Tato diskuze se mi líbí a jeví se mi jako dost plodná, přestože má takové nedůstojné umístění ve Smetišti. Já sice konkrétně s těmito věcmi moc zkušeností nemám, ale chtěl bych se podělit o pocit, který mám já. A to, že když chci vyždímat basy z gumáku, který z nějakého důvodu spolu s nevhodnou (malou) ozvučnicí je pro tyto frekvence už nevhodný - prostě ho donutit tyto frekvence zahrát (třeba vhodnou nahrávkou nebo přidáním korekcí), tak ty basy zahraje taky. Ale (subjektivně!) se mi tyto basy nelíbí – zdají se mi takové jakoby duté, kovové, přestože tam „jsou“. G na nejspodnější oktávě zní stejně jako Géčko o oktávu výš apod. Když si to poslechnu přes papírák (obecně), je tam těch basů ještě míň, ale ta troška, která tam zbyla se mi zdá taková plná, přirozenější. Samozřejmě hrb vznikne tak i tak. Je tady spousta odborníků, kterým je určitě jasné proč tomu tak je (nějaký druh zkreslení…), Papírák se mi jeví jakoby byl blbuvzdornější vůči nevhodným podmínkám. Možná právě proto nevadí, že pro baskytaru jsou běžně v nabídkách papírové reproduktory s frekvenčním rozsahem tu od 60Hz, tam od 65, jinde od 70Hz…Ale tohle tu už dávno vysvětlil třeba Betaron, Halen a jiní. Ještě chci podotknout, že celou dobu mluvím o hudebních frekvencích od cca 41 Hz výš (ikdyž se musím přiznat, že doteď jsem nevěděl, že existuje hudební nástroj se základním tónem cca 16 Hz). Jinak - třeba v autě nemám žádný přídavný zesilovač, ve dveřích mám 13-tky koaxiály Sony, na palubovce 2 výškáčky a hlavně v zadu mám v platě ARO 667. S těmi posledně jmenovanými, které sice hrají do slušně velké ozvučnice typu kufr, jsem spokojený, s trochou nadsázky zastanou pro hudební kmitočty i subwoofer (výkonově ne), ale spolu s výkonem rádia a citlivostí nemám zatím potřebu nic navyšovat. Teď to po sobě čtu, je to zmateně napsané, ale chtěl jsem trochu zapět ódu na papíráky (přestože těžiště mé tvorby v minulosti byly gumáky) a můj příspěvek je reakcí na 2 – 3 poslední stránky tohoto tématu.