KomarD-Jeay (BC 8PS21+Monacor DT-300 na WG-300) (Stránka 1) - Projekty stojanových reprosoustav - Audioweb.cz

Jít do obsahu fóra

Nejsi přihlášen. Přihlas se nebo se zaregistruj.


Audioweb.cz » Projekty stojanových reprosoustav » KomarD-Jeay (BC 8PS21+Monacor DT-300 na WG-300)

  Stránky: 1

Chceš reagovat? Musíš se přihlásit.

RSS

Příspěvky [10]

1 ...editoval KomarD-Jeay (22. 5. 2013 22:20)

Téma: KomarD-Jeay (BC 8PS21+Monacor DT-300 na WG-300)

Určení: 2pásmové stojanové reprosoustavy

Datum realizace: Apríl 2013

Orientační cena: 300Eur

Technická data: Bassreflexová ozvučnice, (šxvxh) 29x58x28cm, Objem 11+13l, Příkon 200Wrms, Citlivost 93dB, Frekvenční rozsah 50-20000Hz, Impedance 8Ω, Bassreflex (52Hz a 170Hz), DTD 18mm, Hmotnost 17kg/kus

Autor: KomarD-Jeay

Úvod
Účelom tohto projektu je ozvučiť zasadaciu miestnosť v študentskom internátnom rádiu. Odpoveď na otázku: “Prečo sú reproduktory modré? - modrý je interiér rádia (čalúnenie dverí, niektore steny, koberec...).
Požiadavky (definované skôr mnou, ako navrhovateľom ozvučenia) boli čiastočne protichodné - vyššia citlivosť, aby boli použiteľné aj ako prípadný DJ odposluch, či na ozvučenie väčšej miestnosti; vyššia zaťažiteľnosť; kompaktné rozmery; Hifi zvuk a prijateľná cena (rozumej čím nižšia).
Preto výber basu padol na malé PA -  má vyššiu zaťažiteľnosť a citlivosť ako bežné Hifi basáky, navyše pevný definovaný bas. Výška je naopak Hifi - za rozumnú cenu sa nedá kúpiť poriadny PA driver. Výška kvoli deliacej frekvencii 8" basu, zaťažiteľnosti a citlivosti voči basu potrebuje hornu - riešením je plytká horna WG-300.

Reproduktory
Basy a stredy sú v kompetencii stredobasového reproduktora B&C, ktorý presvedčil T/Skami a najmä cenou v čase nákupu (r.2010), momentálne by som ho vymenil za ešte vhodnejší 8" neodym od PD. B&C každopádne nesklame, má príjemný prekreslený zvuk, nízke THD skreslenie a rýchly bas vďaka tuhému zaveseniu.
Naopak, z dôvodu tuhosti má vysokú rezonančnú frekvenciu (76Hz) a preto potrebuje pomôcť na basoch. Jeho praktická zaťažiteľnosť je celopásmovo približne 120Wrms; do svojho povoleného maxima 200Wrms vyžaduje krotiť na basoch od cca 50Hz kvôli prekračovaniu Xmax.
Výšky reprodukuje Monacor DT-300 so spomenutou WG-300. V tejto kombinácii je možné výškač deliť už na 1500Hz@12dB/okt. (v závislosti od požadovanej zaťažiteľnosti sústavy). WG zvýši citlivosť o cca 3dB v pásme takmer 2 oktávy od 2000Hz hore, neskôr citlivosť klesá (plytká horna ma nízku kompresiu a široké hrdlo), okolo 12000-14000Hz už nepridáva žiadne dB navyše. Waveguide zároveň posúva výškač  hlbšie dovnútra a umožňuje ľahšie fázové naviazanie v osi Z. DT-300 je osvedčený reproduktor, so zaťažiteľnosťou 50Wrms a dobrým zvukom. Nezvyčajná vec sa stala pri kompletizácii výhybiek - výškače neboli identické, jeden kus mal zvlnenú impedančnú charakteristiku a multimeter nameral induktanciu -0,097mH. Druhý kus má správnych 0,15mH. Amplitúdová charakteristika je však zhodná. Tým pádom je výhybka jednej reprosústavy mierne odlišná (iná R-C kompenzácia).

Konstrukce
Konštrukcia je netypická - 2x ladený bassreflex, navrhnutý v LSPcad. Spodná časť sústavy má objem +-13L a ladenie 52Hz, horná časť má +-11L a 170Hz. Má 3 impedančné hrby. Tým sa dosiahli 2 výhody oproti klasickému BR - dosiahne sa vyššia citlivosť na basoch až o 3dB a nižšia spodná frekvencia reprodukcie 'f-3' na cca 47Hz. Klasický bassreflex umožňuje len jednu výhodu podľa naladenia a objemu; buď hrá s rovnakou citlivosťou, ale len do cca 63Hz alebo s citlivosťou o 3-4dB nižšou do 45Hz. Celkový objem komôr sa dvojitým ladením navýšil o relatívne zanedbateľných 7L + 1L pre BR.
Stredobas bez BR nemá takmer žiadne basy, všetko generujú rezonátory a teda majú špecifické zafarbenie (čiastočne to spôsobuje aj group delay - na 170Hz má hodnotu -4ms; 4ms@80Hz, 8ms@60Hz, najvyšší bod 18,5ms@54Hz)
Materiál reprobedne je z dôvodu spomínaného tlaku na cenu lacný - čo garáž dala - a dala 2ks MDF na čelnú stenu a zvyšok obyčajnú DTD, všetko 18mm.  Vnútri je basreflex a priečka deliaca objemy komôr, ktorá vystužuje skelet. Reproduktory sú zapustené, ich vzájomná vzdialenosť vrchlíkov membrán je 6,5mm.
Skelet je navrchu stiahnutý len pár šrubami, zvyšok je lepený. Vrchná doska totiž slúži na uchytenie háčikov a zavesenie pod strop. Sú tam zaryté natĺkacie matice M6. Skelet je na hranách tmelený, natretý základným nitrolakom a modrou vodou riediteľnou farbou, navrchu je bezfarebný lak kvôli mechanickej odolnosti. Vnútri je mierne tlmenie ihlanovitým molitanom a vatelínom.

Výhybka
Výhybka predstavovala hotový pôrod, jej konečná forma prišla na svet po mesiaci ladenia, merania, pájkovania, testovacieho posluchu a nadávania smile
Čiastočný problém je v meraní doma v izbe, kde pod 1500Hz nastáva razantné zvlnenie napriek malému časovému oknu.
Jej strmosť je 12dB/12dB a akustický deliaci bod 2200Hz. Fáza sa podarila s presnosťou na 10°. To bol najväčší problém, keďže samotné reproduktory majú vlastnú fázu voči sebe s premenlivým rozdielom od 50° do 100° práve v okolí delenia. Stredobas má navyše dosť nevhodný výrazný breakup medzi 1500-4000Hz, s počuteľnou dierou uprostred práve v bode delenia, ktorý spôsobuje dieru na amplitúdovej charakteristike.
Výhybka obsahuje iba kombináciu cievka-kondenzátor pre oba reproduktory a kompenzáciu indukčnosti, použitú najmä z dôvodu zladenia fázy a 22ohm paralelný odpor pre utlmenie výšok. Na basoch je cievka 1,15mH, ktorá zároveň kompenzuje bafflestep. Basová cievka je doma vinutá, z 1mm drôtu, výšková sekcia sa uspokojí s 0,6mm. Vnútorná kabeláž je 1,5mm2.
Výsledná amplitúdová charakteristika je v tolerancii 3dB.


Zvuk
Výsledok predčil očakávania, zvuk je veľmi dynamický, presný a detailný. Z použitých reproduktorov je už pravdepodobne veľmi ťažko možné dostať viac a ak, za cenu drahej a zložitej výhybky a úsilia, kedy je už výhodnejšie vymeniť reproduktory.
Najviac očarí stereo podanie a priestor do šírky, ktorý je miestami tak extrémy, že reproduktor hrá akoby zboku.
Hlasy spevákov sú prekreslené a je možné určiť aj pozíciu nástrojov v priestore.
Vhod prichádza aj vysoká citlivosť, ktorá dosahuje okolo 93dB/W/m, a teda nie je potrebný výkonný zosilňovač.
Zvuk je detailný a nepôsobí zliato, ako pri nízkej, tak aj pri vysokej hlasitosti.
Vertikálna a horizontálna smerovosť je približne 50° od kolmej osi, kým začínajú výraznejšie ubúdať výsky.
Zatiaľ som ich porovnával s aktívnymi Behriger B2031A, oproti ktorým majú viac detailov, neporovnateľne širšie podanie priestoru, viac detailov na výškach, kde zároveň výškač DT300 menej 'sype ryžu'; je menej usyčaný. Basy sú rýchlejšie, presnejšie a nedunia; je ich však mierne menej - tu sa prejavuje tuhosť závesu PA basu. Zároveň Behringer nestíha s hlasitosťou, rozdiel je extrémny - tam kde B2031A (70W+30W) limitujú, na zosilňovači Pioneer A445(80W/8ohm)  ešte bolo možné otočiť volume z 3,5 na 5 (rozdiel min. 6dB). Časom pribudne porovnanie s Yamaha HS80M.


2x ladený BR odporúčam konštruovať už skúseným DYI majstrom (nie tým, čo si len myslia, že už všetko vedia smile); vyžaduje to svoj čas na laborovanie a vhodný výber reproduktora + optimálny návrh medzi vzájomnými objemami, ladením [zmena ladenia jednej komory ovplyvňuje druhú], vnútorným tlmením, prenosovou charakteristikou, group delay, celkovou veľkosťou, ak je potrebný nejaký limit a ďalšími parametrami, kde sú vhodné určité praktické skúsenosti. Výsledok však stojí za to.

Ďalšiu podobnú konštrukciu by som staval (opäť v prípade záujmu nejakého investora) so spomenutým reproduktorom PD, konkrétne PDN.8BM30. Má výhodu v nižšej vlastnej rezonancii (očakávateľne hlbší bas) a nižšej hmotnosti, keďže je to neodým.


Antonio, prosim uprav to do standardnej formy.
linky na obrazky:
http://2imgs.com/2i/t/f26b4963b0.jpg http://2imgs.com/2i/t/a73e1c36e5.jpg http://2imgs.com/2i/t/851c3e14c7.jpg http://2imgs.com/2i/t/7bf2d0fa29.jpg http://2imgs.com/2i/t/2ea785af7c.jpg

2

Re: KomarD-Jeay (BC 8PS21+Monacor DT-300 na WG-300)

No konečně někdo něco přidal.

Co se týče úprav mnou, žádné se od přechodu na fórum už nekonají.

3

Re: KomarD-Jeay (BC 8PS21+Monacor DT-300 na WG-300)

Komár: tomu říkám odvážná kombinace, tohle je mi blízký! wink Ad jedna jiná DT300 - není tam nějakej mechanickej průšvih, jak se tu propíralo špatné vystředění atd., tydle vejšky jsou tím pověstný...

4

Re: KomarD-Jeay (BC 8PS21+Monacor DT-300 na WG-300)

škoda žes alespoň čelo nenakitoval a nevyhladil, ale když se ti to takhle páčí proč né smile

5

Re: KomarD-Jeay (BC 8PS21+Monacor DT-300 na WG-300)

modrá je dobrá.

6

Re: KomarD-Jeay (BC 8PS21+Monacor DT-300 na WG-300)

neříkám že né (asi jsem úchyl na vzhled) a opticky mi tam vadí ten přechod mezi čelem a spodní deskou smile

7

Re: KomarD-Jeay (BC 8PS21+Monacor DT-300 na WG-300)

nejsi úchyl... důležitý je, že investor je spokojenej...

Web

8

Re: KomarD-Jeay (BC 8PS21+Monacor DT-300 na WG-300)

Prechod hore a dole medzi celom a doskami je zamerne, je to priprava na prednu celoplosnu mrezu smile
Ale neviem, ci sa to bude montovat. Vzhladu to skor ublizilo v aktualnom stave, ale mozno sa domontuje.

DT-300 - ano, je mozne ze je zle vystredena alebo nieco podobne, ale s ohladom na to, ze to robi problem iba fazovy (a vo vysledku snad dokonca lepsie naviazanie ako ten dobry kus), neriesil som to. Mechanicke namahanie tam nie je, to by ukazalo THD a nejaky peak na impedancke a zvuk je v poriadku.

9

Re: KomarD-Jeay (BC 8PS21+Monacor DT-300 na WG-300)

prišiel som, počul som a je to super!!

10

Re: KomarD-Jeay (BC 8PS21+Monacor DT-300 na WG-300)

Zdravím, viem že píšem do x rokov starej témy (projektu) ale potreboval by som podklady na tú výhybku.
Ak ich ešte niekto má, prosím pošlite mi ich sem alebo do mailu (robert.stulajter@centrum.sk). Ďakujem.

Příspěvky [10]

  Stránky: 1

Chceš reagovat? Musíš se přihlásit.

Audioweb.cz » Projekty stojanových reprosoustav » KomarD-Jeay (BC 8PS21+Monacor DT-300 na WG-300)

Podobná témata


~±«|»¼½¾²³&@µΩπØ$£