Téma: Vinyl vs. Digital, zbytocnost 192kHz/24bit a placebo drahych kablov

Zdravim, rad by som poskytol par clankov/testov na tuto temu a poznal aj Vas nazor, co si o tom myslite smile

Vinyl vs. Digital: http://goo.gl/ljgUZk
192/24: http://goo.gl/3dxGh0
Kabelaz: http://goo.gl/Srr3Pk

Re: Vinyl vs. Digital, zbytocnost 192kHz/24bit a placebo drahych kablov

Možná dobrý ale kdyby to bylo v mém rodném jazyce, bylo by to lepší.

Re: Vinyl vs. Digital, zbytocnost 192kHz/24bit a placebo drahych kablov

to bohuzial neovplyvnim, kedze v rodnom jazyku sa tomu nikto poriadne nevenuje, mimo flame na forach... sad

Re: Vinyl vs. Digital, zbytocnost 192kHz/24bit a placebo drahych kablov

Mechanický záznam má několik slabých míst, na která už bych si nerad zase zvykal: citlivost na prach, omezená hrací doba a lineární přístup ke konkrétnímu místu záznamu, obtížná až žádná dostupnost dřívějších vydaných titulů a sporná kvalita soudobých.
192k/24b nebo vyšší formáty, když to někomu umožňuje vybavení a potřebuje pro svoje účely pořizovat primární záznamy, proč ne. Jinak mně úplně stačí archaický formát 44/16, vyšlo v něm dost titulů, které prokázaly že se dá kvalita zatlouct jinde (mastering, komprimace, neumění zacházet s prostorem a stereofonií.
Kabely: technicky je to od jisté hranice rychle pochybné, ale kdo nasekal ranec peněz a chce si udělat iracionání vyvrcholení nad kabelem nebo i jen nad futrálem od kabelů a na něm položenou fakturou, je to jeho věc. Jako někdo ujíždí nad 100letou lahví vína.

Re: Vinyl vs. Digital, zbytocnost 192kHz/24bit a placebo drahych kablov

To Spirit:
Interesting and very inspiring articles... Widening my horizons of sensing different sample ratings and bit depths of  my MP3s, red books CDs, DVD-A discs  and SACD discs,  the conclusions of this articles are similar to my listenings experiencies.
Thanks for links ....

Re: Vinyl vs. Digital, zbytocnost 192kHz/24bit a placebo drahych kablov

Zajímavý články, ale přijde mi jako blbost že na 30kHz a 33kHz je najednou zničehonic obrovský intermodulační zkreslení a třeba na 3kHz a 3,3kHz není...  A mimochodem to že člověk slyší do 20kHz je kravina, děti slyší i 30kHz a spousta lidí třevlba do 20ti let slyší přes 20kHz takže to jsou pro mě teoretický kydy ale praxe nikde.

(upravil JeF111 30. 6. 2015 14:32)

Re: Vinyl vs. Digital, zbytocnost 192kHz/24bit a placebo drahych kablov

Já nevim proč se všichni furt babrají v tom do kolika kHz kdo slyší a do kolika kHz je teda potřeba něco přenášet nebo zaznamenávat. Proto abysme se dostali dál je potřeba pochopit že v hudbě a reálných zvucích okolo nás vesměs nejsou žádné ustálené sinusové signály (a už vůbec ne na výškách) takže analýza sinusovým signálem nedává odpovídající výsledky. Díky tomu že máme dvě uši které jsou od sebe nějak vzdálené, jsme schopni rozpoznávat mnohem rychlejší změny než co odpovídá periodě signálu 20kHz. Některé zdroje mluví o 10us, některé o 5us i méně. Jenže nahrávky s takovým rozlišením až na pár výjimek prakticky neexistují.

Jistěže formát 192/24 je zcela zbytečný pro moderní styl tanečních, popových, punk-rockových a metalových nahrávek s dynamikou 5-10dB. V tom ustáleném chrčení se ztratí úplně všechno. Prasáctví producentů moderní hudby žádný sebelepší formát nespasí, co se zkazilo na vstupu to už nic nespraví.

Re: Vinyl vs. Digital, zbytocnost 192kHz/24bit a placebo drahych kablov

Porovnával jsem pink floyd na SACD a na vinylu a SACD jasně lepší. Ale je pravda, že na nějaké porovnávání zdrojů musí být špičkové bedny, pořádný zes a dobrý poslechový prostor a v neposlední řadě taky dobrá nálada posluchače...

Re: Vinyl vs. Digital, zbytocnost 192kHz/24bit a placebo drahych kablov

Nedávno jsem byl v zahradě Senátu na FOK a uvědomil jsem si jak moc se zvuk orchestru liší od toho co znám z nahrávek. Nevite někdo, dá se podobná hudba reprodukovat tak, aby se nepoznal rozdíl mezi přímým poslechem a reprodukcí??? U big beatu jsou ty rozdíly menší.

Re: Vinyl vs. Digital, zbytocnost 192kHz/24bit a placebo drahych kablov

Prostorovost nahrávky, šíření zvuku z mnoha zdrojů ve složitém prostředí s mnoha odrazy, to dvoukanálová nahrávací technika není schopná zaznamenat bez ztráty informací a hlavně, HLAVNĚ to nikdo není ochoten a asi ani neumí dělat. Prostorové a dobře znějící nahrávky uměla minulá generace zvukařů, když je ještě bavilo v době okouzlení ze stereofonie si s nahrávkama hrát. Je to děsná práce a drahá a složitá příprava a nároky na kázeň interpretů při zkouškách.
U elektrické hudby a rámusu je praxe taková, že se všechno zdrcne do dvou kanálů bez ohledu na skutečné poměry v prostoru, všechno se opatří uměle dozvukem a fázové poměry už tak umělých zdrojů zvuku se desetkrát znásilní.
Přitom mám zkušenost, že stačí relativně málo práce s velmi chudým zařízením při vlastních nahrávkách, pár mikrofonů a panoramovací potenciometry na pultíku, když se snažíš zachovat skutečné pozice v prostoru, je prostorový dojem z nahrávky znatelně lepší než tzv. technicky dokonalá komerce.

Re: Vinyl vs. Digital, zbytocnost 192kHz/24bit a placebo drahych kablov

No zdá se mi, že ten rozdíl není jenom v prostoru, ale i v ve zvuku jednotlivých nástrojů např. housle, dechové nástroje atd.

Re: Vinyl vs. Digital, zbytocnost 192kHz/24bit a placebo drahych kablov

Na zdání se těžko reaguje smile někdo by na to taky mohl říct, stačí navléct na konektor sluchátek kroužky z třista let starýho dubu a vybrat do sluchátkáče ty 6N6P s potiskem kurzívou.
Symfoňák se asi nepodaří nikdy přesadit nahrávkou do domácího poslechu, a nejen nahrávkou, ani přímým přenosem. Jednak počet a umístění mikrofonů, pak dynamika, pak intermodulační zkreslení a nejvíc asi ten prostor a redukce akustiky místa. Kmitočtový rozsah, odstup šumu, harmonická zkreslení budem považovat za vyřešené, jinak se z toho zas stane rožnovské včelařské téma.

Re: Vinyl vs. Digital, zbytocnost 192kHz/24bit a placebo drahych kablov

Nejen symfoňák, ale i velkou vojenskou dechovku, jak jsem se nedávno při návštěvě Olomouce přesvědčil. Když se čtyři kapely spojily a zahrály Radeckého marš, měl jsem mrazení v zádech.
Div, že jsem se nepostavil do pozoru a nezačal salutovat smile.
Bralo to dech, krásná Štrausovsky jásavá muzika a dynamika.
Podotýkám, že nejsem fanoušek dechovky.

Re: Vinyl vs. Digital, zbytocnost 192kHz/24bit a placebo drahych kablov

Zajímavá prezentace, nicméně pokud tam člověk neseděl...

https://www.youtube.com/watch?v=_lmXi1y … sElectrics

(upravil AlanCox 31. 8. 2016 17:06)

Re: Vinyl vs. Digital, zbytocnost 192kHz/24bit a placebo drahych kablov

Ono je to těžké, když ty články trochu odporují vědeckým znalostem.

Například Guinessova knihu rekordů nepřijímá rekordy v max. slyšitelné frekvenci. A rovnou píše v této pasáži: Je vědecky dokázáno, že člověk slyší frekvence i přes 100 kHz, pokud jsou přímo spojeny s bubínkem.

Kromě toho reálné frekvence nejsou sinusové, a po rozkladu Fourierovou řadou - což je cca princip slyšení - dávají celou řadu kmitočtů vnímaných jako barva.

Ještě by se dalo dodat, že 192 kHz je vzorkovací kmitočet. Vzorkovací kmitočet má svůj vliv na přesnost digitalizace mnohem nižších frekvencí, než je frekvence vzorkování.

Ohledně kabelů - souhlasím s tím, že to co dělají audio prodejny/výrobci/časopisy kolem kabelů je čiré šarlatánství. Na druhé straně některé věci fyzikálně odůvodnitelné jsou. Například na f = 20 kHz je hloubka vniku elektrického pole v kabelu u mědi cca 0,4 mm. Většina jiných materiálů má hloubku vniku ještě menší.Tedy určitě by se s tím mělo počítat.

(upravil PB 1. 9. 2016 8:02)

Re: Vinyl vs. Digital, zbytocnost 192kHz/24bit a placebo drahych kablov

Slyšel jste někdo barvu u kmitočtu někde okolo 16 kHz? Já si myslím, že to vnímáme prostě jako pořád stejné pískání a zkreslení moc nevnímáme.

(upravil AlanCox 1. 9. 2016 12:42)

Re: Vinyl vs. Digital, zbytocnost 192kHz/24bit a placebo drahych kablov

A to si představte, že stačí nějaký úder či ráz (třeba na činely) a harmonické se rozlezou do výšek až do hodně vysokých frekvencí.

To je jeden z důvodů, jak vždycky rozeznat hudbu prošlou (jakkoli kvalitní) ztrátovou kompresí, jako je mp3, ogg, acc, či jiné. První co totiž kodér ztrátové komprese udělá je, že odřeze všechny kmitočty nad cca 16 kHz. A to slyšet je - na činelech a vysoko hrajících nástrojích.

Ohledně toho co člověk pozná: Když začínaly mp3, tak věhlasné audio časopisy a plátky jako jeden muž dělaly slepé testy, kterým porovnávaly CD a mp3 - a došly k závěru, že žádný člověk nerozezná 192 kb/s mp3 od originálu. Blbost jako vrata a dnes jsem pár těmto autorům jejich testy připomněl - snaží se předstírat, že nic takového nikdy neprováděli. smile

Hraji na hudební nástroje - a přesně vím,jak ty nástroje mají znít. I CD kvalita je s prominutím vyblytá, protože malá dynamika zvuku. Jakoukoli kvalitní ztrátovou kompresi poznám okamžitě, protože činely necinkají, a vysoké tóny nástrojů zní hluše, úplně jinak než v reále na živo. Pokud někdo vyrábí variabilní bitrate u mp3, kvalita je vždy výrazně horší a degradace zvuku také, než pokud vyrobí konstatní bitrate - je to proto, že psychoakustický model, který naprogramoval programátor a rozhoduje o potřebném bitrate v každém okamžiku variabilní skladby je podle tetřevů hlušců.

(upravil PB 1. 9. 2016 13:07)

Re: Vinyl vs. Digital, zbytocnost 192kHz/24bit a placebo drahych kablov

No vůbec jsem neobhajoval ztrátovou kompresi, to trochu jiné téma. Ani jsem nepsal o činelech. Ale má pískání někde na 16 kHz nějakou barvu, kterou je člověk schopný rozeznat? Nebylo by lepší nahrávat i GHz? Opravdu by mne zajímalo, jestli někdo z vás slyšel tu barvu pískání na 16 kHz.

(upravil AlanCox 1. 9. 2016 14:30)

Re: Vinyl vs. Digital, zbytocnost 192kHz/24bit a placebo drahych kablov

Vyrobte generátor 16 kHz tónu s vyššími harmonickými a můžete to zkusit. smile Bude to ovšem značně směrové, protože vlnová délka bude odhadem pod 1 cm jen u těch 16 kHz, a samozřejmě příslušné zlomky u těch vyšších harmonických. Dokud to nezkusíte, nezjistíte.

Ovšem to, co se vyskytuje v reálné hudbě a zvuku jsou kromě vyšší harmonických také součty a rozdíly frekvencí (vznikající na nelinearitách) a vyšší harmonické těchto. A jen nejvyšší tón klavíru je někde nad 4 kHz, různé píšťalky pak zahrají ještě mnohem výše.

Jednoduše jsou 2 extrémy: První předvádějí audio výrobci a prodejny, kteří vyrábějí kabely za 30 000 Kč / metr dokazující že ucho slyší strašně moc; druhý extrém pak zase ti, kteří neustále dokazují jak ucho nic nepozná.

A protože hraji na akustický nástroj, tak můžu sdělit, že jsem ještě nikdy neslyšel aparaturu, která by to celé přenesla věrně. A asi to není vůbec v moci elektroniky - ale asi spíše reproduktorů, než čehokoli jiného. Už jen nerovnosti v frekvenční charakteristice čehokoli v celém řetězci slyšíte jako změnu barvy - něco je divného. Přesně víte jak některé nástroje mají znít a jak zní - v reálném světě - a to je pak velice nelítostný soudce.

I proto se mi líbí v elektronice audiotechnika, protože 1) je všechno slyšet, 2) tím pádem vás audiotechnika o součástkách a elektronice naučí moc a moc - je to velký učitel elektorniky.

(upravil AlanCox 1. 9. 2016 14:27)

Re: Vinyl vs. Digital, zbytocnost 192kHz/24bit a placebo drahych kablov

"Ale má pískání někde na 16 kHz nějakou barvu, kterou je člověk schopný rozeznat? Nebylo by lepší nahrávat i GHz? Opravdu by mne zajímalo, jestli někdo z vás slyšel tu barvu pískání na 16 kHz."

Ještě bych rád chtěl dodat jednu věc: U výšek má zvuk svou prostorovou podobu. Zatímco u nejnižších frekvencí je vlnová délka tak velká - v desítkách a stovkách metrů - že prostor v tom nehraje moc roli; směrem k hornímu okraji je to už více o prostoru, než o věrnosti signálu. To je v zásadě nad možnosti dnešní elektroakustiky - ani stereo ani víc kanálů u vyšších kmitočtů není sto vytvořit prostorové rozložení zvuku, které generuje třeba běžný orchestr.

Proto u výšek sebelepší aparatura nemůže být věrným napodobením originálu. Je to jako s obrazem, kde monitor je prostě plochý, a není to trojrozměrné zobrazení obrazu, a nikdo trojrozměrný obraz ještě věrně nevyřešil. Stejné je to se zvukem, zvuk je v elektronice prostorově placatý, a je jedno kolik kanálů uděláte - reálná kopie skutečného zvuku to není.

Z těchto důvodů je nesmysl snažit se nahrávat na výškách bůhvíjak přesně, protože elektronika nedokáže dát věrný prostorový zážitek. A ta degradace zvuku vlivem absence prostorového zážitku rychle roste s frekvencí. Jednoduše řečeno, elektronika nikdy nedá věrný zážitek ani na těch blbých 5 kHz, ba i výrazně níže - takže je vcelku bezpředmětné lhát si, že je to celé o jen o přenášené frekvenci.