Chlapci, nikomu nic nebrání použít úplně jiný softstart, ostatně i já mám v těchto svých zesilovačích softstarty zcela jiné-není ani třeba dělat nějaké zásadní úpravy. Stačí dva 33-ohmové odpory Vishay G206 /17W/ paralelně a k tomu obvod v zásadě stejný, jako je ss ochrana Aldax SPP1, pouze s vypuštěnou částí pro hlídání ss. I s pořádným 16A relé VSB24SMB to na malé destičce vejde u A2400 do původního kastlíku, zapojení je jen třeba drobně upravit, aby relé sepnulo dřív, než relé v koncích. Nemám problémy zapnout upravenou A2400 i na zásuvkovém okruhu, jištěném pouze jističem B/10A.
Stejný softstart jsem raději instaloval i do A2200, protože filtrace v nich už nejsou původní, mám tam místo 4x4G7/63V čtyři elyty Panasonic 15G/80V, při zkoušení mi to jednou shodilo v dílně jistič C/16A, což je absolutně nepřípustné, takže jsem prakticky stejné softstarty /maličko upravené některé hodnoty součástek, než pro A2400/ uzavřené z bezpečnostních důvodů v plastových krabičkách/ instaloval i do všech takto předělaných A2200. Krabičky se softstarty jsou upevněné na levé vyztužovací pozinkované bočnici a střídavé napětí pro softstart je odebíráno z jednoho zdvojeného fastonu na můstku a GND desky s filtračními kondenzátory. Je jasné, že takto upravené zesilovače už prakticky žádnou sbírkovou hodnotu nemají, ale já jsem při jejich nákupu už od počátku počítal s tím, že je budu běžně používat, proto jsem i vstupy už opatřil symetrizačními transformátorky 3AN670.07, přestože jsou v jednom racku s crossoverem a přívod k původně asymetrickému vstupu měl délku asi 40cm. Hlavní důvod instalace vstupních transformátorků /a ještě jedné drobné úpravy na zadním panelu/ byl ten, že jednak má crossover poctivé symetrické výstupy a jednak občas některý zesilovač vytáhnu a někomu ho půjčím.
Se symetrizačními transformátorky na vstupu lze pak velmi jednoduchým způsobem řešit i můstek, pouze je potřeba drobně upravit obvod ochrany zesilovačů proti zkratu, ovšem tak, aby byla bezpečně zachována funkčnost ochrany při přímém zkratu, ale aby přitom zesilovač byl schopen pracovat v můstku i do zátěže 4 ohmy. Přetížení koncových tranzistorů či transformátorů u A2200 není třeba se při přirozeném signálu bát, pouze u A2400 je bezpodmínečně nutné vyměnit koncové tranzistory z KUX41N na KD15003 - MJ15003 moc nedoporučuji, ani značkové kusy od ONS nesnesou zdaleka tolik, co KD. KD15003 je třeba vybrat na shodné Ube při nějakém definovaném kolektorovém proudu a napětí do čtveřic, které pak pracují paralelně - jen tak je možno zajistit, aby při případném můstkovém provozu, kdy jsou koncové stupně velmi zatíženy, nebyl některý z koncových tranzistorů přetížen. Rovněž je nutné zkontrolovat Uce max KD15003, které je sice definováno katalogem na 140V, což je do A2400 teoreticky málo, ale drtivá většina kusů těchto tranzistorů, které jsem kdy měl v ruce, měla Uce max kolem 220V - takže je prostě jen potřeba překontrolovat nějakým přípravkem Uce max, které by při statickém měření s odpojenou bází nemělo být pod 180V. Další zvýšení napěťové odolnosti koncových tranzistorů zajistí relativně malé odpory Rbe, které jsou u obou zesilovačů jen 47R. Je také třeba změnit hodnoty síťových pojistek /zvláště u A2400/, nebudu ale popisovat jak a na kolik, předpokládám totiž, že se do podobných úprav nebudou pouštět úplní laici. Ještě bych snad v rámci rad zadarmo měl napsat, že pokud si někdo do zesilovače bude instalovat symetrizační transformátorky, je třeba je upevnit tak, aby s nimi bylo možno v zájmu dosažení maximálního odstupu pootáčet - i toroidní transformátory mají určitý rozptyl a i přestože je kryt "vajíčka" vylisován z permalloye, někdy je prostě nutné, zvláště v blízkosti síťového transformátoru "vajíčkem" mírně pootočit - vemte si na to raději milivoltmetr, ucho je sviňa nedokonalá, ale ručka na měřáku spolehlivě ukáže při pootáčení nejnižší rušivé napětí na výstupu. Já jsem "vajíčka" připevnil na L-plíšek z Fe 1mm plechu, vložený pod potenciometry, "vajíčka" jsou tedy vodorovně s panelem a poměrně dobře se s nimi pootáčí. Po nalezení nejvhodnější polohy utáhněte matice "vajíček"- je dobré je vyměnit za šestihranné třeba z drátových potenciometrů TP680 - a zakápněte matici i závit hustou acetonovou barvou. Co se týče zapojení, tak to je asi každému jasné, jen bych snad doporučil místo nějaké dvoulinky /která má dvoje stínění a ne vždy kvalitní/ dobře stíněný, tenký dvoužilový kablík se společným stíněním - v elektrovelkooobchodech se dá koupit i v metráži výborný kablík MKmin 2x0,15, popř. o něco málo tlustší MKmin 2x0,25 pro vedení od vstupních konektorů k "vajíčku". Na některý z paralelních vstupních konektorů /pozor na zapojení jacku/ připájejte mezi piny 2 a 3 co nejmenší odpor 10kOhm, /velikost 0204/ a bílý, popř. žlutý drát, vedoucí z "vajíčka" /kostra plechů transformátorku/ spojte se "studeným" koncem primárního vinutí, což je modrý vodič /přijde připojit na pin 3 XLR/, zapojení sekundáru /zelený+černý vodič, přičemž zelený je "hot"/ na potenciometr je už snad jasné.
Jakékoliv dotazy či podrobnosti rád zodpovím či vysvětlím.
P.S. : klidový proud nastavujte nejlépe osciloskopem za zmíněných podmínek /zátěž 8R, kmitočet 20kHz, výstupní napětí cca
0,5-1Vef/, nějaké odběry na pojistkách apod. jsou zavádějící, protože měříte i odběr "předku" zesilovače. Po nastavení
skopem je sice dobré zkontrolovat bez signálu úbytky na emitorových odporech, ale podle mých zkušeností se téměř nikdy
od sebe neliší o víc, než 10% /měřeno u A2200 bez výběru koncových tranzistorů/.