1

Téma: Harry (Beyma 8WOOFER/P, 5MP60N a T2030)

  • Určení: 3pásmové sloupové reprosoustavy

  • Datum realizace: Srpen 2001

  • Orientační cena: 14000Kč

  • Technická data: Bassreflexová ozvučnice, (šxvxh) 370-130x970x405-145mm, Objem 40+0.7l, Příkon 100W, Citlivost 88.5dB, Frekvenční rozsah 40-20000Hz, Impedance 6Ω, Bassreflex Ø7x9cm, MDF 22mm, Hmotnost 27kg

  • Autor: Petr Sázel, Harry, adviser@centrum.cz

  • Další projekty: Reprosoustavy (Beyma 5WOOFER a Vifa D19TD-27-08), Reprosoustavy (Beyma 5MP60N a Seas 27TDC)

Úvod
Již delší dobu jsem přemýšlel o zakoupení kvalitnějších reprosoustav. Chtěl jsem si pořídit velké sloupové bedny s plnohodnotným zvukem v cenové relaci kolem 30000Kč. Po zvážení možnosti zakoupení hotových reprosoustav a seznámení s modely dostupnými na trhu jsem došel k závěru, že se svými možnostmi a znalostmi zvládnu takové reprosoustavy postavit za poloviční cenu a navíc v provedení a designu, které budou originální (žádné černé rakve) a za danou cenu v obchodech nedostupné.

Konstrukce
Reproduktory jsem zvolil z produkce španělské firmy Beyma. Tento výrobce je známý zejména výrobou reproduktorů pro profesionální ozvučení, vyrábí však také velmi zdařilou studiovou řadu reproduktorů pro monitory a vhodnou i pro hifi aplikace. Pro tyto reproduktory je typické kvalitní provedení, výborná citlivost a dobrý poměr výkon/cena.

Vzhledem k uvažované velikosti reprosoustav jsem se rozhodl použít basový reproduktor 8WOOFER/P s polypropylenovou membránou o průměru 20cm a košem ze slitiny hliníku. Reproduktor se vyznačuje velmi dobrým, přesným zvukem, skvělým poměrem výkon/cena a poměrně vysokou citlivostí 92dB, která klíčovým způsobem určuje citlivost celé reprosoustavy. Jeho partnerem pro středové pásmo se stal 5MP60N, rovněž s polypropylenovou membránou a košem ze slitiny hliníku. Jedná se o špičkový model s velmi nízkým zkreslením, příkladně vyrovnanou kmitočtovou charakteristikou a vynikajícími dynamickými vlastnostmi, které byly umocněny jeho umístěním v malé samostatné ozvučnici o čistém vnitřním objemu 0.7l. Pro reprodukci výšek byl vybrán vysokotónový reproduktor T2030 s hliníkovou kalotou bez ferrofluidu. Všechny reproduktory jsou zapuštěny, takže jejich příruby jsou v jedné rovině s přední stěnou.

Ozvučnice je typu bassreflex a má čistý vnitřní objem 44l, přední stěna ozvučnice je skloněna dozadu pod úhlem cca 5° za účelem dosažení shodné vzdálenosti membrán reproduktorů od posluchače. Bassreflexový nátrubek je z papírové trubky o tloušťce stěny 4mm, na základě simulace v programu WinISD má vnitřní průměr 7cm, délku 9cm a je umístěn v přední části spodní stěny ozvučnice. Nátrubek by mohl být umístěn i ve spodní části přední stěny, takové umístění by možná bylo i výhodnější. Ústí nátrubku je zaobleno vyfrézováním ve stěně ozvučnice.

Reprosoustava je opatřena 85mm dlouhými hroty, spodní stěna je tedy v dostatečné výšce nad podlahou, vysokotónový reproduktor je ve výšce uší sedícího posluchače. Všechny reproduktory jsou v ozvučnici umístěny těsně nad sebou, příruba vysokotónového měniče je seříznuta o cca 15mm. Tím se podařilo zmenšit osovou vzdálenost vysokotónového a středotónového reproduktoru na pouhých 105mm. Originální design ozvučnic byl zvolen především s ohledem na eliminaci stojatého vlnění uvnitř ozvučnice.

Bedna je vyrobena z MDF, tloušťka stěn je 22mm, stěny jsou slepeny chemoprenem a sešroubovány vruty, všechny styčné hrany jsou zevnitř utěsněny akrylovým tmelem. Ozvučnice středotónového reproduktoru je ze stejného materiálu, má tvar čtyřbokého jehlanu a vnitřní objem 1.2l (po osazení se vlivem vlastního objemu reproduktoru čistý pracovní objem snížil na 0.7l).

Ozvučnice je vyztužena celkem sedmi vlepenými a zároveň přišroubovanými vzpěrami o průřezu 2x5cm. Jedna vzpěra je umístěna mezi vrchol jehlanu ozvučnice středotónového reproduktoru a zadní stěnu, jedna vzpěra mezi magnet basového reproduktoru a zadní stěnu, další vzpěra je připevněna kolmo k ní mezi pravou a levou stěnu ozvučnice. Další navzájem spojená dvojice vzpěr tvořící kříž a spojující tak všechny čtyři stěny ozvučnice je umístěna těsně pod basovým reproduktorem a další podobný kříž je umístěn uprostřed zbylého prostotu ve spodní části ozvučnice. Spodní stěna ozvučnice je opatřena po celé šířce vyztužujícím žebrem (opět průřez 2x5cm), které je k ní užší stranou přilepeno a přišroubováno vruty. Spodní část přední stěny (pod reproduktory) je zevnitř natřena cca 1cm silnou vrstvou směsi disperzního nátěru a písku.

Vnitřní tlumení ozvučnice je zajištěno tenkou molitanovou fólií (tloušťka 3mm), která je nepravidelně a dosti hutně zmačkaná a vyplňuje vnitřní prostor reprosoustavy kromě spodní části kolem ústí bassreflexového nátrubku (tento molitan se mi osvědčil, nejeví ani po letech žádné známky změn ani rozpadání, jak tvrdí zlí jazykové, konkrétně v těchto reprosoustavách jsem bez problémů použil molitan zakoupený v roce 1983 a původně instalovaný v mých vůbec prvních reprobednách). Povrchová úprava ozvučnice je provedena dekoračním korkem, hrany ozvučnice jsou osazeny lištami se zaobleným profilem a potaženými tapetou imitující kořenové dřevo. Spodní část přední a obou bočních stěn je osazena dekorační dlaždicí.

Výhybka
Polotovar výhybky byl zakoupen u firmy Dexon, jedná se o typ 3WP 0,7/4,5-350. Jde o velmi kvalitní výhybku, nic srovnatelného jsem u jiných prodejců nenalezl: basová cívka má velmi malý odpor vinutí, protože je vinuta na ocelovém jádře drátem o průměru 1.5mm, všechny kondenzátory jsou fóliové, příkladné je i vzájemné umístění cívek. Výhybku jsem upravil na zapojení bi-wiring (obvod basového reproduktoru jsem odpojil od ostatních součástek a zapojil samostatně), dále jsem doplnil obvod kompenzace basového reproduktoru a zatlumení středotónového a vysokotónového reproduktoru.

Reprosoustavu jsem otestoval pomocí zkušebního CD a signálem z kmitočtového generátoru. Na základě poslechových testů a porovnání se zvukem kvalitních sluchátek Koss Porta Pro 2000 jsem ke kondenzátoru 0.22µF v obvodu středotónového reproduktoru paralelně připojil další kondenzátor 0.68µF (celková hodnota 0.9µF), v obvodu zatlumení vysokotónového reproduktoru jsem přidal kondenzátor 0.33µF (tyto hodnoty včetně hodnot útlumových rezistorů jsou výsledkem dlouhodobého testování a několika měsíčního laborování a vychytávání detailů). Výhybka má dělící kmitočty 700 a 4000Hz (proti výrobcem polotovaru uváděným 4500Hz) a strmost 12dB/okt. (basy, středy) resp. 18dB/okt. (výšky). Středotónový reproduktor je zapojen s opačnou polaritou. K vnitřnímu propojení jsou použity reproduktorové kabely o průřezu 2.5mm, připojovací terminály jsou zlacené šroubovací.

Zvuk
Subjektivně vynikající, při porovnání se sluchátky lze najít jisté rozdíly, ty však bývají při porovnávání dvou různých měničů znatelné vždy. Basy jsou plné, dynamické a velmi přesné, středové pásmo je naprosto čisté bez známky jakéhokoli zkreslení i při velmi vysoké hlasitosti, vynikající je množství detailů na středech. Výšky jsou mírně prezentní, jak je typické pro všechny kovové kaloty, ale zní velice věrně a detailně, zejména kovové nástroje jsou podány tak, jak to většina měkkých kalot nesvede. Žádné zabarvení ani agresivita na dělících kmitočtech nejsou patrné, reproduktory na sebe velmi dobře navazují.

Kdo by si chtěl srovnatelně hrající reprosoustavy koupit v obchodě, musel by hledat v poslechových studiích za cenu min. 30-40 tisíc Kč a navíc by se musel smířit s reprosoustavami v provedení klasické "krabice".

http://s19.postimg.cc/j3yiu8igf/harry2_01.jpg http://s19.postimg.cc/7g92dfipb/harry2_02.jpg http://s19.postimg.cc/klokjjckv/harry2_03.jpg http://s19.postimg.cc/kmyicyeen/harry2_04.jpg http://s19.postimg.cc/c5z0219pr/harry2_05.jpg

2

Re: Harry (Beyma 8WOOFER/P, 5MP60N a T2030)

Zdravím,tieto 3-pásma som postavil pred časom aj ja ,len s tým rozdielom,že som použil ako výšky T-2010-nu a umiestnil som to do klasickej stĺpovej konštrukcie s basreflexom umiestneným vpredu pod basákom.Použil som výhybku vlastnej konštrukcie podľa vzorcov z Dexonu.Prečo vlastne píšem,je ten problém,že subjektívne pociťujem menší objem basov a zdajú sa mi vyššie posadené,tak som sa rozhodol ako jedno z opatrení objednať tebou použité výhybky z Dexonu aj na základe tvojho hodnotenia.Mohol by som ťa poprosiť ak je to možné uviesť hodnoty C a R,ktoré si použil pri kompenzácii ind.basového repro a na zatlmenie citlivosti stredotónu ?Ináč po zvukovej stránke bedne hrajú veľmi čisto a verím že po výmene a doplnení výhybky to bude na 100%.Ďakujem,Miloš.

3

Re: Harry (Beyma 8WOOFER/P, 5MP60N a T2030)

TO je proto, že tam nemáš žádnej baffle step. Takhle se bedny prostě nestaví..... Zbytek raději no comment

Web

4

Re: Harry (Beyma 8WOOFER/P, 5MP60N a T2030)

utratíč řekněme 1000-2000 za nové vyhybky a zvuk bude opět  "divný a bez basů"
raději bych tudle investici zvazil a pokud chces mit bedny uz z krku a mít to tip ťop, tak si je nech změřit někým kdo to umí.

Web

5

Re: Harry (Beyma 8WOOFER/P, 5MP60N a T2030)

Ďakujem za reakcie,aj keď ste ma nemuseli takto sprdnúť.Keď z času na čas nejaké bedne postavím,idem si ich dať zmerať do firmy/nebudem menovať/,pretože nedisponujem takýmto zariadením.K výmene výhybky ma inšpiroval horeuvedený článok ohľadom kvality použitej výhybky oproti mojej,ktorá nie je osadená tak kvalitnými kondenzátormi a aj cievkami.Samozrejme,že doladenie by sa urobilo po meraniach.Čo sa týka zmienených basov,ide ozaj len o subjektívny pocit,lebo bedne sú umiestnené v náročnom priestore /skosené steny a šikminy/.Čo sa týka baffle stepu,ako som vyrozumel z rôznych diskusií,by sa dal kompenzovať umiestnením,alebo sa mýlím?

6

Re: Harry (Beyma 8WOOFER/P, 5MP60N a T2030)

Zabudováním předních stěn bedny do zdí. Ale osobně myslím že baflestep je poslední co bych řešil..

7

Re: Harry (Beyma 8WOOFER/P, 5MP60N a T2030)

Jurawood napsal:

Ale osobně myslím že baflestep je poslední co bych řešil..

no to snad ne? neřešit bafle step? to nemusí pak vůbec řešit vyhybku... pokud to má za něco stát tak i s ním a měřením měničů v bedně před udělanou jakousi vyhybkou, kterou by pak stejně musel vyhodit.

baflestep se neřeší u profi repráků u kterých se hraje na max. citlivost v pásmu co zvládnou.
pokud hifi reprák nezvládne jít rovně třeba od 50Hz tak je něco špatně v tomdle případě a hudbu si nemůže vůbec vychutnat, tak jako s dobrou vyhybkou

já třeba měl postaveno myslím 4 sloupy a 2 regálovky z toho jediný moje současný byly s odladěnou vyhybkou a poctivě změřenýma reproduktorama a teprve teď mě opravdu baví poslouchat hudbu.

Web

8 ...editoval Hanzi (28. 3. 2012 21:35)

Re: Harry (Beyma 8WOOFER/P, 5MP60N a T2030)

Chyno klid smile Jurawood ví co říká. Když je to v bedně, tak to změříš a vliv baffle stepu už je v tom měření zahrnutej. Baffle step je podle mě podstatnej pro prvotní simulace.
u 2p jestli se po jeho kompenzaci nedostanu moc nízko
u 3p jestli k sobě zvolený měniče sednou citlivostí, když se snažím zvolit citlivější bas, tak abych nemusel moc tlumit střed...
Volba měničú už tu proběhla.

9

Re: Harry (Beyma 8WOOFER/P, 5MP60N a T2030)

Odpovídal jsem autorovi jak lze jinak kompenzovat bs než vyhybkou, na to se ptal. Byla to dobře míněná rada aby dotyčný pochopil o co tam vlastně jde. To byl teda výstřel do tmy smile