ozvučení bicích, kde si rozhodím tomy panoramou. Přechody pak vyznívají efektně z leva do prava, či obráceně smile To samé taky, pokud má kapela dva rovnocenné kytaristy. Ale ne panorama natvrdo, jedna kytara pouze v L druhá v R, nýbrž stačí kousek posunutí od středu, aby bylo zvukově rozeznat, která kytara má zrovna solo. Totéž se může týkat klávesového parku či dechařské sekce.

Re: Stereo vs mono

U některého nazvučení živých kapel v pražských "arénách", týkalo se bohužel i takové legend jakou je Uriah, pro spoustu návštěvníků nejen že nezáleželo na stereo obrazu, ale ani na ozvučení jako takovém. Jedním slovem prasárna.

Re: Stereo vs mono

Tady by se pak dalo ještě polemizovat o tom, jestli brát panoramatické rozhození mono signálu jako stereo... protože když bychom to brali úplně doslovně, tak se vlastně o stereo nejedná. Samozřejmě snímat každý zdroj párem mikrofonů je v live praxi přinejmenším nepraktické.

Obecně nemám rád, když se s panoramou naživo příliš dramaticky šermuje (a vlastně mi to "překáží" i na některých studiových nahrávkách, když jsou třeba ty kytary striktně rozdělené L a P). Samozřejmě jak psal Betaron... lehký rozhození může udělat chtěný a oživující efekt, ale když to někdo přežene, je to skoro vždy na škodu a plusový efekt nikde.

Re: Stereo vs mono

Samozrejme, že som mal na mysli +6dB v signálovej ceste smile. Jasné, že sa neobjavila amerika smile. Veď to isté sa vám stane, ak sčítate stredy alebo výšky. smile Pochopiteľne idú subbasy mono (signál sa sčíta)  ak sú v rade pod pódiom. Akusticky je možné upraviť "basový lalok" vzájomným oneskorením subbasoviek  z dôvodu smerovania basového poľa. Ďalšou kategóriou sú kardio alebo super cardio basy. To, že vznikajú frekvenčne závislé "laloky" je snáď každému z praxe jasné. Skúste si pustiť nahrávky trebárs z vinylu z pred 89 a dnešné komprimované mp3 skladby na tom istom aparáte. Aj o tom je to. A takisto je rozdiel v živej produkcii a v reprodukovanej remastrovanej v štúdiu.

Re: Stereo vs mono

Logicky, co je to stereo: plastický zvuk. Stereo ještě nemusí přesně významově znamenat autentický zvuk. Takže rozhození x zdrojů zvuku do panoramy by mě nějak extra neuráželo, zvlášť když to sedí zvukově i opticky. "Panorama natvrdo" už není ani tak plastická scéna ale dvoukanál s dvěma body. Při dvou frontálních zdrojích zvuku je stejně pásmo optimálního poslechu omezený. Stereo v užším významu možná někdy znamenalo současně maximální věrnost akustického obrazu prostředí, to se už nenosí a stejně by se to přísně vzato týkalo jen původních zdrojů signálu, žádných kláves s umělým rozdělením do báze, snímačů na nástrojích, dvaceti mikrofonů na bicích s různým podílem L/R a ještě umělý echo do toho. V live produkcích jde ještě o to, že při akustických hladinách, odrazech atd. jaký se tam vyskytujou, nikdo není schopen nějakých analytických posouzení. V domácím prostředí je to jinak. Panoramovalo a šermovalo se kdysi vesele i v slovesný zvukařině, hry atd., když se to umí je to přínos.
S tím subem versus stereo, přece jen když budu stát pět metrů od jednoho basujícího zdroje a dvacet od jinýho, tak nějakou prostorovost asi poznám vždycky. Jeden sub je kompromis.

Re: Stereo vs mono

Nektere "saly" a kapely  jsou zvukove tak hrozne, ze radikalni panorama je jedine, co funguje. Naposledy v sobotu, kdy v menze ( plech a sklo) hrala kapela s dvema zpevy, klavesy, 3x akustika hrajici totez a cajon. Takze cajon do obou beden, vpravo jedna "hlavni" akustika, vlevo ty dve dalsi, zpevy lehce do panoramy.

QSC, EV, Turbosound, X32, SiEx3, DL1608 atd.

Příspěvky [14]

  Stránky: 1

Audioweb.cz » PA a zvukařina » Stereo vs mono

Podobná témata


~±«|»¼½¾²³&@µΩπØ$£