Re: Motorkáři, jezděte opatrněji!

http://www.klubridicuvolvo.cz/klub_ridicu/brzdy.php
Tak, tak

Re: Motorkáři, jezděte opatrněji!

Zorg napsal:

Samozřejmě, že hmotnost hraje ZÁSADNÍ roli, ale v neprospěch brzdné dráhy.

Fakt?

E-kineticka = 1/2mv²
E-brzdna = µmgs 
(µ: súčiniteľ šmykového trenia; ostatné snáď zrejmé)

Otázka: čo sa stane s [m], keď dáš uvedené energie do rovnosti?

Re: Motorkáři, jezděte opatrněji!

U té škodovky s v brzdách vyvine tepelný výkon okolo 200 kW, u naloženého kamiónu 3 MW!

Re: Motorkáři, jezděte opatrněji!

Ok, napsal jsem to blbě. Neměl jsem se ohánět fyzikou, když už jí dlouho nedávám (natož z hlavy). Prostě tvrdím, že na stejných kolech/brzdách zastaví těžší vozidlo dál. Praxe každopádně viz postované video. Odlehčování přece patří k zásadnímu lazení (závodních) aut. Projedeš líp zatáčkou, líp brzdíš, líp se rozjíždíš. Nedejbože z kopce.

Re: Motorkáři, jezděte opatrněji!

Za predpokladu, že sú brzdy dimenzované tak, aby boli schopné dostať aj plne naložené auto za každých okolností na hranicu šmyku (každé koleso) a dokážu po dobu brzdenia bez ujmy absorbovať na teplo premieňanú kinetickú energiu, mala by tá teoretická nezávislosť na hmotnosti snáď zhruba platiť aj reálne. Otázka ešte je, nakoľko je µ v praxi naozaj konštata, nezávislá od veľkosti pôsobiacej tlakovej sily.

Re: Motorkáři, jezděte opatrněji!

Ano,teoreticky by měl těžší vůz zabrzdit dříve,nicméně jsem ještě neviděl na náklaďáku tak kvalitní brzdy aby měli stejný účinek i při plně naloženém stroji.
Jinak,zajímavé,kam se dá s diskuzí dostat od nehody motorkáře...

Re: Motorkáři, jezděte opatrněji!

Stejně je celý tohle dohadování k ničemu. Já tvrdím, že moje auto zabrzdí dřív naložený, než prázdný. další věc je, že lidi jezdí nejen s různým obutím, ale i s různým stavem brzd...jinak brzdí 800kg favorit, jinak 2-tunový mamut a to není zdaleka konečný výčet.
Je to tu zase natahování se o totálních píčovinách, jako je zvykem na všech webech. Nejlíp fakt dělají ti, co nepíší nikde a mají ode všech pokoj. tongue

(upravil stiglitz 8. 8. 2013 16:28)

Re: Motorkáři, jezděte opatrněji!

anti: My jsme se jednou v hospodě dostali od Stalingradu až k orálnímu sexu. Na Tatru jsem 15 tun štěrku nakládal normálně. Když to byla šotolina, byly tam ještě o tři tuny víc. Plnou jsem ji neubrzdil, respektive ne tak jako prázdnou, to můžete teoretizovat jak chcete, tabulkově, fyzikálně a nevím jak chcete to může být správně, ale prakticky je to blbost. Sedm let jsem dělal v kamenolomu, jako řidič, jezdil jsem s Tatrou, a chtěl bych vás vidět, z nějakýho stoupáku...
Dalčo, bavíme se o dvou různých věcech, Ty máš na mysli ideální případ, já praxi. Tam nikdy není nic podle fyziky.

Re: Motorkáři, jezděte opatrněji!

stiglitz:
Máš naprostou pravdu. Náklaďáky řídím od vojny. Prázdnej s plně funkčníma brzdama zastavím "na fleku" [samozřejmě s mírným nadhledem], ale plný a upozorňuju že nepřetížený, jen plně vytížený i s optimálně fungujícíma brzdama ujede pěkně dlouhou trasu, než zastaví.
Teoretiky upozorňuju, že při plným sešlápnutí pedálu brzdy jde do brzdiče plnej tlak vzduchu, a ten je stejnej ať je kára prázdná, nebo plná [pouze v okamžiku smyku jej začne omezovat ABS], takže nějaký vaše teorie o stejným brzdným účinku u prázdnýho i plnýho nákladního auta je jen velkej nesmysl.
Ono nejde dost dobře srovnávat fyzikální vlastnosti mezi mechanicko-hydraulickejma brzdama osobáku a vzduchovejma brzdama náklaďáku.

Web

Re: Motorkáři, jezděte opatrněji!

U brzd nepůjde míchat teorií s praxí. V praxi to udělá policista tak, že si vezme to kolečko a jde měřit brzdnou dráhu a těžko vysvětlovat že to auto mělo zabrzdit mnohem dřív a ukazovat mu výpočty smile I když se matematika nemýlí. V základní rovnici to určitě funguje, ale těch proměnných je tam pak už víc který negativně ovlivňujou a pokud v rovnici nejsou tak bude rovnice nepravdivá vůči realitě smile

(upravil Dalča 8. 8. 2013 23:30)

Re: Motorkáři, jezděte opatrněji!

Sigitiz
Pokud to byla 138, nepolemižuju. Já byl na školení řidičů moderních náklaďáků (sám občas jezdím 430 Ivekem... neco takovýho
http://img1.hyperinzerce.cz/x-cz/inz/32 … 0m3-2.jpg)

Pak jsme se jeli projet ve Vysokým Mýtě a zkoušely se tam právě ty kecy z teorie.
Plný/ prázdný na suchý vozovce, brždění z 50km/hod, rozdíl v desítkách centimetrů.

Ta podmínka stejných aut, lišících se jen zátěží je nutná, a měla sloužit řidičům k tomu, aby nejeli prázdní jak prasata, páč auto nemá v případě panmickýho brždění v tu chvíli žádný výhody oproti plnýmu. S plným jeli cšichni slušně (výsledky GPS tracerů) a s prázným často závodili. Což bylo za cíl onoho "dejchánku"
Jo sranda byla taky jak mnozí řidiči se chovali na těch zkrápěných kuzkých úsecích a prudkých stoupáních.

Tzn nemožno srovnávat 6 nápravovou cisternu s 4 nápravovou soupravou s 2 nápravovým tandemem, a 12x12 Tatra speciálem, např.

Cestmir:
Rozdíly mí různých pneumatik jsou velmi velké!!!!

(upravil stiglitz 9. 8. 2013 13:33)

Re: Motorkáři, jezděte opatrněji!

Jezdil jsem na statku s traktorem, se vším možným, mám pár sezón na kombajnu, ale ještě E512, E514. Potom v kamenolomu, Tatra 148, S3, S1. Pak KNB250, obluda z Nového města nad Metují, myslím. To byl příšerný křáp, pořád se něco kazilo, chatrná, ale fakt chatrná elektrika, čerpadla, všechny ty kostky, a pístnice, to pořád teklo, ale hrůza!!!

Já si to snad koupím!

http://www.mpg-modely.cz/www-webareal-c … oj-KNB-250

Re: Motorkáři, jezděte opatrněji!

https://www.youtube.com/watch?feature=p … xWiMYCRwV8
avg 40,8 big_smile

Re: Motorkáři, jezděte opatrněji!

JoinerNet napsal:

Já jsem především cyklista  a Babeťák  a  zásadně nejezdím při kraji , tak 1m od krajnice . Ono se to ve městě ani nedá , pokud máte co 20 metrů kanál  a kličkovat mezi  něma  je o zdraví  , ale  i na silnici mimo město  nejezdím  při kraji.

To isté robím aj ja, povedal mi o tom otec tak pred siedmimi rokmi, dôvody vymenoval JoinerNet.

Mňa by zaujímala jedna situácia ohľadom brzdenia. Ja konkrétne som sa dostal len pár krát do situácie, že som musel brzdiť ako o život(raz tma, úzka cesta, išiel som asi 70 km/h, pretože som tú cestu nepoznal a za zákrutou srnky) a druhý krát keď mi nedávno nedal v Brne prednosť jeden šofér osobného automobilu, naštastie som si všimol že ide dáko príliš rýchlo na to, že by mal brzdiť, takže som na to bol pripravený.

K brzdnám - máme auto bez ABS(napríklad Octaviu) a pri takýchto situáciách, kde inštinkt velí stlačiť brzdy ako sprostí sa nie je problém dostať do šmyku(aby sa kolesá neotáčali ale boli zablokované). ABS by malo tomuto zabrániť, chcel by som vedieť, aký veľký tam môže byť rozdiel, prípadne či by sa dalo spraviť to, že nohou budem "simulovať" ABS, čiže brzdiť čo to dá, ale tak aby sa kolesá stále otáčali a kinetická energia by sa premieňala na teplo v brzdových kotúčoch a bubnoch a nie medzi cestou a pneumatikou:D

Re: Motorkáři, jezděte opatrněji!

staffy napsal:

že nohou budem "simulovať" ABS, čiže brzdiť čo to dá, ale tak aby sa kolesá stále otáčali a kinetická energia by sa premieňala na teplo v brzdových kotúčoch a bubnoch a nie medzi cestou a pneumatikou:D

Tohle nikdy nedělej, to už radši šlápni naplno, akorát tím ještě víc prodloužíš brzdnou dráhu.

Některá auta (nebo všechna?) bez ABS mají na zadní nápravě regulátor brzdného tlaku podle zatížení vozidla. Mám malého Yarise, který nemá ABS a je celkem problém zablokovat kola šlápnutím na brzdu. Na vodě a šněhu to jde ale snadno.

Re: Motorkáři, jezděte opatrněji!

Jsem mizerný šofér, ač mám najeto asi 700 tis. km, vím o tom, nezávodím, mám tempomat. Potřebujeme-li na akci zacouvat do úzkého místa, couvá DJka (která má řidičák úplně orazítkovaný s výjimkou autobusu a trefí se tam po flašce bílého líp, než já střízlivý - to není nadsázka, vyzkoušeno).
O zásadách chování v krizi (přibrzdit,vyhnout), účincích brzd, ABS a vlivu povrchu jsem si mohl udělat představu při škole bezpečné jízdy u autodromu v Mostě. Nemusel jsem tam kvůli bodové tísni, ale dostal jsem to z práce jako bonus. Od té doby mne nesevře strach (jako předtím), když někde chytám smyk, jsem vycvičen a srovnávám s rutinou a snad i elegancí.
VŠEM TO DOPORUČUJI!
Jedno nedoporučuji: Jet tam jako já s novou károu za 3/4 melounu, neplatí tam pojištění (pokud si zvlášť nezaplatíte navíc). Ze začátku jsem mohl stříhat p.....í dráty. Ale jinak skvělé, to bylo to, co jsem potřeboval.

Re: Motorkáři, jezděte opatrněji!

Pokud jdou kola do smyku, je lepší krátce povolit tlak na pedál a hned znovu přišlápnout. Není pravda, že se tím nutně prodlouží brzdná dráha.

Re: Motorkáři, jezděte opatrněji!

Jenže tohle jsou činnosti, který musí mít člověk naučený, nacvičený. Každej "normání" nevycvičenej smrtelník, jak jde kára do smysku, první co udělá- dupne na brzdu. Málo-kdo je schopnej v tom krátkým okamžiku si uvědomit, že je to to samý, jako hasit oheň benzínem.

Web

Re: Motorkáři, jezděte opatrněji!

Něco zapamatovaného z výuky:
PB0305: a samozřejmě zmáčknout spojku (jinak brzdí zastavený motor)
Smyk mimo brzdění: ubrat plyn (pokud nejste na hladkém ledu) a kontra volantem (okamžitě, reflexivně, do správného směru). Na vyvolání smyku slouží počítačem řízené nájezdné prkno, které tě hodí za zadní kola na stranu, předem neznámou a silou, rovněž neznámou. Na začátku polovina lidí udělala hodiny, na konci (cca 8. pokus) měl jen někdo trochu starostí, většina s lehkostí udržela směr. Ti, co tam nebyli, si ty pokusy absolvují - nacvičí v ostrém provozu.

(upravil PB0305 15. 8. 2013 9:08)

Re: Motorkáři, jezděte opatrněji!

Já mám dojezd na chatu po louce, takže "školu smyku" tam mám poměrně často. Ono to chce trochu pokoru, protože v okamžiku smyku člověk v podstatě ztratil kontrolu nad autem, nemůže si moc vybírat co má udělat.

Otas: pokud člověk brzdí na normálním povrchu tak nesešlápnutí spojky žádnou katastrofu neudělá, protože brzdící moment zhasnutého motoru je poměrně malý a smyk nevyvolá.