Jít do obsahu fóra

Nejsi přihlášen. Přihlas se nebo se zaregistruj.


Audioweb.cz » Projekty stojanových reprosoustav » Harry (Beyma 5MP60N a Seas 27TDC)

  Stránky: 1

RSS

Příspěvky [1]

Téma: Harry (Beyma 5MP60N a Seas 27TDC)

Úvod
Rozhodl jsem se pořídit sestavu pro domácí kino a také pro poslech ve stereu do obývacího pokoje. Protože vlastním kvalitní aparaturu pro stereoposlech nainstalovanou v jiné místnosti, chtěl jsem původně jen doplňkovou sestavu bez vyšších nároků. Pak ale zvítězila myšlenka, že když už tomu člověk věnuje nemálo práce a času, nemá cenu dělat kompromisy a šetřit na nepravém místě a že bude lepší postavit opravdu kvalitní přední satelity použitelné i pro Hifi poslech hudby. DVD přehrávač za pár let odejde, AV-receiver pravděpodobně morálně zastará za jen o málo delší dobu, ale opravdu dobré reprosoustavy mohou sloužit minimálně desetiletí, aniž by hrozilo, že budou něčím novým překonány.

Konstrukce
Jako středobasový reproduktor byl vybrán Beyma 5MP60N s polypropylenovou membránou a košem ze slitiny hliníku (cena 1800Kč). Jedná se o špičkový model ze studiové řady španělského výrobce s výbornou citlivostí a velmi vyrovnanou kmitočtovou charakteristikou. Vysoký poměr parametrů Bl/Mms = 800 dával tušit vynikající dynamické vlastnosti a velmi nízké zkreslení. Jako odpovídající partner mu byl vybrán vysokotónový reproduktor Seas 27TDC, poměrně nový model vyznačující se především absencí ferrofluidu a velmi nízkým rezonančním kmitočtem (cena 1000Kč). Původně jsem chtěl použít tyto reproduktory jen na satelity, kde vzhledem k velké vzdálenosti od televizoru nevadí, že nejsou stíněné, a na centr použít stíněné měniče. Po zjištění, že hotový satelit lze bez problémů umístit těsně pod televizor (Finlux 74V50), aniž by docházelo k jakémukoli rušení obrazu, rozhodl jsem se na centr použít stejné měniče.

Ozvučnice je typu bassreflex a má velmi malý čistý vnitřní objem 3.8l, což je předpokladem pro vynikající impulsní odezvu ve středobasovém pásmu. Bassreflexový nátrubek je z papírové trubky o tloušťce stěny 4mm, podle simulace v programu WinISD má vnitřní průměr 44mm, délku 120mm a je umístěn v zadní stěně ozvučnice naproti vysokotónového reproduktoru. Ústí nátrubku je zaobleno vyfrézováním ve stěně ozvučnice. Oba reproduktory jsou v ozvučnici umístěny těsně nad sebou, přední stěna je skloněna dozadu pod úhlem cca 5°. Originální design ozvučnic byl zvolen především s ohledem na estetické požadavky a nábytek, na němž budou umístěny, svou roli ale hraje i eliminace stojatého vlnění.

Bedna je vyrobena z potahované dřevotřísky, tloušťka stěn je 18mm, stěny jsou sešroubovány vruty, slepeny chemoprenem a případné spáry jsou zevnitř utěsněny akrylovým tmelem. Boční stěny ozvučnice jsou navzájem spojeny vlepenou vzpěrou umístěnou zhruba ve střední části bedny. Vnitřní tlumení ozvučnice je provedeno tenkou molitanovou fólií (tloušťka 3mm), která je nepravidelně a dosti hutně zmačkaná a vyplňuje vnitřní prostor reprosoustavy kromě horní části kolem ústí bassreflexového nátrubku.

Výhybka
Výhybka je zapojena jako bi-wiring, má dělící kmitočet 3kHz a strmost 12dB/okt. Reproduktory jsou zapojeny s opačnou polaritou. Cívky jsou vzduchové, průměr drátu cívky v basové sekci je 1mm, ve výškové 0.8mm. Všechny kondenzátory jsou svitkové na 100V. S ohledem na poměrně strmou impedanční charakteristiku vysokotónového reproduktoru byla u něj rovněž použita kompenzace. Po odsimulování v LspCAD bylo nutno především doladit útlum vysokotónového reproduktoru. Pak následovalo dolaďování středového pásma kolem dělící frekvence, které je velmi kritické, protože leží v oblasti, kde je lidské ucho nejcitlivější. Jak svého času napsal jeden profesionál mající bohaté zkušenosti s měřením reproduktorů, v této oblasti lze poslechem rozpoznat i velmi malé rozdíly, které jsou při měření kmitočtové charakteristiky sotva znatelné. Proto jsem se při doladění výhybky spolehl na dobrý sluch a jako referenční zdroj zvuku použil sluchátka Koss Porta Pro 2000.

Výhybka je klíčovou částí každé reprosoustavy, pokud není dobře odladěna, nezachrání to sebepoctivěji vyrobená ozvučnice s těmi nejkvalitnějšími reproduktory. Při doladění se mi osvědčil následující postup. U výhybek 2. řádu jsou součástkami, které mají při změně své hodnoty největší vliv na kmitočtovou charakteristiku, cívka u středobasového reproduktoru a kondenzátor u vysokotónového reproduktoru. Kondenzátor u středobasu a cívka u výškáče již tak kritické nejsou, stejné relativní změny jejich hodnot mají již mnohem menší vliv. Hodnoty kondenzátorů jsou dané z výroby, proto jsem zvolil jako pevnou výhybku u výškáče. Jak se později ukázalo, byla to správná cesta a výškovou sekci již nebylo třeba nijak měnit (s výjimkou doladění útlumu), LspCAD dává opravdu velmi dobré výsledky.

Vlastní doladění středového pásma jsem pak dělal postupným ubíráním (přidáváním) závitů cívky zapojené sériově k basáku, konečná hodnota indukčnosti této cívky je cca 0.56mH. Je třeba mít na paměti, že indukčnost cívky je přímo úměrná druhé mocnině počtu jejích závitů, takže v konečné fázi hrály roli i 2 až 3 závity. Výsledek ale opravdu stojí za námahu.

Zvuk
Subjektivně vynikající, zcela vyvážený, zkrátka nic nevyčnívá ani nechybí. Při porovnání se sluchátky lze jen obtížně určit jisté rozdíly, ty však bývají patrné vždy při porovnávání dvou různých měničů i z těch nejvyšších kategorií. Středobasové pásmo je velmi čisté bez známky jakéhokoli zkreslení i při velmi vysoké hlasitosti, vynikající je množství detailů na středech. Dělící kmitočet jako by ani neexistoval, reproduktory na sebe velmi dobře navazují. Výškáč nezůstal nic dlužen pověsti svého výrobce a vzhledem k tomu, že jde o model bez ferrofluidu, je zvuk velmi detailní. Kdo si potrpí na dokonalou reprodukci kovových nástrojů (činely) za cenu více prezentních výšek, může zkusit použít vysokotónový reproduktor ze srovnatelné kategorie s kovovou kalotou (27TBC/G). Zřejmě by jej bylo nutno více zatlumit a snad by se to i obešlo bez kompenzace.

http://s19.postimg.cc/l4p2f2elr/harry1_01.jpg http://s19.postimg.cc/8eku1z6nj/harry1_02.jpg http://s19.postimg.cc/zdoox4t4f/harry1_03.png

Příspěvky [1]

  Stránky: 1

Audioweb.cz » Projekty stojanových reprosoustav » Harry (Beyma 5MP60N a Seas 27TDC)

Podobná témata


~±«|»¼½¾²³&@µΩπØ$£