Re: epoxidový lak - brúsenie

Mě jeden "expert" co dělal renovace starých rádií vykládal, že kupuje nějaký drahý líh s velmi nízkým obsahem vody.

Re: epoxidový lak - brúsenie

I drahý líh může mít vyšší procento vody, pokud je potravinářský. Literatura uvádí prostě "denaturovaný alkohol". Myslím, že cena za těch pár deci, proti hodnotě toho moře času na tom stráveného, nehraje velkou roli.

Re: epoxidový lak - brúsenie

Šelak je v povrchové úpravě dřeva asi to nejlepší a opticky nedokonalejší, co může být. Ovšem na druhé straně taky nejpracnější a nejnáročnější na čas a zkušenosti, pokud to má být dokonalé. Po šelaku získá kresba dřeva naprosto úžasnou plasticitu, a právě v tom je zakopanej čokl, co se týče vyplňování pórů- nesmí tam být nic, co zneprůhlední čelak- tedy ten dýhovej prach bych rozhodně vypustil, jsou to pevné neprůhledné částice. Naopak pemza je geniální- je to sopečný materiál- protože v šelaku (stejně jako ve včelím či karnaubském vosku) zprůhlední, přestože rozdrcená pemza je bílá. Stejně tak bych vynechal sádlo, jelikož se jedná o živočišný tuk, který podléhá rozkladným procesům.
Nutno ale podotknout, že pod šelak je třeba kvalitní a na pohled krásný dříví. Ono totiž šelak neudělá dřevo krásnějším, jen vytáhne jeho přirozenou krásu.

Web

Re: epoxidový lak - brúsenie

A není to trochu nepraktický? Kolem šelakovýho povrchu aby člověk chodil jen ve speciální kombinéze a pokud možno se na to ani nedíval, natož aby na to sahal...

Re: epoxidový lak - brúsenie

Tiež by som sa bál vlhkosti a čím to potom vlastne umývať, mokrá handra by asi nebol najlepší nápad.

Re: epoxidový lak - brúsenie

No, nepraktický ani tak ne, ale jde o to, či je to na reprobedny nejvhodnější. Otřít to vlhkým (ne mokrým) hadrem není takový problém- problém je polít to vodou. Konečně- historický nábytek se dělá šelakem běžně, a taky se musí občas čistit. Tam šelak řekl bych patří. Na reprobednách bych to tak neprožíval- kvalitních laků je dost.

Web

Re: epoxidový lak - brúsenie

Mám kamaráda klavírníka, ten vůbec s šelakem nepracuje. Dneska jsou prý k dispozici materiály, které svými vlastnostmi šelak předčí ve všech směrech. Prý jako nejlepší pro domácnost, pokud nehrozí, že to budou děcka ohryzávat, je syntetický lak nanášený v mnoha tenkých, dobře vyschlých vrstvách. Pokud hrozí okus, potom jedině tvrdé polyuretanové nátěry.

Re: epoxidový lak - brúsenie

https://en.wikipedia.org/wiki/Shellac

USES:

Current

It is the central element of the traditional "French polish" method of finishing furniture and fine viols, guitars and pianos.

Re: epoxidový lak - brúsenie

Gavin Milarrr napsal:

Dneska jsou prý k dispozici materiály, které svými vlastnostmi šelak předčí ve všech směrech.

Příteli, nevěř tomu. To tvrdí jen ti, kteří se šelaku vyhýbají kvůli extrémní pracnosti, a ti, kteří to s ním neumí. Dodnes nikdo nevynalezl syntetickou nátěrovou hmotu, která by plně nahradila všechny výhody přírodních materiálů- šelaku, dřevních olejů, atd. A hlavně vlastnosti při jejich vzájemných kombinacích. Pokud to vhodně skombinuješ, neexistuje nic, co by se takové úpravě jen přiblížilo. Jenže to trvá strašně dlouho, a je to strašně pracný. Například nejlepší postup- napuštění minimálně 5 vrstev tungového oleje, schnutí, a napemzování s šelakovou politurou zabere celkem cca 3/4 roku.
Otázkou pak je vhodnost na konkrétní použití- na desku stolu bych to určitě neaplikoval, zatímco třeba na pažbu historické zbraně (i repliky) bych nikdy neaplikoval jakýkoliv moderní lak.
Prostě každý chce svoje.

Web

Re: epoxidový lak - brúsenie

Zaujímalo by ma teda porovnanie nejakeho polyuretanu alebo polyesteru so šelakom. Idealne na dvoch zhodných dýhach. No v prospech laku je dlhodobá stálosť, odolnosť, menšia pracnosť.

Re: epoxidový lak - brúsenie

Nepraktická pro reprobedny je šelaková politura určitě. Totiž záleží jakou reprobednu a kde ji provozuješ. Kde se stěhuje, práší, okopává, típou vajgly, je určitě lepší ji polepit šedým kobercem, kde se polejvá pivem a blije, by byl praktický umakart. Šelak je tradiční a luxusní a proto je nepraktický a drahý jako všechno luxusní. Já jsem to zmínil proto, že se v tomhle vlákně psalo o pracných půlročních etapách syntetických lakování a pak zase sbrušování, což se mi jevilo jako pracné, drahé, neefektivní a nesmyslné protože to jde proti principu laků. Na šelakových politurách je vidět i hmatem poznat, že ta krása dřeva se odehrává od povrchu směrem do hloubky, dřevo je prakticky "až na povrch", šelaková vrstva nemá snad ani setiny. Zatímco laky jsou vrstva něčeho nad dřevem, sice lesklá, relativně bezbarvá, ale už je to další materiál. Extrém byly někdy za socíku "nábytkové stěny" polejvané tlustou vrstvou laku snad 1mm a pak leštěné, tam to působilo jednoznačně jako poplastované dřevo. Takže šelak je nepraktický, pracný, drahý, a proto krásný a tradiční. Proto mě láká ho použít na čelní panely do interiéru. Jasně, že o výběru dřeva platí něco podobného. Kvalitní dřevo je drahé, pracně získávané a dlouho sušené. Přípravy povrchů sádlem bych se nebál, když je to po staletí ověřeno a restaurátory používáno. Toho sádla tam není moc a myslím že rostlinné oleje podléhají oxidaci zrovna tak, resp. nepodléhají protože bez přístupu vzduchu to moc oxidovat nemůže.
Laky na klavíry a kytary, požadavky tam můžou být jiné než pro nábytek kvůli akustice.

Re: epoxidový lak - brúsenie

Crifodo: kámoš kterej se živí restaurováním používá pro napouštění pod šelak lněnou fermež, pak zaplní póry mletou pemzou a až na to aplikuje několik vrstev šelaku. Potíž prej je v tom, že ten šelak jak schne, tak se ty póry trochu propadají, takže je nutný to několikrát opakovat. A do těch horních vrstev pak přidává nějakej leštící olej a finální leštění se dělá jenom lihem.
Vypadá to pak sice hezky, ale já bych to na reprákách nechtěl - vadí tomu vlhko, snadno se to poškrábe nebo potluče ...

Re: epoxidový lak - brúsenie

A to je přesně ono, do biedermeierovského salónu, kde bylo všechno celý rok pod hadrem a nesmělo se tam ani chodit, OK. Ale do místnosti, kde se bydlí, občas se na něco sáhne, občas se o něco zakopne, občas se tam pustí děcko, šelak opravdu nepatří.

(upravil mako 29. 6. 2014 16:16)

Re: epoxidový lak - brúsenie

Musím tu opravit několik nepravd o šelakování, které uvedl Crifodo.Za prvé použítí sádla nebo loje neslouží k vyrovnání povrchu, ale k tzv. oživení, které zvýrazní hloubku kresby dřeva pod lakem.Po jeho aplikaci se povrch přebrousí a vzniklá kaše se  důkladně vytře suchým hadrem.Pro toho komu se nechce nanášet šílenou spoustu vrstev, které perfekní výsledek vyžaduje, můžu doporučit vyrovnání pomocí lněného oleje.Lehce natřít a potom jemným brusným papírem rozbrousit na kaši a nechat zaschnout.Po zaschnutí vybrousit do roviny a aplikovat šekak.Ale  ten postup je jen náhražka a výsledek není tak dokonalý jako plnění porů šelakem s pemzou.Možná by stálo za úvahu použít při vyrovnání přidat k lněnénu oleji i trochu pemzy, ale to jsem  zatím nezkoušel.

Re: epoxidový lak - brúsenie

To je fakt, napsal jsem to v rychlosti tak, že by si to nějaká čistá duše mohla vyložit jako úmyslný mix sádla, dřevěného prachu a pemzy jako tmel. Tak to samozřejmě není. Original postup v té knížce od Bohmannové je asi na pět stránek...
Oživení dřeva, zvýraznění kresby: co to v principu je proti původnímu sebevybroušenějšímu ale suchému povrchu - olej nebo tuk se nasákne do vláken dřeva, kde byl předtím vzduch a způsobí výraznou změnu indexu lomu světla( ztmavení, zkontrastnění). Oproti namočení vodou navíc trvalejší. Kaše z tuku a sbroušeného dřeva se sice "dosucha" vytře, ale to oživení zůstává, pochopitelně mezi vlákny dřeva ta kaše zůstává, kdyby se to opět vyčistilo, oživení by jaksi nedávalo smysl. Ve dřevě ale dál jsou relativně velké póry a ty se pak zmíněným šelakem v kaši s pemzou zaplňujou.
Z choulostivosti politury není třeba dělat horor, je citlivá na mokro a lih ji leptá, ale to řadu jiných laků taky. Předměty do interiéru s šelakovou politurou se při slušném zacházení léta používaly. Argument s dětma tu obstojí asi jako obstojí proti dítěti s čokoládou nebo s lopatičkou notebook, kožené křeslo nebo sluchátkáč s eloxovaným panelem a trčícíma lampama. Ano, šelak je choulostivý a nepraktický jako jiné luxusní a pracné technologie. Epoxid je praktičtější.
https://www.youtube.com/watch?v=WeclYG4iaoI tenhle pán si evidentně nemyslí, že se šelak na bedny nehodí.