(upravil madeindoma 7. 8. 2013 18:44)

Re: Motorkáři, jezděte opatrněji!

Na tohle jde použít jednoduchý slovní spojení smile: "Ženská blbá!" big_smile

Doma máme jenom 50ccm, měl jsem i Kawu 600, celkem pěkný povozeníčko, ale jaksi jsem po čase zjistil, že mě to na silnici moc nebaví. Tak jsem kawu prodal. Až dodělám stereo, chtěl bych si postavit nějaký pěkný 1KW zes. a až se sejdou prachy tak bych chtěl buď nějaké enduro (350-600ccm) nebo ostrou krosku (125ccm). No a pak někdy, nějaké RPM s 18" basákem, sice to nemám kam dát (asi si budu muset zřidit podkrováček), ale alespoň nebude nuda smile

(upravil Dalča 7. 8. 2013 21:39)

Re: Motorkáři, jezděte opatrněji!

Pánové, přidám zážitek s profesionálními řidiči.
Bylo takové sranda školení i dal jsem účastníkům otázku - 2 identické tatrovky jedna prázdná, 20 tun, druhá plná 37 tun. ideálně rovná cesta, gumy i brzdy. v jeden okamžik oba řidiči šlápnou plnou silou na brzdu.
2 varianty
oba vozy s ABS
oba vozy bez ABS.

Otázka byla na brzdnou dráhu.
Ketrá tatra ji bude mít delší?

Jen 2 z 11 odpověděli správně.

P.S. Tatra, Iveco, Renault... na značce nezáleží, vždy dva identické stroje.

Edit: překlepy opraveny (co jsem si všiml)

Re: Motorkáři, jezděte opatrněji!

37 tun neubrzdíš tak jako 20. ABS nebude mít vliv.

Re: Motorkáři, jezděte opatrněji!

zkusím napovědět. S růstem kinetické enargie (od hmotnisti) roste také síla kolmá k vozovce (od hmotnosti)
Součinitel tření guma vozovka je konstantní.

Sigitiz: jsi 12 odpověď, leč počet správných je stále 2.

v druhém případě ABS bude mít vliv.

Je to "fyzika" z učiva základní školy. max střední školy. Postačí nehladat rovnice a použít selský rozum.

(upravil TheLastUnicorn 7. 8. 2013 21:42)

Re: Motorkáři, jezděte opatrněji!

Hlavně prázdná tatra nemá 20 tun a plná 37 tun. tongue
Těžší vůz zabrzdí rychleji...i proto má motorka proti osobáku tak dlouhou brzdní dráhu (proti motorce navíc mluví i to, že má jen 2 kola)...

(upravil Dalča 7. 8. 2013 21:58)

Re: Motorkáři, jezděte opatrněji!

Iveko, renault.. to bylo jen po "demonstraci" příkladu. sklidem jakýkoliv vozidlo s rozdílem těchto hmotností.

P.S. jsou i lehčí vozidla, i těžší, na příkladu to nic nemění

EDIT konkretizace:
Tatra Jamal, 321Sk4/371

Prázdná 19tun
Plná 33 tun, zbytek zadání í identický.
Ideál ní rovina, cesta, gumy, brzdy.
V identický okažik stejné brzdění max silou.

Věř, že ty tuny nejsou to důležité.

Re: Motorkáři, jezděte opatrněji!

Akorát se nám tady přidávají další proměnný, jako dimenzování brzd...následný snížený účinek vlivem přehřátí u plně naloženýho vozidla atd. Ale v zásadě máš pravdu.

(upravil Dalča 7. 8. 2013 21:57)

Re: Motorkáři, jezděte opatrněji!

O technologii víš málo.
Jedno zabrždění z jm. rychlosti nezpůsobí přehřátí brzd s následným vadnutím. Bavíme se o jednom náhlém brzdícím manévru, přímá rovná jízda vpřed.
Nikoliv brždění soupravy z táhlého prudkého klesání zváště v okamžiku, kdy mu klekne odlehčovací motorová brzda (z jakékoliv příčiny).

Bylo to školení C-čkařů. proto ten náklaďák.
Doaď si tam Oktáfčičku či jjinej osobák Prázdenj nebo plně Naloženej-. Výsledek bude STEJNÝ.


PŘESTO MNOZÍ ŘIDIČI S PRÁZDNÝM AUTEM JEDOU JAK FITIPALDI - PRÁZDNÝ AUTO PŘECE ZASTAVÍM HNED....
Auto, nákalďák, karavan, autobus...

Re: Motorkáři, jezděte opatrněji!

To Fox_25
Nechci se s Tebou přít , kdo má pravdu . Ty jako řidič  máš předvídat  a pokud nevidíš  za horizont , nemůžeš  přeci ject  90Km/hod .  Nemůžeš přeci spoléhat na to , že tam  nikdo nebude .Co když tam bude stát náklaďák  a né pouhý cyklista . Nejsem  zastáncem , aby všichni jezdili  50Km/hod  ,ale měl by si ject zak rychle , aby si byl schopný zastavit na  vzdálenost kterou vidíš , jinak je zle .

Re: Motorkáři, jezděte opatrněji!

ABS by mělo být jedno, protože co nás na škole smyku učili a sami jsme se vyzkoušeli, že pokud brzdu zadupneš opravdu do podlahy, zablokujou se ti kola jak s ABS tak bez... Rozdíl mezi značkami je, protože třeba dvojková Oktávka na mokru nemá zdfaleka tak krátkou brzdnou dráhu jako můj starej peklostroj.
Pak záleží na tom, jestli ta tatra jede po rovině, do kopce anebo z kopce. Naložená má větší styčnou plochu pneumatik, ale musí ubrzdit větší hmotnost. Nakonec to bude tak nějak podobně naložená jako prázdná...

Re: Motorkáři, jezděte opatrněji!

Dalca: przdna bude mat dlhsiu brzdnu drahu.

(upravil PB0305 8. 8. 2013 8:36)

Re: Motorkáři, jezděte opatrněji!

Pokud někdo tvrdíte, že hmotnost má podstatný vliv na brzdnou dráhu, vysvětlete, prosím, proč.



Určitý vliv může mít zahřátí brzd, pneumatik, asi celkem zanedbatelný vliv (při menších rychlostech) má odpor vzduchu (který je relativně menší při větší hmotnosti).

Re: Motorkáři, jezděte opatrněji!

Nákladní automobily mají posilovač brzdného účinku na zadní nápravě při zatížení... měl to tak i můj Moskvič a ten naložený brzdil jako ďábel...

(upravil Dalča 8. 8. 2013 9:19)

Re: Motorkáři, jezděte opatrněji!

pokud zanedbám tepelný šok v místě styku guma / vozovka, budou mít 2 identická vozidla (jedno plný, druhé prázdný) stejnou brzdnou dráhu.
Pokud u náklaďáku zahrnu vliv ABS, pak prázdný náklaďák bude mít paradoxně delší brzdnou dráhu než plný, Rozdíl podle typu ABS (různé generace a provedení)
obecne bude mít identický náklaďák s ABS delší brzdnou dráhu, jak náklaďák bez ABS. a to až o 10%.

Větší vliv na brzdnou dráhu mají u osobních vozidel gumy. Zimní guma v létě (nad 20°C) prodlouží brzdnou dráhu podle směsi až o 8%.
Což v takový 80, kdy je "normovaná" brzdná dráha průměrné letní pneumatiky na průměrném voze 35m je bratru 3 metry... 3 metry které znamenají ubrzdit, nebo narazit.
A podívejte se , kolik aut má dnes (hyc nad 30°C) obutý zimáky - na dojetí...

PB305 pochopil podstatu problematiky. Vypadá to že jediný.

Psykopath: mají regulátro brzdného účinku podle zatížení, závisá na konstrukci toho konkrétního vozidla, často na všech nápravách.

Re: Motorkáři, jezděte opatrněji!

Dalča: Zátěžák má drtivá většina osobáků jen na zadní nápravě. Jde o regulaci brzdného účinku v případě naloženého auta a vliv nákladu je u předokolky s kufrem vzadu větší na zadní nápravu.
U auta brzdná dráha vždycky záleží na brzdách, na gumách, na povrchu vozovky, příp. na konstrukci, potažmo stabilitě náprav.

(upravil Zorg 8. 8. 2013 10:41)

Re: Motorkáři, jezděte opatrněji!

TheLastUnicorn napsal:

Ten motorkář není něco, co jede 30km/h a vyblafne na mně za zatáčkou. Je veliký rozdíl brzdit v zatáčce z rychlosti 90 na 30 a z 90 na 80...

Tak jasně, dva vedle sebe už je prasárna. Zase pokud je to taková zatáčka, do které nevidíš, a nestihneš zareagovat ani na rozdíl rychlostí 60km/h, tak jsi do ní vjel nebezpečně rychle. Jinak samozřejmě platí, že i kdyby jel cyklomrd po středové čáře, tak ho nemůžeš sejmout a vysvětlovat to pak policii  tvrzením, že si nebrzdil a neobjel ho protože on měl jet u kraje (např. takhle jezdím na jedné silnici, kde objíždím výmoly u krajnice)...

TheLastUnicorn napsal:
PB0305 napsal:
TheLastUnicorn napsal:

Ale až se tohle jednou stane v zatáčce, kde mi oproti pojede tatra 815 se štěrkem, tak si můžou být jisti, že nepošlu auto pod 25 tunový kolos. Do kopřiv půjdou oni.

Nevidím důvod, proč by si nemohl zpomalit a s předjížděním počkat na bezpečné místo. Pokud někdo porušuje pravidla, tak ty ho za to nemůžeš "trestat" nebo bezdůvodně ohrožovat. A už vůbec ne vytlačit ze silnice.

Zase další, co to nepochopil...a evidnetně v podobný situaci asi ještě ještě nebyl...

Přesně tak jsem to myslel. Aby bylo jasno, také jezdím autem rychle jako hovado, ale snažím se (=nikdy si člověk nemůže být jistý) se nehrnout do situací, v kterých je velká pravděpodobnost, že by k něčemu takovému mohlo dojít. Tj. když prasím, tak jen tam kde vidím, to samé třeba u nás v horách vím, že tam může být cyklista, tak tu zatáčku prostě projedu tak, abych ho nesejmul když by jelo něco proti, nebo že kdybych musel brzit, abych nevylít z pruhu. Dostal jsem se do různých situací, ale nikdy jsem s cyklistou problém neměl, vyjma ožralých kokotů, co to šněrujou od strany ke straně (doslova jsem to zažil a naprosto jsem nevěřil). Další byl problém s neosvětleným blbem kterého jsem neviděl, ale ten naštěstí si byl vědom svého prohřešku se dekoval ke straně a pak si asi stříknul do plenek, když jsem dobržďoval.
Jako cyklista se tyhle situace snažím domýšlet z pohledu aut, tj. uhýbám a snažím se nepřekážet, i tak se najdou idioti, co mě lížou pomalu zrcátkem i když jedu po pravý čáře, o tom že by měli blikat se raději ani nebavím a jen se modlím, aby ti za ním mě viděli...

rozhodně na silnici obtěžují míň, než cyklisti a bruslaři.

to je samozřejmě velmi subjektivní tvrzení: naděláš víc kraválu, smradu, zabereš víc místa a pohybuješ se letálnější rychlostí než většina z nich tongue

(upravil PB0305 8. 8. 2013 10:53)

Re: Motorkáři, jezděte opatrněji!

2 Dalča: Já to pochopil cca v 8. třídě základní školy. Zřejmě úroveň znalostí fyziky či logického uvažování je všeobecně dost nízká.

2 Zorg: Pokud by měl TheLastUnicorn nehodu asi by policii mohlo zajímat jaké má názory na ohleduplnost k ostatním účastníkům silničního provozu.

Re: Motorkáři, jezděte opatrněji!

TheLastUnicorn napsal:

Těžší vůz zabrzdí rychleji...i proto má motorka proti osobáku tak dlouhou brzdní dráhu (proti motorce navíc mluví i to, že má jen 2 kola)...

To je snad proboha fyzika pro základní školu?!
Samozřejmě, že hmotnost hraje ZÁSADNÍ roli, ale v neprospěch brzdné dráhy. Motorka, jak správně píšeš, má menší styčnou plochu Kdyby měla stejnou jako auto, tak při těch 200kg by sis vyndaval bulvy z vnitřku helmy... Kdyby silniční kolo vážilo 100kg, tak ho těma brzdama neubrzdíš a ne že zaflekuje dřív. Aneb když si na stejný kolo sedne těžší člověk, tak třeba na sjezďáku má prostě při bržění větší hoňku.

(upravil The_P 8. 8. 2013 10:55)

Re: Motorkáři, jezděte opatrněji!

Teorie: http://fyzika.jreichl.com/main.article/ … kove-treni
Praxe: http://www.klubridicuvolvo.cz/klub_ridicu/brzdy.php (i kdyz by to chtelo ty nakladaky identicke)

Re: Motorkáři, jezděte opatrněji!

Brzdná síla na velikosti styčné plochy nezáleží. Brzdná síla je dána součinem síly, kterou pneumatika působí na vozovku a koeficientem tření.